A Fogyasztóvédelmi Hatóság piacfelügyeleti tevékenysége. A 2012. évi LXXXVIII. törvény a termékek piacfelügyeletéről előadó: Harmati Andrea Borsod-Abaúj-Zemplén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
Tudnivalók a CPR kapcsán
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Játszótéri eszközök piacfelügyeleti ellenőrzése
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság piacfelügyeleti tevékenysége
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
10. Tétel.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Minőségbiztosítás és megfelelőség az ingatlanfejlesztésben
A hazai építési termék szabályozás tartalma és összefüggései
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Munkahelyi egészség és biztonság
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
A fogyasztóvédelem szervezeti felépítése, tagozódása, feladatai.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Munkaszervezési ismeretek
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A kémiai biztonságról közérthetően
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Felkészülés a munkavédelmi ellenőrzésekre Összeállította: Szabó Béla munkavédelmi referens Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
1 Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Horváthné Szendrei Szilvia felügyelőségvezető Miskolc, Május 22.
A játszóterek üzemeltetésének fogyasztóvédelmi ellenőrzése Szűcs Péter Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Piacfelügyelet = Veszélyes termékek kiszűrése Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok.
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A piacfelügyelet átalakításának aktuális kérdései
A játszóterek üzemeltetésének fogyasztóvédelmi ellenőrzése
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Minőségmenedzsment.
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Közbeszerzési Döntőbizottság
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

A Fogyasztóvédelmi Hatóság piacfelügyeleti tevékenysége. A évi LXXXVIII. törvény a termékek piacfelügyeletéről előadó: Harmati Andrea Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.

Az Országgyűlés annak biztosítása érdekében, hogy a forgalomba hozatalra szánt és a már forgalomban lévő, az európai uniós jog hatálya alá tartozó termékek megfeleljenek az egészségre, a biztonságra, a fogyasztóvédelemre és más közérdekre vonatkozó követelményeknek, garantálva egyúttal a belső piac zavartalan működését, továbbá egységes keretet biztosítva a piacfelügyelet számára megalkotta a termékek piacfelügyeletéről szóló évi LXXXVIII. törvényt, mely szeptember 1-én lépett hatályba.

A törvény alkalmazása: a Magyarországon gyártott vagy forga- lomba hozott, valamint forgalmazott termé- kek magyarországi székhelyű gyártójára, importőrére, forgalmazójára, valamint a gyártó magyarországi székhelyű megha- talmazott képviselőjére kell alkalmazni.

A törvény által meghatározott fogalmak pl.: 1. biztonságos termék: minden olyan termék, amely a szokásos vagy ésszerűen előrelátható használati feltételek mellett nem jelent veszélyt, vagy kizárólag a termék használatával összeegyeztethető, elfogadhatónak tekinthető, és a személyek biztonsága és egészsége magas szintű védelmének megfelelő legkisebb veszélyt jelenti, 2. CE megfelelőségi jelölés; 3. felhasználó; 4. fogyasztó; 5. forgalmazás; 6. forgalmazó; 7. forgalomba hozatal;

8. forgalomból való kivonás; 9. forgalomból való visszahívás; 10. gazdasági szereplő; 11. gyártó; 12. harmonizált szabvány; 13. használati és kezelési útmutató: maradandó formában a fogyasztó vagy a felhasználó számára a gyártó által rendelkezésre bocsátott tájékoztatás a termék rendeltetésszerű és biztonságos használatának, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének módjáról; 14. honosított harmonizált szabvány; 15. importőr; 16. kereskedelmi kommunikáció.

17. súlyos veszély: a piacfelügyeleti hatóság gyors beavatkozását igénylő veszély, amely érinti vagy érintheti a fogyasztók vagy a felhasználók életét, testi épségét és egészségét, 18. szabad forgalomba bocsátás; 19.szolgáltatás; 20. termék: minden olyan ingó dolog, amelyet fogyasztóknak és felhasználóknak szántak, és üzleti tevékenység folyamán ellenszolgáltatás fejében vagy anélkül, új, használt vagy újra feldolgozott állapotban szállítottak vagy bocsátottak rendelkezésre…; 21. veszélyes termék: a biztonságos termék meghatározásának nem megfelelő termék. 22. nem megfelelő termék: az általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusok vagy a jogszabályok be nem tartásával gyártott vagy forgalmazott termék,

A fogalmak között került meghatározásra a RAPEX és a KPIR mozaikszavak meghatározása is: RAPEX: Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszer: az Európai Bizottság veszélyes termékek bejelentésére létrehozott információs rendszere, KPIR: Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszer: a piacfelügyeleti hatóságok által végzett piacfelügyeleti ellenőrzéssel kapcsolatos adatok és beszerzett dokumentumok feldolgozására és nyilvántartására szolgáló adatbázis,

A termék biztonságossági és megfelelőségi követelményei Csak biztonságos és az általános hatályú, közvetlenül alkalma- zandó európai uniós jogi aktusokban és a jogszabályokban foglalt követelményeknek megfelelő termék hozható forgalomba, forgalmazható, üzemeltethető, vagy bocsátható a fogyasztók és felhasználók rendelkezésére. A gyártó köteles gondoskodni a termék biztonságosságáról. Az importőr és a forgalmazó nem hozhat forgalomba és nem forgalmazhat olyan terméket, amelyről tudja vagy a rendelkezésére álló tájékoztatás vagy szakmai ismeret alapján tudnia kellene, hogy nem biztonságos.

Mikor mondhatjuk el egy termékről, hogy az biztonságos? Megfelelőségértékelési eljárás Amennyiben jogszabály egy termékre megfelelőségértékelési eljárás lefolytatását írja elő, úgy e termék csak az eljárás lefolytatását követően hozható forgalomba és forgalmazható. Az eljárást a jogszabályban meghatározott módon a gyártó köteles elvégezni vagy elvégeztetni. Ha jogszabály egy termék forgalmazásához megfelelőséget igazoló dokumentumot ír elő, úgy e termék csak megfelelőséget igazoló dokumentummal hozható forgalomba. Jogszabály meghatározhatja azon termékek körét, amelyek csak megfelelőséget igazoló dokumentummal együtt forgalmazhatók.

Mik is ezek a termékek?

A CE megfelelőségi jelölés Amennyiben jogszabály előírja, hogy a terméket CE megfelelőségi jelöléssel kell ellátni, akkor a termék csak a CE megfelelőségi jelölés feltüntetését követően hozható forgalomba, valamint forgalmazható. A termék csak akkor látható el CE megfelelőségi jelöléssel, ha a termék az általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusokban és a jogszabályokban foglalt követelményeknek megfelel. A CE megfelelőségi jelölést a gyártónak vagy meghatalmazott képviselőjének jól láthatóan és olvashatóan kell feltüntetni. Tilos olyan egyéb jelölés, jel vagy felirat elhelyezése, amely összetéveszthető a CE megfelelőségi jelölés jelentése vagy formája tekintetében. Tilos a CE megfelelőségi jelölés feltüntetése azon termékek esetében, ahol a jogszabály a CE megfelelőségi jelölés feltüntetését nem követeli meg.

Szabályos kialakítás

A CE jelölés kötelező pl.:

Amire biztos, hogy nem kell, sőt szabálytalan ha van rajta CE jelölés

A gazdasági szereplők kötelezettségei (külön fejezetben) A gyártó kötelezettségei A meghatalmazott képviselő kötelezettségei Az importőr kötelezettségei A forgalmazó kötelezettségei

A gyártó kötelezettségei Egy termék akkor hozható forgalomba ha azt az uniós jogi előírások figyelembevételével a jogszabályokban meghatározott követelmények szerint tervezte és gyártotta. A gyártó feladata elkészíteni a termékre a jogszabályban előírt műszaki dokumentációt, elvégezni vagy elvégeztetni az alkalmazandó megfelelőség- értékelési eljárásokat. Amennyiben jogszabály előírja, a CE megfelelőségi jelölés feltüntetését megelőzően a gyártó vagy a megfelelőség-értékelő szervezet kiállítja a megfelelőséget igazoló dokumentumot. A gyártó a műszaki dokumentációt, valamint a megfelelőséget igazoló dokumentumokat jogszabályban meghatározott ideig vagy amennyiben ezt jogszabály nem határozza meg, akkor a termék forgalomba hozatalától számított 5 évig köteles megőrizni. A gyártó folyamatosan köteles biztosítani a termék megfelelőségét a sorozatgyártás folyamán. Amennyiben jogszabály előírja, a gyártó köteles a forgalomba hozatal előtt a terméket bejelenteni. (pl. háztartás vegyipari, kozmetikai termékek)

A terméket azonosításra alkalmas jelöléssel ellátni, melynek olyannak kell lennie, hogy az alapján a termék pontosan beazonosítható legyen. A termék azonosító jelölése lehet a termék típus-, tétel-, modell- vagy sorozatszáma, vagy más egyedi jelölése. A gyártó köteles a terméken feltüntetni a nevét, kereskedelmi nevét vagy bejegyzett kereskedelmi védjegyét és székhelyét. Amennyiben a termék mérete, kialakítása vagy egyéb sajátossága miatt az azonosító jelölés nem tüntethetők fel magán a terméken, akkor azt a termék csomagolásán vagy a termék kísérő dokumentációján kell megadni. Amennyiben olyan a termék, illetve jogszabály előírja, a gyártó köteles mellékelni az ott meghatározott formában, módon és tartalommal használati és kezelési útmutatót, valamint a biztonságot érintő figyelmeztetéseket a termékhez. A használati és kezelési útmutatónak közérthetőnek és egyértelműnek kell lennie. A gyártó, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a terméke nem felel meg az előírásoknak köteles a szükséges intézkedéseket megtenni. A veszélyes terméket köteles a forgalomból kivonni, visszahívni, valamint egyidejűleg tájékoztatni a piacfelügyeleti hatóságot az intézkedések szükségességének okáról, a megtett intézkedésekről és azok eredményéről. A gyártó köteles a piacfelügyeleti hatóság felhívására 8 napon belül megküldeni a megfelelőséget igazoló dokumentumot, a hatóság kérésére annak hiteles, magyar nyelvű fordítását. Amennyiben a gyártó a piacfelügyeleti hatóság felhívására nem küldi meg a megfelelőséget igazoló dokumentumot, a piacfelügyeleti hatóság jogosult e törvényben és más jogszabályokban meghatározott intézkedéseket elrendelni. A gyártó köteles együttműködni a piacfelügyeleti hatósággal a termék által jelentett veszély elhárítása érdekében tett azonnali intézkedések végrehajtásában.

Az importőr kötelezettségei - olyan terméket hozhat forgalomba, mely megfelel minden kötelező előírásnak; - a termék forgalomba hozatala előtt köteles meggyőződni arról, hogy a gyártó elvégezte a megfelelőség- értékelési eljárást, összeállította a műszaki dokumentációt, a terméken elhelyezte a jogszabály által előírt megfelelőségi jelölést és egyéb jelöléseket, mellékelte hozzá a jogszabály által előírt dokumentumokat ; - a terméken feltüntetni a nevét, kereskedelmi nevét vagy bejegyzett kereskedelmi védjegyét és a székhelyét. Az importőr által feltüntetett adatok nem takarhatják el a gyártó által feltüntetett adatokat. - ezeket az adatokat elsősorban magán a terméken, ha az nem lehetséges akkor a csomagoláson vagy a termék kísérő dokumentációján kell megadni. - ha rendelkezés előírja - akkor mellékelni kell a használati és kezelési útmutatót, valamint a biztonságot érintő figyelmeztetéseket magyar nyelven. A mellékelt használati és kezelési útmutatónak közérthetőnek és egyértelműnek kell lennie, valamint tartalmaznia kell mindazt az információt, amelyet a gyártó által csatolt idegen nyelvű használati és kezelési útmutató tartalmaz; - amennyiben jogszabály előírja, az importőr köteles a forgalomba hozatal előtt a terméket bejelenteni; - ha szükségesnek ítéli, a fogyasztók és a felhasználók egészségének és biztonságának érdekében elvégzi a forgalmazott termék mintájának felülvizsgálatát, amelynek keretében kivizsgálja a termékre vonatkozó panaszokat, a nem megfelelő termékeket nyilvántartásba veszi, intézkedik az esetleges termékvisszahívásokról, és minden ilyen jellegű intézkedéséről haladéktalanul tájékoztatja a forgalmazókat és a piacfelügyeleti hatóságot; - amennyiben úgy ítéli meg, hogy a termék nem felel meg az előírásoknak, köteles a szükséges intézkedéseket megtenni, a veszélyes terméket a forgalomból kivonni, visszahívni, valamint veszélyes termék esetén egyidejűleg tájékoztatni a gyártót és a piacfelügyeleti hatóságot az intézkedések szükségességének okáról, a megtett intézkedésekről és azok eredményéről.

- a műszaki dokumentációt, valamint a megfelelőséget igazoló dokumentumokat jogszabályban meghatározott ideig vagy amennyiben ezt jogszabály nem határozza meg, akkor a termék forgalomba hozatalától számított 5 évig köteles megőrizni. - köteles a piacfelügyeleti hatóság felhívására 8 napon belül megküldeni a megfelelőséget igazoló dokumentumot vagy kérésre annak hiteles, magyar nyelvű fordítását. - ha a piacfelügyeleti hatóság felhívására nem küldi meg a megfelelőséget igazoló dokumentumot, a piacfelügyeleti hatóság jogosult e törvényben és más jogszabályokban meghatározott intézkedéseket elrendelni. Az importőr köteles együttműködni a piacfelügyeleti hatósággal a termék által jelentett veszély elhárítása érdekében tett azonnali intézkedések végrehajtásában.

A forgalmazó kötelezettségei - a forgalmazó a termék forgalmazása során a szakmai gondosság követelményeit betartva jár el. - köteles meggyőződni arról, hogy a terméken elhelyezték a jogszabály által előírt megfelelőségi jelölést és egyéb jelöléseket, mellékelték hozzá a jogszabály által előírt megfelelőséget igazoló dokumentumot, és amennyiben szükséges a használati és kezelési útmutatót, valamint arról, hogy a gyártó és az importőr eleget tett a „jelölési” kötelezettségeinek (típus, modellszám, illetve gyártó-importáló neve, telephelye) Ha a gyártó vagy az importőr a kötelezettségeinek nem tett eleget, akkor azt a forgalmazó köteles pótolni. - a forgalmazó a terméket addig nem forgalmazhatja, amíg meg nem győződött arról, hogy a termék megfelel az általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusoknak, e törvény előírásainak és más jogszabályoknak. - ha úgy ítéli meg, hogy a termék nem felel meg az előírásoknak köteles a veszélyes terméket a forgalomból kivonni, visszahívni, továbbá veszélyes termék esetében egyidejűleg köteles erről haladéktalanul tájékoztatni a gyártót, az importőrt. - köteles a piacfelügyeleti hatóság felhívására 8 napon belül megküldeni a megfelelőséget igazoló dokumentumot vagy kérésre annak hiteles, magyar nyelvű fordítását. - ha a forgalmazó a piacfelügyeleti hatóság felhívására nem küldi meg a megfelelőséget igazoló dokumentumot, a piacfelügyeleti hatóság jogosult e törvényben és más jogszabályokban meghatározott intézkedéseket elrendelni. - a forgalmazó köteles együttműködni a piacfelügyeleti hatósággal a termék által jelentett veszély elhárítása érdekében tett azonnali intézkedések végrehajtásában.

Piacfelügyeleti ellenőrzés és az annak során alkalmazható jogkövetkezmények  - felhívásunkra a gazdasági szereplő köteles hitelt érdemlően igazolni azt, hogy kitől szerezte be a terméket, és azt mely gazdasági szereplőnek értékesítette tovább;  - jogosult bármely termék biztonságosságát, egészségre gyakorolt hatását, megfelelőségét és dokumentációját ellenőrizni;  - jogosult a helyszínen méréssel ellenőrizni a termék megfelelőségét ;  - jogosult laboratóriumi vizsgálat céljából ingyenes mintát és ellenmintát venni;  - a súlyos veszélyt jelentő terméket lefoglalni, és azt a jogsértést elkövető gazdasági szereplő költségére megsemmisíteni.

Ha a piacfelügyeleti hatóság a piacfelügyeleti ellenőrzés során megállapítja, hogy a termék nem felel meg a jogszabályokban foglalt követelményeknek: - előírja a veszélyre vonatkozó figyelmeztető tájékoztatás elhelyezését; - széles körű tájékoztatást elrendelni úgy, hogy a termék használatából származó veszélyről időben és megfelelő módon (rádió, televízió, újság) a fogyasztók vagy a felhasználók értesüljenek; - a termék forgalomba hozatalát, reklámozását korlátozni vagy megtiltani, és a tilalom betartásához szükséges kísérő intézkedéseket bevezetni, - a már forgalomba hozott termék forgalomból való kivonását elrendelni, és előírni az erről való tájékoztatást a b) pontban meghatározott módon, - elrendelni a termék visszahívását, megszervezni a termék fogyasztóktól vagy felhasználóktól történő visszahívását és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével történő megsemmisítését, valamint ellenőrizni ezek végrehajtását, - határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezni a gazdasági szereplőt azzal, hogy a gazdasági szereplő a hibák, hiányosságok megszüntetése érdekében tett intézkedéséről köteles értesíteni a piacfelügyeleti hatóságot, - a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötni vagy megtiltani a termék forgalmazását, értékesítését, - bírságot kiszabni. A fenti jogkövetkezmények együttesen is megállapíthatóak!!!

A piacfelügyeleti hatóság által alkalmazott jogkövetkezményeknek hatékonynak, arányosnak és kellően visszatartó erejűnek kell lenniük. A bírság összegének meghatározásakor figyelembe kell venni, ha a gazdasági szereplő 3 éven belül megsértette e törvény, valamint más jogszabályok ugyanazon rendelkezéseit. A bírság összege 15 ezer forinttól 500 millió forintig, ha a jogsértés a fogyasztók vagy felhasználók életét, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti, 2 milliárd forintig terjedhet.

Veszélyes termékek Játékok

Lövedékes játékok

27

Mágneses Játékok

Kis alkatrészek vizsgáló hengere Olyan eszköz, amelynek átmérője a kisgyermek torka méretének felel meg. Minden olyan kis méretű játék, illetve leszedhető játékelem, amely ebbe a hengerbe belefér és a felületi síkból nem áll ki, annak mérete nem megfelelő. A 3 év alatti gyermek az ilyen méretű kis játékot lenyelheti, vagy belélegezheti, fulladásveszélyt okozhat.

Korcsoportjelölés Fontos, hogy olyan játékot vásároljunk, mely a gyermek egyéni adottságainak és érdeklődésének is megfelel. A korcsoportjelöléssel jelzi a gyártó, hogy a játékot milyen korosztálynak szánta. Keressük továbbá a játékokon a a jelölést, mely a megfelelőséget jelzi. Ha ez hiányzik, akkor az eszközt vagy nem gyerekeknek készítették, illetve a használata vélhetően nem biztonságos gyermekek számára. 30

Adapteres játékok

A használat következménye

Játéknak látszó tárgyak (öngyújtók)

YO-YO játékok 35

Világító sípoló labdák

37 Gyermekek tömegét hordozó játékok

Gyermek ruházati termékek

Bébi cipők

Műszaki termékek (hálózatról üzemeltethetőek)

Magyar bejelentések a RAPEX-ben A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) május 1-je óta folyamatosan látja el nemzeti kapcsolattartóként a RAPEX rendszer működtetésével kapcso- latos feladatokat.

UNIOS-s eredmények óta Magyarország folyamatosan az első helyen végzett a fogyasztók életére, egészségére és biztonságára súlyos veszélyt jelentő termékekre vonat- kozó riasztások tekintetében. Az eredmény azt igazolja, hogy Magyarország azon tagállamok közé tartozik, amely hatékonyabban ellenőrzi a forgalomba hozott termékeket, és ezáltal eredmé- nyesebb a veszélyes termékek felkutatásában.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! További szép napot kívánunk!