1 1 Fogyasztóvédelem a kormányhivatalban Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Vásárlói Panaszok kezelésével kapcsolatos előírások vonatkozó jogszabályok: 1. a kereskedelemről szóló évi törvény (Kertv.)5.§ (4)-(5) bekezdései.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
1 Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége szeptember 24. Győr Változások a szavatosság, jótállás témakörében.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
1993-as közoktatási törvény
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A gyermeki jogok érvényesítése
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

1 1 Fogyasztóvédelem a kormányhivatalban Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály - dr. Hajdu Klára szeptember

2 A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere I április 1-jétől, a kormányhivatalok külső és belső integrációs folyamata részeként - a Kormány a 225/2007.(VIII.31.) Kormányrendeletben fogyasztóvédelmi, illetve piacfelügyeleti hatáskörben eljáró hatóságként jelölte ki az illetékes fővárosi és megyei kormányhivatalt, mely közigazgatási ügyekben elsőfokú hatóságként jár el; a hatósági hatáskör címzettje a kormánymegbízott – ezt megelőzően a kormányhivatalok szakigazgatási szervei, a fogyasztóvédelmi felügyelőségek látták el e hatósági tevékenységet - A kormánymegbízott a hivatal illetékességi területén megszervezi és összehangolja az éves ellenőrzési és vizsgálati programban meghatározott területi és országos vizsgálatokat GYMSMKH

A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere II. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) - a fogyasztóvédelemért felelős miniszter irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő, központi költségvetési szerv - másodfokú hatóságként eljár fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti hatósági ügyekben - véleményezi a fogyasztókat érintő jogszabályokat, javaslatot tesz jogszabályok módosításra, közreműködik a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában - koordinálja az NFH és a kormányhivatalok nemzetközi feladatait - végzi és végezteti a feladatainak és kormányhivatalok feladatainak ellátáshoz szükséges laboratóriumi vizsgálatokat, két laboratóriumot működtet - gondoskodik a kormánytisztviselők szakmai továbbképzéséről - együttműködési megállapodásokat köthet más állami szervekkel, a kormányhivatalokkal együtt segítséget nyújt az egyesületek tevékenységéhez, önkormányzati tanácsadó irodák működtetéséhez - prevenciós, figyelemfelhívó, tájékoztató feladatokat lát el, kiadványokat jelentet meg 3 GYMSMKH

Szakmai irányító miniszterként a fogyasztóvédelemért felelős miniszter ( jelenleg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot vezető miniszter) gyakorolja a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi, piacfelügyeleti feladatköreinek gyakorlásával kapcsolatos az Áht.-ban meghatározott, valamint törvényességi és szakszerűségi ellenőrzési hatásköröket A miniszter - több kormányhivatal területére kiterjedő, a fogyasztók széles körét érintő eseti vizsgálatokat rendelhet el - a kormánymegbízottat fogyasztóvédelmi jogköréhez kapcsolódóan konkrét feladat elvégzésére utasíthatja - évente beszámoltatja a kormánymegbízottat a fogyasztóvédelmi feladatkörébe tartozó feladatok ellátásával kapcsolatban 4 A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere III. GYMSMKH

5 A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei I. A kormányhivatal mint fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi - a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések kivételével - a - forgalmazással, szolgáltatásnyújtással, - gyermek-és fiatalkorúak védelemével, - fogyasztói csoporttal, - panaszkezeléssel, ügyfélszolgálattal, fogyasztóvédelmi referens foglalkoztatásával - a vállalkozás – békéltető testületi eljárás során - válaszirat küldésére vonatkozó kötelezettségével összefüggő, a fogyasztóvédelemről szóló1997. évi CLV. törvény ( Fgytv.) rendelkezések betartását és eljár azok megsértése esetén - külön jogszabályban meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezések betartását és eljár azok megsértése esetén - külön törvény, kormányrendelet eltérő szabályozása hiányában - az áruk fogyasztók részére történő értékesítésére, - az áru mérésére, hatósági árára vagy egyébként kötelezően megállapított árára, - a fogyasztói panaszok intézésére, GYMSMKH

A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei II. - fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézésére - a termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére, - a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartását és eljár azok megsértése esetén - A fogyasztói szerződés megkötése során alkalmazott általános szerződési feltételeket abból a szempontból, hogy azok nem tartalmaznak-e a tisztességbe, jó erkölcsbe ütköző, egyoldalú feltételeket. A fogyasztóvédelmi hatóság hivatalból vagy kérelemre jár el, eljárása során, ha a Fgytv. eltérő rendelkezéseket nem tartalmaz, a közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény ( Ket.) alapján jár el. Különös eljárási szabályok a Fgytv. alapján: próbavásárlás, megbízott alkalmazhatósága az ellenőrzés során, stb. A kérelmet írásban és szóban lehet előterjeszteni. 6 GYMSMKH

7 A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei III. A fogyasztói panasz, kérelem tartalmi követelményei a Fgytv. szerint: - A kérelemnek tartalmaznia kell az ügyfélnek és képviselőjének a nevét, lakcímét vagy székhelyét, az ügyfélnek a hatóság döntésére való kifejezett kérelmét, továbbá meg lehet adni az elektronikus levélcímet, a telefax számát vagy a telefonos elérhetőséget - a kérelemmel érintett vállalkozás nevét, székhelyének címét, a feltételezett jogsértéssel érintett üzlet címét vagy a kifogásolt magatartás elkövetésének helyét, - a beadvány tárgyának rövid leírását a rendelkezésre álló dokumentumokkal alátámasztva, ideértve különösen a vállalkozásnak a fogyasztó megkeresésére adott válaszlevelét, a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyvet, vagy postai úton benyújtott panasz esetében a feladás igazolását szolgáló dokumentumot, továbbá a kérelmező aláírását. A fogyasztóvédelmi hatósághoz benyújtandó kérelmek tartalmai követelményei a külön, fogyasztóvédelmi rendelkezéseket is tartalmazó jogszabályokban eltérően szabályozottak. Az elsőfokú eljárás illetékmentes. GYMSMKH 

A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei IV. A kormányhivatal ellenőrzi - a hírközlési szolgáltató tevékenységgel kapcsolatos rendelkezések, - az elektronikus kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos fogyasztóvédelmi tárgyú rendelkezések, - a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó szabályok, - a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó rendelkezések, - a közszolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi rendelkezések, - a hatáskörébe tartozó rezsicsökkentéssel kapcsolatos szabályok, - a fiatalkorúakkal védelme érdekében, a részükre történő alkohol, dohánytermék és szexuális termék értékesítésének tilalmával kapcsolatos rendelkezések megsértését, - az általános kereskedelmi rendelkezések - betartását és eljár azok megsértése esetén. 8 GYMSMKH

A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei V. A jogsértő tevékenység jogkövetkezményei a Fgytv. alapján: - a jogsértő állapot megszüntetésének elrendelése - a jogsértő magatartás megtiltása - határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezés - a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez köthető vagy megtiltható az áru forgalmazása - a jogszerű állapot helyreállításáig terjedő időtartamra elrendelhető az üzlet ideiglenes bezárása – a fogyasztók élete, testi épsége, egészsége védelme érdekében vagy a fogyasztók széles körét érintő kár veszélye esetén - a fiatalkorúakkal kapcsolatos rendelkezések megsértése esetén legfeljebb egy évig terjedő időtartamra megtiltható az alkohol tartalmú ital, dohánytermék, szexuális termék forgalmazása, ismételt jogsértés esetén az üzlet legfeljebb 30 napi időtartamra ideiglenesen bezárható - fogyasztóvédelmi bírság kiszabása A szankciók alkalmazása során a hatóság mérlegeli a jogsértés súlyát, időtartamát, ismétlődését, az elért előnyt és az arányosság követelményét érvényesíti. A jogkövetkezmények együttesen is megállapíthatóak. A Fgytv. lehetőséget biztosít a döntések fellebbezésre tekintet nélküli végrehajthatóságára. A bírság adók módjára beszedhető köztartozásnak minősül, a döntések nyilvános közzététele a döntések túlnyomó részében érvényesül. A kis-és középvállalkozásokkal kapcsolatos pozitív diszkrimináció: első jogsértés esetén a hatóság figyelmeztetést alkalmaz ( kivételek). 9 GYMSMKH

A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei VI. A kormányhivatal piacfelügyeleti hatáskörében eljárva, a termékek piacfelügyeletéről szóló évi LXXXVIII. törvény ( Pftv.) a termékek megfelelősége, biztonságossága vizsgálata körében: - felhívja a gazdasági szereplőt a termék eredetének igazolására, a továbbértékesítéssel kapcsolatos adatközlésre - jogosult a termék biztonságosságának, egészségre ártalmasságának, megfelelőségének ellenőrzése érdekében a dokumentáció vizsgálatára - jogosult a helyszínen a termék megfelelőségét méréssel ellenőrizni vagy laboratóriumi vizsgálat céljából mintát és ellenmintát venni - a jogsértéssel előidézett súlyos veszély esetén a terméket a gazdasági szereplő költségére lefoglalni, megsemmisíteni. - A vizsgálatokkal kapcsolatos költségek azt a gazdasági szereplőt terhelik, amelynél a terméket vizsgálat alá vonták. 10 GYMSMKH

A kormányhivatal legfontosabb fogyasztóvédelmi feladatai, hatáskörei VI. A jogsértő tevékenység, azaz ha a termék nem felel meg a jogszabályi követelményeknek, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatóak a Pftv. alapján: - a termék használatából eredő veszélyre figyelmeztető tájékoztatás előírása - széleskörű tájékoztatás elrendelése - a termék forgalomba hozatalának, reklámozásának korlátozása vagy megtiltása - a termék forgalomból való kivonásának elrendelése, erről tájékoztatás előírása - a termék visszahívásának elrendelése, vagy visszahívása és megsemmisítése, a végrehajtás ellenőrzése - határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezés - a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez köthető vagy megtiltható az áru forgalmazása, értékesítése - bírság kiszabása A szankciók alkalmazása során a hatóság mérlegeli a jogsértés súlyát, időtartamát, ismétlődését, az elért előnyt – az arányosság követelményét érvényesíti. A jogkövetkezmények együttesen is megállapíthatóak. A hatóság jogosult a termékkel kapcsolatos veszély, károk csökkentése érdekében ideiglenes intézkedéseket tenni. A Pftv. lehetőséget biztosít a döntések fellebbezésre tekintet nélküli végrehajthatóságára. A kis-és középvállalkozásokkal kapcsolatos pozitív diszkrimináció: első jogsértés esetén a hatóság figyelmeztetést alkalmaz. 11 GYMSMKH

12 A fogyasztóvédelemért felelős miniszter által jóváhagyott évi vizsgálati és ellenőrzési program első félévének tapasztalatai: - kiemelt ellenőrzések: - - általános kereskedelmi feltételek, árak ellenőrzése (79 kiskereskedelmi egység vizsgálata: 71%-os kifogásolási arány, 23 helyen fogyasztói megkárosítás is), szavatosság, jótállás feltételeinek betartásával kapcsolatos ellenőrzés( 20 egységből 15-ben probléma,75 %-os kifogásolási arány) árubemutatók ellenőrzése, fiatalkorúakkal kapcsolatos rendelkezések betartásának ellenőrzése ( 68 %- os kifogásolási arány) gyermekjátékok biztonságosságának ellenőrzése, játszótéri eszközök megfelelőségének vizsgálata, autókereskedések, autószervizek ellenőrzése ellenőrzés - az összes ellenőrzést tekintve kb.30 %-os a kifogásolási arány– a szükséges hatósági intézkedések megtörténtek - fogyasztói panaszok száma: 512  GYMSMKH A évi ellenőrzési és vizsgálati terv végrehajtásának tapasztalatai

A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény (Fgytv.) módosításának időpontja: szeptember 11. Új alapfogalmak a törvényvben: - adásvételi szerződés - szolgáltatási szerződés - online adásvételi, ill. szolgáltatási szerződés - békéltető testület - fogyasztói jogvita - belföldi, illetőleg határon átnyúló fogyasztói jogvita 13 GYMSMKH

Adásvételi szerződés: a Polgári Törvénykönyv szerinti adásvételi szerződés, valamint minden olyan szerződés, amelynek tárgyát áruk és szolgáltatások egyaránt képezik Szolgáltatási szerződés: adásvételi szerződéstől eltérő bármely szerződés, amelynek értelmében a vállalkozás a fogyasztó részére szolgáltatást nyújt vagy szolgáltatás nyújtását vállalja, a fogyasztó pedig megfizeti vagy vállalja, hogy megfizeti a szolgáltatás díját Online adásvételi vagy online szolgáltatási szerződés: olyan adásvételi vagy szolgáltatási szerződés, amelynek értelmében a vállalkozás vagy annak közvetítője honlapon vagy egyéb elektronikus eszközön keresztül kínál árut vagy kínál igénybevételre szolgáltatást és a fogyasztó az adott honlapon vagy egyéb elektronikus eszközön keresztül rendeli meg az árut vagy szolgáltatást 14

Fogyasztói jogok érvényesítése- Panaszkezelés, ügyfélszolgálat Kötelező tájékoztatás: a székhelyről, a panasz ügyintézés helyéről, annak módjáról, a vállalkozás vagy ügyfélszolgálatának levelezési címéről, és ha a panaszokat ilyen módon is fogadja, elektronikus levelezési címéről, ill. internetes címéről, telefonszámáról Kötelező tájékoztatás - fogyasztói jogvita esetén - a következőkről: - békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, annak székhelyéről, telefonos és internetes elérhetőségéről, levelezési címéről A tájékoztatással kapcsolatos követelmény: - világos, egyértelmű, könnyen elérhető legyen A tájékoztatás megjelenési helye: - internetes honlap › ÁSZF› külön formanyomtatvány› üzletben: jól látható, jól olvasható helyen A panasz elutasítása esetén: írásban kell tájékoztatást adni a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, az illetékes testület valamennyi adatáról, illetőleg arról, hogy a vállalkozás fordul-e a testülethez az adott ügyben GYMSMKH

A békéltető testület eljárásával kapcsolatos változások Békéltető testület: tartós alapon létrejött, a fogyasztói jogviták alternatív vitarendezési eljárás keretében történő rendezésével foglalkozó szervezet, amelyet törvényben meghatározott szervezet nyilvántartásba vett Fogyasztói jogvita: a fogyasztó és a vállalkozás közötti adásvételi vagy szolgáltatási szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy, valamint a fogyasztó és a vállalkozás között külön megkötésre kerülő adásvételi vagy szolgáltatói szerződés hiányában a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével összefüggő vitás ügy GYMSMKH

A békéltető testület hatásköre: - a fogyasztói jogvita bíróságon kívüli rendezése, feladata egyezség létrehozásának megkísérlése→ eredménytelenség esetén az ügyben döntés meghozása - A fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsadás Online adásvételi vagy online szolgáltatási szerződéssel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén – kizárólagos illetékesség: a fővárosi kereskedelmi és iparkamara mellett működő békéltető testület Az eljárás hivatalos nyelve: magyar Az elnök az eljárást - meghallgatás tűzése nélkül, 21 napon belül - szüntetheti meg, az ítélt ügy esetei mellett, új esetekben, ha: - a jogvita komolytalan vagy zaklató - az ügy nem minősül fogyasztói jogvitának vagy a testületnek egyébként nincs hatásköre - a fogyasztó a hiánypótlási felhívásnak nem tett eleget GYMSMKH

A vállalkozásnak a békéltető testület eljárásával kapcsolatos együttműködési kötelezettsége, amelyre és annak következményeire a vállalkozást figyelmeztetni kell: - válaszirat küldési kötelezettség az értesítésben közölt felszólítás alapján, 8 napon belül - egyezség létrehozására feljogosított részvételének biztosítása a meghallgatáson ( ha a vállalkozás székhelye nem a testületet működtető kamara szerinti megyébe van bejegyezve, a fogyasztó igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségére történő felajánlásra terjed ki a kötelezettség) Az együttműködési kötelezettség megszegésének következménye: - a testület értesíti a fogyasztóvédelmi hatóságot→ fogyasztóvédelmi bírság kiszabása Egyezség hiányában a békéltető testület: - kötelező tartalmú határozatot hoz, ha a kérelem megalapozott és a vállalkozás alávetési nyilatkozatot tett - ajánlást tesz, ha kérelem megalapozott, azonban a vállalkozás a nyilatkozatában a tanács döntését kötelezőként nem ismerte el GYMSMKH

A békéltető testületnek a testület működtetésével kapcsolatos új kötelezettségei: - éves összefoglaló tájékoztató készítése, a megújult tartalommal - a nála megtett alávetési nyilatkozatokról nyilvántartás vezetése - internetes honlap üzemeltetése, a törvényben előírt tartalommal A békéltető testületet a fogyasztóvédelemért felelős miniszter veszi nyilvántartásba – az adatközlés, tájékoztatási kötelezettség teljesítésének elmaradása esetén 90 napon belül a nyilvántartásból törölhető GYMSMKH

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre kiterjed: - A vállalkozásnak a békéltető testületre vonatkozó tájékoztatási, valamint a békéltető testületi eljárásban fennálló együttműködési kötelezettségével összefüggő rendelkezések betartásának ellenőrzésére, s eljár ezek megsértése esetén GYMSMKH

21