Mit vár a társadalom a szociális szolgáltatóktól a XXI. században? Németh László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
címzetes egyetemi docens
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Mit vár a társadalom a szociális szolgáltatóktól a XXI. században? Németh László

A szociális munka szempontjából hogyan értelmezhető a „megrendelő társadalom”?

„megrendelő társadalom” szereplői  politikai döntéshozók  állampolgárok / kliens  szociális szakma

„megrendelő társadalom” szereplői politikai döntéshozók Minden jogszabályba fogalmazott általuk képviselt társadalmi megrendelés, az országos és a helyi politikai elit értékpreferenciáit fejezi ki.

„megrendelő társadalom” szereplői politikai döntéshozók A politikai döntéshozókat (országos és helyi szinten is) három tényező befolyásolja.  választásokon a hatalom újbóli megszerzése  rendelkezésre álló költségvetési források elosztható szintje  társadalompolitikáról vallott nézeteik, amelyek a politikai hovatartozástól, és a személyes értékrendtől függnek

„megrendelő társadalom” szereplői politikai döntéshozók Az országos és helyi politikai elit megrendelése a szociális szakma felé az, hogy a többségi társadalomhoz igazítsa a leszakadókat, a hátrányos helyzetűeket, az eltérő életformát élőket. A politikai elit kényszeredetten veszi tudomásul a társadalmi befogadás Európa Unió által kijelölt társadalmi prioritásait.

A szociális szakma kihívása A szociális szakma kihívása az, hogy a hozzáfordulókat kliensként kezeli-e, vagy különböző szükségletekkel rendelkező állampolgárként. A két megközelítés lényegileg határozza meg a szociális szolgáltatások megítélését.

„megrendelő társadalom” szereplői állampolgárok Az állampolgári megközelítés az igényekre- és szükségletekre – minősítés nélküli – válaszkeresés a szociális szolgáltatásokon belül, ahol az állampolgár jogokkal, kötelességekkel, és az esélyegyenlőségét biztosító garanciákkal, önbecsüléssel, valamint méltósággal vesz részt a támogató folyamatban.

„megrendelő társadalom” szereplői kliens A kliens megközelítés a juttatásokon és szolgáltatásokon keresztül igyekszik elérni, hogy – a kimondatlan hierarchikus viszonyban – a kliens elfogadja a többségi befolyásrendszer beleszólását életvitelébe. A juttatások és szolgáltatásoktól való függővé tétele a kliensnek biztosítja az irányíthatóságát. A segítő folyamatban a kliensnek el kell fogadnia az alárendelődést, a kiszolgáltatottságához kapcsolódó irányítást, valamint a méltóságát figyelmen kívül hagyó eljárásokban a közreműködésére vonatkozó elvárásnak történő megfelelést.

„megrendelő társadalom” szereplői állampolgár Az állampolgár megrendelőként a szociális szolgáltatásoktól - tudatában a társadalmi esélyegyenlőségben a szociális szolgáltatások által betöltött szereppel – azt várja el, hogy egyedi helyzetében megkapjon minden olyan szolgáltatást, erőforrás-mozgósítást, amely a társadalmi esélyegyenlőségét biztosítja.

„megrendelő társadalom” szereplői kliens A kliens megrendelőként a közvetlen szükségleteinek kielégítését várja a szociális szolgáltatásoktól, a lehető legkevesebb beavatkozás által, a lehető legtisztességesebb eljárás keretében.

„megrendelő társadalom” szereplői szociális szakma A szociális szakma érték- és normarendszerét két terület alakítja egymással kölcsönhatásban. Az egyik a napi gyakorlatban szociális munkát végző intézmény- és szolgáltatási rendszer – a benne dolgozó szociális szakemberekkel. A másik a szociális munka végzésére felkészítő képzőintézmények.

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  hogy a szociális munkás képes legyen az egyéneknek, csoportoknak, közösségeknek támogatást nyújtani,  a segítés folyamatában tudja alkalmazni a multidiciplináris ismereteit  tudjon más szakmákkal együttműködve hatékony segítséget nyújtani.

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  A támogatás folyamatában komplex szemléletmódot alkalmazzon, amelyből következik, hogy az egyéni élethelyzetek támogatásán túl, képes legyen az egyéni élethelyzeteket meghatározó társadalmi tényezőket is felismerni, és azok alakításában aktív szerepet vállalni.

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  a szociális munkásnak az egyéni, család, csoportos és közösségi munkamódokat egymást váltogatva kell működtetnie;  a munkamódokon belül alkalmaznia kell az empowerment technikákat

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  a csoport és közösségi munka eszközeivel a szociális munkásnak szerepet kell vállalnia a társadalmi szemléletmód alakításában, ahol az esélyegyenlőség, a társadalmi szolidaritás, és az állampolgári jogtudat szerinti működés alapérték

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  részt kell vállalnia a szociális munkásnak abban a folyamatban, ahol az egyéni élethelyzetekhez kapcsolódó támogatások jogszabályi és strukturális feltételeit is alakítja, befolyásolja.

„megrendelő társadalom” szereplői A szociális munkára vonatkozó szakmai elvárás  A szociális munkában ma már elengedhetetlen, hogy a szociális munkás a társadalompolitika, szociálpolitika területére átcsatornázza az egyéni élethelyzetek támogatásában megjelenő strukturális akadályok leküzdésére vonatkozó javaslatait.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. a szociális munkát új paradigma szerint kell meghatározni

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 1. 1, a szociális szolgáltatók a társadalmi/jóléti rendszer elérésén keresztül biztosítják az egyes állampolgárok igényeinek és szükségleteinek megfelelő, a társadalmi igazságosságot és esélyegyenlőséget eredményező támogatásokat/szolgáltatásokat.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 1. A szociális szolgáltatásoknak komplexeknek kell lenniük, a különböző igények és szükségletekre választ adónak. Magába kell foglalnia a – jelenlegi szociális szolgáltatásokon túl:

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 1.  a munkaerőpiacra vezető szolgáltatásokat,  a társadalmi integrációt biztosító szolgáltatásokat (esélyegyenlőség, kirekesztés elleni fellépés, fogyatékossággal élő személyek integrációja, önálló életvitel fejlesztése/támogatása, menekültek befogadását segítő szolgáltatások),  az életminőséget meghatározó egészségi állapot és környezet befolyásolását biztosító szolgáltatásokat.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 2. 2, A szociális munkásnak a tevékenysége felében kell közvetlenül az állampolgárok igényeire- és szükségleteire választ adó szolgáltatásokat nyújtani, és a tevékenységének a másik felében a társadalmi/jóléti rendszer strukturális feltételeinek az alakításában kell szerepet vállalnia.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 2.  a mindennapi igények és szükségletek felmérése,  a szükségleteknek megfelelő szolgáltatások kialakítása,  a szolgáltatások működéséhez szükséges jogszabályi környezetre javaslatok kidolgozása,  törvénytervezetek véleményezése,  szolgáltatástervezési koncepciók kialakításában és megvalósításában részvétel

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 2.  a helyi társadalmi közvélemény alakítása,  a társadalmi befogadást elősegítő projectek, közösségi tevékenységek/közösségi szolgáltatások szervezése, lebonyolítása,  projectek/szolgáltatások tervezése,  pályázatok készítése, forrásteremtés

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 3. 3, A szociális munkás minden tevékenységében alkalmazza az empowerment technikákat.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 3. Empowerment:  Az empowerment technikák segítik az értékrendekben való tájékozottságot,  az értékrendet közvetítő társadalmi technikák megismerését,  az egyéni értékrend képviseletének lélektani és társadalmi cselekvésmódjainak megismerését.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 3. Empowerment:  Kiemelt lélektani fókuszpontja a “tanult tehetetlenségre való szocializáció” megismerése, és az egyéni képessé válás arra, hogy e tehetetlenségből aktív, környezetet, társadalmat alakító helyzetbe kerüljön az egyén.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 3. Empowerment:  Az empowermenten keresztül cél az egyéni öntudatos cselekvő ember, és a közösségben másokkal együttműködő, partnerségre és elismert méltóságra épülő közös cselekvésben részt vevő emberi magatartás elérése.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 3. Empowerment:  A szociális munkás feladata, hogy megteremtse azokat a feltételeket, amelyek alapján különböző társadalmi dialógusok lefolytathatók és az érintettek széles köre (a kirekesztettek képviselői is) bevonhatók.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 4. 4, A szociális munka szolgáltatásainak hatékony, az élethelyzetekre választ adó, problémákat komplexen megoldó szolgáltatási palettával kell rendelkezniük.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 4. A komplex szolgáltatások feltételezik a különböző szakemberek, szolgáltatások közötti hatékony együttműködést, a partnerség megteremtését.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 4. A humán szolgáltatások esetében is gyakorlattá kell válnia a tevékenység mérhetővé tételének, a támogatási folyamat szakaszainak megállapítása, az egyes szakaszok célkitűzéseinek, és eredményeinek meghatározása.

A szociális munka (egy lehetséges) értelmezése a XXI. században, Európában és Magyarországon. Paradigma 4. Nyomon követhetővé kell tenni a szolgáltatásokra felhasznált források eredményeit. Ennek követelménye, hogy a tevékenységekhez rendelt mutatók alapján követhető a szolgáltatás eredményessége.