1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Szervezetfejlesztési Program
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Ellenőrzés, visszacsatolás
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Minőségfejlesztés a Kossuth Nevelési Oktatási Központban 1999 – 2001 Comenius II.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Minőség menedzsment 6.előadás
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Minőségbiztosítás LB-II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

1 Szervezet és minőség 2. előadás 1

2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések (Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelési modellek) a közoktatási intézményekben Az önértékelés helye a minőségfejlesztésben 2

3 A Minőség fogalma Az ISO 9000:2005 szótára szerint: Annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket. A célnak való megfelelés. MINŐSÉG A KÖZOKTATÁSBAN: szakszerű, erőforrásait hatékonyan használó, törvényes feladatellátás, partnerközpontú szervezeti működés tudatos, tervszerű, folyamatos fejlesztés 3

4 A MINŐSÉG szintjei egy közoktatási intézményben Szolgáltatás minősége (oktatás-nevelés minősége). Folyamatok minősége. Személyes minőség. A szervezet minősége.

5 Jogszabályi háttér A Közoktatásról szóló évi LXXIX. Törvény [40. § (10)] A közoktatási intézmény meghatározza minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és minőségfejlesztési rendszert minőségirányítási programjában kell meghatározni. 5

6 Jogszabályi háttér A Közoktatásról szóló évi LXXIX. Törvény [40. § (11)] A minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását. 6

7 Jogszabályi háttér 3/2002 OM rendelet [4.§ (1)] A közoktatási intézmény folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat, azonosítja partnereit, folyamatosan méri azok igényeit, illetve elégedettségét, a mérések eredményeinek elemzése alapján meghatározza szakmai céljait és szolgáltatásainak fejlesztését, amelyek megvalósításához intézkedési terveket készít, az intézkedési tervek megvalósulását értékeli, és azok eredményeit felhasználja működésének folyamatos fejlesztéséhez. 7

8 Szakképzés-fejlesztési stratégia ( ) 1057/2005 (V.31.) Kormányhatározat 100 lépésből 14 lépés a szakképzéssel kapcsolatos A Kormányhatározat rögzíti a szakképzés- fejlesztési stratégia megvalósításához szükséges lépéseket I. Minőségi szakképzés mindenkinek! II. Hatékonyabb szakképzés-irányítási és finanszírozási rendszert! III. Fejlettebb információs rendszert! IV. A stratégia nyilvánosságra hozatala 8

9 Szakképzés-fejlesztési stratégia ( ) 1057/2005 (V.31.) Kormányhatározat I.1.a pont „ Biztosítani kell azt, hogy valamennyi szakképzést folytató intézmény alkalmazhassa - az Európai Unió szakképzési minőségbiztosítási keretrendszerének figyelembevételével kialakított - minőségbiztosítási rendszert. A nemzetközi programok megvalósítása során ösztönözni kell az európai uniós országokban bevált modellek és módszerek magyarországi körülményeknek megfelelő átvételét.” 9

10 A minőségmenedzsment fejlődésének főbb szakaszai Minőségellenőrzés Minőségszabályozás, minőségbiztosítás Minőségirányítási rendszerek Teljeskörű minőség- irányítás TQM Végellenőrzés Folyamatszabályozás Alrendszerek kialakulása Vezetési filozófia 10

11 A TQM alapelemei HOSSZÚ TÁVÚ SIKEREK ELÉRÉSE CÉL ALAP- ELEMEK ügyfél- központúság folyamatos fejlesztés alkalmazottak bevonása vezetés, rugalmas támogató szervezet, képzés, tréningek, kommunikáció, értékelés, motiváció, elismerés, mérés, eszközök (módszerek, technikák) TÁMOGATÓ ELEMEK

12 ISO 9001:

13 A COMENIUS 2000 I. Intézményi modell 0. Nyitott önértékelés (Intézményi helyzetfelmérés.) 1. Az érdekelt felek azonosítása 3. Az igények elemzése 2. Az érdekelt felek igényeinek és elégedettségének felmérése 4. A célok és prioritások meghatározása 5. Intézkedési tervek készítése 6. Intézkedési tervek megvalósítása 7. Intézkedési tervek megvalósításának elemzése 8. Korrekciós terv készítése és megvalósításának 9. Irányított önértékelés TERVEZÉSMEGVALÓSÍTÁSÉRTÉKELÉSBEAVATKOZÁS 13

14 COMENIUS II. Intézményi modell

15 Önértékelési modellek EFQM NMD KMD SZÖM EFQM – European Foundation of Quality Management – Európai Minőségirányítási Alapítvány NMD – Nemzeti Minőségi Díj KMD – Közoktatás Minőségéért Díj SZÖM – Szakképzési Önértékelési Modell

16 A Közoktatás Minőségéért Díj modell 16 Vezetés 100pont Emberierőforrások 90pont 90pont Stratégia 80pont Közvetett partnerkapcsolatok és erőforrások 90pont Folyamatok 140pont Munkatársakkal kapcsolatoseredmények 90pont Közvetlenpartnerekkel kapcsolatoseredmények 200pont Társadalmihatással kapcsolatoseredmények 60pont Kulcs- fontosságú eredmények 150pont ADOTTSÁGOKEREDMÉNYEK INNOVÁCIÓés TANULÁS

17 A közös alap C P D A Tervezés Megvalósítás Beavatkozás,korrekció Ellenőrzés 17

18 Önértékelés Helyzetfelmérés – „Tükörbe nézés” A szervezet tevékenységeinek és eredményeinek teljes körű átvizsgálása Erősségek és fejlesztendő területek azonosítására alkalmas

19 Önértékelés A minőségfejlesztési rendszer egy lehetséges folyamata Segít a rendszer kialakításában, fejlesztésében Az önértékelés eszköze: Önértékelési modell Modell = vizsgálati területek Önértékelés ≠ minőségfejlesztési rendszer

20 Összefoglalás Minőség fogalma, minőség a közoktatásban Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelései modellek = minőségfejlesztési megközelítések Előzmények PDCA, mint közös alap Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelési modellek kapcsolata

21 Kérdések

22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 22