1 Szervezet és minőség 2. előadás 1
2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések (Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelési modellek) a közoktatási intézményekben Az önértékelés helye a minőségfejlesztésben 2
3 A Minőség fogalma Az ISO 9000:2005 szótára szerint: Annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket. A célnak való megfelelés. MINŐSÉG A KÖZOKTATÁSBAN: szakszerű, erőforrásait hatékonyan használó, törvényes feladatellátás, partnerközpontú szervezeti működés tudatos, tervszerű, folyamatos fejlesztés 3
4 A MINŐSÉG szintjei egy közoktatási intézményben Szolgáltatás minősége (oktatás-nevelés minősége). Folyamatok minősége. Személyes minőség. A szervezet minősége.
5 Jogszabályi háttér A Közoktatásról szóló évi LXXIX. Törvény [40. § (10)] A közoktatási intézmény meghatározza minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és minőségfejlesztési rendszert minőségirányítási programjában kell meghatározni. 5
6 Jogszabályi háttér A Közoktatásról szóló évi LXXIX. Törvény [40. § (11)] A minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását. 6
7 Jogszabályi háttér 3/2002 OM rendelet [4.§ (1)] A közoktatási intézmény folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat, azonosítja partnereit, folyamatosan méri azok igényeit, illetve elégedettségét, a mérések eredményeinek elemzése alapján meghatározza szakmai céljait és szolgáltatásainak fejlesztését, amelyek megvalósításához intézkedési terveket készít, az intézkedési tervek megvalósulását értékeli, és azok eredményeit felhasználja működésének folyamatos fejlesztéséhez. 7
8 Szakképzés-fejlesztési stratégia ( ) 1057/2005 (V.31.) Kormányhatározat 100 lépésből 14 lépés a szakképzéssel kapcsolatos A Kormányhatározat rögzíti a szakképzés- fejlesztési stratégia megvalósításához szükséges lépéseket I. Minőségi szakképzés mindenkinek! II. Hatékonyabb szakképzés-irányítási és finanszírozási rendszert! III. Fejlettebb információs rendszert! IV. A stratégia nyilvánosságra hozatala 8
9 Szakképzés-fejlesztési stratégia ( ) 1057/2005 (V.31.) Kormányhatározat I.1.a pont „ Biztosítani kell azt, hogy valamennyi szakképzést folytató intézmény alkalmazhassa - az Európai Unió szakképzési minőségbiztosítási keretrendszerének figyelembevételével kialakított - minőségbiztosítási rendszert. A nemzetközi programok megvalósítása során ösztönözni kell az európai uniós országokban bevált modellek és módszerek magyarországi körülményeknek megfelelő átvételét.” 9
10 A minőségmenedzsment fejlődésének főbb szakaszai Minőségellenőrzés Minőségszabályozás, minőségbiztosítás Minőségirányítási rendszerek Teljeskörű minőség- irányítás TQM Végellenőrzés Folyamatszabályozás Alrendszerek kialakulása Vezetési filozófia 10
11 A TQM alapelemei HOSSZÚ TÁVÚ SIKEREK ELÉRÉSE CÉL ALAP- ELEMEK ügyfél- központúság folyamatos fejlesztés alkalmazottak bevonása vezetés, rugalmas támogató szervezet, képzés, tréningek, kommunikáció, értékelés, motiváció, elismerés, mérés, eszközök (módszerek, technikák) TÁMOGATÓ ELEMEK
12 ISO 9001:
13 A COMENIUS 2000 I. Intézményi modell 0. Nyitott önértékelés (Intézményi helyzetfelmérés.) 1. Az érdekelt felek azonosítása 3. Az igények elemzése 2. Az érdekelt felek igényeinek és elégedettségének felmérése 4. A célok és prioritások meghatározása 5. Intézkedési tervek készítése 6. Intézkedési tervek megvalósítása 7. Intézkedési tervek megvalósításának elemzése 8. Korrekciós terv készítése és megvalósításának 9. Irányított önértékelés TERVEZÉSMEGVALÓSÍTÁSÉRTÉKELÉSBEAVATKOZÁS 13
14 COMENIUS II. Intézményi modell
15 Önértékelési modellek EFQM NMD KMD SZÖM EFQM – European Foundation of Quality Management – Európai Minőségirányítási Alapítvány NMD – Nemzeti Minőségi Díj KMD – Közoktatás Minőségéért Díj SZÖM – Szakképzési Önértékelési Modell
16 A Közoktatás Minőségéért Díj modell 16 Vezetés 100pont Emberierőforrások 90pont 90pont Stratégia 80pont Közvetett partnerkapcsolatok és erőforrások 90pont Folyamatok 140pont Munkatársakkal kapcsolatoseredmények 90pont Közvetlenpartnerekkel kapcsolatoseredmények 200pont Társadalmihatással kapcsolatoseredmények 60pont Kulcs- fontosságú eredmények 150pont ADOTTSÁGOKEREDMÉNYEK INNOVÁCIÓés TANULÁS
17 A közös alap C P D A Tervezés Megvalósítás Beavatkozás,korrekció Ellenőrzés 17
18 Önértékelés Helyzetfelmérés – „Tükörbe nézés” A szervezet tevékenységeinek és eredményeinek teljes körű átvizsgálása Erősségek és fejlesztendő területek azonosítására alkalmas
19 Önértékelés A minőségfejlesztési rendszer egy lehetséges folyamata Segít a rendszer kialakításában, fejlesztésében Az önértékelés eszköze: Önértékelési modell Modell = vizsgálati területek Önértékelés ≠ minőségfejlesztési rendszer
20 Összefoglalás Minőség fogalma, minőség a közoktatásban Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelései modellek = minőségfejlesztési megközelítések Előzmények PDCA, mint közös alap Minőségfejlesztési rendszerek és önértékelési modellek kapcsolata
21 Kérdések
22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 22