Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségmenedzsment.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségmenedzsment."— Előadás másolata:

1 Minőségmenedzsment

2 A tanúsítási tevékenység célja Tanúsítvány Követelmény
Minőségmenedzsment A minőség tanúsítása A tanúsítási tevékenység célja Tanúsítvány Követelmény Valamely termék az előírt követelményeket teljesíti Tanus:objektív bizonyítékul szolgál, mindenütt elfogadható Tanus.: harmadik fél írásba igazolja, hogy vmely termék, eljárás, v szolgáltatás megfelel az előírt követelményeknek

3 A tanúsítási rendszer száma
Minőségmenedzsment Külföldi terméktanúsítási megoldások Tanúsítási rendszerek: A” a termék típusvizsgálatán alapuló minősítés „B” a kereskedelemből származó mintán végzett felülvizsgálati ellenőrzés „C” a forgalmazás előtti mintákon végzett felülvizsgálati ellenőrzés „D” a gyártó alkalmasságának ellenőrzése „E” meghatározott tételből, sorozatból vagy szállítmányból kiválasztott termék vizsgálata „F” a termék minden darabjának vizsgálata A tanúsítási rendszer száma A rendszer elemei 1. A 2. A+B 3. A+C 4. A+B+C 5. A+B+C+D 6. D 7. E 8. F Jogszabály, kölcsönös elismerés=egyenlő feltétel teremtés, biztosítás a bevezetésről és forgalomba hozatalról Import forgalom

4 Tanúsítási rendszerek: független tanúsítási rendszer
Minőségmenedzsment Tanúsítási rendszerek: független tanúsítási rendszer szabványossági tanúsítási rendszer megkülönböztető (összehasonlítási) tanúsítási rendszer felügyeleti ellenőrzés Mindenhol független vizsgálóintézet Harmadik fél írásban igazolja Felügyeleti ellenőrzés: szabványügyi intézmények látják el

5 A hazai terméktanúsítási rendszer: Igazolás Hamisítás
Minőségmenedzsment A hazai terméktanúsítási rendszer: Igazolás Hamisítás Elemek kombinációja A-H (MSZ 25051) Ce jelölés 1.a gyártó minőségrendszerének, illetve gyártóképességének vizsgálata ás a gyártó jóváhagyása 2.független tanúsítási rendszer akkreditált laboratóriumok közreműködésével 3.a termék szabványok szerinti minősítése 4.megkülönböztető tanúsítási rendszer 5.a rendszer működésének felügyeleti ellenőrzése

6 Mihez van joga a fogyasztónak?
Minőségmenedzsment Fogyasztóvédelem: Ki a fogyasztó Mit biztosít? Mihez van joga a fogyasztónak? az élete, egészsége és biztonsága védelméhez a gazdasági érdekeinek védelméhez a tájékoztatáshoz, információhoz jutáshoz a jogorvoslathoz a társadalmi szervezeteken keresztül történő fogyasztói érdekek képviseletéhez az a személy, aki (gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül) árut vesz, rendel, kap, használ, illetve akinek részére a szolgáltatást végzik, továbbá, aki az áruval kapcsolatos tájékoztatást vagy ajánlat címzettje

7 Életének, egészségének és biztonságának védelme Európai Unió által
Minőségmenedzsment Életének, egészségének és biztonságának védelme Európai Unió által Törvény által forgalomba csak biztonságos termék hozható a gyártó köteles gondoskodni az áru biztonságosságáról a forgalmazó nem hozhat forgalomba olyan árut, amelyről tudja vagy a rendelkezésre álló adatok, illetve tájékoztatás alapján tudnia kellene, hogy az áru nem biztonságos ha az áru biztonságosságát jogszabály, vagy nemzeti szabvány nem határozza meg, az akkor minősül biztonságosnak, ha a fogyasztó életét, egészségét, testi épségét a rendeltetésszerű, vagy az ésszerű használat időtartama alatt nem, vagy csak kisebb mértékben veszélyezteti a gyártó köteles a fogyasztót írásban figyelmeztetni azokra a kockázatokra, amelyek figyelmeztetés nélkül azonnal nem észlelhetőek a gyártó köteles az áruval kapcsolatos kockázati tényezőket felmérni, és megtenni a megelőzésükhöz, illetve elhárításukhoz szükséges intézkedéseket

8 Minőségmenedzsment Vagyoni érdek védelme Mit biztosít?
tisztességtelen szerződésekről szóló, valamint a fogyasztási kölcsönről és a teljes hiteldíjmutatóról szóló rendelkezések Senki sem erőltethet rá tisztességtelen feltételt a fogyasztóra, szerződéskötésnél. Nem csak a kamat mértékéről, hanem minden ktgről tájékoztatni kell. Ügyfélszolgálat Külön szabályozás a házalásra, utazásszervezésre

9 Fogyasztók tájékoztatása Fogyasztó ismertetése
Minőségmenedzsment Fogyasztók tájékoztatása Fogyasztó ismertetése Tájékoztatás további formái Alapvető információk az áru megnevezése a gyártó vagy forgalmazó pontos neve és címe az áru származási helye használati és kezelési útmutatóban: az ár feltüntetése: fogyasztót írásban kell tájékoztatni az eladási árról és az egységárról a feltüntetett árnak a fogyasztó által fizetendő árat kell tartalmazni az árun egyidejűleg több ár van feltüntetve, a fogyasztónak mindig a legalacsonyabbat kell fizetnie a reklámra, ha ebben árat tüntettek fel,

10 Minőségmenedzsment A fogyasztói jogok érvényesítése a polgári jog
a kereskedelmi jog a büntetőjog a szabálysértési jog a közigazgatási jog 1. (tisztességtelen szerződés tilalma, termékfelelősség, fogyasztók megtévesztésének tilalma, minőségvédelem jogi intézményei) 2. (vásárlók tájékoztatásának kötelezettsége) 3. (rossz minőségű termék forgalomba hozatala, minőség hamis tanúsítása, hamis termékjelzés, fogyasztó megtévesztése) 4. (árellenőrzés megakadályozása) 5. (piacfelügyelet, versenyfelügyelet)

11 Tudatos fogyasztói magatartás
Minőségmenedzsment Tudatos fogyasztói magatartás Mit jelent? Meghibásodott termék Hova fordulhat a vásárló? Mi alapján indítjuk az eljárást? Kinek kell bizonyítani? Jogérvényesítési szervek A fogyasztó igazságszolgáltatáson kívüli (extrajudiciális) jogérvényesítési szolgáló szervek: az állami igazgatás szervei a piac- és versenyfelügyelet ellátásában és a minőség-ellenőrzés szervei. Gazdasági Versenyhivatal Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség állampolgári jogok országgyűlési biztosa

12 Jogérvényesítésre szolgáló szervek Gazdasági Versenyhivatal
Minőségmenedzsment Jogérvényesítésre szolgáló szervek Gazdasági Versenyhivatal Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a tisztességtelen piaci magatartás eseteiben eljáró és döntő fórum: kezdeményező a bíróságnál a közérdek s a fogyasztók érdekeinek képviselőjeként a fogyasztókat érintő biztosítási szerződési feltételek jóváhagyását, a banki szabványügyletek szabályzatainak jóváhagyását, stb. meghatározását végzi.

13 Jogérvényesítésre szolgáló szervek Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség
Minőségmenedzsment Jogérvényesítésre szolgáló szervek Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Állampolgári jogok országgyűlési biztosa amely ellátja a piacfelügyeleti tevékenységet, szabálysértési hatóságként jár el ellenőrzési, felügyeleti feladatainak ellátása során aki a szakterületén önálló intézkedési joggal rendelkezik

14 Minőségmenedzsment Fogyasztók joga az önszerveződéshez Szerepe: egyrészt a fogyasztók felvilágosítása, jogi tanácsadás másrészt a közös képviselet a több fogyasztót érintő kérdésekben vagy ügyekben

15 Minőségmenedzsment Minőségfejlesztési eszközök, módszerek
adatfelvételi lap: ki, mikor, hol, hányszor csinált valamit? benchmarking: máshol miben és hogyan csinálnak jobbat? mi lehet a megoldás? brainstorming/brainwriting: mi okozhatja a problémát? mi lehet a megoldás? ellenőrző lista: mindent elkészítettünk, elvégeztünk, megcsináltunk? erőtér analízis: milyen tényezők és milyen mértékben támogatják a változtatást és melyek ellenzik azt? Flow chart: folyamatábra: milyen lépéseken keresztül jutunk el a megoldáshoz? Ishikawa diagram: milyen tényezők okozzák a problémát? Pareto analízis-ABC analízis: melyek a legfontosabb problémák? melyek az ezeket előidéző okok? Six szigma: hogyan alakul a hibás darabok száma és eloszlása a teljes mennyiségen belül? SWOT 5S: hogyan lehet biztosítani a minőségi munkavégzés feltételeit?

16 Minőségmenedzsment Benchmarking: Mit is jelent? Mi a lényege?
Vezetési eszköz csoportban végzendő elemzést és végrehajtást feltételező munka más szervezetek példájával hasonlítják össze „folyamatosan másoktól tanulni, és jól adaptálni” Hatékonyság növelése új gondolkodásmódot másoktól és saját magunktól megszerzett tudást és annak tudatos felhasználását jelenti,

17 Minőségmenedzsment Típusai: Vállalaton belüli Vállalatok közötti
Funkcionális Funkcionális: speciális feladatra irányuló, legjobb vállalatokkal hasonlítják össze

18 Hogyan hasonlítunk össze? Kihez mérjük magunkat?
Minőségmenedzsment Mit hasonlítunk össze? Hogyan hasonlítunk össze? Kihez mérjük magunkat? Folyamat hatékonyság fokozása, új megoldások feltárása, esetleg költségcsökkentés, de mindenképpen a versenyképesség fokozása Jellemzők, mértékegységek, mutatószámok pontosítása Három szint: Saját szervezeten belül: legjobb telj.kiválasztása Iparágon: átlag felett teljesítőkhöz Folyamatvezetők: országban v a világon a legjobb

19 Szükséges folyamatok: Tervezés Elemzés Megvalósítás
Minőségmenedzsment Szükséges folyamatok: Tervezés Elemzés Megvalósítás 2-11 fő 4-6 cég kiválasztása, előtte saját cég vizsgált folyamatainak pontos feltárása Tapasztalatok akciótervvé formálása, saját és vizsgált cég teljesítményeinek különbsége

20 Minőségmenedzsment Benchmarking folyamat megvalósítása vállalaton belüli gyenge pontok megkeresése csapat kijelölése folyamat elemzése, és mutatószámok felállítása partner kiválasztása: Best in Class vállalat írásban való megkeresése érintett folyamat mutatóinak közös összehasonlítása eredmények rögzítése és értékelése a levezetett intézkedések felelőseinek és véghatáridejének kijelölése

21 Benchmarking alternatívák: elvetendők, megerősítendők,
Minőségmenedzsment Benchmarking alternatívák: elvetendők, megerősítendők, tovább vizsgálandók Megvalósítása negatív hatásokat váltott ki más cégeknél Kedvező hatású volt más cégeknél Alkalmazásukra nem találtunk példát a bm. Keretében Nem másolásról, hanem adaptációról van szó

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Minőségmenedzsment."

Hasonló előadás


Google Hirdetések