RÖVIDEN A GERILLAMARKETINGRŐL Dr. Orosdy Béla Pécs, január 29.
A gerillamarketing speciális marketingkommunikáció, a reklámozás olyan újfajta megoldása, amely innovatív, szokatlan, nemegyszer meghökkentő módszerekkel operál a marketingüzenetek célba juttatása érdekében. A hagyományos marketingnél hatékonyabb és jóval költségtakarékosabb módon tör célja felé. Arra törekszik, hogy az informáló folyamatban érintetté, aktív részessé tegye a befogadót.
a pletyka- (‘buzz’- vagy ‘word-of-mouth’) marketing, a vírusmarketing (elektronikus pletykamarketing), az álfogyasztói csoportokat létrehozó ’astroturfing’ és a meglepő üzenethordozó felületek rafinált felhasználása, ‘ambient’ marketing. A gerillamarketing alkotói
A ’buzz’ (’baz’) magyarra leginkább ’zsongás’-ként, ’bizsergés’-ként fordítható. Lényege, hogy a fogyasztók körében adott termék- vagy szolgáltatásmárkáról, cégről, személyről hír/kommentár terjed a fogyasztói hálózatokon keresztül. Innen ered másik neve: a ’world-of-mouth’ (’vörldofmausz’), azaz ’szóbeszéd’. A ‘buzz’ a gerilla-hadműveletek alapja. 1. A buzzmarketing
A network modell
A véleményformáló szerepe
A ‘médiumok’ bizalmi sorrendje a világ 47 országában (%) MédiumMagyarokEurópaMinta (47) Opinion Leader Sajtó (napi-/hetilap) Márka weboldala TV Magazin Rádió45 54
Lényegében a pletykamarketing digitális, on-line eszközökkel bővített változata. Az alkalmazók az ismert: internetes, mobiltelefonos, interaktív televíziós stb. hálózatokat, közösségeket keresik fel és ’fertőzik meg’ saját üzenetükkel. 2. A vírusmarketing = gerillamarketing az interneten
az internet egy márka vagy vállalkozás iránti érdeklődés-keltésének képességét hasznosítja. Ezt a képességet kis- és középvállalkozások tömegei igyekeznek kihasználni, mivel a nagyon kis cégek is igen hasznos fegyverként forgathatják. Kiválóan alkalmas saját márkájuk, imázsuk építésére, sőt a weblaplátogatók számának megtöbbszörözésére is. A vírusmarketing
(Astroturfing) Megbízás alapján, PR és gerillamarketing specialisták által végrehajtott akció, amelynek lényege, hogy eredeti, alulról építkező civil szerveződések által kezdeményezett kampánynak tűnjön. A reklámokat kerülő fogyasztók is észreveszik a környezetbe nem illő jelenségeket, s mire kiderül a számukra, hogy az is ’csak’ egy reklám volt, addigra az üzenet már bevésődött. 3. A ‘fű alatti’ marketing
(Ambient marketing) Olyan új reklámeszközök keresésére koncentrál, amely minél több és minél figyelemfelkeltőbb fogyasztó-találkozást képes generálni. Főként a kültéri és közösségi helyeken lévő hirdetési felületeknek a gyűjtőneve, amelyek a szokványos hirdetési formák közé aligha sorolhatók. 4. Különleges felületek
Ezt az újfajta hirdetési módot a már szokványos hirdetési formák mellett/ helyett is használják. Olyan hirdetési helyet választanak ki, amely a célcsoport megragadja és meglepi. Ilyen pl. a sportolók sokszor mutatott, de nem ‘használt’ testrésze. A profi ökölvívók gyakran hordanak testre festett reklámokat a hátukon – lásd: Erdei Zsolt világbajnokot.
A gerillamarketing tehát új kommunikációs megoldások, kreatív ötletek és meghökkentő közlésformák széles körét kínálja a mikro-, kis- és középvállalatok számára is. Nem a költségek, hanem a befektetett kreatív energia oldaláról közelíti meg a célpiac eléréséhez szükséges akciókat. Célja a döntéshozatal gyorsítása, amelyhez kiváló segítséget nyújt számára a szóbeszéd terjesztése és az internetmarketing eszköztára. A gerillamarketing és a KKV
Sikerének központi elemét képezi a stimuláló és intelligens üzenet. Ez egyben költség- hatékonyságának bázisa is, mivel ennek révén képes éppen a meggyőzendőket, a célközönség kisebb-nagyobb csoportjait bevonni a kommunikációs folyamatba. A gerillamarketing a KKV-k számára ’lett kitalálva’.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!