A lapról olvasási készség vizsgálata a zeneművészeti szakoktatásban Benedekfi István SZTE Zeneművészeti Kar SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola DZK 2016.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Tehetségazonosítás gyakorlata
YES •A "progresszív" (haladó) kifejezést a mai napig használják olyan zenei törekvésekre, amelyek kísérleti módon, az adott műfaj megszokott, elfogadott.
Emeltszintű Etanácsadó Otthoni internetes ügyintézés Készítette: Horányiné Horváth Viktória Csilla.
Könyvtárhasználati verseny
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A fejlesztés hatása a szervezetre
A reneszánsz zene és tánc
A tudatos zenehallgatás
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Akusztikai szimulációk és virtuális valóság
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kétszintű ének-zene érettségi vizsga
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Korai tehetségnevelés
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
V ECSÉSI Z ENEISKOLA A LAPFOKÚ M ŰVÉSZETOKTATÁSI I NTÉZMÉNY K IVÁLÓRA MINŐSÍTETT Cím: Vecsés, Erzsébet tér 1.
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Iskola előtti zenei nevelés
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
ELŐADÁS CÍME Szemmozgásvizsgáló eszközök használata a neveléstudományi vizsgálatokban Pap-Szigeti Róbert Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Informatika Tanszék.
Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
A pszichológiai mérés alapjai
DARUS a gyermekekért.
Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Az új Alaptörvény és a jogélet reformja
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

A lapról olvasási készség vizsgálata a zeneművészeti szakoktatásban Benedekfi István SZTE Zeneművészeti Kar SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola DZK 2016.

Tematika Elméleti háttér –A kottaolvasás összetevői –A zenei műveltség modelljei –A prima vista játékmód Vizsgálati eredmények –Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál –Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan –Szemmozgást követő vizsgálatok eredményei További kutatások –EEG – s vizsgálatok lehetőségei

Elméleti háttér/I. A kottaolvasás összetevői A zenei szintaxis ismerete (szolfézs, zeneelmélet tantárgy) Bernstein, 1981, Rubinstein, 1950, Shockley, 2001) A belső hallás képessége (Wollner & Halfpenny, 2003) Lapról-olvasás gyakorlata (Walker, 1972) Zenei stílusok ismerete Éneklési készség Improvizációs készség, zenei memória, (Lehmann & Ericsson, 1996) Hangszereseknél technikai felkészültség, motoros készségek: ujjak önállósága, szem-kéz koordináció, karsúly (Bernstein, 1981, Enoch, 1996)

Elméleti háttér/II. A zenei műveltség modelljei A zenei írás és olvasás a zenetanulás és zeneoktatás központjában áll A Kodály- koncepció hierarchikus modellje Erősné zenei alapképesség modellje Turmezeyné háromdimenziós modellje

Elméleti háttér/II. A Kodály- koncepció hierarchikus ábrázolása

Elméleti háttér/II. Erősné zenei alapműveltség modellje HallásKözlésOlvasásÍrás Melódia Dallamhallás Dallam közlés Dallam olvasás Dallam írás Harmónia Hangzathallás Hangzat közlés Hangzat olvasás Hangzat írás Ritmus Ritmushallás Ritmus közlés Ritmus olvasás Ritmus írás Hangszín Hangszínhallás Hangszín közlés Ritmus olvasás Ritmus írás Dinamika DinamikahallásDinamika közlés Dinamika olvasás Dinamika olvasás

Elméleti háttér/II. Turmezeyné háromdimenziós modellje

Elméleti háttér/III. A prima vista játékmód (Péter, 2010) Reprodukció Projekció Transzformáció: olvasat zenei kifejezés ObszervációProjekció Vertikális folyamat (madártávlat, pl. térkép figyelése) Lineáris folyamat Formai, szerkezeti egységekPár ütem látható csak előre Következtetések levonásaKivitelezés Felkészülés az előadásraÉrtékelés (pl. ismétlés lehetősége

Elméleti háttér/III. A prima vista játékmód (Péter, 2010) Vizuális észlelés két típusa: perspektivikus és horizontális ellentétek kialakulása Tapasztalás Tudatosság –Benne lenni valamiben, ugyanakkor tapasztaltan rálátni, egyidejűleg szinte képtelenség

1. évf. 2. évf. 3. évf. 4. évf. 5. évf. Post grad. ∑ Férfi Nő N Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál Testing: March 2014 Ball State University, School of Music, Indiana US Sample: Online kérdőív 15 kérdés / 72 item – háttérkérdések 29 kérdés / 116 item – kottaolvasási képesség (4 point Likert Scale) Cronbach’s Alpha:

Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál Hangszer (%) Vonós 21 Fafúvó 17 Réz úvós 11 Piano Organ ViolinViolaCelloGuitar Record er Flute Oboe/ Basson ClarinPercus Tromp Tromb Corn Tuba / Énekes: 25%

Zenekar típus (%) SzimfonikusRézfúvósNépzenePop/rockEgyik sem Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

1. Kérdések a zenei jelrendszer/ szimbólumok/ formák ismeretével kapcsolatban Gyorsan tudok kottát olvasni A tempót a kotta nehézsége szerint váltogatom Gyakran elakadok olvasás közben Lassan, de biztosan olvasok kottát MeanSDMeanSDMeanSDMeanSD A zenei szimb. ism. F-kulcsban olvas C-kulcsban olvas Zenei formák szerk. ism. MeanSDMeanSDMeanSDMeanSD Kérdések a kottaolvasás tempójával kapcsolatban Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

Belső hallás képességeKoncentráció Tudok korrigálni belső hallásommal Követem a zenét Hosszan tudok koncentrálni Rövid ideig tudok koncentrállni MeanStd. DevMeanStd.DevMeanStd.DevMeanStd.Dev A teljes kottát átnézem a játék előtt Átnézem a különleges elenségeket Többször átolvasom a nehézségeket Az ellentmondásos részeket többször elolvasom MeanStd.Dev.MeanStd. DevMeanStd.Dev.MeanStd.Dev Kérdések a kottaolvasási stratégiákkal kapcsolatban 4. Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

Jó kottaolvasónak tartom magam Fontos számomra, hogy jó kottaolvasóvá váljak MeanSDMeanSD Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

5432Nem tanul Szolfézs56%8%0% 36% Zeneelmélet44%28%6%3%22% Hangszer56%8%0% 36% TantárgyÁtlag Szolfézs4.52 Zeneelmélet4.49 Főtárgy4.74 Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

Szolfézs jegy & hangszeres jegy : 0.779** Kottaolvasás sebessége & C-kulcsban olvasás ** Zeneszerzői képesség & F-kulcsban olv ** A kottaolvasás tempója & kamarazenélés szeretete ** Kottaolvasás tempója & zeneelemzői képesség * Kootaolvasás tempója & zeneszerzői képesség * Vizsgálati eredmények/I. Önbevallásos kérdőív amerikai diákoknál

Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan

US N=50HUN N=64LeveneT-test (2-tailed) meanSDmeanSDFptp Tudok F- kulcsban olvasni C- kulcsba Rövid távú konc Belső hallás Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan

Gyorsan olvasok Jól olvasok Hosszútávon konc. Tudok elemezni Kottolv.strat. Onli. Könyvtár Szeretem az össz.ze C-kulcsban tudok Alapvető szimbólu Szeretem a kamaraz Fontos h jó kott Tudok F-kulcsban Zenei könyvtár Gyorsan olvasok Jól olvasok Hosszútávon konc. Tudok elemezni Kottolv.strat. Onli. Könyvtár Szeretem az össz.ze C-kulcsban tudok Alapvető szimbólu Szeretem a kamaraz Fontos h jó kott Tudok F-kulcsban Zenei könyvtár Vizsgálati eredmények/II. Összehasonlító vizsgálat magyar és amerikai diákok között a szolfézs attitűdre vonatkozóan

Eye-voice span – Eye-hand span 5-7 hang (Sloboda, 1984) Korreláció a ritmus olvasás készsége és a zenei előadó képesség között (Drake, 1968) Korreláció a kotta és ritmusolvasás készségei között (Elliott, 1982) Korreláció a kottaolvasás és a zenei memória között correlations (Hutton, 1953, Luce, 1965) A hallgatók leginkább az egyes lekottázott hangok közötti távolságra koncentrálnak, nem a hangjegyekre, tehát a hangköztávolságok ismerete alapvető (Goolsby,1994 Rayner, 1978). Vizsgálati eredmények/III. A szemmozgást követő vizsgálatok eredményei

További kutatások EEG-s vizsgálatok lehetőségei –Szegedi Kutatócsoport által kifejlesztett hordozható szerkezet –Számszerű adatok kinyerése a koncentráció és relaxáció fázisainak mértékéről –Kismintás mérés a zongoristák között –Mérőeszköz: egy saját „fejlesztésű” kompozíció, amely alkalmas a lapról játék képességének értékelésére

Köszönöm a figyelmet!