Tevékenységek tervezése Időtervezés: –Hálótervezés: Kritikus út Tartalék idő Példa ismertetése ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Projekttervezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek _ A pályázatkezelői felület bemutatása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Valószínűségi kísérletek
Részekre bontás tilalma
2. előadás Viszonyszámok
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Dr. Kovács László Főtitkár
Becslés gyakorlat november 3.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Kockázat és megbízhatóság
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
Tartalékolás 1.
MOZGÓ SZÍNPAD Molino Kft
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Munkanélküliség.
Önköltségszámítás.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Algoritmusok.
Szabálytalanságkezelés
A tehetséggondozás kihívásai
Tevékenységek felvétele
Előadás másolata:

Tevékenységek tervezése Időtervezés: –Hálótervezés: Kritikus út Tartalék idő Példa ismertetése ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Projekttervezés

Program Evaluation Review Technique (PERT)

A HÁLÓTERVEZÉS Komplex feladatok elemi feladategységekre való felbontása, majd az elemi feladatok logikai kapcsolatának (követő, megelőző, párhuzamos kapcsolat) és időtartamának megállapítása. A logikai háló megrajzolásával az ún. kritikus út meghatározására. (Critical Path Method) A logikai háló alkalmas a költségek és a munkaerő szükséglet meghatározására és alkalmazása az alábbi előnyökkel jár: –teljes tevékenység jól átláthatóvá, ezáltal kezelhetőbbé válik, –elősegíti a koordinációt, –a felelősségi viszonyok tisztábban kirajzolódnak –a megvalósítás jobban nyomon követhető, ellenőrizhető, –számítógépes alkalmazás igénybevételével gyorsítja a tervezési, ellenőrzési folyamatokat.

PROJECT NETWORK TECHNIQUES Két nagy család ismert: –Activity On Arrow: tevékenység-él –Activity On Node: Tevékenység-csomópont Korlátok: –Nem használható folyamatos tevékenységnél: termelés –Nem old meg problémát csak megvilágítja –Érdemes egyszerű esetekkel kezdeni –A háló túlzott részletessége

TEVÉKENYSÉG ÉLŰ HÁLÓK (AOA) Két alapvető elem: –Tevékenység, amely a projekttel együtt járó munka eleme (néha a munka sem pénz sem energiafelhasználással sem jár). Olyan folyamat, mely adott időben, időtartam alatt játszódik le, és erőforrást, költséget igényel.

TEVÉKENYSÉG ÉLŰ HÁLÓK (AOA) –Esemény, amely egy tevékenység kezdete és/vagy vége (más néven: csomópont, mérföldkő). Valamely folyamat, tevékenység kezdetét és befejezését jelentő pont, időt, erőforrást, költséget nem igényel. Az események lehetnek: normál, kiemelt (mérföldkő), és kapcsolódó (interface) események.

TEVÉKENYSÉG ÉLŰ HÁLÓK (AOA) Események Normál esemény: a többséget kitevő és semmiféle megkülönböztetést nem igénylő időpont. Kiemelt esemény: olyan esemény, amelyet a projekt előrehaladásában különösen fontosnak tartanak (általában dupla körrel jelölik). Kapcsolódó esemény: közös intézkedési pontot jelenti a hálón belül (háló szétszedése, összerakása). Ezek az időpontok, hasonlóan a kiemelt eseményekhez előre ismertek (általában két körrel jelölik). Kezdő (nyitó) esemény: melyet nem előz meg más esemény és csak követő eseményei vannak. Záró (vég) esemény: amit nem követ több esemény, csak megelőző eseményei vannak.

TEVÉKENYSÉG ÉLŰ HÁLÓK (AOA) Két fő szabály –Az idő balról jobbra áramlik –A tevékenység kezdeténél lévő eseményeknek kisebb száma van, mint a végénél levőnek

12 Gödör kiásása ij Leírás Időtartam A C B

PÉLDA: Tevékenységélű hálóra A módszer alapja, hogy a projekt során megvalósítandó tevékenységeinket balról jobbra haladva felvázoljuk és bemutassuk a logikai kapcsolatokat. Ábráinkon a csomópontok (nyolcszögek) a mérföldköveket és azok számait, míg a nyilak a tevékenységeket, és a számok azok hosszát jelölik.

Látható, hogy az 1-el jelölt mérföldkőből kiindulva kíván a projektünk eljutni a 4-el jelölt mérföldkőbe. Ehhez mind a 1-2, 2-4, mind a 1-3, 3-4 közötti tevékenységeinket el kell végeznünk.

A kritikus út meghatározása a következő módszerrel történik. Az 1 mérföldkő mellé a nulla időpillanat száma kerül egy kis négyszögbe. Ez a kiinduló időpillanat, a projekt kezdete.

Az 1-2 mérföldkövek közötti tevékenység elvégzése 3 időegységbe kerül, ezt a 2 csomópont mellé írjuk fel.

A 2-4 közötti tevékenység 7 egységnyi idejét hozzáadjuk a 3-hoz, így a 4 csomópont elérésének ideje ezen az ágon 10 egység.

Az 1-3 tevékenység időtartama 4 egység, míg a 3-4 tevékenység időtartama 1 egység, ez összesen 5 időegységet jelent. A 4, végső csomópont mellett most két szám található, mivel mi a kritikus (leghosszabb) útra vagyunk kíváncsiak, ezért az alacsonyabb számot töröljük.

A következő részben nyílik lehetőségünk a kritikus út és a tartalékidők meghatározására. A 4 csomópont mellé felírjuk egy háromszögben a legmagasabb (jelen esetben 10) számot, hiszen ez jelöli a leghosszabb időtartamot.

Majd visszafelé haladva levonjuk a tevékenységek időtartamát ebből az értékből. Előbb az egyik ágon végighaladva 10-1=9 és 9-4=5. Majd a másik ágon 10-7=3 és 3-3=0.

A visszafele haladásnál mindig a legkisebb „háromszöges” számot kell figyelembe vennünk, ezért a 1 csomópontban az 5 számot töröljük. A kritikus út természetesen a leghosszabb út, vagyis azaz út, ahol a négyszögben és háromszögben lévő számok megegyeznek. Jelen esetben ez a vastag vonallal jelölt, mérföldköveken átvezető utat jelöli.

Tartalékidőt a másik úton találunk, jelen esetben ez 9-4=5 időegység tartalékidőt jelent. Ezek a projekttevékenységeink tehát 5 időegységet csúszhatnak, a projekt teljes időtartamát nem fogják befolyásolni, nem kritikus tevékenységek.

Critical Path Method (CPM) Függőségi szabály: –Egy tevékenységre nem lehet azt mondani, hogy bekövetkezett, amíg a realizálásra irányuló összes tevékenységet el nem végeztük –Egyetlen tevékenység sem kezdődhet el, amíg a végpont eseményét nem valósították meg (B esemény nem valósulhat meg, míg 10 meg nem valósul) Logikai hibák: –Hurok –Több kezdő és/vagy végpont (dangler-belógatott)

HUROK –Egyetlen tevékenység sem kezdődhet el, amíg a végpont eseményét nem valósították meg (B esemény nem valósulhat meg, míg 10 meg nem valósul)

DANGLER TEVÉKENYSÉGEK (több kimenet a hálótervben) Minden tevékenyégnek csomóponttal kell kezdődnie és végződnie Minden csomópontnak legalább egy bemenő és egy kimenő tevékenységgel kell rendelkeznie (kivéve első – utolsó)

HÁLÓTERVEZÉS (CPM) I’ I’’ A legkorábbi A legkésőbbi bekövetkezés Kritikus út Nem megengedhető semmiféle csúszás „a két idő ugyanaz

TARTALÉKIDŐK Teljes tartalék idő: –Az, az időtartam/érték mely a tevékenység megkezdésének esetleges elhúzódásával a legkedvezőbb esetben még rendelkezésünkre áll. Szabad tartalék idő: –Az, az időmennyiség melynek értékével i-j tevékenység kezdete eltolható anélkül, hogy a rákövetkező (jk) tevékenység legközelebbi kezdési idejét befolyásolná. Csak olyan eseményeknél van ahol csomópont van.

AZ ELEMZÉSI EREDMÉNYEK FINOMÍTÁSA Az első időelemzés és erőforrás ütemezés után csak ritkán kapunk reális, végrehajtható ütemtervet. Ahhoz, hogy a problémák okát megtaláljuk, elemeznünk kell az ütemtervet, meg kell vizsgálnunk: –a tevékenységek közötti kapcsolatokat és a kritikus utat, –a tevékenység időtartamokat, –a tartalékidőket, –az időkorlátokat, –a túlterhelt erőforrásokat, –a tevékenységek költségét.

AZ ÁTFUTÁSI IDŐ RÖVIDÍTÉSE A kritikus út módosítása Tevékenységek törlése, vagy összevonása, Tevékenységek kapcsolatainak ésszerűsítésével, a felesleges kapcsolatok megszüntetése Résztevékenységekre bontás A kapcsolati idők és a kapcsolatok jellegének vizsgálata A határidők vizsgálata

TELJESÍTÉSI TERV - ÖSSZEGZÉS A kiindulási alap mindig a struktúraterv A terv részletezettsége mindig az információigényhez alkalmazkodjon –Az operatív irányítás részletes tervet igényel –A felsővezetői szint általában az időtervre támaszkodik Az időterv során figyelembe kell venni a bizonytalanságokat