AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
A székesfehérvári fiatalok helyzete
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Zöldutas vidékfejlesztés faluközösségek részvételével
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Projektmunka Földrajzolok
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
DARUS.
Felnőttképzés a közművelődésben
Programjaink fizikából a es tanévben
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea Az előadás alapjául szolgáló kutatásokat a "Common European Framework of Reference in Visual Literacy – CEFR- VL" című, Comenius LLP DE - COMENIUS -CMP / sz. projektje támogatásával végeztük.

„Műtermi gondolkodásmód” Ellen Winner, 2007, Harvard Project Zero, Boston, USA (Howard Gardner csoportja) „Empirikus fordulat a vizuális nevelésben” (Ernst Wagner, kutatásvezető, EnViL, 2013) Két bostoni iskolában Egy éves iskolakísérlet Részvevő megfigyelés: öt tanár és négy kutató 100 óra videóra rögzítve Tantervek, óravázlatok kommentárokkal Szerepmodell: a képzőművész Nem a tananyag, hanem a kutatási módszer vált mintává.

„Műtermi gondolkodásmód” (Ellen Winner et al., 2007) 1.Mesterségbeli tudás (craft) a középpontban 2.Elköteleződés (engagement) 3.Alkotói vízió, tervezés (vision) 4.Kifejezés (expression) 5.Megfigyelés (observation) 6.(Ön)reflexió, metakoníció (reflection) 7.Tudásbővítés, kutatás (stretch and explore) 8.A művészet világának megértése (understand the art world) Nyolc kompetencia („studio habits”)

„Műtermi gondolkodásmód” (Ellen Winner et al., 2007) Példák a képességfejlesztés segítésére dokumentált feladattal: mentális forgatás, negatív tér érzékelése, térbeli mozgás 2D és 3D megjelenítése A példák Ernst Wagner: A vizuális nevelés empirikus fordulata (Empirische Wende in der Kunstpädagogik” című előadásából valók. Az ENViL projekttel kapcsolatos közlemények a projekt honlapon.)Az ENViL projekttel kapcsolatos közlemények a projekt honlapon

Képességkutatásra épült tantervek Amerikai Egyesült Államok, 2014: National Core Arts Standards National Core Arts StandardsNational Core Arts Standards Ausztrália, 2014: Australian Visual Arts Curriculum Australian Visual Arts CurriculumAustralian Visual Arts Curriculum Egyesült Királyság, 2013: National curriculum in England: art and design programmes of study National curriculum in England: art and design programmes of study National curriculum in England: art and design programmes of study Kanada, 2013: The Ontario Curriculum - Elementary The Ontario Curriculum - ElementaryThe Ontario Curriculum - Elementary

Képességkutatásra épülő amerikai „standard” Nem kötelező, de országszerte elfogadott. (Az oktatás szabályozása a szövetségi államok jogköre.) Szerkesztő: Nemzeti Vizuális Nevelési Szövetség (NAEA, National Art Education Association)NAEA, National Art Education Association Alaptanterv (Guideline) típusú, kimenet orientált dokumentum. Kompetencia listák az alábbi területeken: 1.Alkotás (Creating) 2.Bemutatás (Presenting) 3.Reflexió, véleményalkotás és közlés (Responding) 4.Az összefüggések felmutatása (Connecting) National Core Arts Standards WebsiteNational Core Arts Standards Website – összes tantervi dokumentum National Visual Arts Standards At-A-Glance - rövid áttekintés National Visual Arts Standards At-A-Glance National Visual Arts Standards Custom HandbookNational Visual Arts Standards Custom Handbook – Tanári kézikönyv

Art s Education Curriculum, British Columbia, Canada : KOMPETENCIA DIMENZIÓK 1.Reflexió (Reflexion) 2.Kutatás (Exploration) 3.Választás (Selection) 4.Kombinálás (Combination) 5.Finomítás (Refinement) Kognitív kompetenciák kapcsolása vizuális alkotási és befogadási műveletekhez Az alkotófolyamat

Az Európai Vizuális Műveltség Refe renciakeret (EVMR) Részvevők: 11 ország, 60 szakértő. Cél: európai referenciakeret vizuális műveltséget leíró képességek nevelési és oktatási megjelenítésére Magyar kutatók: Pataky Gabriella, ELTE TÓK (koordinátor), Kárpáti Andrea (ELTE TTK) Magyar előzmény: Vizuális Képesség Framework kutatás, SZTE „Kompetencia alapú diagnosztikus értékelés” program, Kárpáti Andrea és Gaul Emil (koordinátorok), 12 szakértő, 40 kipróbáló tanár, kb megoldott feladat

EVMR: alapkompetenciák (Pataky Gabriella, ELTE TÓK fordítása)

EVMR: kompetencia felhő (Pataky Gabriella, ELTE TÓK fordítása)

Az Európai Vizuális Műveltség Refe renciakeret a sokoldalúan fejlett, érett személyiség formálása a tág értelemben vett vizuális kifejezéssel; a kulturális örökség megőrzése, mint a nemzeti identitás központi eleme; a kultúraközi kommunikáció elősegítése, hatásos eszköz a megértés és elfogadás elősegítésében, az országokban hosszú ideje élő kisebbségek és az új betelepülők vizuális kultúrájának megismerése; részvállalás társadalmi problémák megoldásából: előzékenységet (Höflichkeit), a probléma-érzékenység, megoldás-keresés; a kritikai érzék fejlesztése vizuális közlések elemző értékeléséhez felelősségteljes állampolgári magatartás kialakítása a társadalmi konfliktusok kezelésére, a közösségi alkotásban való részvételre.

Situationen” EVMR: vizuális feladatok („Situationen”) készítése Oktatási-nevelési célok, problémák és lehetőségek Helyszín Idő és alkotási cél Közreműködők Eszközök – anyagok – médiumok – megvalósítás Értékelési módszerek, dokumentáció Műfaj Jogi, erkölcsi, etikai kérdések, „fair” magatartás („Höflichkeit”) Gaul E., Kárpáti A., Pataky G.& Illés A. szerk. (2014). A művészetoktatás terei. Tanulmányok a vizuális nevelés nemzetközi szakirodalmából. MROE és Nemzedékek Tudása Könyvkiadó, Budapest MROE

Képes értékelő rendszer rajztanároknak Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola A vizuális alkotás értékelési kritériumai Kísérletezés Egyedi mű készítése Kommunikáció képekkel Tervezés Együttműködés Kitartás Médiumok, technikák alkalmazása Képi kifejező eszközök használata Funkció, stílus és műfaj megválasztása Bemutatás

Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola A vizuális alkotás értékelési kritériumai Kísérletezés Egyedi mű készítése Kommunikáció képekkel Tervezés Együttműködés Kitartás Médiumok, technikák alkalmazása Képi kifejező eszközök használata Funkció, stílus és műfaj megválasztása Bemutatás

Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola Magyar kipróbálás: Budapesti Fazekas Mihály GimnáziumBudapesti Fazekas Mihály Gimnázium: GARAMVÖLGYI Béla, MÉSZÁROS Zsuzska, ZELE János, Jászberényi és monori középiskolák: KUGLER Erika, Jászberény, Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium SZUHÁNYINÉ SZAPPANOS Éva, Monor, József Attila Gimnázium, József Attila Gimnázium,

Diák önértékelések árnyaltak és pontosak Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola Alkotás Befogadás A MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyagaA MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyaga: előadások, vizuális értékelő lapok, MROE belépési nyilatkozat MROE A MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyagaMROE VIMM3: november 28, 10:00-13:00, Deák17 Galéria, Budapest, V. Deák Ferenc utca 17 Deák17 GalériaDeák17 Galéria

Sokféle feladattípus értékelésére alkalmas Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola

Négy képességértékelő feladat longitudinális vizsgálatokhoz 1.Térkép egy látott vagy elképzelt helyről, ahová szívesen elmennék (újra) 2.Kedvenc mesehős lakása 3.Vidám /szomorú önarckép kedvenc /nem szeretett ruhában 4.Táj vonalrajz kiegészítés Kipróbálók : budapesti és vidéki óvodák, kb. 340 fő Hagyományos és digitális képalkotás: Óperenciás ÓvodaÓperenciás Óvoda, Budapest, XIV. ker., Belle Krisztina, Nagy Ildikó Mária Konduktív ÓvodaKonduktív Óvoda, Nemzetközi Pető Intézet, Vadász Zsuzsanna Letölthető feladatleírás, értékelés: 4 rajzi feladat kipróbálásra Dropbox mappa 4 rajzi feladat kipróbálásra és levél:

Feladatlap és értékelő lap

Feladat: útvonal jelképes, érzelmeket kifejező visszaadása Narratív térkép: látványok és jelek együtt „Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Hagyományos / digitális térképzés: Kifejezőerő, esztétikum hasonló Hagyományos rajz: több részlet, színárnyalat, jobb arányok Digitális rajz (interaktív tábla és tablet): összetett kompozíció, erős színkontrasztok, több jelkép

„ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Fejlődés, 3-10 évesek : absztrakt  konkrét  félkonkrét  absztrakt

„ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Pető Intézet Óvodája, tanár: Vadász Zsuzsanna Németh Emánuel: Mindenhova vezet a térképem ahova csak szeretnéd. Én Franciaországba tudok ezen eljutni. Innen indulok és megyek, megyek, itt át és aztán ide érkezel, itt van Patrik. Patrik a Spongya Bob kockanadrágban van. Kovács Liliána: Duna part kavicsokkal. Lilák a kavicsok. Másik oldalon nincs út. Én nem vagyok a térképen.

„ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Pető Intézet Óvodája, tanár: Vadász Zsuzsanna Szabó Sára: Itt a rövid út, hosszú út, itt az útkereszteződés, itt vannak a fák. Fent az ég Nap és a szivárvány. Egyik út kirándulásra, másik út másik kirándulásra vezet. Kovács Lilla: Ez egy mesebeli térkép. Alul van a vakond háza a föld alatt. Megrajzoltam a házát is, amiben éppen alszik vacsora után. Itt felül vagyok én, boldog vagyok, mert anya azt mondta, hogy megyünk a lovardába. Itt fogja anya a kezem és indulunk a lovardába, így úgy így (piros az út azon megyünk). Itt megyünk az úton. Ide értünk, itt van Domi is (testvér). Itt van Málna a lovacska, akire én tettem díszeket, és itt lovagolok rajta. Itt a másik lovacska. Aztán megyünk haza ezen az úton, és lefeküdtünk aludni. Úgy feküdtem mint anya, oldalra lógott a kezem és a lábam. Itt a Mikulás aki közben megjött és hozott ajándékot, piros sapka van rajt. Aztán én itt elmentem és meglátogattam a vakondot és felvettem a rózsaszín fürdőruhámat, mert fürdeni készültem. Domit nem hívtam most mert ő beteg volt.

Kapcsolódó feladat: tér-kép kiegészítés

Kapcsolódó feladat: kész elemekből képalkotás

„Fesd le magad vidáman, a kedvenc ruhádban, és szomorúan, egy olyan öltözékben, amit nem szeretsz!” Hat éves lányok: „gyermekrajz sémák” átalakítása: a táj, a bolygó is emotikon Hat éves fiúk: „gyermekrajz sémák” variálása: funkcionális, nem érzelmes

Országos Neveléstudományi KonferenciaOrszágos Neveléstudományi Konferencia, Óbudai Egyetem, november 19, 13:00-14:30, F08-as terem: Óvodások vizuális képességeinek fejlesztése 3. MROE – KAPTÁR Vizuális Mesterpedagógus Műhely, november 28, szombat, 10:00-13:00-ig. Helyszín: Deák17 Galéria Budapest, V. kerület, Deák Ferenc utca 17, II. emelet, M: Deák tér, 5 perc gyalog) Jelentkezhet az ingyenes rendezvényre ezen az űrlapon vagy levélben: A rendezvényről 5 órás továbbképzésről szóló tanúsítványt ad a MROE.Deák17 Galériaezen az űrlapon Folytatás: ONK, VIMM

Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea Az előadás alapjául szolgáló kutatásokat a "Common European Framework of Reference in Visual Literacy – CEFR- VL" című, Comenius LLP DE - COMENIUS -CMP / sz. projektje támogatásával végeztük. 4 rajzi feladat kipróbálásra: feladatok leírása, értékelési rendszer