Járulékfizetés 2010. január 01-jétől MAGYAR KÖZLÖNY 95. szám (2009.07.08): kihirdetve a 2009. évi LXXVII. Törvény (A közteherviselés rendszerének átalakítását.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Advertisements

Köszöntöm a megjelent kollégákat
Tb-Járulékok, szociális hozzájárulási adó
A nyugdíjrendszer átalakításának aktualitásai
Szakképzési hozzájárulás
A társadalombiztosítás fedezetére fizetendő járulékok, szociális hozzájárulási adó és egészségügyi hozzájárulás szabályainak módosítása 2014.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
Járulékok, hozzájárulások, cégautóadó
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló évi LXXX. törvény évi változásairól.
2012. évi adótörvény változások
2014. évi Társadalombiztosítási jogszabály változások
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló törvény (Tbj.) változásai 2012-ben.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szociális hozzájárulási adó
A járulékszabályok változása 2012.
Társadalombiztosítási
EU rendeletek jétől alkalmazandó a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Bérszámfejtés, minimálbér
Bérszámfejtés, minimálbér
A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS FEDEZETI RENDSZERÉT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK 2012 Széll Zoltánné előadása.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
2012. évi adótörvény változások
2010. évi változások A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló évi LXXX.
EHO módosítása szeptember 01-től. EHO mértéknövekedés 14% Külön adózó jövedelmekből: - vállalkozásból kivont - értékpapír kölcsönzésből - 25 illetve.
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Társadalombiztosítási változások 2015.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása
Megbízási és vállalkozási jogviszony
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
A járulékszabályok változása Készítette: Görgei Zsolt.
1 Szakképzési hozzájárulás Pósa Józsefné február 06. Adó? Forrás!
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Személyi jövedelemadó 2014 Guzmics Zsuzsanna Audit Service Kft. GGI INDEPENDENT MEMBER
Járulék Járulék, Szocho adó, Eho törvény sajátosságai
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
2015. évi változások Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó, kisadózó vállalkozók tételes adója, egyszerűsített foglalkoztatás.
1 Személyi jövedelemadóról szóló törvény változásai Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
2009. ÉVI ÉVKÖZI VÁLTOZÁSOK TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS Előadó: Szűcs Józsefné APEH Észak-Alföldi Régió Bevallási Osztály 2. Főosztályvezető-helyettes.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Személyi jövedelemadó 2009 Guzmics Zsuzsanna
Tájékoztató az adózás rendjéről szóló törvény 2007-től hatályos változásairól.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
Egyéni vállalkozásból származó jövedelem adózása Mezőgazdasági kistermelők adózása TB járulékok.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Összehasonlító példák
A társadalombiztosítási jog rendszere
KATA változásai hatályos január 1.
Társadalombiztosítás, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás 2017-es változásai Dr. Kiss Mariann.
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó 2015.
Előadás másolata:

Járulékfizetés január 01-jétől MAGYAR KÖZLÖNY 95. szám ( ): kihirdetve a évi LXXVII. Törvény (A közteherviselés rendszerének átalakítását célzó törvénymódosításokról). Előadó: Szűcs Józsefné APEH Észak-Alföldi Régió Bevallási Osztály 2. Főosztályvezető-helyettes

1./ FOGALMAK ÉS ÉRTELMEZŐ RENDELKEZÉSEK a)Tbj. 4. § a) pontjának 6. alpontja helyébe: Foglalkoztató: a kincstár számfejtési körében a helyi önkormányzatok nettó finanszírozásának hatálya alá tartozó munkáltatók esetében a járulék megállapításával, bevallásával, megfizetésével, a nyilvántartással és adatszolgáltatással, valamint a biztosítottak bejelentésével összefüggő, a Tbj-ben és az Art- ban előírt kötelezettségek tekintetében a kincstár, (ez funkcióbővülést jelent). A módosítással a kincstár foglakoztatói kötelezettsége teljes körűvé vált. Új előírás, hogy a kincstár számfejtési körébe tartozó központi költségvetési szervek képviselőjeként a kincstár teljesíti a járulék megállapításával, bevallásával, megfizetésével, a nyilvántartással és adatszolgáltatással, valamint a biztosítottak bejelentésével összefüggő, a Tbj-ben és az Art-ban előírt kötelezettségeket.

b) Tbj. 4. §-ának h) pontja helyébe: (jelenleg csak a megbízott fogalmát tartalmazza a h/pont ) Megbízási jogviszony, munkaviszony: a magyar jog hatálya alá tartozó megbízási jogviszony és munkaviszony, továbbá a külföldi jog hatálya alá tartozó olyan megbízási jogviszony és munkaviszony, amely alapján a munkát a Magyar Köztársaság területén végzik december 31-ig azokban az esetekben, ha pld. a magyar állampolgár és harmadik országbeli foglalkoztató közötti jogviszonyra (élve a választás lehetőségével) a külföldi állam jogát alkalmazták, a magyar állampolgár tekintetében nem jött létre biztosítási jogviszony. A törvénymódosítást követően január 01-jétől, ha a munkavégzést a Magyar Köztársaság területén végzik, a biztosítási jogviszonyt el kell bírálni, és a járulékfizetési kötelezettséget meg kell állapítani. Ez a módosítás jelentős változás; melynek lényege, hogy a Tbj. alkalmazása során munkaviszonynak, megbízási jogviszonynak a magyar jog hatálya alá tartozó megbízási jogviszonyt és munkaviszonyt kell tekintetni, továbbá a külföldi jog hatálya alá tartozó olyan munkaviszonyt és megbízási jogviszonyt, amely alapján a munkát a Magyar Köztársaság területén végzi a foglalkoztatott.

2./ JÁRULÉKFIZETÉSRE VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK január 01-jétől kezdődően a társadalombiztosítási ellátások fedezetének megteremtésén túlmenően a Tbj. foglalja magába a munkaerő-piaci célok fedezetére teljesítendő befizetési szabályokat. Mind a foglalkoztató, mind a biztosított által december 31-ig fizetendő járulékok január 01-jétől kiegészülnek a munkaerő-piaci járulékokkal, amely a munkaadói, munkavállalói, illetve a vállalkozói járulékokat tartalmazza. Ezzel együtt megszűnik a munkavállalói, a munkaadói és a vállalkozói járulék. A módosítás eredményeként csökken a járulék-befizetési számlák száma is.

a) A Tbj. 18. § (1) bek. bevezető szövegrésze és az a)-b) pontja helyébe lépő rendelkezések: A társadalombiztosítási ellátások és a munkaerő piaci célok fedezetére: −a biztosított természetbeni egészségbiztosítási járulékot, pénzbeli egészségbiztosítási járulékot és munkaerő-piaci járulékot, valamint nyugdíjjárulékot, −a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni és társas vállalkozó nyugdíjjárulékot, − a foglalkoztató és a biztosított egyéni vállalkozó egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot, valamint nyugdíjbiztosítási járulékot (együtt: társadalombiztosítási járulékot) fizet.

A JÁRULÉKOK MÉRTÉKE b) A Tbj. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe: -a foglalkoztató és a biztosított egyéni vállalkozó által fizetendő társadalombiztosítási járulék mértéke 27 százalék, ebből a nyugdíjbiztosítási járulék: 24 százalék, az egészségbiztosítási és a munkaerő-piaci 3 százalék, járulék: (ezen belül a természetbeni egészségbiztosítási járulék: 1,5 százalék, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék: 0,5 százalék, a munkaerő-piaci járulék: 1,0 százalék).

A munkaerő-piaci járulék beépülése a társadalombiztosítási járulékba azt is jelenti, hogy ha a magánszemély munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban biztosítottá válik, foglalkoztatója köteles megfizetni a munkaerő- piaci járulékot is. Minden olyan esetben tehát, amikor a foglalkoztató a biztosítási jogviszonnyal összefüggésben társadalombiztosítási járulékot fizet, akkor a társadalombiztosítási járulék „részeként” meg kell fizetnie a munkaerő-piaci járulékot is. Ennek megfelelően természetesen az egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás a társas vállalkozó után is megfizeti a munkaerő-piaci járulékot a társadalombiztosítási járulék „részeként”.

c) A Tbj. 19. §-ának (3) bekezdése helyébe: - a biztosított által fizetendő „egyéni” járulék mértéke összesen: 17 százalék, ebből az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék mértéke 7,5 %, (ezen belül a természetbeni egészségbiztosítási járulék 4 %, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék 2 %, a munkaerő-piaci járulék 1,5 %). A nyugdíjjárulék továbbra is 9,5 (1,5) %, a magánnyugdíj-pénztári tagdíj 8 %. A foglalkoztatottak járulék terhei összességében nem emelkednek, hiszen jelenleg is összesen 17 % az egyéni járulék, ha figyelembe vesszük az összesen 15,5 % egyéni járulékot és az 1,5 % munkavállalói járulékot. − Nem érinti a január 01-jétől hatályos törvénymódosítás az egészségügyi szolgáltatási járulék összegét, mely továbbra is havi 4500 forint. A Tbj. 20. § (1)-(2) bekezdése változatlan: azaz a foglalkoztató a jelenleg hatályos járulékalap figyelembevételével, vagyis az általa kifizetett járulékalap után, de havonta legalább a minimálbér kétszerese (bejelentés alapján a tényleges járulékalapot képező jövedelem) után fizeti a 27 százalékos mértékű társadalombiztosítási járulékot.

A Tbj. 21. § felsorolásból hatályát veszíti a b) pont mely: nem képez társadalombiztosítási illetve egyéni járulékalapot; „b) az Szja tv. 7. §-a (2) bekezdésének a) pontja szerinti foglalkoztató által az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba, foglalkozatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a tag javára havonta fizetett tagdíjnak illetve hozzájárulásnak az a része, amelyet az szja. törvény 7. § (1) bekezdésének k) pontja értelmében a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni (havonta fizetett tagdíjnak minősül az szja tv. 7.§-a (2) bekezdésének c) pontja szerint tagdíjként jóváírt összeg is).” Magyarázat: a szja tv. változása eredményezte: január 1-jétől a 70. §- ban került nevesítésre: „(5) Az (1) bekezdésben említett – azaz: egyes természetbeni és egyéb béren kívüli juttatások – bevételnek minősülnek: a) a magánszemély javára átutalt munkáltatói/foglalkoztatói havi hozzájárulásból aa) az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár(ak)ba a minimálbér 50 százalékát, ab) az önkéntes kölcsönös egészségpénztár(ak)ba/önsegélyező pénztár(ak)ba együttvéve a minimálbér 30 százalékát,

ac) foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a minimálbér 50 százalékát, meg nem haladó rész; b) a munkáltató által a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztáraktól szóló törvény rendelkezései szerint a magánszemély tagdíjának kiegészítéseként egyoldalú kötelezettségvállalás alapján a magánnyugdíj-pénztárba fizetett összeg; feltéve, hogy a magánszemély a juttatóval legalább heti 36 órai munkavégzéssel járó munkaviszonyban áll, vagy a magánszemélyt a juttatótól – munkaviszony alapján – pénzben megillető havi jövedelem a minimálbért eléri, továbbá feltéve, hogy a juttató a hozzájárulást havonta vagy több hónapra előre, vagy utólagosan legfeljebb három hónapra utalja át egy összegben. Amit eddig az szja tv. 7. § (2) bekezdése és az (1) bekezdés k) pontja alapján nem kellett jövedelemként figyelembe venni, most a feltételek és jövedelem határok teljesítése mellett 25 %-os szja terheli január 1-jétől, mely adót a munkáltató fizeti, de mivel az szja tv. 70. §-a nem képezi a Tbj. 4. § k) pont szerinti járulékalap részt, így nincs utána tb. járulék. Ha azonban vagy a feltételeknek nem felel meg, vagy a jövedelem határt meghaladja az szja tv. 69. § szerinti adóköteles természetbeni juttatás lesz, s így az szja-val növelt értéke a járulékalap része, tehát 27 % tb. járulék terheli.

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ÉS MUNKAERŐ-PIACI JÁRULÉK, VALAMINT A NYUGDÍJJÁRULÉK d) A Tbj. 24. §-ának (1) bekezdése helyébe: A foglalkoztatott nyugdíjjárulékot (tagdíjat) és egészségbiztosítási és munkaerő- piaci járulékot fizet. A nyugdíjjárulék (tagdíj), valamint az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék alapja azonos a 27 százalékos társadalombiztosítási járulék alapjával. Továbbra is vannak azonban un. elszakadási pontok a biztosított egyéni járulékalapja és a foglalkoztató társadalombiztosítási járulékalapja között. A foglalkoztatott nem fizet nyugdíjjárulékot, egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot a társadalombiztosítási járulékalapot képező természetbeni juttatás adóalapként megállapított értékének szja-val növelt összege után, továbbá nem fizet - egészségbiztosítási, és munkaerő-piaci járulékot (6+1,5 százalék): a jubileumi jutalom a végkielégítés az újrakezdési támogatás a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás a határozott időtartamú jogviszony megszűntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88.§-ának (2) bekezdése és a közalkalmazotti jogállásról szóló évi XXXIII. Törvény 27.§-ának (2) bekezdése alapján kifizetett összeg után.

-A foglalkoztatott nem fizet pénzbeli egészségbiztosítási járulékot (2%) a külön jogszabály szerinti prémiumévek program, illetőleg a különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás után. A törvénymódosítás következtében „a járulékfizetésre vonatkozó különös szabályok” alá kerültek a munkaerő-piaci járulékfizetési kötelezettség alól mentesített személyek. Nagyon lényeges, hogy ez a mentesítés csak magánszemélyeket érint, és nem érinti a foglalkoztatót terhelő munkaerő-piaci járulékfizetési kötelezettséget. Ez a különös szabály a Tbj. új 25/A §-ában található.

e) A Tbj. 25. §-t követően a következő 25/A §-sal egészül ki: Nem fizet a 19.§ (3) bekezdésében meghatározott mértékű (1,5 százalék) munkaerő-piaci járulékot: a szövetkezet tagja (ide nem értve az iskolai szövetkezetnek nem minősülő, a szövetkezet tevékenységében munkaviszony keretében közreműködő szövetkezeti tagot), a tanulószerződés alapján szakképző iskolai tanulmányokat folytató tanuló, az álláskeresési támogatásban részesülő személy a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében (bedolgozó, megbízási jogviszonyban, egyéni vállalkozónak nem minősülő vállalkozási jogviszonyban, segítő családtagként biztosított) munkát végző személy az egyházi szolgálatot teljesítő egyházi személy, szerzetesrendi tag a mezőgazdasági őstermelő a választott tisztségviselő.

Mentesül továbbá a biztosítottat terhelő 1,5 százalékos mértékű munkaerő-piaci járulék megfizetésének kötelezettsége alól: az az egyéni és társas vállalkozó, aki közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytat, vagy a vállalkozói tevékenysége mellett munkaviszonnyal is rendelkezik, az a foglalkoztatott vagy egyéni és társas vállalkozó, aki sajátjogú nyugdíjas, vagy a Tny. Törvényben meghatározott reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte.

3/ A TÁRSAS VÁLLAKOZÁS ÉS TÁRSAS VÁLLAKOZÓ JÁRULÉKFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE A társas és egyéni vállalkozóknál arányos közteherviselés alkotmányos követelményének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a minimálbér kétszereséhez kötött járulékalap alsó határát felváltja a munka valós piaci értékéhez igazodó új alsó határ. Új fogalom kerül bevezetésre a társas vállalkozások járulékfizetési kötelezettségében, illetve módosul a járulékok alapja. Ez az új fogalom a: TEVÉKENYSÉG PIACI ÉRTÉKE, az az érték, ami a természetes személy főtevékenységére jellemző, a piaci viszonyoknak megfelelő díjazást jelenti. a) A Tbj. 27. §-ának (1) bekezdése helyébe: A társas vállalkozás a biztosított társas vállalkozó után a 27 százalék társadalombiztosítási járulékot, a társas vállalkozó személyes közreműködésére tekintettel kifizetett (juttatott) járulékalapot képező jövedelem, de havi átlagban legalább a társas vállalkozó tevékenységének piaci értéke után fizeti meg.

Ha a járulékalapot képező jövedelem nem éri el a tevékenység piaci értékét, a foglalkoztató az Art. 31. § (2) bekezdésében meghatározott bevallásban – a tényleges járulékalapot képező jövedelem feltüntetésével – bejelentést tehet arról, hogy a társadalombiztosítási járulékot a járulékalapot képező jövedelem, de legalább a minimálbér alapulvételével fizeti meg. Ha a járulékfizetési kötelezettség nem áll fenn egy teljes naptári hónapon át egy naptári napra az előzőek szerinti összeg 30-ad részét kell figyelembe venni. A tevékenység piaci értéke tekintetében a főtevékenységre jellemző, a piaci viszonyoknak megfelelő díjazás összege jelenleg még nem ismert. A biztosított társas vállalkozó a nyugdíjjárulékot (tagdíjat) egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot fizet. A nyugdíjjárulék (tagdíj) és az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék alapja megegyezik a társadalombiztosítási járulék alapjával, - ide nem értve az szja tv. 69. §-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként megállapított értékének szja-val növelt összegét – azzal, hogy a nyugdíjjárulékot (tagdíjat) legfeljebb a nyugdíjjárulék fizetési felső határig kell megfizetni. Abban az esetben, ha a biztosítási kötelezettség a naptári év teljes tartama alatt nem áll fenn, a nyugdíjjárulék fizetési felső határt a biztosítási kötelezettség időtartamával arányosan kell meghatározni. A tevékenység piaci értéke utáni járulékfizetési kötelezettség nem vonatkozik arra a társas vállalkozásra, amely a társas vállalkozó utáni járulékfizetési kötelezettséget külön törvényben meghatározottak szerint teljesíti.

4./ AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÓK JÁRULÉKFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE A) a Tbj. 29. §-ának (1) bekezdése helyébe A biztosított egyéni vállalkozó a 27 % mértékű társadalombiztosítási járulékot az szja tv. 16. § (4) bekezdésében meghatározott vállalkozói kivét, de havi átlagban legalább a tevékenység piaci értéke után fizeti meg. Átalányadózó esetén az átalányban megállapított jövedelem, de havi átlagban legalább a tevékenység piaci értéke után kell a társadalombiztosítási járulékot megfizetni. Abban az esetben, ha a vállalkozói kivét, illetve az átalányban megállapított jövedelem nem éri el a tevékenység piaci értékét, az egyéni vállalkozó az Art. 31. § (2) bekezdésében meghatározott bevallásban a tényleges járulékalapot képező jövedelem feltüntetésével bejelentést tehet arról, hogy a társadalombiztosítási járulékot a tényleges járulékalapot képező jövedelem, de legalább a minimálbér alapulvételével fizeti meg. Természetesen továbbra sem fizet az egyéni vállalkozó sem nyugdíjjárulékot, a nyugdíjjárulék fizetési felső határ feletti járulékalapot képező jövedelem után.

Sem a társas, sem az egyéni vállalkozó az említett járulékalap alapulvételével nem köteles társadalombiztosítási járulékot, nyugdíjjárulékot (tagdíjat) egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot fizetni arra az időtartamra, amely alatt: táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesül, kivéve, ha a gyermekgondozási segély a gyermeknevelési támogatás, az ápolás díj folyósításának tartama alatt vállalkozói tevékenységét személyesen folytatja, katonai szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katona, fogvatartott, ügyvédként, szabadalmi ügyvivőként, közjegyzőként kamarai tagságát szünetelteti, ha a többes jogviszonyban álló egyéni vállalkozó keresőképtelen.

A tevékenység piaci értéke utáni járulékfizetési kötelezettség nem vonatkozik arra az egyéni vállalkozóra, aki a járulékfizetési kötelezettségét külön törvényben meghatározottak szerint teljesíti. A kezdő egyéni vállalkozóra vonatkozó főszabály szerint a kezdő egyéni vállalkozó továbbra is a minimálbér összege után fizeti a társadalombiztosítási, az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci, illetve a nyugdíjjárulékot. A Tbj. 29/A § (1) bekezdése helyébe: az eva szabályai szerint adózó biztosított egyéni vállalkozó a társadalombiztosítási, az egészségbiztosítási és a munkaerő-piaci járulékot, valamint a nyugdíjjárulékot (tagdíjat) szintén a tevékenység piaci értéke után fizeti meg. Lehetősége van az eva-s egyéni vállalkozónak is arra, hogy az Art. 31. § (2) bekezdésében meghatározott bevallásában a tényleges jövedelmét tüntesse fel és ebben az esetben a járulékok alapja a tényleges jövedelem, de legalább a minimálbér.

5./ A TÖBBES TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI JOGVISZONYBAN ÁLLÓ BIZTOSÍTOTTAK JÁRULÉKFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE (Tbj.31.§) Nem változott az a szabály, hogy ha a biztosított legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll, az egyidejűleg fennálló biztosítási kötelezettség alapjául szolgáló további jogviszonya alapján nem fizet 2 %-os mértékű pénzbeli egészségbiztosítási járulékot. A heti 36 órás foglalkoztatás megállapításánál az egyidejűleg fennálló munkaviszonyokban előírt munkaidőt össze kell számítani január 01-jétől viszont új szabály (és ez a évi LXXVII. törvény átmeneti rendelkezései között található), hogy heti 36 órás foglalkoztatásnak kell tekintetni azt a munkaviszonyt is, amelyben a munkáltató a gazdasági válság megoldására indított program keretében, munkaidő szervezési intézkedéssel csökkentett munkaidőben – átlagosan legalább heti 20 órában – foglalkoztatott munkavállalóra tekintettel munkahely megőrző támogatásban részesül.

A többes jogviszonyban álló egyéni és társas vállalkozó esetében a természetbeni egészségbiztosítási járulék, nappali tagozatos tanulói, hallgatói jogviszonyban álló és egyidejűleg egyéni vagy társas vállalkozó esetében a természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási járulék, valamint a nyugdíjjárulék (tagdíj) alapja a ténylegesen elért járulékalapot képező jövedelem, eva adózó egyéni vállalkozó esetében az eva törvényben meghatározott adóalap 4 %-a, átalányadózó egyéni vállalkozó esetében az átalányban megállapított jövedelem. A tényleges járulékalapot természetesen csak akkor lehet figyelembe venni, ha az egyéni és társas vállalkozó legalább a heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban is áll, vagy közép, illetve felsőfokú oktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat.

6/ A MEZŐGAZDASÁGI ŐSTERMELŐK JÁRULÉKFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE A mezőgazdasági őstermelők járulékfizetési kötelezettsége 2010 január 01-jétől nem változik, 2010-től sem fizetnek munkaerő-piaci járulékot. 7/ A Tbj. 53. §-ÁT KÖVETŐEN AZ 53/A § –SAL EGÉSZÜL KI: A befizetett egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékból az állami adóhatóság: 76,19 százalékot az egészségbiztosítási alapnak, 23,81 százalékot a munkaerő-piaci alapnak utal át.

A munkaerő-piaci alapot megillető járulékot naponta kell átutalni a munkaerő- piaci alap számlájára. A módosító törvény alapján a kincstár által az állami adóhatóság nevében vezetett számlákon elszámolt járulékbevételeket – ide értve az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékbevételeknek az egészségbiztosítási alapot külön törvény alapján megillető 76,19 százalékát az állami adóhatóság megbízásából a kincstár a folyamatos pénzellátás érdekében naponta utalja át az egészségbiztosítási és a nyugdíjbiztosítási alap részére. A járulékalapot képező jövedelem meghatározása is változott az szja-ról szóló törvény módosítása következtében (a módosító rendelkezések között): az „adóelőleg számításánál jövedelemként” szövegrész helyébe az ”adóelőleg-alap számításánál figyelembe vett” szövegrész kerül.

2010. január 01-jétől hatályát veszti „a felszolgálási díj és a borravaló” szövegrész, azaz megszűnik ezen díjak után a speciális járulékfizetési kötelezettség. Ennek oka, hogy január 01-jétől az szja-ról szóló törvény változása miatt ezek a jövedelmek nem önálló tevékenységből származó (bér) jövedelemnek minősülnek, ha a munkáltató közvetítésével, vagy igazolás melletti bevétele a magánszemélynek. A foglalkoztatót terhelő korkedvezmény-biztosítási járulék mértéke január 01-jétől az eredeti bevezetéskor szabályozottak szerint a 13 százaléknak a 75 %-ára növekszik, így a korkedvezmény-biztosítási járulék foglalkoztató által megfizetett mértéke ettől az időponttól: 9,75 százalék. A módosító törvény átmeneti rendelkezései szerint a január 01- jétől hatályos járulék mértékeket a január 01-jétől megszerzett jövedelmekre és járulékfizetési kötelezettségre kell alkalmazni azzal, hogy a január 10-ig megszerzett jövedelmekre a december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.

8/A MAGÁNNYUGDÍJ-PÉNZTÁRI TÖRVÉNY 123. §–a ÚJ (15)-(16) BEKEZDÉSSEL EGÉSZÜL KI: (15) bekezdés: a társadalombiztosítási nyugellátásban nem részesülő pénztártag december 31-ig visszaléphet a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe, amennyiben önkéntes döntése alapján vált a pénztár tagjává (tehát nem pályakezdőként lépett be a magánnyugdíj-pénztárba) és január 01-jét megelőzően az 52. életévét betöltötte. (16) bekezdés: A 15. bekezdésben meghatározott pénztártagot a felügyelet legkésőbb szeptember 30-ig tértivevénnyel ellátott – a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszterrel egyeztetett tartalmú – levélben értesíti a visszalépés lehetőségéről, amelyben tájékoztatja őt a magánnyugdíj-pénztári tagság várható előnyeiről, illetve kockázatairól.

AZ EGÉSZSÉGÜGYI HOZZÁJÁRULÁSRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY JANUÁR 01-JÉTŐL HATÁLYOS MÓDOSÍTÁSA 1./ Tételes eho fizetési kötelezettség A évi LXXVIII. törvény 44.§-a hatályon kívül helyezi a tételes eho fizetési kötelezettséget. 2./ Százalékos eho fizetési kötelezettség: Eho törvény 3. § (1) és (2) bekezdése helyébe: (1) A kifizető, kifizető hiányában a jövedelmet szerző magánszemély 27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet az adóévben kifizetett, juttatott az szja törvény szerinti:

Összevont adóalapba tartozó jövedelemnél:  a vállalkozói kivét és a kivét kiegészítés együttes összegének, illetve a személyes közreműködői díj-kiegészítés együttes összegének, de legfeljebb a vállalkozóra irányadó, Tbj-ben meghatározott tevékenység piaci értéke tárgyévi összegének a vállalkozói jogviszonyra tekintettel a tárgyévre bevallott társadalombiztosítási járulék alapját meghaladó része (a kiegészítések,- melyek az osztalék részét képezik – az szja törvény szerint összevonás alá esővé minősülnek át). Külön adózó jövedelmek közül:  a természetbeni juttatások adóalapként meghatározott értéke  a kamatkedvezményből származó jövedelem  az egyösszegű járadékmegváltások  a kisösszegű kifizetések után (a mostani Tv szövegben még nincs kivéve az szja törvény 70. §-a szerinti kedvezményes mértékű természetbeni juttatás, de várhatóan ki lesz véve).

(2) Több társas vállalkozásban is személyesen közreműködő tag esetén járulékalapként annál a társas vállalkozásnál bevallott járulékalapot kell figyelembe venni, amelynél a személyes közreműködői díj-kiegészítést meg kell állapítani. A 3. § (1) bekezdésben meghatározott jövedelem után az eho-t nem pénzbeli juttatás esetén is meg kell fizetni. - Az Eho törvény 3. §-a (4) és (6) bekezdéssel egészül ki: (4) Az eva hatálya alá nem tartozó, a Tbj. szerinti társas vállalkozás 27 %-os Eho-t fizet a számviteli törvény szerinti beszámolójában kimutatott mérleg szerinti eredménynek a tevékenységében személyesen közreműködő tag részesedésére jutó azon része után, amelyet a számviteli törvény előírásai alapján osztalékként, részesedésként meg lehetett volna állapítani. A 27 százalékos eho-t azonban csak a Tbj-ben meghatározott tevékenység piaci értékének azon része után kell megfizetni, amely meghaladja a vállalkozói jogviszonyra tekintettel bevallott társadalombiztosítási járulékalap és az (1) bekezdés ab) alpontjában meghatározott eho-alap együttes összegét. (6) Mentesül az (1) bekezdés ab) alpontjában meghatározott kötelezettség alól a személyes közreműködői díj-kiegészítés azon része, amelynek megfelelő összege után a megelőző adóév(ek)ben a (4) bekezdés szerint eho fizetés történt.

Az Eho 5. § (1) bekezdésének d) pont helyébe a következő rendelkezés lép: - Nem kell megfizetni a százalékos mértékű eho-t: az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által a magánszemély javára jóváírt támogatói adomány, valamint az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló törvény 51/C §- ában meghatározott szolgáltatás, (ide tartoznak: az egészségpénztárak által nyújtható életmód-javító egészségbiztosítási szolgáltatások pl: rekreációs üdülés, sporteszköz vásárlásához támogatás, stb.).

Az Eho törvény 5. §-a (2) bekezdéssel egészül ki: (2) A kifizetőt és a bérbeadó természetes személyt nem terheli a 27 százalékos eho fizetési kötelezettség az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem után, ha a bérbeadó bérleti díjból származó bevételére az önálló tevékenységből származó jövedelemre irányadó szabályokat alkalmazza, (ez eddig is volt, csak nem volt a törvényben megfogalmazva). Ingatlan bérbeadás esetén tehát továbbra is csak az 1 millió forintot meghaladó jövedelem után (de ekkor az első forinttól) van eho fizetési kötelezettség, melynek mértéke változatlanul 14 százalék, ez mind az összevonás alá eső típusúra (szja törvény 16. §-a szerinti) mind a különadóval terheltre (szja törvény 74.§ szerinti) vonatkozik.

Köszönöm a figyelmet!