A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A tanítási és tanórai tanulási idővel összefüggő, közelebbről vizsgált kérdések Nemzetközi adatok segítségével: Tanulási idő Magyarországon és a nemzetközi gyakorlatban a szabályozás szerint az alapfokú és alsó középfokú oktatásban Tantárgyankénti időráfordítás tantárgyanként a nemzetközi és a hazai gyakorlatban Tanítási órák éves száma a nemzetközi és a hazai gyakorlatban Kutatási adatok segítségével: Tanulásra fordított idő egy átlagos tanítási napon általános iskolai tanulók körében (tanórán és iskolán kívüli foglalkozásokkal, otthoni tanulással együtt) Pedagógusok főbb munkatevékenységei és ezek változása általános iskolai pedagógusok körében
Az összes tanórai tanulási idő az alapfokú és alsó középfokú oktatásban - Education at a Glance, OECD Szándékolt tanulási idő = kötelező órák száma + választható órák száma Alapképzés szakasza: ISCED1 + ISCED2 Az összes tanórai tanulási idő számítását befolyásoló adatok: Évfolyamok száma: tanév Tanítási napok száma: nap (OECD átlag), nap (HU átlag) Heti óraszáma tantárgyankénti és évfolyamonkénti, Tanítási órák hossza A tanórai tanulási idő indikátorai: ISCED1 összesen: 4613 óra (OECD átlag), 2583 óra (HU átlag) ISCED2 összesen: 2957 óra (OECD), 2970 óra (HU) Összes tanítási idő az alapképzésben (ISCED1+ISCED2): 7570 óra (OECD átlag), 5553 óra (HU átlag) Tantárgyankénti időráfordítás az összes éves tanítási idő arányában, évfolyamonként Számítás: szabályozás szerint szándékolt (tanítási órák száma) és standardizált módon (60 perces órák száma) átszámítva.
Tanórai tanulásra fordított idő, Magyarország, (szándékolt és standardizált számítás)
Összes tanórai tanulási idő az ISCED1+ISCED2 szinten, 2015.
Szerkezet szerinti eltérések: összes tanulási idő, ISCED1+2, 8 évfolyamos alapképzés, 2014
Szerkezet szerinti eltérések: összes tanulási, idő (ISCED1+2: 9 és 10 évfolyamos alapképzés, 2014
Tanulási idő az alap- és alsóközépfokú oktatásban: Magyarország, OECD átlag és EU átlag (2014, 2015)
Tanulási idő tantárgyak szerint, ISCED2, OECD, 2015
Tanítási órákon kívüli tanulás – nemzetközi tapasztalatok Kategóriák (OECD 2011): Tanórai tanulás, iskolán (tanórán) kívüli tanulás, egyéni (otthoni tanulás) Egy 2006-os PISA adatok alapján történő, tanulói eredményességgel összefüggő elemzés néhány következtetése: a tanórán töltött idő gyengén, de pozitívan korrelál a teljesítménnyel. az iskolán/tanórán kívül tanórán negatívan függenek össze ezzel. (Quality time for students, OECD 2011)
Pedagógusok tanítási és munkaideje – nemzetközi számítás és tendenciák Számításhoz használt adatok: Heti kötelező tanítási órák száma (óra) Heti iskolában tartózkodást előíró munkaórák száma (óra) Éves tanítási napok száma Éves kötelező munkaidő (óra) Tanításon kívüli feladatok Pedagógusok tanítási ideje - indikátorok: Éves tanítási órák száma az egyes oktatási szinteken (standardizált) Tanítási idő a munkaidő százalékában Trendadatok: időbeni változások
Tanítási órák éves száma, OECD, EU átlag és Magyarország, 2013
Tanulás és tanítás – kutatási adatok tükrében A TÁMOP program keretében megvalósított kutatásunk két szabályozással összefüggő változásokat vizsgált: 1. A délután tizenhat óráig tartó iskolai nap bevezetése; 2. A pedagógusok munkaidejének átalakítása (32 órás bent tartózkodás); Módszerek: Kérdőíves adatfelvétel: Három eltérő helyzetű térség 35 általános iskolájának körében: Adatfelvétel: főváros, vidék1, vidék2 (2013/2014 – 1. félév) Tanulói adatfelvétel: 815 fő 5. és 850 fő 8. évfolyamos tanuló, Pedagógus adatfelvétel: 548 fő Esettanulmányok készítése: 7 iskolában
Tanítási órákon kívüli tanulás – hazai tapasztalatok Összes tanulási idő ‚egy átlagos napon’ 5. évfolyamos tanulók körében (N=585), 2013/2014
Változási tendenciák 2012/2013 és 2013/2014 között a pedagógusok munkafeladataiban, résztvevők %-a
Változási tendenciák 2012/2013 és 2013/2014 között a pedagógusok munkaidejében, a heti munkaidő %-ában (pedagógusok becslése)
Köszönöm a figyelmet!