1 A tankönyvkutatás nemzetközi és hazai pozíciói F. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
2 A tankönyvelméleti kutatások rövid története - az I. vh. végéig: napóleoni háborúk, pacifizmus, „méregtelenítés” - a két világháború között: civil szervezetek, tanárszakszervezetek, Fr.o. tanár-bojkott, skandináv tankönyvmozgalom: control befor publication elve, Népszövetség: national committee-k a tankönyvjavításért, 1935: Deklaráció a történelemtanításról : UNESCO, 1949: model plan, tankönyvegyeztető konferenciák, „tankönyvdiplomácia”, Európa Tanács, Georg Eckert Institut napjainkig: a tankönyvrevíziótól a tankönyvkutatásig, professzionalizálódás és specializálódás
3 A tankönyvelméleti kutatások irányai történeti – mint kordokumentum történeti – mint kordokumentum politikai/ideológiai – mint politikum politikai/ideológiai – mint politikum szaktudományi/tantárgypedagógiai – mint ismerethordozó szaktudományi/tantárgypedagógiai – mint ismerethordozó pedagógiai/didaktikai – mint pedagogikum pedagógiai/didaktikai – mint pedagogikum kommunikációelméleti/nyelvészeti – mint médium kommunikációelméleti/nyelvészeti – mint médium szociológiai/pszichológiai – mint szocializációs faktor szociológiai/pszichológiai – mint szocializációs faktor oktatásgazdaságtani, esztétikai – mint termék oktatásgazdaságtani, esztétikai – mint termék - Kérdés: kutatási pozíciók totalitása? Multidiszciplináris megközelítés? - Tankönyvek akció- és hatáskutatása? - Kutatási dimenziók prioritása?
4 Tankönyvkutatási modellek a) politikatudományi modell: Stein, Informatorium, Pedagogikum, Politikum, médiakutatás b) „funkcionális” modell: Thonhauser, krtikai- analitikus, konstruktív-szintetikus megközelítés c) komplex modell: Weinbrenner, kontextus-kutatás, folyamatorientált kutatás, produktumorientált kutatás, hatásorientált kutatás d) „pedagógiai” modell: Bamberger, pedagógiai logika mentén Kérdés: Tankönyvkutatás emancipációja? Tankönyvkutatási modell szükségessége? Elmélet versus alkalmazott kutatások?
5 A tankönyvkutatás eredményei a) szaktudományi standardok: tudományos relevancia, multiperspektivikus felfogás, kontroverzitás, tudományos megismerés b) didaktikai standardok: didaktikai koncepció transzparenciája, életkori sajátosságok, problémaorientált, nem prelegáló, sztereotípiák, előítéletek, szöveg-kép aránya, tanulásmódszertan c) preferált témák és szempontok: béke, emberi jogok, élet és környezet védelme, előítéletmentesség, tolerancia, európai dimenzió Kérdés: Mitől jó a tankönyv? Nekünk melyik/milyen tankönyv a jó? Társadalmi diszkusszió?.
6 A tankönyvek paradigmaváltása - minden nagy társadalmi, kommunikációs forradalom idején, után - filozófiák, nevelésfilozófiák, tanuláselméletek módosulása idején, után Kérdés: 1. Nevelésfilozófiák, didaktikák, tanulásfelfogások tükröződése a tankönyvekben? 2. Tankönyvszerzők didaktikai, tanuláselméleti koncepciója? 3. A tankönyv-engedélyezés elvárásai?
7 A tankönyvkutatás szakszerűsége Tudományosság (szaktudományi felkészültség és kontroll) Tudományosság (szaktudományi felkészültség és kontroll) Interdiszciplináris kompetencia (a tankönyv és társadalmi kontextusa) Interdiszciplináris kompetencia (a tankönyv és társadalmi kontextusa) Gyakorlatorientáltság (a tanítás/tanulás folyamatába ágyazottság) Gyakorlatorientáltság (a tanítás/tanulás folyamatába ágyazottság) Metodológiai kompetencia (tartalomelemzés, hermeneutika stb.) Metodológiai kompetencia (tartalomelemzés, hermeneutika stb.) Tudományos legitimáció! Tudományos legitimáció!
8 Köszönöm a figyelmet!