1 „Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam!”
Átmeneti szabályozás Kt §.(19) 2008/ /2011. évben – nem szakrendszerű oktatás - 20% Kötelező óraszám 20%-a – heti 5 óra Kt §.(20) 2012/2013-ig - 5 év szakmai gyakorlat (2004. szept. 1.)
3 Alapozó szakasz – nemzetközi mérések skandináv országok és angolszász országok - 6 év frankofon országok – 5 év posztszocialista országok – 4 év PISA mérések eredményei – és az alapozó szakasz összefüggései
4 Piacgazdaságra való áttérés és a munkaerőpiac igényei teljesítményképes tudás rugalmas alkalmazkodás a kihívások elfogadása folyamatos megújulás képessége
5 Jelenleg a hazai pedagógiai gyakorlat a lecketanulásra építés frontális óravezetések prelegálás vezérlés jellegű irányítás erőltetett tempó
6 Következményei alacsony tanulási motiváció az esélykülönbségek fokozódása (Kt. 4/A. §.!) a hátrányok növekedése a változatos tanulási stratégiák elsorvadása
7 Szemléletváltás „A döntés nem a jó vagy a rossz megoldás közötti választás! Csak arra van módunk, hogy a járható, de messze nem tökéletes utak közül kiválasszuk, amelyik a legjobbnak ígérkezik.” Marvin
A nem szakrendszerű oktatás Kitolódik a gyermekkor 5-6. osztályra is Globális látásmód Mindenki lehet jó „valamiben” –nemcsak a fő tantárgyak terén Ismerethalmaz helyett kompetenciafejlesztés Nem új tantárgyról van szó!
Pedagógiai eljárások és módszerek A tanulók aktivizálására épüljön Kooperatív technikák (Spencer Kagan) Tanulásmódszertan (Oroszlány Péter)
10 A Pedagógiai program és a Helyi tanterv módosítása 1. nem szakrendszerű oktatás 2. kulcskompetenciák 2003-as NAT – nem él a gyakorlatban évf. egységes szakaszként kezelni, a helyi tantervek átalakítása Rejtett cél! Az iskolaszerkezet átalakítása
11 Kockázatok A tanterv nem a személytől függően kompetenciafejlesztő Látszatintézkedések sorozata Tanárképzés- korszerű ismeretek (mesterszintű képzés) OKM általi akkreditáció és a tankönyvvé nyilvánítás -nehézkes A képességfejlesztő könyvek ára + a tankönyvek
A tankönyv minősített – a munkafüzet nem Nagy létszámú osztályok – differenciálás nehézségei Továbbképzési keret összege – 120 órás képzések Partneri igény, elfogadottság Internetelérés – digitális tábla – szoftverek beszerzési költsége
Ellenőrzés Tanév rendjében! – 2009 februárjától várható A nem szakrendszerű oktatás megvalósulása a gyakorlatban Hogyan készüljünk fel rá?
Pedagógiai program – helyi tanterv A nem szakrendszerű oktatás: tematikája értékelése az értékelés adminisztrációja
15 A tervezés napi gyakorlata Programcsomag 4. évf. végén az eredmények rögzítése 6. évf. végére célok meghatározása 5. évf. végén mérés (korrekció) Időkeretek meghatározása Nem szakrendszerű oktatás – heti bontásban 5 óra vagy: epochális oktatás, projektek, témahetek, nívócsoportos oktatás
16 Példa Heti 5 nem szakrendszerű óra megszervezése: 5. évfolyam német nemzetiségi nyelv magyar nyelv és irodalom matematika testnevelés (int.: tánc és dráma 0.5)
6. évfolyam német nemzetiségi nyelv magyar nyelv és irodalom3+1.5 matematika osztályfőnöki testnevelés2+1 (int.: tánc és dráma 0.5)
Az évf. tananyagának csökkentése az adott tantárgyak tanterveinek átdolgozása a kulcskompetenciák fejlesztésének megfelelően Nem sérülhet a nemzetiségi oktatás!
Órarend:a heti 5 órát jelöljük Szülők tájékoztatása a tanév eleji szülői értekezleteken (Nagyon fontos!) Tanmenetek készítése a nem szakrendszerű órák megtervezéséhez! Naplóban is jelöljük a nem szakrendszerű órákat Minden tanuló részt vesz a foglalkozásokon Ugyanaz a tanár: a szakrendszerű, nem szakrendszerű órákon Csapatmunka: a nem szakrendszerű órákon tanítók között
20 Értékelés A nem szakrendszerű oktatás értékelése: Félévenként – szöveges értékelés 3 fokú skála – részt vett, megfelelt, jól megfelelt Napló, bizonyítvány Buktatás tilalma – „parkolópálya” (A dokumentálást a törvény nem egységesíti)
21 Kérdések, melyekre a munka során válaszolni kell! A tanulási kompetenciák fejlesztése hogyan válik a Pp. és a Ht. részévé? Hogyan biztosítható a tanulók tanulási motivációja? Milyen eszközök állnak rendelkezésre a kompetencia fejlesztéshez?
22 Kiterjed-e a helyi értékelési és minőségbiztosítási rendszer a tanulói képességek fejlesztésére? Hogyan történik az egyes tantárgyak és egyéb nevelési területek összehangolása? Megfelelő-e az iskola kommunikációja a szülők felé?
23 Anyanyelvi kompetencia
24 kommunikáció segédeszközök használata információk összegyűjtése különféle típusú szövegek felhasználása kritikus, építő jellegű párbeszéd
25 Idegen nyelvi kommunikáció
26 fogalmak, gondolatok, tények megértése, kifejezése a közvetítés képessége a 4 dimenzió készségei – írás, olvasás, hallott szöveg értése, beszéd kulturális sokféleség kultúrák közötti kommunikáció
27 Matematikai kompetencia
28 a matematikai gondolkodás fejlesztésének és alkalmazásának képessége a matematikai modellek alkalmazása (grafikonok, képletek struktúrák) az alapvető matematikai elvek és folyamatok alkalmazása az ismeretszerzésben, problémamegoldásban
29 Természettudományos kompetencia
30 az új technológiák alkalmazása, berendezések megismerése a természeti világ alapelvei az alapvető tudományos fogalmak, módszerek alkalmazása a tudományos elméletek megértése az áltudományokkal szembeni kritikai fellépés
31 Digitális kompetencia
32 az információs társadalom technológiájának alkalmazása a számítógép kezelése szövegszerkesztés, adatbázisok, táblázatok információtárolás, internet, a valós és virtuális világ megkülönböztetése a kritikus alkalmazás
33 A hatékony önálló tanulás
34 az önálló tanulás képessége saját tanulási stratégia kialakítása motiváció, figyelem fenntartása a kitartó tanulás megszervezése, egyénileg és csoportban az idővel és az információval való hatékony gazdálkodás
35 Szociális és állampolgári kompetencia
36 a harmonikus életvitel és a közösségi beilleszkedés képessége a társadalmi és szakmai életben való aktív részvétel a fizikai és a mentális egészségre vonatkozó ismeretek a stressz kezelése
37 Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
38 a kínálkozó lehetőségek megragadása tudás, kreativitás, újítás a kockázatvállalás képessége célkitűzések, tervezések végrehajtása tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, delegálás, elemzés, kommunikálás egyéni és csoportmunka
39 Esztétikai- művészeti tudatosság és kifejezőképesség
40 a művészi önkifejezés képessége műalkotások és előadások elemzése saját nézőpont összevetése mások véleményével nyitottság, érdeklődés, fogékonyság az önismeret, az emberi viszonyok gazdagítása, a világban való eligazodásra
41 Köszönöm a figyelmet! Fogarasy Attiláné Igazgató, közoktatási szakértő Német Nemzetiségi Általános Iskola Pilisvörösvár (20)