Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kora középkori művészet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kora középkori művészet"— Előadás másolata:

1 Kora középkori művészet
A Kárpát-medence művészete a VII-X. században

2 A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet
Figyelem! A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet és a honfoglaló magyarok tarsolylemezeinek köre. A nagyszentmiklósi kincslelet 4 emléke és 2- 2 tarsolylemez képezi a számonkérés gerincét. A többi a csontozatát. A zéró morféma (Ø) jellel ellátott diakockákon szereplő emlékek kizárólag az anyag együtt-látása miatt kerülnek bemutatásra, azokat nem kell megtanulni, ahogy azt sem, hogy hol, melyik gyűjteményben található az adott tárgy. /Ahogy a múzeumi katalógusszámot sem/ A látható motívum, alkalmazott technika és a hozzávetőleges datálás viszont kell!

3 Az avar nép indoeurópai eredetű népcsoport volt, származásuk nem teljesen tisztázott, valószínűleg Kis- Ázsiából érkeztek a Kárpátok vidékére. A Volgán átkelve Kr .u ben birtokba vették a Dunától keletre eső területeket, (szövetségben a longobardokkal) 570- re pedig a volt Pannonia provincia teljes területét.

4 Ø Granulált fülbevalók ismeretlen helyről (MNM) VII. sz. eleje

5 Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM)
Korai avar ötvösmester műve a VII. század elejéről. A motívum (a galamb) és a struktúra erősen bizáncias jellegű. Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM)

6 Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe
Övdíszként szolgált, mögötte az igazi csat,  rangjelző funkció Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe

7 Ø Bócsai fejedelmi sír (MNM), VII. sz. 1. fele: álcsat, ovális veret

8 Ø Bócsa, fejedelmi sír, (MNM) aranylemezből kalapált pohár

9 Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról
5- 6 éves kislány sírjából került elő, előképe bizánci udvarhölgyek viselete. Vörös gránátkő befoglalva. Ø Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról (MNM), VII. sz. 3. harmada

10 Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada
Az ametiszt a kvarc (hegyikristály) lilás elszíneződésű változata. Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada

11 Ez már a közép- avar- kori!
A boglár, mint doboz alakú melldísz- típus kiindulása valószínűleg keresztény ereklyetartó. Figyeljük a fejeket az oldalán!  megjelenik a figurális díszítés! Ez már a közép- avar- kori! Arany mellboglárpár Dunapatajról (MNM) VII. század vége - VIII .szd. eleje

12 Ø Nagymágocs- ótompai szíjvég, (Szentes)
Ez nem kell! Amit tudni kell róla, az a griffes- indás stílus motívumköre, ami a nagyszentmiklósi kincslelet egyes darabjain is föltűnik majd.

13 Mártélyi szíjvég, alakos és indás díszítéssel (MNM)
Ezek a szíjvégek bronzból készültek. 800 k.

14 Indás arany kisszíjvég Mátészalkáról (MNM), 800 k.
Ø

15 Nagyszentmiklósi kincs
Rajta medallionban: az ún. elragadási jelenet látszik. 7. sz. korsó (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Egy felemelkedő griffet látunk, amit egy ember táplál a kezével felemelt tálból. Bal kezében növénycsokrot tart. 700- as évek közepe

16 Nagyszentmiklósi kincs
(Bécs, Kunsthistorisches Museum) 2. sz. korsó Az előzőnél későbbi készítésű, a medallionok keretezése és a zártabb, geometrikus díszítés árulja el ezt. Négy jelenet látható rajta, a felénk néző oldalon a győztes fejedelmet látjuk. (+ vadászjelenet, elragadási jelenet és állatküzdelem) 700- as évek közepe Szasszanida lovas uralkodó- ábrázolás az előkép.

17 Nagyszentmiklósi kincs 19. sz. szilke
Az ivóalkalmatosság megint másik mester műve. A sűrű indafonat a későbbi, 800- as évekbeli készítést jelez.

18 Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak
Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak. Trébeléssel és finom véséssel készült as évek vége.

19 Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum)
Állatküzdelem griffel a medallionban! Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 21. sz. csésze

20 Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum)
Egyik első föltűnése a görögkeresztnek az emlékanygban. Bizánci hatás lehet az oka. Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 10. sz. csésze

21 Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum)
Frank eredetű, ajándék, megvesztegetés vagy zsarolás gyanánt érkezhetett a Kárpátok vidékére. Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum)

22 Ø Staré Město, övcsat, IX. sz.

23 Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM)
A tarsolylemezek első nagy típusa: átlósan széttartó levelek, ami itt különleges: két griff a két oldalon Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM)

24 Ø Tasolylemez cseremisz sírból (Szemjonovo)

25 Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő
Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő. Övre is akasztható, valószínűleg az Etelközben készült. A motívum később a Felső- Tisza vidékén is föltűnik Ø Zempléni csésze

26 Beregszászi süvegcsúcs (MNM)
Egyedül áll az emlékanyagban. Funkcióviselet  a nemez süveg tetejét védte az elrongyolódástól Rajta palmetta- háló Beregszászi süvegcsúcs (MNM)

27 „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)
Német- római koronázási jelvény es forrás említi: I. András királyunk özvegye, Anasztázia 1060 körül ajándékozza a bajor hercegnek. Előtte és utána is Attila hun fejedelem kardjának tartották  A markolat: szalagfonat és palmetta

28 „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)

29 A hüvely felső része: a hegyes levelű palmetta alapján úgy tartja a kutatás, hogy kijevi tanultságú ötvös készíthette.

30 „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)
A szablya pengéjének mintázata: egymással harcoló, egymásnak feszülő sárkányok. Biztosan honfoglalás előtti, egyedülálló motívum, talán skandináv minta alapján. „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)

31 Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM)
A veretes típusba tartozik, aranyozott ezüst palmettalevelek Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM)

32 Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)
A körkörös levélmintákat függőleges csík osztja ketté: szíjat imitál. A véséssel kialakított típus példája. Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)

33 Dunavecse, tarsolylemez (Kecskemét, Katona József Múzeum)
5 részre osztott: 1 középen, 4 a sarokban, Az összeérő veretes típus darabja.

34 Galgóc, tarsolylemez (MNM) Szövetfonadékot utánoz, palmettaháló.
Végtelen mustra. Indafonatos mezőben palmettalevél- csokrok Galgóc, tarsolylemez (MNM)

35 Ø Karos, tarsolylemez (Miskolc Herman Ottó Múzeum)

36 Szolnok- Strázsahalom, tarsolylemez (MNM) Az összes közül a
legplasztikusabb kialakítású, magasabb domborítással készült. Az egyes mezői kevésbé határolódnak el.

37 Ø Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)
 Ez kell! Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) Ø Rakamazi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)

38 Fülbevalópár Kecelről (MNM)
Nagyon kifinomult granuláció Ø


Letölteni ppt "Kora középkori művészet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések