Előadó: Horváth Judit. Kutatási eredmények Olvasás – szövegértés Problémamegoldás Szöveges feladatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Gyűjtőköri szabályzat
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Mátészalkai Szakképző Iskola
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Szabálytalanságkezelés
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Előadó: Horváth Judit

Kutatási eredmények Olvasás – szövegértés Problémamegoldás Szöveges feladatok

5. osztály Sokszínű matematika ( Mozaik) Mennyit kapunk vissza a tízezer forintosból, ha 4356 Ft-ért vásároltunk? A másnapi vásárlás ennél 873 Ft- tal kevesebb volt. Mennyi a visszajáró pénz egy ötezresből?

Csíkos Csaba Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Szöveges feladatok három alapesete 1. Jóskának három üveggolyója volt. Tomi öt üveggolyót adott neki. Hány üveggolyója van most Jóskának? 2. Jóskának nyolc üveggolyója volt. Öt üveggolyót odaadott Tominak. Hány üveggolyója van most Jóskának? 3. Jóskának nyolc üveggolyója van. Öttel több üveggolyója van, mint Tominak. Hány üveggolyója van Tominak?

A realisztikus matematikai feladatok jellemzője, hogy a feladatok alkalmasak a tanulók valós világáról gyűjtött ismereteinek aktivizálására.

Szövegértés fejlesztése Az olvasás, viselkedés- lélektani megközelítése szerint: Az olvasás egyfajta dekódolás amelynek során gondolattá és/ vagy hangzó nyelvvé alakítjuk a vizuálisan kódolt információkat, azaz reprodukáljuk a jelentést. (A megértés folyamatát a szöveg vezérli, sikerének kulcsa az alapvető készségek automatizáltsága. (betű, szófelismerés)

Az olvasás kognitív felfogása szerin: Az olvasó nem passzív befogadó, nem egyszerűen megérti, hanem aktívan teremti, konstruálja a jelentést, mégpedig meglévő tudása, tapasztalatai bázisán. Vagyis a jelentés szöveg és olvasó együttműködésének, interakciójának eredménye.

Az olvasási képesség hierarchikus modellje ( különös tekintettel a matematikai problémát tartalmazó szövegekre) Értő olvasás a szövegben kifejtett gondolatok, információk szó szerinti megértése Értelmező olvasás nyelvi utalások, implikációk megértése hiányzó szavak kiderítése fordítás ( átfogalmazás, rajz, cselekvés) rejtett gondolatok, a mögöttes, illetve alkalmi jelentés feltárása következtetések ok- okozati viszonyok megértése

Bíráló kritikai olvasás összevetés saját tapasztalatokkal hiányok, ellentmondások, hibák felfedezése tény és vélemény elkülönítése Alkotó olvasás jóslás kérdések előzetes megfogalmazása hiányok, ellentmondások megszüntetése a hibák javítása belső képek megalkotása az olvasottak megjelenítése a szöveg folytatása, megváltoztatása

A problémamegoldás és modelljei A problémák osztályozása oktatási szempontból ( Pólya 1977) Kézenfekvő szabály Alkalmazás választással Kombinálás Módosítás Felfedezés

A problémamegoldás folyamatának modelljei (Wallas 1926) Előkészítés: a problémához kapcsolódó információk gyűjtése. Lappangás: tudatos erőfeszítés nélküli tevékenység. Megvilágosodás: hirtelen belátás,,, AHA” élmény. Igazolás, ellenőrzés.

Pólya-féle probléma megoldási modell 1. lépés: A probléma megértése, a cél meghatározása - Olvassuk el a problémát, ha segít akkor hangosan, értelmezzük a helyzetet, esetleg játsszuk el. - Jegyezzük le az adatokat és a feltételeket, vezessük be a jelöléseket. - Tisztázzuk, mit kell meghatározni - Rajzoljunk ábrát, hogy szemléltessük, rendszerezzük az adatokat. - Ha lehetséges, fogalmazzuk át a problémát, hogy világosabb legyen.

2. Lépés : Tervezzük meg a probléma megoldási stratégiáját - Keressünk hasonló rokon problémát. - Próbálkozzunk egyszerű feladattal. - A megoldás folyamatának ábrázolása. - A megoldáshoz szükséges eszközök meghatározása. 3. Lépés: Hajtsuk végre a stratégiát, ellenőrizzük és módosítsunk, ha szükséges. - Írjuk le a megoldás lépéseit. - Ellenőrizzük lépésenként, hogy az esetleges hiba ne a végén derüljön ki.

4. lépés: Ellenőrizzük és járjuk körbe a megoldást - Bizonyosodjunk meg arról, hogy a megoldás elfogadható, ésszerű. - Keressük a megoldástól független módot az ellenőrzésre. - Ellenőrizzük a következtetések helyességét. - Írjuk le világosan a megoldást. - Keressünk másik megoldási módszert. - Keressünk következményeket, általánosításokat. - Tegyünk fel további kérdéseket, alkossunk új problémát az adatok, a feltételek változtatásával.

Szöveges feladatok ( csoportosítás) A kérdés helye: a feladat elején a közepén a feladat végén Az adatok száma szerint: hiányos feladat pontosan annyi adat van, amennyi szükséges felesleges adatok vannak, ki kell választani a szükségeseket

A feladat szövegezése: egyenes fordított ( ilyen feladatokkal találkozunk az összeadásra vezető szöveges feladatoknál. A feladat bonyolultsága: egylépéses ( egy művelettel megoldható) kétlépéses ( két lépésben megoldható, nehézséget jelent a gyerekeknek a részfeladatok megoldása) többlépéses ( több lépés megtervezése szükséges) A megoldási módok: próbálgatással visszafelé következtetéssel

A megoldások száma: egy megoldás több megoldás nincs megoldás Megoldás: materiális síkon képi síkon szimbolikus síkon

Matematikai tantárgy pedagógiai füzetek: A problémamegoldás modellje Matematikai tantárgy pedagógiai füzetek: Szöveges feladatok Csíkos Csaba: Matematikai szöveges feladatok megértésének problematikája Nyelv és iskola: A szövegértés fejlesztésének elmélete és gyakorlata Kelemen Rita: Matematikai szöveges feladatmegoldó képesség vizsgálata 1. o. Kísérleti matematika munkafüzet 2. o. Kísérleti matematika munkafüzet Köszönöm a figyelmet!