Népművészeti segédanyag: Szimbólumok gyűjteménye a Jel- kép- tár alapján I.fejezet: A fa és a madár, mint kultúrákon átívelő ősképünk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Advertisements

A frigyláda 11/A.
Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Készítette:Fekete Ágnes
A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Cella Septichora.
Legyen az év fája Europában ! A csíkszentléleki hársfa.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Az ókori Mezopotámia művészete
Ancient Babylon MUSIC : BONNY M – RIVERS OF BABYLON.
Kora középkori művészet
Koronázási Jelképek.
Államalapítás.
Jó reggelt- Isten hozott !.
Fő tér.
Kνωσός Knósszosz.
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Gondolatok a művészet rendszeréről
Szerkezete és eredetének kérdései Készítette: Dabóczi Viktória
Ókori Egyiptom művészete
Ókori görög régészeti leletek
Szendrő nevezetességei
Koronázási jelvények -a Szent Korona -a koronázási palást
KRUCSAY OLTÁR Nyírbátor.
Óföldeáki erődtemplom
A tudás fájától a keresztfáig
Suki-kehely Szilágyi Klára
HANGANYAG: Béke Csaba - lantművész, énekmondó
BALATONŐSZÖD – TEMETŐI DŰLŐ. A BALATONŐSZÖDI MASZK.
Ókori görög régészeti leletek
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Ókori Kelet.
Feltámadt ! – húsvét után…
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Alleluját zengj az Úrnak Minden nemzet áldja Őt, Örvendezve ünnepeljük, Mert jóságos és dicső. Angyali kar, mennyei kórus, égi nép Együtt áldjuk szent.
Michal Snunit A lélekmadár
Apokalipszis 12/C.
Szent István, Szent László
Sárospataki hajfonatkorong
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
ISTEN hozott köztünk!.
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Jöjj lelkünk drága fénye, Szívünk édes reménye!
A csarodai református templom Forrás: Wikipédia Képek: Ruzsa Miklós.
Történelmi vonatkozások
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Eger Télanyók csapata.
Kora középkori művészet
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
Két kincslelet a népvándorlás korából
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
Feladatsor: középkor Lépj tovább!
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Mátyás Király ( ) Ifjúkora:
A két részre szakadt királyság
ŐSI EGYIPTOMI ÉKSZEREK
Jó reggelt! ADVENT 3..
Mezopotámia építészete
PASSAUI ZARÁNDOKLAT ( ).
Előadás másolata:

Népművészeti segédanyag: Szimbólumok gyűjteménye a Jel- kép- tár alapján I.fejezet: A fa és a madár, mint kultúrákon átívelő ősképünk

A fa

Az ókori Egyiptom, az Óbirodalom kora: Papi szertartáshoz használatos terrakotta áldozókanna véséssel készült ábrázolása: Nut istennő, mint életet adó fa Su- nak, a levegő és szelek istenének, illetve Tefnut páraistennőnek a lánya Nut, valamint Geb földisten testvére és hitvese. A héliopoliszi istencsalád tagja. Amit a feje fölött látunk, az nem egy morcos napocska, hanem az istennő hieroglifákkal írott neve. A testéből sarjadó ágak szimbolizálják a női princípium teremtő, életadó jellegét

Újasszír- kori domborműves kőlap a khorszábádi palotából: két sasfejű védőszellem avagy géniusz a kezében tartott pálma- gyümölccsel megkeni a jellegzetes asszír stilizált fa lombját, mely így egyértelmű élet- szimbólumként van jelen Úgy vélték, hogy akárcsak a kapunál található lamasszúk, úgy ezek a lények is valamiféle természetfeletti védelmet nyújtanak a palotának és lakóinak. /Elhelyezkedése az épületben a következő kép jobb szélén látszik/ Kr. e k.

Az előbbi dián szereplő asszír életfa- jelkép Mezopotámiából: a pálmavirág- gal való megtermékenyítés jelenete körvonalazva. Sarrukín király nimrúdi és khorszábádi palotáiban is feltűnnek ezek az embertestű, sasfejű mítikus figurák, akiknek a kor szellemisége különleges oltalmazó erőt tulajdonított.

Layard rekonstrukciója a nimrúdi palota egy belső terméről. Az ásatások során előkerült töredékek alapján világossá vált, hogy a termek falai élénk színű díszítőfestést kaptak. A jelenetek témái a hatalmi reprezentáció köré összpontosultak: a király hadjáratait, a győzelmeket ünneplő díszes meneteket, lakomákat stb. láthatjuk. Ø

A Szabolcs- Szatmár- Bereg megyei Anárcson előkerült hajfonatkorong Az életfa- jelkép itt meglehetősen stilizált, inkább a levél- ornamens felé tolódik. Domborítással, véséssel készült ezüst lemezre.

Tasolylemez cseremisz sírból (Szemjonovo, Dél- Urál vidéke) A két oroszlán az életfa védelmezőjeként tűnik föl.

A magyar Szent Korona Pantokratór- zománcelemzének fácskái: A cédrus, amely az örök életet szimbolizálja, s egyben a mennyei helyszínre utal, ahol a világ bírája ül trónusán.

Németalföldi kódexlap ábrázolása: Krisztus az életfává átváltozó kereszten. A függőleges keresztszárból, mely itt már a fa törzseként szerepel, szőlőkacsok- és levelek sarjadnak  utalás a borra, vagyis a véráldozatra Az ábrázolás különösen ritka jellegét az adja, hogy a korpuszból hat szárny nő ki  ilyen pedig csak a Szeráfoknak, a Paradicsom- kapuk őrzőinek van.

A mateóci (Közép- Szlovákia, Poprád mellett) kálvária fa keresztje as évek vége. A villáskereszt- típus mindig az életfára utal (lásd még a Gizella- palást villás keresztje)

Gyöngyöspata Az Árpád- kortól a XV. század elejéig kiépült templom szentélyében található főoltár: A Jessze- fája oltára. A struktúra alapja egy fa, amely Jessze vagy Izajás próféta testéből nő ki, ágain a többi próféta ül, tetején Krisztus, mint a második Ádám. A lényege a jövendölés, hogy az Ótestamentumban megjósolták a Megváltó eljövetelét.

Kalotaszegi orsókarika- csillagos világfa. Ólomöntvényből készült falidísz a XIX. század elejéről. Az ágak végén lévő orsókarikák a Napkorong- szimbolikához is közelítenek, ami a formaadást illeti.

Világfa képe szaruból készült sótartón Sárrétudvari, Hajdú- Bihar megye Stilizált világfa képe szarutégelyen. Berettyóújfalu 

Az előbbi diakockán látható két világfa- ábrázolás ilyen szaruból készült sótartóra készült. Ezek a népi pásztorművészet szép darabjai. Ezt a képet nem kell megjegyezni, csak a szemléltetés végett kapott helyet, hogy lássuk, ezen véséssel, bekarcolással készített mintázatoknak milyen típusú tárgy a hordozója.

A madár

Ókori Egyiptom, az Óbirodalom korának végéről: „Ka”- lélekmadár festett terrakotta kisplasztikája Az egyiptomi lélekhit és erőtan két lélektípust ismer: A Ba- lélek, amely egy erőkivetülés, a nemzőképességgel kapcsolatos, és a Ka- lélek, amely természetét tekintve madár, a test halála után után az égbe emelkedik, mert csilag- természetű.

Galambábrázolásos csüngők a korai avar ötvösművészet idejéből, a Kr.e. VII. századból Itt a kismadár! 

Nagyszentmiklósi kincs Rajta medallionban: az ún. elragadási jelenet látszik. 7. sz. korsó (Bécs, Kunsthistorisches Museum)  Egy felemelkedő griffet látunk, amit egy ember táplál a kezével felemelt tálból. Bal kezében növénycsokrot tart as évek közepe

Rakamazi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) Alul: Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) )  Ez kell! A griff itt két kisebb madarat ragad meg, amely két ember lelkét szimbolizálja a kutatás szerint

A madármotívum feltűnése kora középkori kódexlapokon: itt a legtöbbször János evangelista szimbólumállata. (Balról jobbra: a Gundohinus- evangeliárium, a Book of Durrow, és a Lorsch- ban készült evangeliárium Gyulafehérvárott őrzött lapja)

Madárkák a Hunyadi Mátyás- féle Corvinagyűjtemény egyik kódexlapján, a szöveg díszes növényi ornemensű keretén. A nagyváradi Victorinus- kódex részlete előtt

Madaras hímzésű szőttes az Ipolymentéről, felvétel a XIX. század végéről Malonyai Dezső Magyar nép művészete- ből

Szerkesztette: Vasuta Zsolt A Hoppál- Jankovics féle Jelképtár alapján A képanyag egy része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet szakának oktatási segédanyagából származik. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk 2016.