KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK (TANULÁSI NEHÉZSÉGEK) Készítette: Kocsmárné Szilák Natália számítástechnika szak esti tagozat 2003 START.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Zeneterápia hatásai:  A zene serkentő, aktivizáló, lazító ernyesztő és légzésszabályozó  A zenének erős befolyása van a hangulatra, az érzelmi életre.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Gyűjtőköri szabályzat
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Projektmunka Földrajzolok
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
középfokú felvételi eljárás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Család és iskola Nevelés.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A gyermeki jogok érvényesítése
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Intézmény minőségirányítási programja
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Algoritmusok.
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK (TANULÁSI NEHÉZSÉGEK) Készítette: Kocsmárné Szilák Natália számítástechnika szak esti tagozat 2003 START

JELMAGYARÁZAT következő dia előző dia menüalmenüelejérejelmagyarázat

MENÜ KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK TANULÁSI NEHÉZSÉGEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÜNETEI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK FAJTÁI VIZSGÁLATI MÓDSZEREK FEJLESZTÉSI TIPPEK SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS VÉGE

KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK  tanulási nehézségekkel küzdők  magatartászavarosak  figyelem zavarosak  beilleszkedési zavarosak  hiperaktívak  zsenik

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI  olvasás, írás, számolás elsajátítása nehezebb  olvasás, írás, számolás képessége gyengébb  intelligencia szintjéhez képest súlyos teljesít- ménybeli elmaradás  önértékelési problémák, fejletlen önirányítás  feladatok iránti közömbösség, érdektelenség  látszólagos érzékszervi fogyatékosság  gyakran magatartászavarral párosul

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza.

BEMUTATÓ VÉGE BEZÁRÁS

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. A háttérben semmilyen agyi elváltozás nincs.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Fejlődési rendellenesség, sérülés, stb.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Idegrendszeri és általános megbetegedése a szervezetnek.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Kromoszóma rendellenesség.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Érzelmi elhanyagoltság, értelmi elmaradottság, magatartásbeli problémák.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Rossz családi körülmények, anyagi háttér, műveltségi háttér.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Magatartászavar, emocionális, pszichés zavarok, hiperaktivitás.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÜNETEI  figyelmetlenség, rövidtávú emlékezet, fáradékonyság  fejletlen mozgás- és beszédkoordináció  lassú műveletvégzés, sok hiba  gyenge térbeli és síkbeli tájékozódás  elmaradott akusztikus és vizuális észlelés, beszéd és nyelvi fejlődés  számok, betűk felcserélése, kihagyása, sorrendiség fel nem ismerése  gondolkodás hibái analízisben, szintézisben, szövegek megértésében, összefüggések meglátásában

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. GRAFIKUS A tanuló nem képes szimbolikus jelek elsajátítására, alkalmazására, nem érti az absztrakt fogalmakat. Pl.: tükörírás, helyiértékzavar, betűk, számok felcserélése, kihagyása, ismétlése, betoldása.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. OLVASÁSI A tanuló nem tudja a szimbolikus jeleket megfelelően értelmezni. Pl.: tükörolvasás, betűk, számok téri felcserélése, olvasási hibák.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. EMLÉKEZETI Az emlékezeti hibák a felületes szövegészlelésből, a gondolkodási műveletek elégtelenségéből adódnak. Pl.: sorrendi hiba, kihagyás, téri irány- és helyzethiba.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. GONDOLKODÁSI A tanuló analizáló, szintetizáló képessége gyenge, hibásan analógizál. Elmaradott az ítéletalkotás, a következtetés és az indokolni tudás.

TANULÁSI NEHÉZSÉGEK FAJTÁI DISZLEXIADISZGRÁFIADISZKALKULIA

DISZLEXIA  általános beszédgyengeség  gyenge verbális emlékezet  új szavakat nehezen jegyzi meg  hang-betű kapcsolat nehezen alakul ki  gyakori és makacs betűtévesztések  lassú olvasás, gyenge szövegértés  nehéz a figyelem megosztása az olvasási technika és a tartalom között

DISZGRÁFIA  rossz kéztarás  íróeszköz helytelen fogása, görcsösség  írómozgás egyenetlen  változó nagyságú és formájú betűk  gyakori az áthúzás, firkálás  helytelen betűkapcsolások  helyesírási készség általános gyengesége

DISZKALKULIA  zavart érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem  nehéz a matematikai szimbólumok felismerése  akadályozott a fogalmak kialakulása  hibás gondolkodási műveletek  gyenge sor- és szabályalkotás, a tér és síkbeli viszonyok érzékelése

VIZSGÁLATI MÓDSZEREK I. Orvosi vizsgálat: A neurológiai eltéréseket és egyéb kóros elváltozásokat tárja fel. II. Pszichológiai vizsgálat: A gyermek intelligencia-struktúráját és a különböző képességek állapotát vizsgálja. III. Pedagógiai vizsgálat: A családi előzményeket, a szülő véleményét és a tüneteket térképezi fel.

FEJLESZTÉSI TIPPEK GONDOLKODÁSEMLÉKEZET ANALÍZIS, SZINTÉZIS SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS SZÁMFOGALOMÍRÁS

AMŐBA Két játékos játszhatja. Az egyik az X, a másik a  jellel van. Felváltva helyeznek el a táblán egy- egy jelet. Az nyer, akinek előbb kerül egymás mellé négy egyforma jel vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan. LEJÁTSZÁS

AMŐBA  TOVÁBB

AMŐBA  ●

AMŐBA  ● 

AMŐBA  ●  ●

AMŐBA   ●  ●

AMŐBA   ●  ● ●

AMŐBA    ●  ● ●

AMŐBA    ● ●  ● ●

AMŐBA     ● ●  ● ●

AMŐBA Az a játékos nyert, aki az X jellel volt.     ● ●  ● ●

MEMÓRIA Két vagy több játékos játszhatja. A lefordított kártyák alatt párok vannak, ezeket kell megtalálni. A játékosok felváltva következnek. Aki párt talált újból próbálkozhat. Az nyer, aki több párt talál. LEJÁTSZÁS

MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Nem pár, vissza kell fordítani! TOVÁBB

MEMÓRIA 2. Játékos következik TOVÁBB

MEMÓRIA 2. Játékos: 1. lap TOVÁBB

MEMÓRIA 2. Játékos: 2. lap Nem pár, vissza kell fordítani! TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos következik TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, felfordítva marad. 1. Játékos folytatja TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, felfordítva marad. 1. Játékos folytatja TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB

MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, vége a játéknak. 1. Játékos: 3 pár 2. Játékos: 0 pár

TANGRAM A tangram (részből-egész) alapja példánkban 6 db négyféle nagyságú háromszög és 1 db ötszög. A 7 db síkidomot egy négyzet feldarabolásával lehet előállítani. A feladat az összes síkidom felhasználásával kirakni négyzetet, háromszöget és paralelogrammát. További síkidomok is kirakhatók, többféle megoldás is van.

TANGRAM (7 db síkidom)

TANGRAM (négyzet)

TANGRAM (háromszög)

TANGRAM (paralelogramma)

SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS 369? ? A?CDEF CSGYLY?SZTY MEGOLDÁS

SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS ABCDEF CSGYLYNYSZTY

SZÁMFOGALOM Az alábbi számjegyekből képezz páros számokat az összes számjegy felhasználásával: 2,5,8,1 MEGOLDÁS

SZÁMFOGALOM Az alábbi számjegyekből képezz páros számokat az összes számjegy felhasználásával: 2,5,8,1Megoldás:1582,5182,5812,1852,8512, ,5128,5218,1258,2518,2158

SZÁMFOGALOM Válogasd szét a 3-mal és a 4-gyel osztható számokat! Előfordulhat, hogy egy számra mindkét tulajdonság jellemző, vagy egyik sem! 1,6,8,9,10,12,16,24,29,30,36,40 MEGOLDÁS

SZÁMFOGALOM Válogasd szét a 3-mal és a 4-gyel osztható számokat! Előfordulhat, hogy egy számra mindkét tulajdonság jellemző, vagy egyik sem! 1,6,8,9,10,12,16,24,29,30,36,40Megoldás: 3-mal osztható:6,9,30 4-gyel osztható:8,16,40 3-mal és 4-gyel is osztható:12,24,36 Egyikkel sem osztható:1,10,29

ÍRÁS Alkoss szót az alábbi betűkből: A, H, L A, H, L Egészítsd ki, hogy értelmes legyen a szó: T_ZOLTÓ Toldalékold úgy a szót, hogy a ‘hol’ kérdésre feleljen: LAKÁS_ _ _ MEGOLDÁS

ÍRÁS Alkoss szót az alábbi betűkből: A, H, LHAL A, H, LHAL Egészítsd ki, hogy értelmes legyen a szó: T_ZOLTÓTŰZOLTÓ Toldalékold úgy a szót, hogy a ‘hol’ kérdésre feleljen: LAKÁS_ _ _LAKÁSBAN

SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Mivel találkozhat egy számítástechnika tanár? bbbbillentyűzeten összekeverik a betűket, számokat fffföl, le, jobbra, balra irányokat összekeverik a képernyőn és az egér használatakor aaaaz egeret nem tudják „vakon” használni ggggondot okoz két billentyű együttes használata ssssorrendi problémák pl. a számítógép kikapcsolásakor ttttöbb lépésből álló műveleteket nehezen jegyzik meg

SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Mit tehet egy számítástechnika tanár?  a tanórán több figyelmet szentel a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókra  tanórán kívül foglalkozik a gyerekekkel  speciális oktatóprogramokkal segíti a fejlődést

SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Oktatóprogramok  MAKI (írás, olvasás, számolás)  BETŰVARÁZS (írás, olvasás, idegen- nyelvek)  MÓKUS ISKOLA (írás, olvasás, számolás)  MANÓ (írás, olvasás, matek, élővilág, kaland, muzsika, angol, német)