Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az ütközések fejlesztő ereje
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A konfliktus fogalma A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban az emberi összeütközés szinonimájaként használjuk.
A konfliktusok típusai TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A konfliktusok típusai valódi konfliktus téves konfliktus valódi konfliktus (ellentétes célok, érdekek. Megoldása: társas helyzet, érdekmag újradefiniálása) - téves konfliktus (Oka az elégtelen kommunikáció, félreértés, vagy egy harmadik, konfliktusgeneráló fél)
jó, konstruktív rossz, destruktív TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Konfliktus jó, konstruktív rossz, destruktív Ötleteket hoz felszínre Védekező magatartáshoz vezet Leválasztja a problémát az egyénről Polarizálja a csoportvéleményt Feszültséget csökkent A csoport széteséséhez vezet Átláthatóvá teszi a hatalmi és erőviszonyokat A változást és önértékelést értékké teszi
A A konfliktus kialakulásának folyamata TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A A konfliktus kialakulásának folyamata konfliktus, mint folyamat öt szakaszra osztható: megelőző helyzetre, a konfliktus felismerésére és átélésére, a konfliktus kezelési módjának kialakítására, a konfliktus alatti tényleges viselkedésre, a következményekre. Konfliktushoz vezethetnek a következő okok: kölcsönös információ hiány, félreértett kommunikáció, hibás vezetési stílus, eltérő értékek, attitűdök (hiedelmek).
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Hogyan érdemes viselkedni konfliktus esetén TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Hogyan érdemes viselkedni konfliktus esetén A hozzáállásunk legyen magabiztos és nem harcias! Feszült helyzetekben ne azonnal reagáljunk! Alkalmazzuk a konstruktív, építő kritikát! Figyeljünk a másikra! Találjunk - közös érdekeken alapuló - megoldást!
A konfliktushelyzet lehetséges pozitív hatásai az egyénre: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A konfliktushelyzet lehetséges pozitív hatásai az egyénre: javul az érvelési, kommunikációs készség erősíti az önbizalmat, önértékelést növeli a stressztűrő képességet könnyebbé teszi az újabb konfliktushelyzetek felvállalását elősegíti a független gondolkodást, az önálló személyiség megőrzését csökkenti a megfelelési kényszert a konfliktus-megoldási technikák bővülnek
A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet.” (Thomas Gordon) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában „Kezeld a konfliktust – harc helyett – problémának, mert annak megoldásai vannak. A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet.” (Thomas Gordon)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!