Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A tisztességtelenség ötven árnyalata A devizahitel-szerződések és az EU joga Dr. Bóka János április 12.
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A szerződés fogalma Szerződés Felek Legalább 2 fél Akarategység Lényeges kérdésekben Nyilatkozat Külvilág számára érzékelhető Általában nem kötött alakilag Szándék Joghatás kiváltása Jogügylet
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A szerződéses jogviszony hagyományos felfogása Szerződési szabadság Gazdasági erő Információ Egyedi jogügylet
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. Modern szerződések B2B Professzionális szerződések B2C Fogyasztói szerződések P2P Magánszerződések
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A szerződéses egyensúly felbomlása FogyasztóSzolgáltató Gazdasági erőfölény Információs monopólium Tömeges ügyletkötés SzükségletKiszolgáltatottság
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. Fogalmi alapok Fogyasztó - vállalkozás Fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy Vállalkozás: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személy Általános szerződési feltétel több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és a felek által meg nem tárgyalt
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. ÁSZF kontroll Formai kontroll Általános kontroll a szerződéskötést megelőzően megismerte és elfogadta Speciális kontroll Szokatlan feltétel Többletkövetelés Külön tájékoztatást követően kifejezetten elfogadta Tartalmi kontroll Egyértelmű és világos Tiltott rendelkezések Fiduciárius hitelbiztosíték Fogyasztói joglemondás Eltérés a fogyasztó hátrányára Tisztességtelen rendelkezések
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A tisztességtelenség rendszertani helye Érvénytelenség Akarathiba TévedésMegtévesztés Jogellenes fenyegetés Színlelt szerződés Nyilatkozati hiba A célzott joghatás hibája TilosJóerkölcsbe ütköző Uzsorás Feltűnő értékaránytalanság Tisztességtelenség Lehetetlen szolgáltatás A szerződés megkötésekor fennálló
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A tisztességtelenség vizsgálata nemcsak nyelvtani értelemben jogok és kötelezettségek kalkulálhatósága szerződésszerű teljesítés ellenőrizhetősége Világos és egyértelmű főszolgáltatás szolgáltatás és ellenszolgáltatás aránya jogszabály állapítja meg jogszabály előírásának megfelelően határozzák meg Vizsgálható jóhiszeműség és tisztesség követelményeinek megsértésével indokolatlanul és egyoldalúan a másik fél hátrányára Tisztességtelen
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. Fekete - Szürke Fekete lista szerződés egyoldalú értelmezése szerződésszerű teljesítés egyoldalú megállapítása egyoldalú elállás vagy felmondás jogérvényesítés korlátozása beszámítás kizárása közreműködőért való felelősség kizárása Szürke lista túlzott mértékű kötbér indokolatlanul rövid határidők a fogyasztó irányában indokolatlanul hosszú határidők a vállalkozás irányában egyoldalú szerződésmódosítás –meghatározott alapos ok nélkül –meghatározott alapos okkal a fogyasztói elállás vagy felmondás kizárása mellett
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. Az EU fogyasztóvédelmi rendszere Szerződéses hatáskörök Politikai keret Fogyasztóvédelmi politika Európai Fogyasztóügyi Stratégia COM (2012) 225 Egyéb politikák fogyasztóvédelmi elemekkel Új irányvonal az energiafogyasztók számára COM (2015) 339 Európai digitális egységes piaci stratégia COM (2015) 192 … Pénzügyi keret Fogyasztóvédelmi Program Éves munkaprogramok Szabályozási keret Általános szabályozás Fogyasztók tájékoztatása Termékbiztonság és termékminőség Fogyasztók jogi és gazdasági érdekei Szektorális szabályozások Pénzügyi szolgáltatások Személyszállítás … Intézményi keret Intézmények Európai Bizottság JUST, SANTE, GROW Európai Parlament IMCO, ENVI Tanács EPSCO Ügynökségek Decentralizált ügynökségek EFSA Végrehajtó ügynökségek CHAFEA Hálózatok RAPEX ECC-Net CPC Network Európai Igazságügyi Hálózat Platformok ODR Belső piac – EUMSZ 26. cikk Magas szintű fogyasztóvédelem – EUMSZ 114. cikk (3) Fogyasztóvédelmi támogató hatáskör – EUMSZ 169. cikk Fogyasztóvédelmi mainstreaming – EUMSZ 12. cikk Magas szintű fogyasztóvédelem – Alapjogi Karta 28. cikk
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. A deviza alapú hitelszerződések és a tisztességtelenség Kirovó és lerovó pénznem eltérő A főszolgáltatás körébe tartozó rendelkezés Világos és érthető Egyéb érvénytelenségi okok: tilos, uzsorás, jóerkölcsbe ütköző Körülmények utólagos megváltozása Árfolyamrés Nem tartozik a főszolgáltatás körébe Tisztességtelen – C- 26/13. sz. Kásler-ügy Részleges érvénytelenség Egyoldalú szerződésmódosítási jog 2/2012. (XII.10.) PK vélemény Tételes meghatározásObjektivitás Ténylegesség és arányosság Átláthatóság FelmondhatóságSzimmetria
Készítette: Dr. Bóka János Budapest, április 12. Útravalóul Boldog az, akinek nincs betegsége, gazdag az, akinek nincs adóssága. Ha megnyered a pert, a pénzed akkor is elveszíted.