Az iskola lehetőségei az egészségnevelés/prevenció terén a jogi szabályozási közoktatási környezetben november 16. Brassói Sándor Oktatási és Kulturális Minisztérium Közoktatási Főosztály
A tanulók gyógyításáról, az egészséges életmód szabályairól minden kor iskola fenntartója, oktatója igyekezett gondoskodni. Magyarországon 1777-ben a Ratio Educationisban fogalmazták meg először : ….„az iskola feladata, hogy a távollévő szülők szerepét betöltse, és gondos figyelemmel megelőzzön mindent, ami az ifjúság egészségét károsítaná.”
A jövő iskoláinak forgatókönyvei Az OECD oktatással és innovációval foglalkozó központja (a CERI) a tagországok oktatási minisztereinek 1996-os párizsi értekezletén az élethosszig tartó tanulás kérdéseiről vitatkozva feladatául kapta, hogy hitelesen és tudományos igényességgel rajzolja meg a „jövő iskolájának” képét. Schooling for Tomorrow – Demand for Schooling. OECD CERI, What School for Future? OECD, Hat lehetséges szcenárió a jövő iskoláiról!
Iskola-egészségügyi vizsgálatok tapasztalatai Fővárosi és országos 2002/2003 felmérésekre alapozva: Gyerekek átlagosan 85 %-a esik át szűrővizsgálatokon A gyerekek 10 %-ánál lelhetők fel szomato-mediális okok miatt kiváltott, és fokozott gondoskodást igénylő bajok 7,6 %-ánál szociális okok miatt kialakult bajok
Legfontosabb feltárt problémák Csont-izom, kötőszövet betegségek ( gerincferdülés, lúdtalp, tartási rendellenesség) Látászavar ( aggasztó az esetszám növekedés az életkorral előrehaladva!) Endokrin, táplálkozási és anyagcserezavar ( elhízás, fogyókúra) Allergiás megbetegedések ( pollen, aszthma, bőr és nyálkahártya jelenségek) Magatartás és érzelmi zavarok, szomatoform betegségek, evés- alvászavarok, Keringési rendszer betegségei
Jogszabályok: az évi LXXIX tv. a Közoktatásról 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet a kerettantervek kiadásáról, 243/2003. Korm. r. a NAT kiadásáról 138/1992 Korm rend 96/2000. (XII. 11.) Ogy. határozat a kábítószer- probléma visszaszorítása érdekében készített nemzeti stratégiai program elfogadásáról 6/2003. OGY hat. "Egészség Évtizedének Nemzeti Programja” Nemzeti Fejlesztési Terv - Humán Erőforrás Fejlesztési Operatív Program
OKM által támogatott, készített kiadványok Segédlet az iskolai egészségfejlesztési, egészségnevelési programok kidolgozásához, OM Segédlet a fogyasztóvédelemmel összefüggő iskolai feladatok végrehajtásához, OM „Ne legyen több áldozat”, pedagógusoknak, szülőknek a drogokról
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium eddig tett lépései az egészségfejlesztés terén az egészségfejlesztés területén kifejlesztett pedagógus- továbbképzések fenntartása, támogatása, az egészségfejlesztés területén kifejlesztett pedagógus- továbbképzések fenntartása, támogatása, az iskolai drogprevenciós képzést végzett pedagógusok folyamatos szakmai tájékoztatása és szupervíziója, a kiépített drogprevenciós hálózat továbbfejlesztése, az iskolai drogprevenciós képzést végzett pedagógusok folyamatos szakmai tájékoztatása és szupervíziója, a kiépített drogprevenciós hálózat továbbfejlesztése, az akkreditált, szakmai civil szervezeteknek az iskolák prevenciós munkájába történő bevonása, az akkreditált, szakmai civil szervezeteknek az iskolák prevenciós munkájába történő bevonása, az OM által támogatott/vagy kiadott egészségfejlesztéssel, drogprevencióval kapcsolatos tájékoztató anyagok, programok az OM által támogatott/vagy kiadott egészségfejlesztéssel, drogprevencióval kapcsolatos tájékoztató anyagok, programok “Mentálhigiénés Alapképzés Pedagógusoknak”(MAP) c. képzés és hálózat “Mentálhigiénés Alapképzés Pedagógusoknak”(MAP) c. képzés és hálózat Iskolai drogügyi koordinátor-képzés és hálózat Iskolai drogügyi koordinátor-képzés és hálózat Nat 2007 egészségfejlesztés erősítése Nat 2007 egészségfejlesztés erősítése OKM kerettanterv egészségfejlesztési irány erősítése OKM kerettanterv egészségfejlesztési irány erősítése
3. § (1) Az iskola oktatásszervezési feladatai szempontjából a tanórai foglalkozás lehet a közoktatásról szóló törvény a) 52. §-ának (3) bekezdésében meghatározott időkeretben szervezett kötelező tanórai foglalkozás, b) 52. §-ának (7) bekezdésében meghatározott időkeretben szervezett nem kötelező (választható) tanórai foglalkozás, c) 52. §-ának (11) bekezdésében meghatározott időkeretben szervezett egyéni foglalkozás. (2) Az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott tanórai foglalkozások megszervezhetők a hagyományos (tanórai és tantermi) szervezési formáktól eltérő módon is, amennyiben biztosított az előírt tananyag átadása, a követelmények teljesítése, a tanítási órák ingyenessége, a tanulói terhelés korlátozására vonatkozó rendelkezések megtartása (projekt oktatás, erdei iskola, múzeumi foglalkozás, könyvtári foglalkozás, művészeti előadáshoz vagy kiállításhoz kapcsolódó foglalkozás stb.).
Az iskola-egészségügyi szolgálattal való együttműködés bővítésének lehetőségei iskolavezetés ( ig, igh, gyermekvédelmi felelősök) rendszeres bevonása a tájékoztatásba, egészségügyi „team” kialakítása, rendszeres adatszolgáltatás és adatvédelem! (iskolai diagnózis) nevelőtestületi értekezleten prezentáció a helyi problémákról, azok lehetséges okairól, az osztályfőnökök számára legalább félévente tájékoztató ( további szakellátás elérhetősége, szakmai javaslatok, serdülőkorral kapcsolatos kiemelt törődés, stb.) veszélyeztetett gyermekek védelme ( évi (LXXIX)tv. 2.sz. melléklet ( települési gyermekvédelmi szakszolgálat és a jegyző bevonása) NDI, KEF-ek, a civil akkreditált prevenciós szervezetek és az iskolák együttműködése
Köszönöm a figyelmet!