2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A marketing információs rendszer
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Marketingkutatás módszerei
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Könyvtárhasználati verseny
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
Piackutatás (teszt).
Forrás: Infografika Forrás:
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
P-Line Channel & Telesales Kft. Piackutatás 2009.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
3. Előadás Marketing Információs rendszer
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Kérdőív-tervezés.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Rádióadók hallgatottsága március Az Ipsos-GFK rádiós közönségmérésének adatai.
Rádióadók hallgatottsága április Az Ipsos-GFK rádiós közönségmérésének adatai.
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Marketing információs
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
A családi költségvetés
A toborzás. A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
A magyarországi vállalatok rendezvényszervezési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
A tartalommarketing lehetőségei és korlátai a gyógyszergyártók szemével szeptember 29.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
A kutatási program leírása
Egy plakát elkészítése, nyomtatási eljárások,
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Határon túli magyar társadalmi adatok elemzése
Interjúzás vállalatoknál
Barcsák Marianna KPSZTI
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban III. MFOR MARKETING KONFERENCIA április 22.

GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban A prezentáció felépítése 1 Hatékony adatgyűjtés általában…. 2 … és konkrétan! A személyes megkérdezés 4 … és konkrétan! Az online megkérdezés 3 … és konkrétan! A telefonos megkérdezés 5 Összegzés

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Hatékony adatgyűjtés

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 4 Milyen a hatékony adatgyűjtés? Legfontosabb az, hogy adekvát legyen, azaz  A megfelelő mintát válasszuk ki  A megfelelő adatfelvételi technikát alkalmazzuk  A megfelelő kérdéseket tegyük fel  A megfelelő időzítést alkalmazzuk

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 5 A megfelelő entitások/célcsoport/minta kiválasztása  Fontos, hogy olyan személyeket válasszunk ki, akik érintettek a témában, azaz ha pl. a nőket akarjuk kérdezni a hajfestésről, akkor érdemes mindenekelőtt hölgyekkel folytatni a beszélgetést, és nem árt ha olyan hölgyeket választunk, akik vagy most festik, vagy a múltban festették a hajukat  De nem elég, hogy a téma szempontjából releváns legyen a célcsoport, fontos az is, hogy mintát készítsünk, azaz véletlen módon válasszunk a célcsoportból ki entitásokat (azért nem személyeket, mert a megkérdezés alanya lehet vállalat, szervezet, egyesület, közösség stb.) feltéve persze, hogy piackutatást készítünk:o)  Sokszor szükséges lehet kompromisszumot kötni, mivel a célcsoport nem, vagy nem jól érhető el, ezért nincs esély megfelelő mintakeret elkészítésére.  Mintakeret a következőket jelenti: a véletlen mintavételhez elméletileg tudnunk kell kikből szeretnénk mintát venni, azaz kell egy felsorolás az összes lehetséges entitásról. – Ez a legáltalánosabb nem, kor, és település szerinti bontásban a népesség nyilvántartóban rendelkezésre is áll, ami a legtöbb piackutatás esetében elegendő. – Ha ez nincsen meg akkor valamilyen közelítést kell alkalmaznunk. Nagyon pontos célcsoport definíció

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 6 Megfelelő adatfelvételi technikák alkalmazása Ha nem a megfelelő adatfelvételi technikát alkalmazzuk, akkor sok esetben egyszerűen lehetetlenné válik a kívánt információk összegyűjtése!! Mitől függ?  A kérdezés időigénye – jellemzően minél személyesebb és kötetlenebb a kérdezési forma, annál hosszabb lehet, hiszen annál inkább bevonja az interjúalanyt, aki kevésbé unja meg a válaszadás folyamatát. Így az olyan személyes információgyűjtési technikák, mint a mélyinterjú, vagy a fókuszcsoport, akár több órát is tarthatnak, az ennél kötöttebb kérdőíves megkérdezés, ha személyesen történik, akkor maximum egy órát tudja lekötni a válaszadókat, telefonon keresztül történő válaszadás esetén pedig maximum fél óráig.  A kérdezés témaköre – nagyon személyes/bizalmas kérdéseket csak személyesen - és lehetőleg négyszemközt - érdemes feltenni, mivel ilyen kérdésekre más formában nem kapunk választ. Ilyen kérdések lehetnek pl. a szexualitást, részletes pénzügyi szokásokat stb. firtató megkeresések. Ezekre vonatkozóan csak mélyinterjús szituációban remélhetünk valós válaszokat. De még a relatíve semleges un. demográfiai adatokat is - jövedelem, vagyontárgyakkal való ellátottság stb. – melyeket minden kutatásban megkérdezünk érdemes a kérdőív végén feltenni amikorra a kérdező és a válaszadó között már kialakul a személyesebb kapcsolat, a bizalom.

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 7 Megfelelő kérdések alkalmazása  Ha olyan kérdéseket teszünk fel amelyek nem relevánsak, akkor vagy nem fogunk választ kapni, vagy ami még rosszabb, hamis választ fogunk kapni.  Például, ha olyan hölgyeket kérdezünk a hajfestésről, akik még soha nem festették a hajukat akkor lehet, hogy lesz véleményük ezen válaszadóknak arról a folyamatról is, amivel a hajfestés jár – annak ellenére, hogy ebben a folyamatban soha nem vettek részt személyesen -, de ez a vélemény nyilván nem lesz hiteles. (Természetesen ha „általában” vagyunk kíváncsiak a hajfestésről alkotott nézetekre, akkor érdemes olyanokat is megkérdezni, akik még soha nem éltek ezzel a lehetőséggel.)  Fontos, hogy „jól” kérdezzünk! Legyen egyértelmű! pl. ne legyen a kérdésben tagadás : Ugye Ön nem szereti, ha a megfelelő színűre van a hajfestéke kikeverve? (Mit is kérdezünk?) Ne sugalmazzon! pl. Ön ugye különösen kedveli a jó minőségű hajfestékeket? (Mit válaszolhatna szegény interjúalany persze, hogy kedveli.) Biztosítson megfelelő válaszlehetőségeket! pl. Ön milyen színű hajfestéket használ? Válasz: szőke, barna, fekete. (Itt legalább egy egyéb, vagy egy egyik sem válasz szükséges lenne még) Megfelelő legyen a nyelvezete! pl. fiatalokat könnyebb megnyerni, ha lazábban, könnyedebben de természetesen udvariasan fogalmazzuk meg a kérdéseket.

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 8 Megfelelő időzítés alkalmazása  A kiválasztott technika és a témakör vizsgálatának időigénye legyen összhangban Mind a teljes vizsgálat lebonyolításának tekintetében: a teljes kérdezési, adatgyűjtési folyamatra szánjunk elegendő időt. Ne akarjunk 1000 embert személyesen megkérdezni egy 1 órás hosszúságú kérdőívvel 5 nap alatt Mind az egy kérdezéshez szükséges idő tekintetében: ne kényszerítsük bele sem a kérdezőt, sem a válaszadót, hogy rohanva kelljen végigszaladni az interjún, mert az csak torz válaszokat fog eredményezni  A kérdezés témája szintén igazodjon a kérdezés időpontjához: vannak szezonális termékek, szolgáltatások, az ezekre vonatkozó kérdéseket érdemes aktuálisan feltenni, így pl. a jégkrém- és fagylalt-fogyasztási szokásokat nem szerencsés novemberben, vagy januárban vizsgálni,sokkal inkább a tavaszi-nyári hónapokban

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Személyes megkérdezés

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 10 Típusai  Kérdőíves megkérdezések:  PAPI  CAPI  CASI  (In-Hall)  Strukturálatlan megkérdezések:  Egyéni interjú  Csoportinterjú (pl. kreatív csoport)  Egyéb típusok – műszeres mérések:  Szemkamera  Mediawatch  Memory belt

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 11 Néhány tapasztalat, szabály  Személyes interjúk minden formájánál a legfontosabb a bizalom. Ha a kérdezett nem bízik meg a kérdezőben, akkor vagy egyáltalán nem fog válaszolni, vagy hiányosan, hibásan fog válaszolni. A bizalom kiépítésének rengeteg eszköze van, de az első benyomás minden eldönt természetesen egész más eszközkészlet alkalmazható egy lakásba becsöngetve egy kérdőívvel, ilyenkor a legfontosabb a megjelenés, ami alapján eldönti a potenciális válaszadó, hogy egyáltalán beengedi-e a kérdezőt, azaz létrejön-e az interjú szituáció és megint más a helyzet egy strukturálatlan megkérdezésnél, mely esetben lehetősége van az interjúzónak a személyes kapcsolat kiépítésére még a valós interjú megkezdése előtt, így itt a személyes megjelenés kevésbe döntő – bár itt sem elhanyagolható -, de a hitelesség, őszinteség vállnak itt kulcstényezővé egyéb típusoknál, mint a műszeres méréseknél a legfontosabb az egyszerű, érthető, de alapos magyarázat arról, mire is szolgál az adott szerkezet, mit is mérünk vele, hogyan működik, és mire fogjuk használni az összegyűjtött adatokat

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Telefonos megkérdezés

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 13 Típusai  Kérdőíves megkérdezések:  CATI  Ellenőrző megkérdezés  Strukturálatlan megkérdezések:  Szakértői interjú

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 14 Néhány tapasztalat, szabály  Telefonos interjú során a bemutatkozás és az azt követő első néhány mondat a döntő. Ha itt nem sikerül elnyerni a potenciális válaszadó bizalmát, akkor az interjú létre sem tud jönni. A bizalom elnyerésének fő eleme, hogy biztosítjuk a megkérdezettet céljainkról – piackutatást végzünk -, és arról, hogy nem fogjuk túl sokáig igénybe venni az idejét, azaz előre meg kell mondani, kb. hány percig tart majd az interjú A háztartásokban jellemzően középkorú, illetve idősebb hölgy tagok szokták felvenni a telefont. Fontos, hogy ezt a tényt megfelelően kezeljük, mivel a piackutatásoknál véletlen mintát kell készíteni, így általában át kell, hogy adja valaki másnak a telefont az azt felvevő családtag, a megfelelő bizalmat már a telefont felvevő személyben is ki kell építeni, hogy továbbadja a készüléket, majd ha célszemélyt váltottunk, ezt a folyamatot elölről kell kezdeni a valós interjú megkezdése előtt Mivel a telefoninterjú az egyik legkönnyebben megszakítható technika, így lényeges, hogy valóban betartsuk az előre ígért intervallumot, mert ha azt túllépjük, az könnyen az interjú megszakításához vezethet

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Online megkérdezés

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 16 Típusai  Kérdőíves megkérdezések:  CAWI  Strukturálatlan megkérdezések:  Bulletin Board  Online csoportinterjú  Műszeres mérések  WebPanel

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 17 Néhány tapasztalat, szabály  Itt mi – a GfK csoport – jellemzően panelekkel dolgozunk, ami azt jelenti, hogy a válaszadók egy meghatározott körével állunk rendszeresen kapcsolatban, ezért szemben az előző metódusokkal itt a bizalom kiépítése mellett – ez itt is fontos - a bizalom folytonos fenntartása és a paneltagok motiválása a legfontosabb szempont  Online megkérdezéseknél a fentiek mellett a leglényegesebb talán az érdeklődés fenntartása, ugyanis ha „unalmas”, érdektelen a téma, akkor itt a legkönnyebb megszakítani az interjút. Szerencsére az online interjú technikák nemcsak a problémát vetik fel, hanem jórészt a választ is megadják, hiszen rengeteg eszköz áll a rendelkezésünkre – film, kép, hang beillesztése - amivel színesebbé tehetjük a vizuálisan egyébként is sokkal élvezhetőbb felületeket  És végül az ösztönzésről se feledkezzük el! Pl. pontgyűjtéssel, ajándéksorsolással

2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Összegzés

2009. április 22.GfK Hungária © GfK Hungária Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban 19 Akkor tehát hogyan is? A hatékony adatgyűjtés alapfeltétele a megfelelő technika kiválasztása, ami igazodik:  a témakörhöz  a célcsoporthoz  a kérdésekhez  az időzítéshez Bevonódás mértékeBevonódás mértéke