A CSALÁDI CSŐDVÉDELMI SZOLGÁLAT ÉS A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐK FELADATAI A TERMÉSZETES SZEMÉLYEK ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁSÁBAN Dr. Borka Zoltán Családi Csődvédelmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
főigazgató-helyettes
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A Nemzeti Sport Intézet szerepe a támogatási rendszerben
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Szabálysértési méltányossági kérelem
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az anyakönyvi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A Felnőtt képzésBEN
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Kereskedelmi jog II. IX. Előadás A csődeljárás.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Polgármesteri Akadémia A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról Dr. Lóránt Zoltán főigazgató február
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Regionális statisztikák a 2008-as adatok alapján [ Hornyák Attila, Marsal Géza] Konszenzus konferencia Szeged 2009.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
évi statisztikák. 2014/15-ös bajnoki szezonra kiadott licencek típusának megoszlása.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
MNB ajánlás a nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-adósok fizetőképességének helyreállításáról Virág Barnabás, ügyvezető igazgató Freisleben Vilmos, igazgató.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Magyar Rendvédelmi Kar Büntetés-végrehajtási Tagozat
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Minisztériumok, központi közigazgatás
Országos Statisztikai Tanács
A közigazgatási perek április 3..
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
- Otthonközeli ellátások - Intézményátvételek tapasztalatai
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
Tájékoztatás jogszabály változásokról
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A CSALÁDI CSŐDVÉDELMI SZOLGÁLAT ÉS A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐK FELADATAI A TERMÉSZETES SZEMÉLYEK ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁSÁBAN Dr. Borka Zoltán Családi Csődvédelmi Szolgálat főosztályvezető Igazságügyi Hivatal 2015

ELŐZMÉNYEK  Magyarországon először 2001-ben merült fel a magáncsőd jogintézményének bevezetése, ekkor dolgozták ki az első törvényjavaslatot, majd 2009-ben készült egy újabb tervezet, de végül ebből sem lett elfogadott törvény  tavaszán Szabó Máté ombudsman javasolta e jogintézmény bevezetését, majd fél évvel később a Magyar Nemzeti Bank is állást foglalt a szükségessége mellett  Prioritást élvezett a hiteladósokra vonatkozóan a tisztességtelen banki szerződéses feltételek megszüntetése, a banki elszámoltatás kimondása, amelyet a deviza- és deviza alapú hitelek forintosítása követett.  2014-ben az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi és Piacfelügyeleti jelentése, továbbá az MNB Pénzügyi Stabilitási Jelentése szintén jelezte a magáncsőd iránti igényt.  2015 tavaszától folyamatos szakmai egyeztetés kezdődött a Magyar Bankszövetség és az érintett minisztériumok között

ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁS  Előnye: csődvédelem  Kezdeményezése: írásban, honlapról letölthető formanyomtatvány kitöltésével (4 példányban)  Lépcsőzetes bevezetés az egyes eladósodott társadalmi csoportokra  Első ütemben szeptember 1-jétől azok az adósok kezdeményezhetik akikkel szemben a lakhatásukra szolgáló lakóingatlan vonatkozásában a banki elszámoltatást követően már folytatódhat a végrehajtási eljárás vagy  A jelzáloghitel–szerződést a pénzügyi intézmény már felmondta vagy lejárttá tette  Úgyszintén kezdeményezheti az adós tartozásáért helytállni köteles kezes, vagy dologi kötelezett, aki ellen olyan végrehajtási eljárás van folyamatban, amelyben a lakhatását szolgáló lakóingatlanát értékesítésre jelölhetik ki.  Jogvesztő határidőn belül jelentkezhetnek ezek az adósok (törvénymódosítás  A többi túladósodott személy október 1. napjától kezdeményezheti

JOGSZABÁLYI ÉS SZERVEZETI ALAPOK Jogszabályi háttér:  a természetes személyek adósságrendezéséről szóló évi CV. törvény (Are tv.) a Magyar Közlöny 100. számában július 8. napján került kihirdetésre  végrehajtási rendeletek: előkészítésük folyamatosan zajlik, megjelent o kormányrendelet: 8 db o IM rendelet: 4 db Szervezetrendszer:  központi szerve: az Igazságügyi Hivatal szervezeti egysége  területi szervei: a fővárosi és megyei kormányhivatalokban működő területi Családi Csődvédelmi Szolgálatok  szakmai irányítás: az igazságügyért felelős miniszter az Igazságügyi Hivatal útján gyakorolja

A FELKÉSZÜLÉS IDŐSZAKA július 8. – augusztus 31.  37 munkanap  végrehajtási rendeletek előkészítése  családi vagyonfelügyelők képzése  kezdeményező űrlap kidolgozása  hivatalos honlap előkészítése  integrált informatikai rendszer előkészítésének megkezdése

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐK KÉPZÉSE I.  Induló képzés - két részletben, összesen 100 (40+60) fő számára  Oktatók: elméleti oktatók (Szegedi Tudományegyetem), gyakorló bankárok, felszámolásban jártas ügyvéd, központi Családi Csődvédelmi Szolgálat munkatársai, IT fejlesztők, Miniszteri Biztos, NKE oktatói  Első képzési ütem – egyenként 5 napos képzés 3 helyszínen: augusztus 10. és 28. között o helyszínek: Budapest – Szeged – Veszprém o a képzés tartalma jogszabályismeret - Ptk,, általános közjogi ismeretek, ARE tv. bankjogi ismeretek - pénzügyi alapfogalmak, számlavezetési ismeretek gyakorlati ismeretek - hitelezői igénybesorolás, egyezségkötés, Eljárási Kézikönyv: folyamatok és formanyomtatványok az eljárásban, tervezett ügyviteli rendszer, kapcsolat és adatközlés a KHR–rel

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐK KÉPZÉSE II.  Második képzés – egyenként 3 napos, 3 helyszínen: novemberében o helyszínek: Veszprém – november 2-4. Budapest – november Szeged – november o a képzés tartalma személyiségfejlesztési ismeretek: kapcsolatteremtés, konszenzusteremtés, problémamegoldás az integrált informatikai rendszer használata  Folyamatos továbbképzés – Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiája szervezésében

A KÖZPONTI SZERV FELADATAI I.  családi vagyonfelügyelők szakmai felügyelete  A területi szervek törvényességi és szakszerűségi ellenőrzése  útmutatók, módszertani anyagok, szabályzatok készítése  tájékoztató anyagok közzététele a lakosság részére (pl.: a túlzott eladósodottság elkerülésére)  iratminták közzététele a honlapon o lakosság részére: az adósságrendezéssel összefüggő beadványok, űrlapok, jognyilatkozatok o családi vagyonfelügyelők részére: az adósságrendezési eljárás során használandó egyes iratok (pl. környezettanulmányról felvett jegyzőkönyv)

A KÖZPONTI SZERV FELADATAI II.  informatikai ügyviteli számítástechnikai alkalmazások rendelkezésre bocsátása a területi szervek részére o az eljárás során keletkezett iratok kezelésére, nyilvántartására o a családi vagyonfelügyelői feladatok támogatására  közhiteles országos központi nyilvántartás vezetése - ARE nyilvántartás o az adósságrendezés kezdeményezésére o az adósságrendezés kezdeményezésének, illetve lefolytatásának sikertelenségére o a bírósági adósságrendezés elrendelésére o az adósságrendezési eljárás szakaszaira o a bírósági adósságrendezés elrendelésének elutasítására o a bírósági adósságrendezési eljárás megszüntetésére o az eljárás során hozott érdemi határozatokra, valamint az eljárás hatálya alá tartozó személyekre vonatkozóan.

A KÖZPONTI SZERV FELADATAI III.  Külső és belső helpdesk működtetése o külső: állampolgárok felé o belső: a családi vagyonfelügyelők és munkatársaik részére  A belföldi természetes személyek részére kérelemre, igazgatási szolgáltatási díj megfizetése ellenében: o tanúsítvány kiállítása arról, hogy a kérelmező természetes személy nem szerepel az ARE nyilvántartásban adósként, vagy az ARE nyilvántartásban a kérelmező természetes személy szerepel, valamint az általa a tanúsítványba foglalni kért, az ARE nyilvántartásban nyilvántartott adatokról o hiteles vagy nem hiteles másolat kiállítása a kérelmező természetes személy adósságrendezési eljárásában nyilvántartott okiratokról.

A TERÜLETI SZERVEK FELADATAI A BÍRÓSÁGON KÍVÜLI ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁS SORÁN  Az adósságrendezés kezdeményezését követően ellenőrzi az eljárás törvényi feltételeinek meglétét, illetve az egyes vagyoni adatokat (pl. közhiteles nyilvántartásokból, központi hitelinformációs rendszerből).  Elvégzi az adóssal a szükségessé váló adategyeztetést, hiánypótoltatást.  Hirdetményt tesz közzé a bíróságon kívüli adósságrendezés kezdeményezéséről, az ismeretlen hitelezők tájékoztatására és igényeik bejelentésére történő felhívásuk céljából.  A bíróságon kívüli adósságrendezés kezdeményezését bejegyzi a központi hitelinformációs (KHR) rendszerbe is.  A Családi Csődvédelmi Szolgálat a bíróságon kívüli sikeres adósságrendezés tényét bejegyzi az adósságrendezési nyilvántartásba (ARE nyilvántartás.)  Amennyiben bíróságon kívül nem jön létre a hitezőkkel a megállapodás - és az eljárás bírósági adósságrendezési eljárásba vált - úgy ezt a tényt is bejegyzi az adósságrendezési nyilvántartásba és a dokumentumokat továbbítja a bírósághoz.

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐ I.  A Családi Csődvédelmi Szolgálat területi szerveinél látnak el feladatot a bírósági adósságrendezési eljárásban kulcsfontosságú szerepet betöltő - fizetésképtelenségi szakértők, a családi vagyonfelügyelők.  A családi vagyonfelügyelő az a legalább kétéves szakmai gyakorlattal rendelkező kormánytisztviselő, vagy büntetlen előéletű tartós megbízási jogviszonyban álló személy lehet, aki jogi, vagy közgazdasági végzettséggel, valamint közigazgatási vizsgával, vagy jogi szakvizsgával rendelkezik. A kinevezési és összeférhetetlenségi szabályok garantálják a feladat ellátásához szükséges szakértelmet, valamint a jogszabályoknak megfelelő, pártatlan eljárást.  A családi vagyonfelügyelő a bírósági adósságrendezés során a bíróság számára szakmai döntés előkészítő és közreműködő feladatokat lát el, a bíróság által elrendelt adósságrendezési eljárásban felügyeli az adós gazdálkodását, továbbá ellenőrzi a bíróság határozatainak végrehajtását.

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐ II. A családi vagyonfelügyelő a bírósági adósságrendezés során, a bíróság számára:  a hitelezői igények bejelentését követően összeállítja az eljárásban részt vevők - hitelezők és egyéb kötelezettek - listáját  a követeléseket a törvény szerinti kategóriákba sorolja be  az adós, adóstárs személyében az eljárás során bekövetkező jogutódlás esetén a bíróság a családi vagyonfelügyelő kezdeményezésére ügygondnokot rendel ki  közreműködik az adós jövedelem-felosztási terv e elkészítésében  felügyeli az adós gazdálkodását  közreműködik az egyezségi javaslat összeállításban  az eljárásba szabályszerűen bejelentkezett hitelezőket egyezségkötésre hívja fel a fizetőképesség helyreállítására vonatkozó program és az adósságtörlesztési terv, mint egyezségi javaslat kimunkálásával és csatolásával  szervezi az egyezségi tárgyalásokat és előkészíti a csődegyezségi javaslatokat

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐ III.  lefolytatja az egyezségkötési tárgyalásokat és jegyzőkönyvbe foglalja annak eredményét  a hitezők és az adós között létrejött egyezséget megküldi jóváhagyásra a bíróságnak  ellenőrzi a bíróság határozatainak végrehajtását  az egyezségkötési szakasz végén záró elszámolást készít (az adós mentesítéséhez szükséges)  az egyezség végrehajtása során ellenőrzi az adós, adóstárs gazdálkodását, ennek keretében félévente írásban beszámoltatja az adóst és az adóstársat

A CSALÁDI VAGYONFELÜGYELŐ IV.  jelzéssel él a hitelezők és a bíróság felé, ha tudomást szerez arról, hogy az adós vagy az adóstárs o az adósságrendezés körébe tartozó vagyont vagy bevételt elvonta, eltitkolta, a törvénnyel ellentétesen kezelte o elmulasztja a családi vagyonfelügyelővel, a bírósággal, az eljárásban kötelezettségvállalóként részt vevő egyéb kötelezettekkel és a hitelezőkkel való együttműködési kötelezettségét o visszaélésszerűen gyakorolja jogait o intézkedéseivel kivonja magát a családi vagyonfelügyelő ellenőrzése alól o vagy egyébként megsérti az adósságrendezési eljárás szerinti kötelezettségeit  bűncselekmény gyanúja esetén kezdeményeznie kell a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervek eljárását

A CSALÁDI CSŐDVÉDELEM HIVATALOS HONLAPJA  elsődleges információs forrás az érdeklődők számára, o kapcsolódó jogszabályok listája o az adósságrendezés folyamat ainak ismertetése közérthető formában, o helpdesk az érdeklődők számára o GY.I.K. – Gyakran Ismételt Kérdések o tájékoztató jellegű informatikai segédlet a jogosultság megállapításához  információs forrás a főhitelezők számára – pl.: KHR adatok közlési formája, területi szervek elektronikus elérhetőségei az adatközléshez  kezdeményező űrlap, kitöltési útmutató, egyéb iratminták letöltése (pl.: környezettanulmány jegyzőkönyv)  hirdetményi rendszer

STATISZTIKÁK I. LÁTOGATÓK, MUNKAMENETEK, OLDALMEGTEKINTÉSEK

STATISZTIKÁK II. MUNKAMENETEK ORSZÁGONKÉNTI MEGOSZLÁSA

STATISZTIKÁK IV. MUNKAMENETEK VÁROSONKÉNTI MEGOSZLÁSA

STATISZTIKÁK V. SALGÓTARJÁN

STATISZTIKÁK VI. FÖLDRAJZI LÁTOGATOTTSÁG Földrajzi látogatottság Budapest17755 Pest1447 Bacs-Kiskun989 Csongrad912 Borsod-Abauj-Zemplen870 Gyor-Moson-Sopron768 Hajdu-Bihar603 Komarom-Esztergom580 Veszprem519 Fejer451 Szabolcs-Szatmar- Bereg438 Baranya432 Somogy390 Bekes354 Zala322 Heves289 Jasz-Nagykun-Szolnok282 Vas180 Tolna156 Nograd129

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!