gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége.” (Kodály Zoltán) Huszár Emőke SZTE Vántus István Gyakorló Zeneművészeti Szakközépiskola
2000 március - lisszaboni Európai Tanács > új stratégiai cél > tudás alapú társadalom > a munkanélküliség csökkenése, a nagyobb arányú foglalkoztatás, több és jobb munkahely > növekedés és fejlődés új alapkészségek európai referenciakerete kulcskompetenciák „lifelong learning”
Meghatározása: a kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége a kötelező oktatás illetve képzés időszaka alatt kell elsajátítani a későbbiekben, mindenféle tanulás alapját ezek a kompetenciák képezik Kulcskompetenciák
· Számtani műveletek elvégzése és írás-olvasás (alapvető készségek) · Matematikai valamint természet- és műszaki tudományos alapkompetenciák · Idegen nyelvek · Információs és kommunikációs technológiai készségek és a technológiák alkalmazása · A tanulás megtanulása · Társadalmi készségek · Általános kultúra Kulcskompetenciák
Struktúra: kompetencia alapú oktatás kompetencia alapú szakképzés kompetencia alapú tanárképzés pedagóguskompetenciák kompetencia alapú életpálya modell Oktatás
Alapkészségek fejlesztése Hangszeres mozgások Hallásfejlesztés Ritmusfejlesztés Kottaolvasás Zenei kifejezőkészség Zeneszerető, zeneértő Szakirányú továbbtanulás Alapfok
Zeneművészeti szakközépiskola > szakképzés 2009 modul rendszer évi CLXXXVII. Törvény a szakképzésről Kerettantervek Szakma specifikus tárgyak Elmélet Gyakorlat OKJ vizsga > szakképesítés Szakgimnázium Középfok
Zeneművészeti Kar > osztatlan tanárképzés Szakmai kurzusok Pedagógiai kurzusok Gyakorlat > értékelése a kompetenciák szerint Tanári záróvizsga > portfólió védés > tanári kompetenciáknak való megfelelés 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet, a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről Felsőfok
1. Szakmai feladatok, szaktudományos… 2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése 3. A tanulás támogatása 4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése… 5. A tanulói csoportok, közösségek… 6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók… 7. Kommunikáció… 8. Elkötelezettség… Pedagóguskompetenciák
A munka világa - 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet Gyakornok – minősítő vizsgát tesz – indikátorok Pedagógus I. Pedagógus II. – fejlettségi szint – indikátorok Mestertanár Kutatótanár Életpálya modell
Köszönöm a figyelmet! „ A tehetség kötelez” (Liszt Ferenc)