Siófok, 2015. november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
DSC TÁMOP Munkahelymegőrző támogatás munkaidő csökkentéssel és képzéssel kombinálva 2009.
Advertisements

Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
A Hulladékgazdálkodási technológus FSZ átjárhatósága és kredit beszámíthatóság KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
CAF URBOS 3/9 TÍPUSÚ VILLAMOS ÜTKÖZÉS VIZSGÁLATA
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
3. tétel.
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Kína üzleti szemmel június 24..
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK

Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Downstream Power Back Off (DPBO)
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
M4 metróvonal beüzemelési folyamatai
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Downstream Power Back Off (DPBO)
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
műszaki osztályvezető
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

Siófok, november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt

2 Közlekedésbiztonság növelését célzó projekt elemei Vasúti átjárók biztonságának növelése Vasúti átjárók biztosítottságának javítása Vasúti átjárók vonatérzékelésének javítása Vasúti átjárók megfigyelése video kamera rendszerrel Vasúti átjáró tervek készítése Közlekedő vonatok rendellenességeinek kiszűrése Hőnfutásjelzők telepítése Dinamikus kerékterhelés és laposkerék jelző berendezések telepítése Rakománycsúszást ellenőrző berendezések telepítése Nyomkarima ellenőrző berendezések telepítése Áramszedő megfigyelő berendezések telepítése Video képfeldolgozás pályafelügyeleti rendszer létesítése

3 Probléma felvetés, cél meghatározás D á tumHelysz í n K á r é rt é k foly ó á ron (HUF) 2015-ös áron (HUF) Kistelek Bp. Kelenföld Balatonlelle Dömsöd Tata Lébénymiklós FerencvárosPályában Mezőkövesd - Füzesabony Pályában Összesen Hőnfutás miatt bekövetkezett balesetek a MÁV Zrt. hálózatán az elmúlt 10 évben

4 Probléma felvetés, cél meghatározás

5 EU kutatás a siklásokról: D-RAIL “D-RAIL” kutatási projekt 2011 októberében indult, 3 éves programmal, főként nyugat-európai pályahálózat üzemeltetők, egyetemek, kutatóintézetek vettek benne részt. Megállapításuk szerint Európában a legtöbb siklási esetet okozó rendellenességek sorrendben a: 1. Forró csapágy és csapágyház törés 2. Nyombővülés 3. Kerék hiba 4. Ferde terhelés (rakomány) 5. Síktorzulás meghaladás 6. Vágány magasság /túlemelés hiba 7. Sín hibák 8. Rugó és felfüggesztési meghibásodás

6 A MÁV hálózatán üzemelő hőnfutásjelzők 2011-ben Bontás alattmeghibásodott

7 Projekt célok meghatározása Közlekedő vonatok rendellenességeinek kiszűrése 29 db. Hőnfutásjelző 28 db. Dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés 17 db. Rakszelvényt ellenőrző berendezés 7 db. Nyomkarima ellenőrző berendezés 5 db. Áramszedő megfigyelő berendezés telepítése

8 Hőnfutás és szoruló fék kijelző berendezés 29 db hőnfutás jelző berendezés Méri és jelzi a vasúti pályán elhaladó járműveknél a csapágytok, a féktárcsák, kerékabroncsok hőmérsékletét, határérték felett az értékeket jelzik. Alkalmazásukkal a károsodott járművek kiszűrhetők, ezzel kisiklások, komoly káresetek, balesetek előzhetők meg

9 Dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés 28 db dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés: a túlsúlyos járművek, elmozdult rakományok egyenetlen kerékterhelést, a hibás futóművű járművek, a keréklaposodás érzékelése, jelzése. Különösen hidak esetében kritikus a túlzott terhelés fellépése.

10 Rakszelvény ellenőrző berendezés 17 db rakszelvény ellenőrző berendezés Cél: a vasúti űrszelvényen túlnyúló, túlméretes rakományok kijelzése. Megelőzhetők alkalmazásukkal az űrszelvényhez közel eső létesítmények, pályatartozékok, a járművek rongálódása, az áruk sérülése, komoly káresemények, balesetek előzhetők meg.

11 Nyomkarima ellenőrző rendszer 7 db nyomkarima ellenőrző berendezés Alkalmazásukkal a siklásveszély, a pályarongálódások, a sínfejben előforduló repedések, síntörések megelőzhetőek,

12 Áramszedő ellenőrző rendszer Menet- irány 5 db áramszedő ellenőrző rendszer Cél: a hibás vezetékek, áramszedők időbeni észlelése. A pálya karbantartási munkák egyszerűsíthetők, komoly károsodások, a hibák miatti vasúti közlekedés kiesései, a vezetékszakadásból adódó balesetek megelőzhetők.

13 A tenderben megvalósuló járműellenőrző berendezések

14 A projekt adatai Projekt címe: MÁV Zrt. közlekedésbiztonsági projektjei Kedvezményezett MÁV Zrt. KÖZOP Akciótervi nevesítés 1078/2012 (III.28) Korm. hat Támogatási szerződés időpontja Fizikai megvalósítás határideje Projekt megvalósításának dátuma Támogatási intenzitás (%) 100% Tender megjelent: december Szerződéskötés június 23.

15 Telepített járműellenőrző berendezések Nyertesek: Hőnfutásjelzők: VAMAV Kft. Tengelyterhelés mérők: Evopro kft. űrszelvény ellenőrző: MER MEC Spa + Evopro Kft. Nyomkarima ellenőrző: MER MEC Spa + Evopro Kft. Áramszedő megfigyelő: MER MEC Spa + Evopro Kft. Az ajánlati árak között nagyon nagy szórás volt! Látszik, hogy a fejlesztési bizonytalanság sokat számított, amelyik cégnek már volt üzemelő rendszere a MÁV hálózatán azon rendszerre látványosan alacsonyabb árat mondott.

16 Tervek, jóváhagyási szintek Hatósági engedélyezés/bejelentés eljárása Rendszer jóváhagyása Rendszerstruktúra jóváhagyása Rendszerterv jóváhagyása Új szerkezeti elemek jóváhagyása Statikai számítások Tanúsítás kérdése (pl. speciális keresztaljak) Kezelések, visszajelentések, jogosultságok kérdése Kiviteli tervek jóváhagyása Szerkezetek pálya mentén fizikai elhelyezéséhez, kábelezéshez szükséges tervek Áramellátási tervek Adatátvitellel kapcsolatos tervek

17 Néhány kivitelezési kérdés A rendszerek meglepően nagy energiaigénnyel üzemelnek: Hőnfutásjelző klimatizált helyiséget igényel Nyomkarima ellenőrző a megfigyelő rendszer tisztántartása érdekében méréskor kompresszorral sűrített levegőt fúj (7 kW teljesítményfelvétel) Az űrszelvény ellenőrző és az áramszedő ellenőrző energiaigénye is kW-os nagyságrendű ezért jellemzően felsővezetéki trafóval készülnek Jelentős vágányzári igény merül fel a telepítéskor, beszabályozáskor Rendszerfelügyelet a PvÜF Technológiai Központban

18 Rakszelvény ellenőrzés séma

19 Rakszelvény ellenőrzés megvalósítás közben

20 Kivitelezés kérdései Vágányzári kérdések Mennyivel korábban kell igényelni, hogyan lehet módosítani, lemondani Költségei Korlátai (maximális egybefüggő időtartam, szomszédos vágány zavartatásának tilalma, stb. Berendezések, kábelek mechanikai és túlfeszültség elleni védelme Védőföldelések kialakításának kérdései (érintésvédelem)

21 Átvételi vizsgálatok, minősítés Kivitelezői beállítások, vizsgálatok Vasút által elvégzendő vizsgálatok Kalibrálás Próbaüzem Üzembehelyezés Kivitelezői készenlét üzembe helyezés után

22 Hőnfutásjelző berendezés

23 Kerékterhelés mérő berendezés

24 Jelenlegi készültségi fok Hőnfutásjelzők: ma 3 db, jövő héten 3 db vizsgálata történik meg, a többi berendezés levizsgálva, működik Kerékterhelés mérők: valamennyi levizsgálva, működik, beszabályozás pontosítása még néhány helyen szükséges Rakszelvény ellenőrzők: 3 helyszínen már levizsgálva, a 4.-et ma vizsgálják a többi helyszín szerelés alatt Nyomkarima ellenőrző: az első 2 telepítve, holnap vizsgálják a 2.-at, többi telepítése folyamatban Áramszedő ellenőrző: első berendezések letelepítve

25 Hőnfutásjelző riasztási értékek Sárga riasztás –Csapágy meleg riasztási szint: 80°C ROLA kocsiknál: 100 °C –Csapágy hőmérsékletkülönbségi riasztási szint: 50°C –Fék meleg riasztási szint: 330 °C ROLA kocsiknál: 330 °C Vörös riasztás –Csapágy meleg riasztási szint: 100°C ROLA kocsiknál: 120 °C –Fék meleg riasztási szint: 400 °C ROLA kocsiknál: 400 °C A előtt telepített hőnfutásjelző berendezések riasztási értékei egyedileg kerülnek meghatározásra.

26 Tengelyterhelés mérő riasztási értékek 3 riasztási fokozat a pálya terhelhetősége és a tengelyterhelés függvényében A jövőben két további fokozat a féloldalas rakodás és a járműszerkezet csavarodásának kiszűrése érdekében. Ehhez vonatszám azonosítás és vonatterhelési kimutatás szükséges, a jelenlegi projektben nincs benne, további illesztési feladat (jövőre tervezendő)

27 Rakszelvény ellenőrző riasztási értékek Sárga riasztás : a jármű vagy rakományának valamely eleme a vágánytengelytől mért 1696 mm és 1730 mm közé ér. Vörös riasztás : a jármű vagy rakománya valamely elemének a vágánytengelytől mért távolsága a 1730 mm-t meghaladja.

28 Rakszelvény ellenőrző riasztási értékek

29 Nyomkarima ellenőrző riasztási értékek R1 riasztás: nyomkarima magasság a 28 mm és 36 mm közötti tartományon kívül esik vagy nyomkarima vastagság a 22 mm és a 33 mm közötti tartományon kívül esik R2 riasztás: kritikus érintőpont távolság (qR) a 6,5 mm-t meghaladja vagy a kerékkoszorú- abroncs szélesség a 141 mm-t meghaladja R3 riasztás: a nyomszélesség 1410 mm alatt van R4 riasztás: a nyomszélesség 1408 mm alatt van

30 Áramszedő ellenőrző riasztási értékek R1 riasztás – az áramszedő széncsúszójának hibája, R2 riasztás – az áramszedő szimmetria hiba illetve elfordulás, R3 riasztás – áramszedő kontaktnyomás határértéken kívül.

31 Intézkedések riasztás esetén Hőnfutásjelző Sárga riasztásnál: A vonatot a következő állomás bejárati jelzőjénél kell megállítani, és az állomásra egyenes irányban 40 km/h, kitérő irányban legfeljebb 15km/h sebességgel szabad bejáratni. Vörös riasztásnál: A vonatot a lehető legrövidebb úton meg kell állítani. A riasztást okozó jármű csak a vonatot közlekedtető menetvonal tulajdonos által végzett megvizsgálás után, a vizsgálat dokumentált megállapításai szerint közlekedhet tovább.

32 Intézkedések riasztás esetén Kerékterhelés mérő Vonatazonosító megadása a riasztó vonathoz –Jelenleg kézi adatbevitellel –Jövőben a FOR-ból érkeznének az adatok minden vonathoz. Jármű megállítása az állomáson. Rk menetendedéllyel közlekedhet tovább Kereskedelmi intézkedések

33 Intézkedések riasztás esetén Rakszelvény ellenőrző Egyelőre még intézkedés nélkül megfigyelés, tapasztalatszerzés (kb. 3-4 hónap) Utána várhatóan: Járművezető értesítése, a jármű sebességének korlátozása, A riasztást okozó jármű csak a vonatot közlekedtető vasúti társaság által végzett megvizsgálás után, a vizsgálat dokumentált megállapításai szerint közlekedhet tovább. Jó esetben RK küldeményként továbbhaladhat.

34 Intézkedések riasztás esetén Nyomkarima ellenőrző Sebességcsökkentés, mértéke még nincs véglegesítve Áramszedő ellenőrző Mérési adatbázis hiánya miatt még nincs véglegesítve

TEXT KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!