CSONGOR ÉS TÜNDE vs A VARÁZSFUVOLA Lakossági Fórum csapat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde W. A. Mozart: A varázsfuvola Készítette: A „Nightingale” csapat (Al-Farman Petra, Nagy Titusz, Tikász Ábel, Végh Dóra)
Advertisements

Csongor és Tünde Rendezte: Dr. Németh Antal Előadás időpontja:1937. február 5. Csongor és a banyák.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
Megkérjük kedves olvasónkat/olvasóinkat hogy d ő ljenek hátra, amint kész a popcorn az ENTER lenyomásával kezd ő dhet is az „el ő adás”. Köszönjük!
Pályakereső évek Gyermekkortól a János Vitézig. Szlovák származás Petrovics István mészáros Hrúz Mária mosónő, cseléd Kiskőrös születés Félegyháza.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Helyi védett értékek bemutatása
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
3. tétel.
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Gyűjtőköri szabályzat
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde- Paulay Ede rendezése
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
Integráció a felsőoktatási könyvtárak szolgáltatásfejlesztésében
Vízkeresők csoport: Beke Szabolcs Bojtor Cintia Hegedüs András
Öröklési szerződés és Köteles rész
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében
Oltáriszentség, Papság,
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
A „fény százada”.
szakmai referens, országos versenyszervező
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
GÖRÖG MITOLÓGIA Pygmalion
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Környezetgazdaságtan 1
Írta: Vörösmarty Mihály
JÓ REGGELT!.
Hol itt a hasonlóság? Csongor és Tünde és a Varázsfuvola.
Varázsfuvola Csongor és Tünde.
A Varázsfuvola - Csongor és Tünde
Mozart: Varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Református istentisztelet
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Albert Schweitzer Tucy
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Mozart: Varázsfuvola  Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Fülemüle 5.b.
2. csapat Bugát Pál és kortársai
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Madách Imre Útravaló verseimmel
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

CSONGOR ÉS TÜNDE vs A VARÁZSFUVOLA Lakossági Fórum csapat

Szerz ő k Vörösmarty Mihály ( ) Köznemesi családban született. (Pusztanyék ) Tanulmányai: Székesfehérvár, Budapest 1822-ben ügyvédi oklevelet szerzett Zalán futása (reformkor kezdete) 1830-as években a kulturális élet meghatározó alakja as forradalom után bujdosni kényszerült. Betegségben hunyt el. Emanuel Schikaneder ( ) Szegény családból származik. Regensburgi jezsuita gimnáziumban kezdte tanulmányait tól különböző társulatoknál vándorszínész volt. Schikaneder április február között a bécsi Nemzeti Színházban szerepelt. Legismertebb műve Mozart A Varázsfuvola című operájának szövegkönyve ben a pesti színház vezetésére pályázott, de ekkor kitört rajta az elmebaj. Röviddel ezután teljesen elszegényedve halt meg Bécsben.

M ű vek keletkezése Csongor és Tünde A magyar népmese világa ihlette. Vörösmarty legköltőibb drámája és egyik legerélyesebb műve. A Csongor és Tünde cselekményének fõ forrása az Árgirus történet szept. 22-én jelent meg Hazai és Külföldi Tudósítások c. lapban a pesti cenzúra nem engedélyezte a kiadását,így Székesfehérváron kérvényezte a kiadását(1831) Nyomtatott szöveg szerzői utasításai szerint Vörösmarty művét színpadra is szánta. Első teljes bemutatójársa 1879-ben került sor. Nemzeti Színház Paulay Endre rendezésében dec. 1-én Vörösmarty születésnapján adta elő a darabot. A varázsfuvola August Jacob Liebeskind: Lulu avagy a varázsfuvola szolgált alapjául szövegkönyvének. Felkérésre írta operáját. Ősbemutatója szept. 30- án Bécsben zajlott. Nem aratott azonnali sikert. A mű megzenésítését a szabadkőművesség befolyásolta és sok gondolata a felvilágosodás eszméit tükrözi. A darab sokrétegű és minden korosztály számára tartogat mondanivalót.

Történet Csongor és Tünde A varázsfuvola Tamino, az ifjú herceg, miután megszabadult a veszélytől, ígéretet tett megmentőinek, az Éj Királynője udvarhölgyeinek, hogy kiszabadítja fogságából az elrabolt fiatal leányt, Paminát. Útravalóként megkapta a leány képmását, egy varázslatos hangú fuvolát és egy kedves útitársat, Papagenót. Tamino küzdelmes útja végén jutott be Sarastro birodalmába Papagenóval, aki csengettyűjének kedves hangjával elbűvölte a szerecseneket. A próbatételek teljesítésével és az igazság kiderülésével Tamino elnyerte az ifjú leány, Pamina szerelmét és kezét. Papageno is megtalálta szíve választottját, Papagenát. Így a fiatalok együtt álltak Sarastro elé. Sarastro a jóság és a bölcsesség kapuját megnyitva engedte el a párokat életük beteljesülése reményében. A helyszín egy földi kert, közepében almafa. Mirígy a fához van kötözve. Csongor érkezik, meglátja a boszorkányt, s kérdi, miért jutott ilyen sorsra… Ezt hallva eloldozza őt. Tünde érkezik földi származású szolgájával, Ilmával. Csongor és szereme boldogan borulnak egymás karjaiba. Időközben Tündének távoznia kell, de indulásuk előtt Ilma még elárulja Tünde szerelmének, hogyan juthat Tündérhonba. Csongor eljut az útkereszteződéshez ahol Balga érkezik a néhai Böske férje aki Csongor szolgálatába áll. Ezután közeleg Tünde és Ilma. A férfiak szólongatják őket, de minden hiába, a lányok nem válaszolnak. A boszorkány busás jutalom fejében megkéri Kurrahot, öltözzön be Balgának, s adjon át bizonyos porokat Csongornak. Tündéék délben a kertben találkoznának, azonban szrerelme nem bír ébren maradni, lepihen, s kéri Balgát (Kurrahot), hogy ébressze fel, ha szerelme jön. Mikor megérkezett Tünde, Csongor mélyen aludt, fel se bírta kelteni ezért azt hitte hogy már nem is szereti őt. Tünde és Ilma az Éj birodalmába utaznak. A tündérleány kéri a nagyhatalmú úrnőt, hogy vegye el örökéletét, inkább vállalja a földi létet, ha csak így lehet Csongoré, aki ezuztán újból fellelte szerelmét. Ilma és Balga is egymásra találtak.

Szerepl ő k Csongor és Tünde Csongor – nemes úr – mesebeli lovag, királyfi, aki beleszeret a tündérbe Tünde – nemes kisasszony – tündérként és hattyú képében jelenik meg mint mesehős Balga – jobbágy, akit Csongor cseléddé emel – Böske iránti szerelme nem romantikus (házias feleséget szereti benne) – Ettől függetlenül nem a pénz, a hatalom, vagy a hiú tudás hajtja, mert hisz a boldogságban, továbbá felesége nélkül ugyanúgy nem tud élni, akárcsak Csongor Tünde nélkül. Ilma – Böske néven Csongorék cselédje, Balga felesége – tündérkirálynő udvarhölgye, kísérője Mirigy – Csongorék cselédje, aki irigy a fiatalokra – a mesebeli boszorkány megtestesítője, aki át tud változni. – a boldogságra, szerelemre veszélyes allegorikus alak. Kurrah, Berreh, Duzzog, a három ördögfi – a mű vázlatábanban még cigánygyerekek – mesében ördögök, rosszcsontok, akiket az éhség gonosszá tesz, lelkük mélyén jók azonban: megjavulnak és Tünde szolgálatába állnak Ledér – lezüllött szegény lány,Mirigy szövetségese – ő képviseli az álszerelmet (csak testiség), az eszmény elárulását, a megalkuvást. A varázsfuvola Sarastro  jóságra,türelemre,szeretetre tanítja az embereket  Ozirisz és Ízisz szerény szolgálója  ‘’fogva tartja ‘’ Paminát Tamino  távoli országból jött herceg, tiszta, bátor  neki kell kiszabadítania Paminát, akivel végül egymásba szeretnek Az Éj Királynője  Pamina anyja  Célja hogy szétrombolja a Nap templomát,és visszaszerezze a hatalmat, a 7 sugarú napkorongot Pamina  Ély királynőjének a lánya  neki is próbákon kell keresztül jutnia az igaz szerelem érdekében Papageno  madárember,polyáca  folyton vidám és mulatságos  elkíséri Taminot az útján Monostatos  Pamina őrzője  zsarnoki, önző és szenvedélyes természetű

Szimbolikus tárgyak Csongor és Tünde Kígyó Sárkány-szimbólum, amely az ember állati, ösztönös hajtóerőit jelképezi. Elpusztítása a bennünk lévő alantas ösztönök feletti győzelmet jelenti. Varázsfuvola A lélek tiszta, napszerű hangját jelképezi. A hétsugarú napkorong A hatalmat jelképezi mandala formában. A varázsfuvola 3-as szám szimbóluma: A három vándor az emberi boldogság többi lehetséges változatát jelenti, de a költő mindet elutasítja: – Kalmár: a pénz, a kincs jelenti számára a boldogságot – Fejedelem: hatalom jelenti számára a boldogságot – Tudós: a tudomány, az ismeretek, a könyvek jelentik számára a boldogságot 3-as út vidéke; az ember előtt 3-féle kiteljesedési út áll: kalmár, fejedelem és tudós a másodszori találkozásnál mindhárom kiábrándult nézeteiből, ez mutatta meg, hogy ezek közül egyik út sem helyes Kert A kert a paradicsomi állapotnak, a szimbolikus tere, de az égi és a földi szerelemé is. A kertben zajlik az emberiség drámája a megkísértéstől a beavatásig. Fa Tünde növényi megtestesülése. Összeköti a 3 kozmikus zónát: lomb – ég, törzs – föld, gyökerek – alvilág. Bocskor, Palást, Ostor Az ördögök varázseszközei. A tér-idő korlátok közüli kilépés lehetősége. 3 ünnepélyes akkorddal keződik a nyitány, amelyek Sarastro papi világát szimbolizálják. A 3 hölgy, a 3 fiú: mindannyian a lélek háromszori felhívására utalnak, hogy legyünk állhatatosak az érzéseinkben és türelmesek a vágyainkban. A 3 oltárkapu a mulandó anyagot, az értelmet és a bölcsességet jelenítik meg.

Mirigy és az Éj királyn ő je Az Éj királynője egy csillagok fényétől övezett trónon jelenik meg. Célja hogy szétrombolja a Nap templomát, és visszaszerezze a hatalmat, a hétsugarú napkorongot. Lányát Sarastro tartja fogva, hogy megvédje őt a gonosz anyja sötét szándékaitól. Mirigy a darab szimbólumrendszerében az ártó démon, minden nemes törekvés akadályozója, az életünket, sorsunkat tönkretenni akaró, véletlenszerűen befolyásoló ember alatti erők képviselője. Elveszítve Tündét az “égi szépet“, vágyát már meg tudja nevezni, de hogy “Tündérhon” hol található, hogyan érhető el, azt nem tudja.

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!