TANÍTANI… Kinek?Mit? Hogyan ?
Kinek? Egyes szám, harmadik személy…
Mi kell az életben való beváláshoz? IQ?EQ? Vagy valami más…?
Többszörös intelligencia elmélet Howard Gardner
verbális/nyelvilogikai/matematikaivizuális/térbelitesti/kinesztéziászeneiszemélyközi/interperszonálisszemélyes/intraperszonálisgyakorlati/praktikus
Enikő 7 éves 1. osztályos Vizuális/térbeli intelligencia Interperszonális intelligencia Zenei intelligencia
…árnyalt belső képeket alkot, ezek segítségével tanul, és idézi fel a tanultakat… …csapatember… …a legjobban úgy tanul, ha a tanulás kapcsolatban áll ritmus- és dallamérzékével…
Réka 7 éves 1. osztályos Testi/Kinesztéziás intelligencia Verbális/nyelvi intelligencia Interperszonális intelligencia
…meg kell, hogy érintse a tárgyakat… … a leghatékonyabban praktikus tevékenységeken, és mozgáson keresztül tanul… …fontos számára a nyelvi közvetítés, beszél, olvas, vitatkozik(!)… …csapatember…
Mondjad! Számold ki! Ábrázold! Mozogd el! Zümmögd el! Vezesd!Reflektálj!Kutass!
Diák napló Minden diák, minden tanévben megismételt egyéni mérési eredményei: Kompetencia felmérés (kompetencia- térkép), Kompetencia felmérés (kompetencia- térkép), Többszörös intelligencia teszt (attitűd- térkép), Többszörös intelligencia teszt (attitűd- térkép), Tanulási stílus felmérés (egyéni tanulási profil), Tanulási stílus felmérés (egyéni tanulási profil), valamint a három terület eredményire épülő fejlesztési javaslatok.
Diane Heacox, Ed. D Differenciálás a tanításban, tanulásban Kézikönyv a évfolyam számára SzIA könyvek 2006
Köszönöm a figyelmüket! Mandák Csaba