Közjogi és önkormányzati rendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A k özponti állami szervek rendszere. Magyarország Alaptörvénye Az ország alaptörvénye Formai szempontból: a jogforrási rendszer csúcsa, különös eljárási.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
A területi államigazgatás és a helyi önkormányzatok együttműködésének Hajdú-Bihar megyei tapasztalatai.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
KÖZIGAZGATÁS A modern közigazgatás jellemzője, hogy a köztisztviselő (vagy a kormánytisztviselő) a saját nevében, vagy a szolgálatadó szerv vezetője nevében.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA ÁLTALÁNOS KÖZIGAZGATÁSI ISMERETEK I. modul: A központi állami szervek rendszere A diasor hatályosítását elvégezte: Dr. Tóth Zoltán.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÖZIGAZGATÁS A modern közigazgatás jellemzője, hogy a köztisztviselő (vagy a kormánytisztviselő) a saját nevében, vagy a szolgálatadó szerv vezetője nevében.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Az önkormányzati igazgatás
Autonóm államigazgatási szervek Önálló szabályozó szervek
Központi államigazgatási szervek Kormány alá rendelt szervek
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Hatályosította: Dr. Erdős Csaba
A helyi önkormányzatok
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
A kórháztörvény megsemmisítése utáni jogi helyzet
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Polgári ügyekben eljáró bíróságok
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Állampolgári jogok és kötelességek
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Hatályosította: Dr. Erdős Csaba
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Közjogi és önkormányzati rendszer

Közjogi rendszer Magyar közjogi rendszer felépítése: A közjog vertikális felépítésű, az államszervezet működését, az állam életet, illetve az állam – állampolgári viszonyrendszert feltétlen érvényesülést igénylő alapvetően imperatív szabályokkal rendezi. (imperatív: a jogalanyra és a jogalkotóra egyaránt kötelező) A közjog, közérdek joga. Alapvető részei: 1. Alkotmányjog: az állampolgári alapjogokra és kötelezettségekre, az államszervezet felépítésének alapelemeire vonatkozó jogág. 2. Közigazgatási jog: Az állami végrehajtó hatalom működését szabályozó jogág. 3. Büntetőjog: a legalapvetőbb társadalomra veszélyes cselekményeket szankcionáló jogág.

A közjogi méltóság az alkotmányos berendezkedés szempontjából kulcsfontosságú tisztség viselője. Ennek felsorolása hazánkban a következő: 1. Magyar Köztársaság elnöke (Áder János) 2. A Magyar Köztársaság kormányának miniszterelnöke (Orbán Viktor) 3. Az Országgyűlés elnöke (Kövér László) 4. Az Alkotmánybíróság elnöke (Lenkovics Barnabás)

Közjogi rendszer A Magyar Köztársaság Államszervezeti Rendszere A hatalommegosztás követelményének megfelelően el kell különülnie egymástól a három hatalmi ágnak. - törvényhozó ( Országgyűlés ) - végrehajtó ( Kormány , Minisztérium ) - igazságszolgáltató ( Bíróságok )  „Államfő ( Közt. Elnök ) ; Alkotmánybíróság „  Egyik hatalmi ág sem veheti át a másik feladatát . 

Államhatalmi , népképviseleti szervek 1. Országgyűlés ( Parlament ): A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szerve . Képviselőit a választópolgárok közvetlen és titkos szavazással választják négy éves időtartamra. - törvényeket alkot - jóváhagyja az állami költségvetést - meghatározza a kormány szervezetét ( dönt róla ) - nemzetközi szerződéseket köt - megválasztja a közjogi méltóságokat ( miniszterelnök , köztársasági elnök ) - megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát - közkegyelmet gyakorolhat.

Államhatalmi , népképviseleti szervek 2. Kormány : A végrehajtó hatalom legfelsőbb szerve . Miniszterelnökből áll. (Tárca nélküli: konkrét feladattal van megbízva.) Működését ügyrend szabályozza . Hetente ülésezik , De rendkívüli ülés is lehetséges . Kormányülés : - előterjesztésekről döntenek - jelentéseket hallgatnak meg . Kormány feladatai : - rendeleteket alkotnak ( jogszabálynak minősül ) - irányítja az államigazgatási szerveket ( minisztériumok tevékenységét ) - önkormányzatok törvényességi felügyeletét végzi megyei közigazgatási hivatalokon - biztosítja a törvények végrehajtását - szociális és egészségügyi ellátás állami rendszere , finanszírozása - közreműködés a külpolitika meghatározásában .

Államhatalmi , népképviseleti szervek 3. Helyi önkormányzatok: Államhatalmi , népképviseleti szervek területi , helyi szinten ( 1991 – tol ) . A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg . Önállósággal rendelkeznek , a kormány részéről működésébe ne lehessen beleszólni. Önállósági garancia: - rendeletalkotás ( rendeletek szabályozzák , jogszabálynak minősül ) - önkormányzati jogok bírói védelme - társulási jog ( egymással való együttműködés ) - szervezetüket és működésüket saját maguk határozzák meg ( bizottságok működése ) - szabadon gazdálkodik tulajdonával ( bérbe adhat , értékesíthet ). Fajtái : - Települési önkormányzatok: községi , - városi , - fővárosi kerületi önkormányzat. - megyei ( fővárosi ) önkormányzatok

Önkormányzatok : Területi , helyi szinten az önkormányzatok képviselik a végrehajtó hatalmat . Államigazgatási feladatokat látnak el . Polgármester : A jegyző útján vezeti a hivatalt . Jegyző : Gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról , vezeti a hivatalt és hatósági ügyekben dönt.

Államhatalmi , népképviseleti szervek 4. Bíróságok : Igazságszolgáltató hatalom . Legfontosabb – legismertebb - feladata az igazságszolgáltatás . - döntés büntető ügyekben - döntés polgári ügyekben - döntés közigazgatási ügyekben . Tanácsban jár el : egy bíró és két népi ülnök . Egyes bíráskodás : egy bíró jár el . Felépítése :  - Helyi bíróság ( városi , kerületi , munkaügyi ) - Megyei bíróság ( fővárosi , cégbíróság ) - Táblabíróság ( közbenső bíróság ) - Legfelsőbb bíróság Ítélőtábla : Megrostálja a legfelsőbb bírósághoz jutó ügyeket .

Alkotmánybíróság : Nem igazságszolgáltató szerv . Legfontosabb feladata megvizsgálni , hogy a jogszabályok nem ellentétesek – e az alkotmánnyal. Döntése ellen nincs fellebbezés . - alkotmányos alapjogok védelme a törvényhozásban - törvénybe ütköző jogszabályok intézményes kiszűrése Ügyészségek : Közvetlenül az országgyűlésnek felelős . - gondoskodik az állampolgárok jogainak védelméről - meghatározott ügyekben nyomozást végez , felügyeli a nyomozás törvényességét bírósági perekben a vádat képviseli - ellenőrzi a büntetés végrehajtás törvényességét - törvénysértés esetén fellép a törvényesség védelmébe

Önkormányzatiság Magyarországon

Mit jelent az önkormányzat fogalma? Az Alkotmány alapján Magyarország területe fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik. A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti az önkormányzás joga. Mit jelent az önkormányzat fogalma? Az önkormányzás fogalma a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adott helyi közösség függetlenül működik, és saját ügyeiben önálló döntési jogosultsággal rendelkezik. A helyi önkormányzatok esetében a fent említetteken túl ez abban nyilvánul meg, hogy a kormány csak ellenőrzési jogkört gyakorolhat felettük. Helyi közügyet csak kivételesen és csak törvény utalhat más szervezet, feladat és határkörébe.

Melyek a magyar önkormányzati rendszer legfontosabb jellemzői? Az önkormányzati rendszer mai formája a rendszerváltáskor alakult ki, működését az önkormányzati törvény szabályozza. Az önkormányzatokat alapjában véve két nagy csoportra oszthatjuk: megyei önkormányzatok települési önkormányzatok (község, város, főváros és kerületei)

Hogyan épül fel egy települési önkormányzat? 1. Az önkormányzat az alábbi személyekből és szervezetekből áll: Polgármester feladata a képviselőtestülettel közösen az adott település irányítása. Meghatározza a hivatal feladatait, előkészíti és végrehajtja a döntéseket. Megszervezi az önkormányzat munkarendjét.

Jegyző a polgármesteri hivatal közigazgatási vezetője. Alpolgármester feladata a polgármester helyettesítése, munkájának segítése. Az alpolgármestert a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja titkos szavazással. 2. Képviselőtestület feladatköre szerteágazó. Az önkormányzati ügyek szabályozása (rendeletalkotás), a helyi adófajták és annak mértékének meghatározása, az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogok gyakorlása is a képviselőtestület hatáskörébe tartozik. Jegyző a polgármesteri hivatal közigazgatási vezetője.

3. Bizottságok: közreműködnek az önkormányzati feladatok megvalósításában. Különösen jelentős szerepük a döntés előkészítésben, a döntések végrehajtásának szervezésében és ellenőrzésében. Tagjaik nagyrészt a képviselő testület tagjai, de lehetnek tagjai nem képviselők is.