BALKEZESSÉG AVAGY EGY HÁTRÁNYOS KISEBBSÉG SZÉKELY ZALÁN Szentendrei Református Gimnázium 8. osztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskola pedagógusainak válaszai a kérdőíves felmérésre.
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az információs forradalom
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Értékelés a pedagógiában
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
„Férfinak és nőnek teremtette”
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Esélyek teremtése gödrén
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A DIFER használata.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Nagysági relációk projekt Híres emberek Híres épületek Állatok, melyeket mindannyian ismerünk.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
Antistressz terápia Babusgatásra: egy gyengéd simogatás Zorrótól... Antonio Banderas.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
„ADJ TERET, NYISS UTAT!” – SZOCIÁLIS KOMPETENCIÁKKAL A HÁTRÁNYOK ELLEN avagy Ágota és Ambrus testvérek lettek.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A Fibonacci-féle sorozat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Óvodai és iskolai szociális segítés
FELSŐOKTATÁSI FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

BALKEZESSÉG AVAGY EGY HÁTRÁNYOS KISEBBSÉG SZÉKELY ZALÁN Szentendrei Református Gimnázium 8. osztály

VÁZLAT  Az oldaliság/lateralitás/ evolúciós gyökerei  Az oldaliság/lateralitás/biológiai alapjai  A balkezesség előfordulási aránya napjainkban  A balkezesség hajlamának megállapítása  A balkezesek hátrányai  A balkezesek egyenlő esélyének a biztosítása az iskolában és a mindennapi életben  A balkezesek intellektusa és iskolai tanulmányi előmenetele  A balkezesség előnyei

Az oldaliság/lateralitás/ evolúciós gyökerei  Csak az ember fejlődött a beszéd kialakulásával tipikus „egykezessé”.  A természeti népeknél több a balkezes.  A kőkorszakban ugyanannyi volt a balkezes, mint a jobbkezes.  A fegyverek használata tette szükségessé a kezek munkamegosztását.

 Az emberek fele a kőkorszakban balkezes volt  Ma 1-30%-uk balkezes

Az oldaliság/lateralitás/biológiai alapjai  A bal agyféltekei vezető szerep jobbkezes- séggel jár  Balkezeseknél gyakran a jobbfélteke dominál, és ez a bal test felet juttatja jobb pozícióba.  Az agyi aszimmetria a bal agyféltekében lévő beszédközpont kialakulásával válik jelentőssé.  Ezt bizonyítja,hogy az egyik kéz gyakoribb választása a második életév elején, a beszéd kezdetével,a beszédközpont érésével válik észrevehetővé.

A balkezesség előfordulási aránya napjainkban  Sokan eltitkolják/ a népesség1-30%-a balkezesek/.  1000 gyermek vizsgálata alapján a jobb illetve balkezesség örökletessége ma is azonos mértékben oszlik meg.  Nő a balkezesség elfogadottsága. Ezért nő az át nem szoktatott balkezesek aránya is.  A gyerekek20-30% bal kézzel ír.

Példák a balkezesség hajlamának megállapítására  A kisgyermek felé szemben állva tárgyat nyújtunk…Azt figyeljük,hogy melyik kezével nyúl érte.  Hegyezővel hegyezzen ceruzát!  Kislány fésüljön babát, kisfiú fakockát üssön játék kalapáccsal!  Fűzzön gyöngyöt!

Példák a balkezesség hajlamának megállapítására  Szemben állva tárgyat nyújtunk,  Babát fésültetünk,  Gyöngyöt fűzetünk a gyerekkel.

Egy példa a szemdominancia megállapítására

A balkezesek hátrányai  Gyakori megkésett beszédfejlődés, és a pöszeség. Az iskolaérettségi vizsgálatokon gyengébben teljesítenek, mert az ábrákon balról jobbra tájékozódnak. Az iskolaérettségi vizsgálatokon gyengébben teljesítenek, mert az ábrákon balról jobbra tájékozódnak.  Gyakoribb olvasási és helyesírási gyengeség  Nagyobb balesetveszélynek vannak kitéve  A szülők 38%-a ma is az átszoktatás híve, de a pedagógusok között is akadnak még az átszoktatást szorgalmazók.

A balkezesek hátrányai  Megkésett beszéd fejlődés  Pöszeség, dadogás  Gyengébb teljesítmény iskolaérettségi vizsgálaton  Olvasás, írás egyéb tanulási nehézségek  Eszközhasználat  Balesetveszély  Társas kapcsolatok

A balkezesek tanulási nehézségei  Nem látják a sor elején/bal oldalon/ előnyomtatott betű mintákat,sem az általuk már leírt betűket, mert a bal kezük takarja.  A gyakori helytelen ceruza és füzettartás, ami görcsös, lassú, csúnya írást eredményez.  Tükörírás, a betűk irányának a tévesztései.  Olvasási és helyesírási gyengeség.

Vélekedések a balkezesség okáról

Jobbkezesek tanulmányi átlaga Balkezesek tanulmányi átlaga

Balkezesség hátrányai a válaszadók szerint

A balkezesek egyenlő esélyének a biztosítása az iskolában és a mindennapi életben

1.Az óvodában kapjanak speciális fejlesztéseket, amikkel megelőzhetőek az iskolai olvasási-helyesírási nehézségek és zavarok! 2.Legyenek első osztályban a balkezesek számára nyomtatott füzetek, jobb oldalon előrajzolt betűkkel, feladatokkal!

3. Az írástanulás kezdetén tanítsuk meg a gyereknek az írás közbeni helyes test, füzet és kéztartást! Balkezesek helytelen kéz, füzet és ceruza tartása A balkezesek helyes kéz-füzet és ceruza tartása

Balkezesek helytelen kéz, füzet és ceruza tartása A balkezesek helyes kéz-füzet és ceruza tartása

4. Használjanak „vezető lapocskát” az olvasás elsajátításához! Bal kéz Egy olvasási lépés Jobb Kéz Az olvasó lépésről lépésre egyszerre tolja tovább a szövegen a két zöld lapocskát. Egy-egy lépés 2-5 szót tesz láthatóvá

Bal kéz Egy olvasási lépés Jobb Kéz Vezető lapocska használata

5. A visszaszoktatás enyhíti az átszoktatás lelki és tanulási zavarait. 6. A balkezeseknek is küzdeniük kell, hogy biztosítsák a jogaikat az oktatás-képzés tekintetében. 7. A pedagógusok képzésébe is be kellene iktatni a balkezes gyerekek oktatásával kapcsolatos ismereteket.

8.A valódi egyenlőséget a balkezesek- nek jobban megfelelő tükörírás elfoga- dása jelentene./A héber és az arab írás is ilyen./ tükörírás/jobbról balra halad/ a jobbkezeseknek kedvező írás

9. Az ipart és a kereskedelmet ösztönözni kellene, hogy minél többféle eszközt és szerszámot készítsenek és áruljanak speciálisan balkezesek számára. Balkezes olló toll horgászorsó egér gitár hegyező

Balkezes eszközök balkezes olló toll horgászorsó egér gitár hegyező

A balkezesek intellektusa és iskolai tanulmányi előmenetele  A balkezesek nem butábbak a jobbkezesek- nél.  A balkezesek általában jobban teljesítenek a megérzésen alapuló,az újszerű megoldásokat követelő helyzetekben  A jobbkezesek általában az elemző,tényszerű tudásban jobbak.  Az eredmények kiegyenlítik egymást.

A balkezesség előnyei  A balkezességében megerősített ember a jobbkezeseknek kitalált világban a „segítő”/jobb/ kezével is fokozott ügyességre tehet szert.  Sok híres sportoló is balkezes. Több sportágban/pl. tenisz, vívás, foci/ kifejezetten előny a balkezesség, ballábasság.

NÉHÁNY HÍRES BALKEZES Nagy Ramszesz Nagy Sándor Nagy Sándor Julius Caesar Julius Caesar Jeanne D’arc Jeanne D’arc Leonardo da Vinci/Bal kézzel festett, és tükörírással írt/ Michelangelo MichelangeloRaffaello Heinrich Heine Heinrich Heine Isaac Newton Isaac Newton Bonaparte Napóleon Bonaparte NapóleonBeethoven Goethe Goethe Andersen Andersen Viktória királynő Mark Twain Mark Twain Friedrick Nietzsche Friedrick Nietzsche Henry Ford Marie Curie Marie Curie Mahátma Gandhi Mahátma Gandhi Charlie Chaplin/Ígéretes hegedűs volt, de a zenekarban senki nem akart mellette ülni,mert a vonóval állandóan lökdöste a mellette ülőt/ Charlie Chaplin/Ígéretes hegedűs volt, de a zenekarban senki nem akart mellette ülni,mert a vonóval állandóan lökdöste a mellette ülőt/ Robert Schumann Robert Schumann Jimi Hendrix Jimi Hendrix Paul McCartney Paul McCartney Bill Gates Bill Gates Navratilova és McEnroe Navratilova és McEnroeDürerMozartPaganini Albert Schweitzer Petőfi Sándor Papp László Puskás Ferenc Barack Obama Tom Cruise Bruce Willis Robert de Niro Brad Pitt Angelina Jolie Julia Roberts Demi Moore

Jogod van balkezesnek lenni! Kansas államban már megalapították a Balkezes Internacionálét, és augusztus 13-át Balkezes Nemzetközi Napnak kiáltották ki. Csatlakozz hozzánk! Lépj be a Magyarországi Balkezesek Egyesületébe! Balkezesnek lenni nem szégyen!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!