KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK (TANULÁSI NEHÉZSÉGEK) Készítette: Kocsmárné Szilák Natália számítástechnika szak esti tagozat 2003 START
JELMAGYARÁZAT következő dia előző dia menüalmenüelejérejelmagyarázat
MENÜ KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK TANULÁSI NEHÉZSÉGEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÜNETEI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TANULÁSI NEHÉZSÉGEK FAJTÁI VIZSGÁLATI MÓDSZEREK FEJLESZTÉSI TIPPEK SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS VÉGE
KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK tanulási nehézségekkel küzdők magatartászavarosak figyelem zavarosak beilleszkedési zavarosak hiperaktívak zsenik
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI olvasás, írás, számolás elsajátítása nehezebb olvasás, írás, számolás képessége gyengébb intelligencia szintjéhez képest súlyos teljesít- ménybeli elmaradás önértékelési problémák, fejletlen önirányítás feladatok iránti közömbösség, érdektelenség látszólagos érzékszervi fogyatékosság gyakran magatartászavarral párosul
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza.
BEMUTATÓ VÉGE BEZÁRÁS
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. A háttérben semmilyen agyi elváltozás nincs.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Fejlődési rendellenesség, sérülés, stb.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Idegrendszeri és általános megbetegedése a szervezetnek.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Kromoszóma rendellenesség.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Érzelmi elhanyagoltság, értelmi elmaradottság, magatartásbeli problémák.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Rossz családi körülmények, anyagi háttér, műveltségi háttér.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK OKAI OKOK gyermekkori fejlődési zavarok öröklődés rossz szociális háttér pszichológiai tényezők részképesség- zavar betegség agyi károsodás Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. Magatartászavar, emocionális, pszichés zavarok, hiperaktivitás.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÜNETEI figyelmetlenség, rövidtávú emlékezet, fáradékonyság fejletlen mozgás- és beszédkoordináció lassú műveletvégzés, sok hiba gyenge térbeli és síkbeli tájékozódás elmaradott akusztikus és vizuális észlelés, beszéd és nyelvi fejlődés számok, betűk felcserélése, kihagyása, sorrendiség fel nem ismerése gondolkodás hibái analízisben, szintézisben, szövegek megértésében, összefüggések meglátásában
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. GRAFIKUS A tanuló nem képes szimbolikus jelek elsajátítására, alkalmazására, nem érti az absztrakt fogalmakat. Pl.: tükörírás, helyiértékzavar, betűk, számok felcserélése, kihagyása, ismétlése, betoldása.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. OLVASÁSI A tanuló nem tudja a szimbolikus jeleket megfelelően értelmezni. Pl.: tükörolvasás, betűk, számok téri felcserélése, olvasási hibák.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. EMLÉKEZETI Az emlékezeti hibák a felületes szövegészlelésből, a gondolkodási műveletek elégtelenségéből adódnak. Pl.: sorrendi hiba, kihagyás, téri irány- és helyzethiba.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK TÍPUSAI TÍPUSOK GONDOLKODÁSIOLVASÁSI GRAFIKUS EMLÉKEZETI Kattintásra több információ jelenik meg, ami ismételt kattintással vonható vissza. GONDOLKODÁSI A tanuló analizáló, szintetizáló képessége gyenge, hibásan analógizál. Elmaradott az ítéletalkotás, a következtetés és az indokolni tudás.
TANULÁSI NEHÉZSÉGEK FAJTÁI DISZLEXIADISZGRÁFIADISZKALKULIA
DISZLEXIA általános beszédgyengeség gyenge verbális emlékezet új szavakat nehezen jegyzi meg hang-betű kapcsolat nehezen alakul ki gyakori és makacs betűtévesztések lassú olvasás, gyenge szövegértés nehéz a figyelem megosztása az olvasási technika és a tartalom között
DISZGRÁFIA rossz kéztarás íróeszköz helytelen fogása, görcsösség írómozgás egyenetlen változó nagyságú és formájú betűk gyakori az áthúzás, firkálás helytelen betűkapcsolások helyesírási készség általános gyengesége
DISZKALKULIA zavart érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem nehéz a matematikai szimbólumok felismerése akadályozott a fogalmak kialakulása hibás gondolkodási műveletek gyenge sor- és szabályalkotás, a tér és síkbeli viszonyok érzékelése
VIZSGÁLATI MÓDSZEREK I. Orvosi vizsgálat: A neurológiai eltéréseket és egyéb kóros elváltozásokat tárja fel. II. Pszichológiai vizsgálat: A gyermek intelligencia-struktúráját és a különböző képességek állapotát vizsgálja. III. Pedagógiai vizsgálat: A családi előzményeket, a szülő véleményét és a tüneteket térképezi fel.
FEJLESZTÉSI TIPPEK GONDOLKODÁSEMLÉKEZET ANALÍZIS, SZINTÉZIS SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS SZÁMFOGALOMÍRÁS
AMŐBA Két játékos játszhatja. Az egyik az X, a másik a jellel van. Felváltva helyeznek el a táblán egy- egy jelet. Az nyer, akinek előbb kerül egymás mellé négy egyforma jel vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan. LEJÁTSZÁS
AMŐBA TOVÁBB
AMŐBA ●
AMŐBA ●
AMŐBA ● ●
AMŐBA ● ●
AMŐBA ● ● ●
AMŐBA ● ● ●
AMŐBA ● ● ● ●
AMŐBA ● ● ● ●
AMŐBA Az a játékos nyert, aki az X jellel volt. ● ● ● ●
MEMÓRIA Két vagy több játékos játszhatja. A lefordított kártyák alatt párok vannak, ezeket kell megtalálni. A játékosok felváltva következnek. Aki párt talált újból próbálkozhat. Az nyer, aki több párt talál. LEJÁTSZÁS
MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Nem pár, vissza kell fordítani! TOVÁBB
MEMÓRIA 2. Játékos következik TOVÁBB
MEMÓRIA 2. Játékos: 1. lap TOVÁBB
MEMÓRIA 2. Játékos: 2. lap Nem pár, vissza kell fordítani! TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos következik TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, felfordítva marad. 1. Játékos folytatja TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, felfordítva marad. 1. Játékos folytatja TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 1. lap TOVÁBB
MEMÓRIA 1. Játékos: 2. lap Pár, vége a játéknak. 1. Játékos: 3 pár 2. Játékos: 0 pár
TANGRAM A tangram (részből-egész) alapja példánkban 6 db négyféle nagyságú háromszög és 1 db ötszög. A 7 db síkidomot egy négyzet feldarabolásával lehet előállítani. A feladat az összes síkidom felhasználásával kirakni négyzetet, háromszöget és paralelogrammát. További síkidomok is kirakhatók, többféle megoldás is van.
TANGRAM (7 db síkidom)
TANGRAM (négyzet)
TANGRAM (háromszög)
TANGRAM (paralelogramma)
SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS 369? ? A?CDEF CSGYLY?SZTY MEGOLDÁS
SOR- ÉS SZABÁLYALKOTÁS ABCDEF CSGYLYNYSZTY
SZÁMFOGALOM Az alábbi számjegyekből képezz páros számokat az összes számjegy felhasználásával: 2,5,8,1 MEGOLDÁS
SZÁMFOGALOM Az alábbi számjegyekből képezz páros számokat az összes számjegy felhasználásával: 2,5,8,1Megoldás:1582,5182,5812,1852,8512, ,5128,5218,1258,2518,2158
SZÁMFOGALOM Válogasd szét a 3-mal és a 4-gyel osztható számokat! Előfordulhat, hogy egy számra mindkét tulajdonság jellemző, vagy egyik sem! 1,6,8,9,10,12,16,24,29,30,36,40 MEGOLDÁS
SZÁMFOGALOM Válogasd szét a 3-mal és a 4-gyel osztható számokat! Előfordulhat, hogy egy számra mindkét tulajdonság jellemző, vagy egyik sem! 1,6,8,9,10,12,16,24,29,30,36,40Megoldás: 3-mal osztható:6,9,30 4-gyel osztható:8,16,40 3-mal és 4-gyel is osztható:12,24,36 Egyikkel sem osztható:1,10,29
ÍRÁS Alkoss szót az alábbi betűkből: A, H, L A, H, L Egészítsd ki, hogy értelmes legyen a szó: T_ZOLTÓ Toldalékold úgy a szót, hogy a ‘hol’ kérdésre feleljen: LAKÁS_ _ _ MEGOLDÁS
ÍRÁS Alkoss szót az alábbi betűkből: A, H, LHAL A, H, LHAL Egészítsd ki, hogy értelmes legyen a szó: T_ZOLTÓTŰZOLTÓ Toldalékold úgy a szót, hogy a ‘hol’ kérdésre feleljen: LAKÁS_ _ _LAKÁSBAN
SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Mivel találkozhat egy számítástechnika tanár? bbbbillentyűzeten összekeverik a betűket, számokat fffföl, le, jobbra, balra irányokat összekeverik a képernyőn és az egér használatakor aaaaz egeret nem tudják „vakon” használni ggggondot okoz két billentyű együttes használata ssssorrendi problémák pl. a számítógép kikapcsolásakor ttttöbb lépésből álló műveleteket nehezen jegyzik meg
SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Mit tehet egy számítástechnika tanár? a tanórán több figyelmet szentel a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókra tanórán kívül foglalkozik a gyerekekkel speciális oktatóprogramokkal segíti a fejlődést
SZÁMÍTÁSTECHNIKAI VONATKOZÁS Oktatóprogramok MAKI (írás, olvasás, számolás) BETŰVARÁZS (írás, olvasás, idegen- nyelvek) MÓKUS ISKOLA (írás, olvasás, számolás) MANÓ (írás, olvasás, matek, élővilág, kaland, muzsika, angol, német)