A talajvédelemmel kapcsolatos alapvető jogszabályok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A talaj és a víz védelme a környezetjogi szabályozásban dr. Szilágyi Szilvia
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
1 RÁTAI BALÁZS A konverziós rendelet értelmezése Budapest, május 9.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A termékpálya szintű integrációs együttműködés : az integrációs szerződés Dr. Mikó Zoltán.
Pásztorné Szerezlai Márta
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS (Cross compliance)
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A talajok szervesanyag-készlete
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
1993-as közoktatási törvény
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
agrokémia Környezetgazdálkodási agrármérnök
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Környezeti Kontrolling
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Intézményi rend.
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
A bioszféra.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A talajvédelemmel kapcsolatos alapvető jogszabályok

Mi ellen véd? Talajokat veszélyeztető tényezők csoportosítása: -természetes folyamatok módosulása -természetes folyamatok módosulása – erősödése (erózió, másodlagos szikesedés, savanyodás) használatból fakadó talajleromlás -művelésből, mezőgazdasági használatból fakadó talajleromlás (tömörödés, szerkezetromlás, szervesanyag-készlet csökkenése) talajszennyezés -környezetszennyezésből fakadó talajszennyezés (toxikus, vagy kontamináns) teljes megsemmisülés -beépítés, bányászat következtében teljes megsemmisülés

Alapvető jogszabályok évi LV. törvény a termőföldről évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről 90/2008. (VII. 18.) FVM rendelet a talajvédelmi terv készítésének részletes szabályairól 59/2008. (IV. 29.) FVM rendelet vizek mezőgazdasági eredetű nitrátszennyezéssel szembeni védelméhez szükséges cselekvési program részletes szabályairól, valamint az adatszolgáltatás és nyilvántartás rendjéről Szabványok (határértékek, mérési módszerek stb.)

1994. évi LV. törvény a termőföldről A törvény hatálya 1. § (1) A törvény hatálya kiterjed az ország területén levő valamennyi termőföldre. 3. § E törvény alkalmazásában a)termőföld: az a földrészlet, amelyet a település külterületén az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas, erdő, fásított terület művelési ágban vagy halastóként tartanak nyilván; f) mező-, erdőgazdasági művelés alatt álló belterületi föld: az a földrészlet, amelyet a település belterületén az ingatlan- nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas, erdő, fásított terület művelési ágban vagy halastóként tartanak nyilván;

1994. évi LV. törvény a termőföldről Földhasználati nyilvántartás 25/A. § (1) A földhasználati nyilvántartás az érintett földrészlet használatára vonatkozóan bejegyzett adatokat hitelesen tanúsítja. (2) Az ellenkező bizonyításáig a földhasználati nyilvántartásba bejegyzett adatról vélelmezni kell, hogy az a valóságnak megfelel. (3) A földhasználati nyilvántartásban feltüntetett adatokkal szemben a bizonyítás azt terheli, aki az adatok helyességét, valósággal egyezőségét vitatja.

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól A föld védelme 14. § (1) A föld védelme kiterjed a föld felszínére és a felszín alatti rétegeire, a talajra, a kőzetekre és az ásványokra, ezek természetes és átmeneti formáira és folyamataira. (2) A föld védelme magában foglalja a talaj termőképessége, szerkezete, víz- és levegőháztartása, valamint élővilága védelmét is. 15. § (1) A föld felszínén vagy a földben olyan tevékenységek folytathatók, ott csak olyan anyagok helyezhetők el, amelyek a föld mennyiségét, minőségét és folyamatait, a környezeti elemeket nem szennyezik, károsítják. (2) Az anyagok elhelyezésének környezetvédelmi feltételeit külön jogszabály állapítja meg.

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól 16. § Beruházás (építés, bányászat) folytatása során, annak megkezdése előtt - külön jogszabály rendelkezése szerint - gondoskodni kell a termőréteg megfelelő letermeléséről és termőtalajkénti felhasználásáról. 17. § (1) A kőzetek és ásványok bányászatára, kitermelésére vonatkozóan - ha törvény így rendelkezik - igénybevételi határértéket kell meghatározni. (2) A kitermelés mértéke, továbbá a bányászattal és a bányatermékek előkészítésével, feldolgozásával összefüggésben keletkező meddő elhelyezésekor, valamint a bányászati tevékenységhez kapcsolódó egyéb tevékenységek következtében jelentkező környezetre gyakorolt hatás mértéke nem haladhatja meg a jogszabályban vagy jogszabály rendelkezései szerint hatósági határozatban megállapított határértéket. (3) A föld igénybevételével járó tevékenység befejezése után - jogszabály vagy hatósági határozat rendelkezése szerint már a környezethasználat során is - a terület ütemezett helyreállításáról, rendezéséről, illetőleg újrahasznosításának feltételeiről a terület használója köteles gondoskodni.

1995. évi LIII. törvény bevezetett fogalmak Környezetterhelési díj Igénybevételi járulék Környezeti hatásvizsgálat Környezethasználati engedély Környezetvédelmi felülvizsgálat

2007. évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről A földvédelmi járulék 21. § (1) A termőföld más célú hasznosítása esetén egyszeri földvédelmi járulékot (a továbbiakban: járulék) kell fizetni. A földvédelmi bírság 24. § (1) Földvédelmi bírságot (a továbbiakban: bírság) köteles fizetni az, aki …

2007. évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről 33. § (1) Az állam a talajok minőségi változásainak, környezeti állapotának folyamatos figyelemmel kísérése céljából országos Talajvédelmi Információs és Monitoring rendszert (a továbbiakban: TIM) működtet. (2) A termőföld talaját veszélyeztető talajdegradációs folyamatok megelőzésével, illetve az ezek következtében kialakult kedvezőtlen talajállapot megszüntetésével kapcsolatos tevékenységet az állam anyagilag támogatja.

2007. évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről 35. § A földhasználó a §-okban foglaltak szerint a termőhely ökológiai adottságaihoz igazodó talajvédő gazdálkodást vagy tevékenységet köteles folytatni. Talajvédelmi hatósági eljáráshoz kötött tevékenységek 49. § (1) A talajvédelmi hatóság engedélye szükséges: –a) talajjavításhoz, –b) mezőgazdasági célú tereprendezéshez, –c) a 36. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott talajvédelmi műszaki beavatkozásokhoz, létesítmények megvalósításához, amennyiben az engedélyezés nem tartozik más hatóság hatáskörébe, –d) hígtrágya termőföldön történő felhasználásához az állattartás során keletkező egyéb szervestrágya kivételével, –e) szennyvíz, szennyvíziszap mezőgazdasági felhasználásához, –f) nem mezőgazdasági eredetű nem veszélyes hulladék termőföldön történő felhasználásához, –g) mezőgazdasági termelés során keletkező nem veszélyes hulladék termőföldön történő felhasználásához, kivéve a mezőgazdasági táblán keletkező növényi maradványokat.

Talajvédelmi járulék 55. § (1) Talajvédelmi járulékot fizet a talajvédelmi hatóság részére… –a) a beruházó - ha a beruházás megvalósítása során keletkezett mentett humuszos termőréteg teljes mennyiségét a beruházással érintett területen nem használja fel - a fel nem használt humuszos termőréteg mennyisége után, továbbá –b) aki az a) pontban foglalt eseten kívül humuszos termőréteget távolít el. Talajvédelmi bírság 56. § (1) A talajvédelmi hatóság az e törvény –b) a 48. § (2) bekezdésében foglaltak (hulladék elhelyezés tilalma) –c) a 49. §-ban foglaltak megsértése…(talajvédelmi hatósági engedélyezés) évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről

Függelék a 90/2008. (VII. 18.) FVM rendelet 2. és 3. mellékletéhez A 2. § (3) bekezdésében hivatkozott szabványok listája 1.Talajvizsgálatok MSZ :1978A talaj fizikai és vízgazdálkodási tulajdonságainak vizsgálata. MSZ :1978A talaj immunitásának, fiziológiai mésztartalmának meghatározása. MSZ :1978A talaj egyes kémiai tulajdonságainak vizsgálata. Általános előírások. A talajminta előkészítése. MSZ :1978A talaj egyes kémiai tulajdonságainak vizsgálata. Laboratóriumi vizsgálatok (pH-érték, szódában kifejezett fenolftalein lúgosság, vízben oldható összes só, hidrolitos /y1-érték/ és kicserélődési aciditás /y2-érték/). MSZ :1980A talaj szerves széntartalmának meghatározása. MSZ :1978A talaj vízben oldható sóinak minőségi és mennyiségi meghatározása. Általános előírások. Kivonatok készítése. MSZ :1978A talaj vízben oldható sóinak minőségi és mennyiségi meghatározása. Laboratóriumi vizsgálatok. MSZ :1978A talaj kicserélhető kationjainak minőségi és mennyiségi meghatározása.. MSZ :1980A talaj összes nitrogéntartalmának meghatározása. MSZ :1980Nagyteljesítményű műszersorok alkalmazása talajvizsgálatokban. A talaj szerves széntartalmának meghatározása Contiflo műszersoron. MSZ :1981Talajminta előkészítése, nedvességtartalom, elektromos vezetés és pH meghatározása. MSZ :2006 Az összes és az oldható toxikuselem-, nehézfém- és a króm(VI)tartalom meghatározása. MSZ :1983Talajok szervesanyag-tartalmának meghatározása. MSZ :1992 A cianidtartalom meghatározása. MSZ 20135:1999A talaj oldható tápelemtartalmának meghatározása.

A szántott rétegben a minták 40%-ában 0-10 mg/kg közötti, tehát nagyon alacsony a nitrát-N tartalom. A cm-es rétegben a minták 63%-a, a cm-es rétegben a minták 82%-a 10 mg/kg alatti értéket mutat. A szántott rétegben környezetvédelmi szempontból már kockázatosnak ítélhető 50 mg feletti nitrát-N tartalom 11 év átlagában csupán a minták 1,7- 7,2%-ában volt kimutatható. Ezek a pontok általában S-pontokból származnak, tehát elsősorban olyan területekről, ahol hígtrágya vagy szennyvíziszap elhelyezés történik. Ezen adatok alapján megállapítható, hogy hazai talajainkban nincs olyan mennyiségű nitrogén, ami mélyebb rétegekbe mosódva veszélyeztetné a felszín alatti vizeink minőségét. Talajaink nitrogén állapota

59/2008. (IV. 29.) FVM rendelet vizek mezőgazdasági eredetű nitrátszennyezéssel szembeni védelméhez szükséges cselekvési program részletes szabályairól, valamint az adatszolgáltatás és nyilvántartás rendjéről Vonatkozik: –Nitrátérzékeny területeken minden gazdálkodóra –Nitrátérzékeny területeken kívül a háztartási igényeket meghaladó mértékben állattartást végzőkre Rendelkezik a trágyakijuttatás lehetséges –helyszíneiről –Időpontjáról –Módjáról Előírja külön jogszabály szerinti Gazdálkodási Napló tápanyag- gazdálkodásra, trágyázásra, parcella művelési adatokra, valamint állattartásra vonatkozó vezetését

90/2008. (VII. 18.) FVM rendelet a talajvédelmi terv készítésének részletes szabályairól Tartalmazza a talajvédelmi terv formai követelményeit Szabályozza a talajvédelmi szakértők tevékenységét Meghatározza talajvédelmi terv meglétéhez kötött tevékenységeket pl.: –talajjavításhoz, –mezőgazdasági célú tereprendezéshez, –talajvédelmi műszaki beavatkozásokhoz, létesítmények megvalósításához, –a humuszos termőréteg mentéséhez –beruházás megvalósításához, –ültetvénytelepítéshez, –mezőgazdasági célú hasznosítást lehetővé tevő rekultivációhoz, újrahasznosításhoz, –öntözéshez, –mezőgazdasági területek vízrendezéséhez, –erózió elleni műszaki talajvédelem megvalósításához.