Vas Megyei Mérnöki Kamara Szakmai Továbbképzés Szombathely, 2016. június 21. Természet- és környezetvédelmi szempontok figyelembe vétele a vízgazdálkodási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Dr. Kovács László Főtitkár
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
A gyermeki jogok érvényesítése
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Vas Megyei Mérnöki Kamara Szakmai Továbbképzés Szombathely, június 21. Természet- és környezetvédelmi szempontok figyelembe vétele a vízgazdálkodási beavatkozások tervezésében VKI 4-7 teszt és Natura 2000 hatásbecslés Dr.Ijjas István Prof.Emeritus BME Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék

A téma fontossága, előzményei

Egy alapos EU vizsgálat megállapította a VGT1-ről: a tagállamok nem vagy nem elfogadható mértékben alkalmazták a VKI előírásait Ezért azok a támogatások „ex-ante” feltételei lettek a következő időszak támogatási rendszerében Kérdés: Hogyan lehet majd a időszakban az új vízi-létesítményeket környezeti szempontból úgy megtervezni, hogy EU támogatást lehessen kapni a megvalósításukhoz? Erre keresi a választ ez az előadás.

VKI 4-7 alkalmazása a VGT1-ben az EU szakértői szerint: A tagállamok116 vízgyűjtő-gazdálkodási tervet nyújtottak be az Európai Bizottsághoz, de csak 12 terv említett olyan projekteket, amelyek esetén a VKI 4-7 tesztet el kell végezni és csak néhány projekt volt, amikor el is végezték Ezek közül: Árvízvédelem – 7 projekt Hajózás – 6 projekt Kikötő fejlesztés – 4 projekt Vízerőhasznosítás – 3 projekt

Mikor kell elvégezni a VKI 4-7 vizsgálatot? A felszíni víztest hidromorfológiai jellemzőiben vagy a felszín alatti víztest vízszintjében változást okozó új beavatkozások esetén Új fenntartható emberi fejlesztési tevékenységek esetén, amelyek nem a hidromorfológiai jellemzőkben okoznak változást

Hidromorfológiai változásokat okozó beavatkozások Vízerőmű Felszíni vizek közötti vízátvezetés Víziút biztosítása Állandó árvízvédelmi mű Duzzasztómű vagy víztározó Nyílt felszínű öntöző főcsatorna Folyószabályozás vagy folyócsatornázás Vízfolyásrendezés (kivéve fenntartás) Egyéb hosszirányú és keresztirányú átjárhatóság befolyásolása Vízszint-szabályozás Vízbevezetés (szennyvíz, használtvíz, hűtővíz, települési lefolyás) Vízkivétel (öntözés, ipari vízkivétel, ivóvíz a lakosság számára) Parti sáv szabályozása (kibetonozás, horgászstégek, kikötők) A vízgyűjtőn folytatott termelésből származó megnövekedett erózió Tőzeg-, kavicsbányászat, mélyművelésű bánya (bányavízemelés) Halastó vagy tórendszer Kikötő Állóvíz és holtág szabályozás Egyéb felszíni víztestet közvetlenül érintő építmények Vízbesajtolás felszín alatti vízbe Geotermikus erőmű Nyílt felszínű csatorna

Hidromorfológiai változásokat okozó beavatkozások Felszín alatti vízkivétel Keresztirányú átjárhatóság befolyásolása (töltések építése, vizek szétterülésének akadályozása) Táji adottságoknak nem megfelelő területhasználat Nem hidromorfológiai változásokat okozó beavatkozások új vagy nagyobb kapacitású szennyvíztisztító-telepek ipari szennyvízbevezetések turisztikai létesítmények veszélyes anyag bevezetések

Az előadás tárgya pontosabban fogalmazva: A vízvédelmi politika és a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés integrálása a különböző szektor-politikákkal és tervekkel Röviden: Vízi-építmények környezeti tervezése Az integrálás két legfontosabb eszköze: a VKI 4-7 teszt – pontosabban VKI teszt és a Natura 2000-es hatásbecslés Ezekről szól az előadás Hogyan kell igazolni azt, hogy a VKI és a Natura 2000 előírások szerint a tervezett létesítmény megvalósítható ?

EU támogatások a vízgazdálkodásban Vízvédelmi intézkedések támogatása (vízgyűjtő-gazdálkodási tervekben meghatározott intézkedések) Gazdasági és szociális célok elérését biztosító vízgazdálkodási intézkedések támogatása (integrált vízgazdálkodási tervek, KJT, Duna Stratégia, AKKT)

Az integrált vízgazdálkodási tervezés egyik legfontosabb dokumentuma a Kvassay Jenő Terv (KJT) Nagyon fontos a környezeti és gazdasági tervezés integrálása! Ennek egyik legfontosabb eszköze a környezeti tervezés

A környezeti tervezés jelenlegi helyzete: (1) A vízi környezetet védő jogszabályok bonyolult, nehezen áttekinthető és nehezen értelmezhető rendszere alakult ki (2) Nehéz alkalmazni az egymással sokféleképpen összefüggő jogszabályokat (3) Egyik legnehezebb feladat a „VKI 4-7 teszt” és a „Natura 2000 hatásbecslés” elvégzése (4) Különösen nehéz feladat a beavatkozás sorozatok együttes hatását vizsgáló „kumulatív tesztek” elvégzése is. (5) A időszakra pályázható támogatások elnyerésének fontos (ex-ante) alapfeltétele a VKI 4-7 teszt és a Natura2000 Hatásbecslés elvégzése – ezért kerültek be a szakmai továbbképzés témakörei közé ezek a tesztek (6) A környezeti vizsgálatok sokféle szakterület szakértőinek együttműködését igénylik

A nehézségek szemléltetése: Nagyon bonyolult a vízi-környezetvédelmi jogrendszer

Összefüggés a vizek állapotát védő EU irányelvek Között KHV SKV Madarak Irányelv Élőhelyek Irányelv Társadalom Részvétele Irányelv Víz Keretirányelv

Összefüggés a vizek állapotát védő EU irányelvek között Víz Keretirányelv KHV Irányelv SKV Irányelv Társadalom Részvétele Irányelv Élőhelyek Irányelv Madarak Irányelv

A nehézségek szemléltetése: Jogharmonizáció problémái EU és nemzeti jog egymás mellett élése Egy példa a jogharmonizáció nehézségeire: VKI 4. cikk 7. bekezdés = 221/2004 Korm.rendelet 10.paragrafus

A nehézségek szemléltetése: A VKI és a Natura 2000 szerinti védelem összehangolásának problémái

Natura 2000 területek Magyarországon

VKI 4-7 teszt egyik legfontosabb alapdokumentuma: a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv A VGT1-ben 2015-ös határidővel tervezett vízvédelmi intézkedéseket kötelező volt végrehajtani – ez a VGT egyik különlegessége! Most fejeződött be a VGT1 megújítása, elkészült a VGT2 A VGT2 a végéig végrehajtandó intézkedéseket tartalmazza A vízi-építmények tervezése során igazolni kell azt, hogy a készülő tervek megfelelnek a VKI előírásainak és figyelembe veszik a VGT-ben megtervezett intézkedéseket. Meg kell tanulnunk, hogyan kell használni a VGT-t!

A VGT2 elérhetősége

a beavatkozások előtt és a beavatkozások után Első lépés: Felszíni víztestek állapotának minősítése a VKI szerint

A VKI 4-7 teszt és a Natura 2000 hatásbecslés Segédletek a tesztek elvégzéséhez

A vízgyűjtő-gazdálkodási terv részeként kidolgozott Útmutató

Más magyar nyelvű oktatási anyagok: Ijjas (2014) Integrált Vízgazdálkodási Tervezés MSc tárgy - E-jegyzet az oktatáshoz (évente bővül az újdonságokkal) Ijjas István és Ijjas István Zsolt (2012): Módszertani segédlet vízi-építmények környezeti tervezéséhez, Magyar Mérnöki Kamara Vízgazdálkodási és Vízépítési Tagozat (a magyar jogszabályok változása miatt fel kell újítani)

Útmutató az enyhébb környezeti célkitűzések alkalmazásához és indokolásához angol nyelven Víz Keretirányelv Közös Végrehajtási Stratégiája 20. számú Segédlete 2009

Útmutatók az Élőhely Irányelv előírásainak alkalmazásához a NATURA 2000 területeken Natura 2000 területek kezelése - az Élőhelyek Irányelv 6. cikkének előírásai A Natura 2000 területeket jelentősen érintő tervek és projektek vizsgálata - Módszertani útmutató az Élőhelyek Irányelv 6(3) és (4) cikkének előírásairól

Német útmutató a víziút projektek környezeti hatásvizsgálatához A négy legfontosabb német útmutató Víziutak Környezeti Hatásvizsgálata Natura 2000 területek kompatibilitás vizsgálata Szigorúan védett európai fajok vizsgálata Kompenzációs intézkedések tervezése

Felhasználható mintapélda: a fenntartható hajóút tervezésre vonatkozó Közös Nyilatkozat és útmutatók

Környezeti Értékelés VKI 4-7 teszt Natura2000 hatásbecslés Mintapélda: Duna hajózhatóságának javítása

A VKI 4-7 teszt alapjai és végrehajtása

Elvégzendő vizsgálatok, megválaszolandó kérdések: 1)Milyen állapotban van jelenleg az a víztest, amelyen a tervezett beavatkozást el akarjuk végezni? 2) Milyen hatásai lesznek a tervezett beavatkozásnak a víztest állapotára? 3) Környezeti szempontból megengedhetők-e a tervezett beavatkozások hatásai? 3.1) Kiváló állapotból jó állapotba romlik-e a víztest állapota a tervezett beavatkozások hatására? 3.2) Jó állapotból nem megengedhető állapotba romlik-e a víztest állapota a tervezett beavatkozások hatására?

4) Létezik-e a tervezett beavatkozások által elérendő célkitűzések teljesítéséhez nem aránytalanul költséges és környezeti szempontból az eredetileg tervezettnél jobb megoldás? 5) Fontos közérdek-e a tervezett beavatkozások elérésével megvalósítandó célkitűzések teljesítése? 6) Nagyobb-e a tervezett beavatkozásokkal elérhető haszon annál, mint amilyen környezeti károkat okozhat a tervezett beavatkozások megvalósítása? 7) Hogyan lehet indokolni a vízgyűjtő-gazdálkodási tervben azt, hogy a kedvezőtlen környezeti hatásai ellenére, az előbbi követelményeket is figyelembe véve, mégis megengedhetőnek tartjuk a tervezett beavatkozások megvalósítását?

KIVÉTELES KÖRNYEZETI CÉLKITŰZÉSEK A VKI kivételes környezeti célkitűzéseket is megenged Alkalmazhatóságuk igazolása a különböző kivételes esetekben: Víztestek erősen módosítottá nyilvánítása esetén elvégzendő a 4.3 teszt A határidők meghosszabbítása esetén elvégzendő a 4.4 teszt Kevésbé szigorú célkitűzések esetén elvégzendő a 4.5 teszt Új fejlesztés esetén elvégzendő a 4.7 teszt

A VKI 4.7 teszt új, fenntartható emberi tevékenység esetén A tagállamok nem szegik meg a VKI előírásait akkor, ha egy víztest állapota új, fenntartható emberi tevékenység miatt romlik, de teljesülnek a következő feltételek: a) mindent megtesznek a víztest állapotát rontó hatások mérséklésére; b) a változtatások okait tartalmazza a vízgyűjtő-gazdálkodási terv, és a célkitűzéseket hatévente felülvizsgálják; c) a változtatások vagy módosítások oka elsőrendű közérdek; d) a célkitűzések a műszaki megvalósíthatóság vagy az aránytalan költségek miatt nem érhetők el a környezet számára jóval előnyösebb módon. Nem szükséges, nem lehet a teszteket mindig részletesen elvégezni !,

Kulcskérdések/nehézségek: Jelentős negatív környezeti hatás kimutatása (víz állapotának jellemzése számértékkel) „Elsőrendű közérdek” igazolása „Aránytalan költség” kimutatása Természeti tőke (ökoszisztéma szolgáltatások) értékének és az érték változásának kimutatása Környezeti szempontból jelentősen előnyösebb változat keresése és értékelése

A Natura 2000 hatásbecslés

Az Élőhelyek Irányelv 6.3 cikke előírja azt az eljárást, amit akkor kell követni, ha egy terv vagy projekt veszélyeztetheti egy Natura 2000 terület sértetlenségét. Ha az előzetes vizsgálatok szerint a terv vagy projekt hatásai veszélyeztetik, vagy veszélyeztethetik a Natura 2000 területet, akkor az Élőhely Irányelv 6.4 cikke alapján kell eljárni és igazolni kell azt, hogy a terv vagy projekt által szolgált célt nem lehet más, kisebb negatív hatású, vagy kedvezőtlen hatást nem okozó változattal elérni és a terv vagy projekt fontos közérdeket szolgál, beleértve a szociális és gazdasági természetű szempontokat is. az Élőhelyek Irányelv megengedi kompenzációs intézkedések alkalmazását (a VKI 4-7 teszt nem engedi meg)

Kulcskérdések/nehéz feladatok: Natura 2000 terület veszélyeztetettségének megállapítása Ökológiai szempontból kedvezőbb tervváltozat keresése és értékelése „Fontos közérdek” igazolása „Kompenzáció” felajánlása, elfogadtatása Bejelentés EU Bizottságnak

Miért kell sok esetben kétféle, a vízhez kötődő élővilágot védő tesztet is elvégezni ugyanarra a területre? Biztosítani kell a vízgyűjtők teljes területén minden vizes élőhelynek a VKI szerinti jó állapotát ! Különös tekintettel kell foglalkozni azokkal az ún. Natura 2000 területekkel, amelyeken víztől függő, európai közösségi jelentőségű védett fajok vagy élőhelyek találhatók. Ezeken a területeken el kell végezni a Natura 2000 tesztet, azaz érvényesíteni kell a VKI előírásain kívül a Madarak Irányelv és az Élőhelyek Irányelv (MEI) előírásait is!

A VKI és a MEI is megengedi azt, hogy szociális és gazdasági okok miatt bizonyos feltételek teljesülése esetén kivételes célkitűzéseket alkalmazzunk, de az eljárásban különbségek vannak

Összefoglalás, következtetések: 1)Fontos, hogy elérjük és megőrizzük a vizek jó állapotát! 2) A gazdaság fejlődését és a társadalom jólétét is biztosítani kell! 3) Nagyon fontos a jó összehangolás és integrálás! 4) A környezet- és természetvédelmi jogrendszernek nagyon fontos szerepe van, de jelenleg túlságosan bonyolult és sok szubjektív elemet tartalmaz. Egyszerűsíteni kell és csak annyi vizsgálatot elvégeztetni, amennyi a környezeti értékeléshez feltétlenül szükséges!

5) A nehézségeket különböző fórumokon hangoztatni lehet, de ha a projektjeinkhez EU támogatást akarunk kapni, akkor a jelenlegi előírásokat végre kell hajtanunk! 6) Meg kell tanulnunk a VKI 4(7) teszt és a Natura 2000 hatásbecslés végrehajtását Együtt tanuljuk az EU tagállamok szakembereivel! 7) A teszteket csak a műszaki és gazdasági tervezéssel párhuzamosan, koordináltan lehet hatékonyan elvégezni, nem lehet külön feladatként kezelni! Nagy a munka, költség és idő-igényük! (például a tervváltozatok igénye miatt)

Sok sikeres, időben, teljes mértékben kifizetett, EU által támogatott projekt tervezési megbízás elnyerését kívánom! Írjanak nekem, ha kérdésük van! Köszönöm a figyelmet!