Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO 2016 2016. április 20. dr. Gyenizse Dorottya.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Advertisements

A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Vasútszabályozási Osztály
TÁMOP Fogyasztóvédelmi ismeretek az utazások területén Dr. Eitmann Norbert Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület október 6-8.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A versenytörvény módosítása
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv Előzmények: március:Az Európai Tanács ülése Lisszabonban december:Az Európai Bizottság közleménye.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A múlt alacsony társadalmi mobilitás kis távolságú utazások helyváltoztatási eszközök alacsony kapacitása a nem saját használatú eszközök értékesítési.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
XXII. ORSZÁGOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI SZAKMAI KONFERENCIA KITÖRÉSI PONTOK A KÜLÖNJÁRATI AUTÓBUSZOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSBAN Moderátor: Tóth Mihály független marketing.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Országos Statisztikai Tanács
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A jogforrási rendszer II.
dr. Kovács László főtitkár
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Vitarendezés az EU belső piacán
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Hatóság
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO április 20. dr. Gyenizse Dorottya főosztályvezető

2 Újracsomagolás! utazási piac változásai; internet, foglalási rendszerek, utazási webfelületek használatának elterjedése low-cost légitársaságok terjeszkedése, a légi piac liberalizálása; megváltozott fogyasztói/utazói szokások Európai Unió Bíróságának esetjoga óta; dinamikus csomagok („dynamic package”)+ új utazási formák megjelenése. A szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK irányelv (Package Travel Directive) felülvizsgálatának indokai:

3 Előzmények A PTD irányelv felülvizsgálata 2006-ban kezdődött el között: Európai Bizottság által szervezett konzultációk, workshop-ok, hatástanulmányok, felmérések stb. Az Európai Bizottság július 9-én tette közzé a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK („package irányelv”) új tervezetét. Európai Unió Versenyképességi Tanácsa május 28-i ülésén fogadta el hivatalosan az új uniós irányelv tervezetét Európai Parlament október 27-én fogadta el az irányelvet november 25-én kihirdetésre került a 2015/2302 irányelv (Európai Unió Hivatalos Lapja L326) 24+6 hónap az átültetésre

4 Munkacsoport összehívása a feladatok ütemezésére (2015. november 23-án lezajlott az első ülés) A nemzeti joganyag átvilágítása, eredményének véleményezése (érintett fogyasztóvédelmi szövetségekkel, utazási vállalkozások, szálláshely- és közlekedési szolgáltatók szakmai szövetségeivel): pl. NiT Hungary, MKFE, Volán Egyesülés EU-s szakértői szintű technikai ülések az egyes országok implementációval kapcsolatos munkájának támogatására. Az első ilyen ülésre február 25-án került sor Brüsszelben. Tisztázandó kérdések kerültek megküldésre tagállamoktól Bizottság részére. Nemzeti joganyag felülvizsgálata

április-október: jogszabály-előkészítő szakasz Almunkacsoportok: vagyoni kaució témájában (MABISZ, Bankszövetség, utazási irodák, MKEH) szerződéses joganyag (IM, utazási irodák, NFH) Terminológiai/definíciós kérdések (2016. április 6-án sor került az első ülésre) Jogalkotás: közös felelősségünk! Országgyűlés őszi ülésszak ‒ benyújtás A helyközi buszszolgáltatások várható piaci átrendeződését figyelembe kell venni a jogalkotási folyamat során I. félév ‒ hatályba léptetés Magyar jogalkotási folyamat várható ütemezése

6 A kereskedelemről szóló évi CLXIV. törvény utazásszervezőkre és utazásközvetítőkre vonatkozó paragrafusai A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény A Polgári Törvénykönyvről szóló évi V. törvény utazási szerződésekre vonatkozó részei Az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) Korm. rendelet Az utazási szerződésről szóló 281/2008. (XI. 28.) Korm. rendelet Az irányelv átültetésével érintett hazai jogszabályok

7 Főbb kérdések 1.Szerződéses joganyag áttekintése IM-mel (pl. vis major szabályok) 2.Definíciók újraalkotása (önálló és nem önálló utazási szolgáltatás, egyéb turisztikai szolgáltatás, csomag, szolgáltatásegyüttes ) 3.Tárgyi hatály: csomag, szolgáltatásegyüttes = kizárólag a különböző, önálló utazási szolgáltatások kombinációja Nem tartozik az irányelv hatálya alá: karitatív szervezet, iskola, sportklub utazásai (alkalomszerűen, non-profit módon, kizárólag saját tagjainak); 24 óránál rövidebb, szállást nem tartalmazó utak B2B keretszerződéssel

8 Vis maior körülmények – fontos változások Rendkívüli körülmények (vis major) fogalma kiterjedhet például: A háborúra és más olyan súlyos biztonsági problémára, mint a terrorizmus, valamint az emberi egészséget veszélyeztető jelentős kockázatokra, például az úti cél helyén terjedő súlyos betegségekre, továbbá a természeti katasztrófákra, például az árvizekre vagy a földrengésekre, illetve az olyan időjárási körülményekre, amelyek következtében lehetetlen az utazási csomagra vonatkozó szerződésben meghatározott módon biztonságosan elutazni a célállomásra. Fontos! Amennyiben a fentiek miatt nem biztosítható az utas visszaérkezése, az utazásszervezőnek kell viselnie – az utas legfeljebb három éjszakára történő – elszállásolásának költségeit.

9 Felelősségi szabályok buszos személyszállítókra, buszos túraszervezőkre 181/2011/EU rendelet az autóbusszal közlekedő utasok jogairól: Segítségnyújtás baleset esetén, ésszerű és arányos segítség keretében az utazók elhelyezésének költségét a fuvarozó viseli, utasonként max. 2 éjszaka, 80 EUR/éj Irányelv az új szervezett utazási formákról: Vis maior körülmények esetén, az utas elszállásolásának költségeit a szervezőnek kell biztosítania, utazónként max. 3 éjszakára Fontos! A 2 éjszakás korlátozásra a szolgáltató nem hivatkozhat.

10 Kizárólag a különböző önálló utazási szolgáltatások kombinációja számít az irányelv szempontjából csomagnak vagy utazási szolgáltatásegyüttesnek pl.: szállás + utasok buszos, vasúti, vízi vagy légi szállítása  Így a szállodahajós utak (cruise) is! Nem számítanak önálló utazási szolgáltatásnak az adott utazási szolgáltatás szerves részét képező szolgáltatások pl.: a szállásadás részeként biztosított étel, ital, takarítás, transzfer Önálló utazási szolgáltatásnak számít az adott utazási szolgáltatásnak nem szerves részét képező egyéb turisztikai szolgáltatás pl. tour guide/idegenvezetői szolgáltatás Új fogalmak – fontos változások

11 Közúti személyszállítás + szállás … nem csomag?! Amikor az éjszakai szállásadás a közúti személyszállítás része, a szállásadás nem tekinthető önálló utazási szolgáltatásnak, tehát ilyen esetben nem beszélhetünk utazási csomagról. Pl. „hálóbuszos” személyszállító szolgáltatás

12 Csomag vagy szolgáltatásegyüttes? Az utazási csomag és a szolgáltatásegyüttes fogalmával kapcsolatos elhatárolási nehézségek A reklám és az „elősegítés” fogalmának elhatárolása Menetrendi fuvarozást végző is tartozhat az irányelv hatálya alá Illusztráció: – észtországi székhelyű menetrendi busztársaságwww.luxexpress.eu

13 Csomag vagy nem csomag? Egyéb turisztikai szolgáltatás és egyetlen, más típusú önálló utazási szolgáltatás kombinációja az csak abban az esetben utazási csomag vagy szolgáltatásegyüttes, ha ezek az egyéb turisztikai szolgáltatások jelentős hányadát teszik ki az utazási csomag vagy utazási szolgáltatásegyüttes teljes árának (25%) ezeket az egyéb turisztikai szolgáltatásokat az utazás vagy üdülés alapvető elemeként hirdetik, vagy ezek az egyéb turisztikai szolgáltatások az utazásnak vagy üdülésnek egyéb módon az alapvető elemét képezik.

14 Amennyiben egy önálló utazási szolgáltatásként foglalt szállást az utazónak a szállodába való megérkezését követően más, további turisztikai szolgáltatásokkal egészítenek ki, az nem jelent csomagot. Ez azonban nem vezethet az irányelv olyan megkerüléséhez, hogy az utazásszervezők vagy utazásközvetítők előzetesen felkínálják az utazó számára, hogy válasszon további turisztikai szolgáltatásokat, majd csak akkor kötik meg az ezekre a szolgáltatásokra vonatkozó szerződést, miután az első utazási szolgáltatás teljesítése megkezdődött. Az utazási szolgáltatásoknak az irányelv hatályának megkerülése érdekében történő „feldarabolása” nem megengedett! Csomag vagy nem csomag?

15 Teljes körű védelem Részletesebb eljárási rend Előlegállomány követése Számítási módok Tájékoztatás, információ!!!! Előírt formanyomtatványok alkalmazása: Irányelv melléklete Fizetésképtelenség elleni védelem

16 Transzparens egyeztetés a jogharmonizáció során Az összes érintett szereplővel: utasokat képviselő fogyasztói szervezetek; piaci, iparági szereplők: az irányelv tágabb tárgyi hatálya miatt nem csak az utaztatói piac szereplői, hanem szálláshelyek, illetve közlekedési szolgáltatók is; hatóságok: jogalkalmazás oldaláról már most fontos látnunk, hogy az irányelv végrehajtása hogyan lesz biztosítható.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!