Az ORSZI szociális szakértői tevékenységének eddigi tapasztalatai Sánta Erzsébet ORSZI Szociális Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A rehabilitációs szakigazgatási szervek működési folyamatai
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
1. Szakmai célkitűzések  az egészségkárosodáson alapuló ellátások rendszerének felülvizsgálata  ellátási kategóriák számának csökkentése, átláthatóságának.
Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet
Budapest, december 3. Nagyné Zölde Mónika
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
GONDOZÁSI SZÜKSÉGLET VIZSGÁLATÁNAK JOGSZABÁLY VÁLTOZÁSAI
A komplex minősítés tapasztalatai az ORSZI Dél-dunántúli Regionális Igazgatóságánál előadó Dr. Benkovics László.
Móricz Rita: A foglalkoztatási szakértés régiós tapasztalatai
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Milyen változások várhatók 2008 során. Mottó: Reginam occidere nolite timere bonum est si omnes consentiunt ego non contradico (A királynőt megölni nem.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
TÁMOP /A
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Családi napközi.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A megváltozott munkaképesség véleményezése február
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Családtámogató ellátások
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az ORSZI feladatai a komplex rehabilitáció megvalósításában Dr. Eperjessy István Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet.
Foglalkozási rehabilitáció a társadalmi integráció szolgálatában „Új utak és kihívások a foglalkozási rehabilitációban” Székesfehérvár január 29.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Megbecsülés az idős embereknek
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Az ORSZI szociális szakértői tevékenységének eddigi tapasztalatai
Tájékoztatás jogszabály változásokról
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Az ORSZI szociális szakértői tevékenységének eddigi tapasztalatai Sánta Erzsébet ORSZI Szociális Főosztály

Az ORSZI szervezete A hazai társadalombiztosítás és szociális szakértés vezető intézménye. A hazai társadalombiztosítás és szociális szakértés vezető intézménye. Több, mint 100 éves múlt Több, mint 100 éves múlt Fennállása során számos átalakulást ért meg Fennállása során számos átalakulást ért meg Egyik legjelentősebb dátum augusztus 15. Egyik legjelentősebb dátum augusztus 15. Névváltozás: Országos Orvosszakértői Intézetből Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet Névváltozás: Országos Orvosszakértői Intézetből Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet A névváltozáson túl jelentős átalakulás nemcsak a feladatkörében, hanem szervezeti, eljárási, módszertani és képzési területen is. A névváltozáson túl jelentős átalakulás nemcsak a feladatkörében, hanem szervezeti, eljárási, módszertani és képzési területen is. A tisztán orvos szakértői tevékenység kibővül. A tisztán orvos szakértői tevékenység kibővül január 1-től az intézet működésében megjelenik a szociális és foglalkoztatási szakterület január 1-től az intézet működésében megjelenik a szociális és foglalkoztatási szakterület.

ORSZI vizsgálatai Több, mint 30 jogcímen végez vizsgálatot Tisztán szociális vizsgálatok: - gondozási szükséglet vizsgálat július 1-től fogyatékosok vizsgálata alapvizsgálata, szociális foglalkoztatási, átfogó rehabilitációs és felülvizsgálatok alapvizsgálata, szociális foglalkoztatási, átfogó rehabilitációs és felülvizsgálatok Jelentős feladata van a szociális szakértőknek: - komplex rehabilitációs vizsgálatokban

ORSZI által foglalkoztatott szociális szakértők száma Szociális szakértők régió régiós szakértő kirendeltségi szakértő jegyzői szakértő Főigazgatóság3 KMR1426 KDR1313 ÉAR1318 NYDR1316 ÉMR1419 DDR1314 DAR1417 összesen: ORSZI összesen157

A gondozási szükséglet vizsgálat célja Ne a piac döntse el, hogy ki kerülhet be az államilag támogatott szociális intézménybe A leginkább rászorulók, a valós szükségletük alapján kapjanak ellátást

A gondozási szükséglet vizsgálat jogszabályi háttere évi III. tv. a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról évi III. tv. a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 213/2007. (VIII. 7.) Korm. rendelet az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól 213/2007. (VIII. 7.) Korm. rendelet az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól 340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet a személyes gondoskodás igénybevételével kapcsolatos eljárásokban közreműködő szakértőkre, szakértői szervekre vonatkozó részletes szabályokról 340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet a személyes gondoskodás igénybevételével kapcsolatos eljárásokban közreműködő szakértőkre, szakértői szervekre vonatkozó részletes szabályokról 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól

Gondozási szükséglet vizsgálat tapasztalatai évben Kezdeti nehézségek: tárgyi, személyi feltételek hiánya Kezdeti nehézségek: tárgyi, személyi feltételek hiánya Indokoltnál lényegesen több kérelem érkezése az első hónapokban Indokoltnál lényegesen több kérelem érkezése az első hónapokban Ügyintézési határidő túllépések Ügyintézési határidő túllépések Szakmai és média támadások Szakmai és média támadások Az új feladatból adódó tapasztalatlanságok miatt keletkező problémák: hiányosan érkező kérelmek, nem az illetékességi területnek megfelelő helyre érkező kérelmek Az új feladatból adódó tapasztalatlanságok miatt keletkező problémák: hiányosan érkező kérelmek, nem az illetékességi területnek megfelelő helyre érkező kérelmek

Gondozási szükséglet vizsgálatok alakulása évben A gondozási szükséglet vizsgálatok száma évben Kirendeltség Beadott ösz- szes kére- lem Kiadott szakvéle- mények összesen Helyszíni vizsgá- lat összesen XII.31- ig elinté- zett össze- sen 2009-re áthozott irat KMR KDR ÉAR NYDR EMR DDR DAR Országos

A gondozási vizsgálatok számának alakulása 2009 április 30-ig. Gondozási szükséglet vizsgálatok száma április 30 -ig régióbeadott kérelmek száma kiadott szakvélemények száma Elinté- zett össze-sen Feldolgo -zás alatt áll 4 óra alatti gond. szüks. 4 órán túli gond. szüks. Össze- sen KMR KDR ÉAR NYDR ÉMR DDR DAR ÖSSZES EN 6504 (27%) (26%)

Mutatkozó tendenciák  Elmúlt évben több, mint szakvélemény  A gondozási szükséglet vizsgálatra érkező kérelmek száma nem mutat érdemi csökkenést  A beteg, ténylegesen ellátásra szoruló idősek előtt nyílt meg a lehetőség a szolgáltatás igénybevételére  Egyre súlyosabb egészségi állapotúak kerülnek be az idősotthonokba.  Elkerülhetetlennek látszik a differenciált normatíva, valamint az OEP támogatás bevezetése.

Terveink a gondozási szükséglet vizsgálat terén Tudományos alapokra helyezni a gondozási szükséglet vizsgálatot, ezért „Szakmai irányelvek”kidolgozása Tudományos alapokra helyezni a gondozási szükséglet vizsgálatot, ezért „Szakmai irányelvek”kidolgozása A jelenleg használt „Értékelő adatlap”, mint szakmai háttéranyag segítené a szakértőink munkáját. A jelenleg használt „Értékelő adatlap”, mint szakmai háttéranyag segítené a szakértőink munkáját. A vizsgálatról az ORSZI véleményezési rendszerébe illeszkedő szakvéleményt szeretnénk kiadni. A vizsgálatról az ORSZI véleményezési rendszerébe illeszkedő szakvéleményt szeretnénk kiadni. Értékelési módszerünket alkalmassá tenni a differenciált normatíva megállapítására. Értékelési módszerünket alkalmassá tenni a differenciált normatíva megállapítására. E változtatásokat megjeleníteni a 36/2007.(XII.22.) SZMM rendeletben. E változtatásokat megjeleníteni a 36/2007.(XII.22.) SZMM rendeletben.

Jegyzői bizottsági munka évben Kirendelt- ségek Bizottsá- gok száma Bizottsá- gi ülések Kiadott szakvé- lemé- nyek Előadó szakértő, hely- színi vizsg. Összes ráfor- dított idő (óra) Megtett km. KMR KDR EAR NYDR ÉMR DDR DAR ORSZÁG OS Ö

Jegyzői bizottsági munka első negyedév Kimutatás a jegyzői bizottságok tevékenységéről 2009 első negyedév Kirendeltségek Megalakult bizottsá- gok száma Bizottsági ülések száma Kiadott szakvélemé- nyek száma KMR (39%) KDR (53%) EAR (66%) NYDR (80%) ÉMR (111%) DDR (78%) DAR (37%) ORSZÁGOS Ö (59%)

Jegyzői bizottsági szakértői munka Az elmúlt évhez képest jelentősen növekedett a vizsgálatot kérők száma ( 2009 első negyedévben a év összvizsgálatának 59%- a) Az elmúlt évhez képest jelentősen növekedett a vizsgálatot kérők száma ( 2009 első negyedévben a év összvizsgálatának 59%- a) Folyamatosan növekszik az 1 órás gondozási szükségletek száma, amely nem minden esetben jelent önellátási problémát Folyamatosan növekszik az 1 órás gondozási szükségletek száma, amely nem minden esetben jelent önellátási problémát Több helyen- különösen ahol nincs alapszolgáltatási rendszer - a bizottságok csak formálisan működnek Több helyen- különösen ahol nincs alapszolgáltatási rendszer - a bizottságok csak formálisan működnek Jogszabályban meghatározott ORSZI szakértői feladatok nem tarthatók és nem ésszerűek Jogszabályban meghatározott ORSZI szakértői feladatok nem tarthatók és nem ésszerűek

Megoldási javaslatok 1 órás gondozási szükséglet finanszírozásának újra gondolása 1 órás gondozási szükséglet finanszírozásának újra gondolása Gondozási szükséglettel arányos differenciált normatíva bevezetése Gondozási szükséglettel arányos differenciált normatíva bevezetése Jogszabályban módosítani az ORSZI szakértőjének szerepét: erősíteni a tanácsadói és kontroll szerepet Jogszabályban módosítani az ORSZI szakértőjének szerepét: erősíteni a tanácsadói és kontroll szerepet A szakértők finanszírozási hátterét egységesíteni A szakértők finanszírozási hátterét egységesíteni

Komplex rehabilitáció A tanult vagy megtanulható szakképzettségek, fejleszthető képességek felhasználásával a munkavégző képesség helyreállítása, a foglalkoztatás elősegítése.

A komplex rehabilitációs vizsgálatok jogszabályi háttere évi LXXXIV. tv. a rehabilitációs járadékról évi LXXXIV. tv. a rehabilitációs járadékról 321/2007. (XII.5.) Korm. rend. a komplex rehabilitációról 321/2007. (XII.5.) Korm. rend. a komplex rehabilitációról 213/2007. (VIII.7.) Korm. rend. az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértő Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól 213/2007. (VIII.7.) Korm. rend. az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértő Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól

Interprofesszionális együttműködések Szervezetek közötti együttműködés Szervezetek közötti együttműködés Nyugdíjbiztosítási igazgatóság (igény) Nyugdíjbiztosítási igazgatóság (igény) ORSZI (a vizsgálatot végző intézet) ORSZI (a vizsgálatot végző intézet) FSZH (részt vesz a vizsgálatban, az egyén rehabilitációs folyamatának koordinálása) FSZH (részt vesz a vizsgálatban, az egyén rehabilitációs folyamatának koordinálása) Szakmaközi együttműködés a bizottsági munkában Szakmaközi együttműködés a bizottsági munkában Orvosszakértő Orvosszakértő Foglalkoztatási szakértő Foglalkoztatási szakértő Szociális szakértő Szociális szakértő

Komplex bizottság összetétele A minősítést legalább négy tagú A minősítést legalább négy tagú komplex bizottság végzi: -legalább két orvosszakértő, - legalább egy foglalkoztatási szakértő, - legalább egy szociális szakértő. - legalább egy szociális szakértő. A bizottság elnöke orvosszakértő. Az előkészítő munkáért az előadó szakértő felelős, aki szintén orvosszakértő. A bizottság elnöke orvosszakértő. Az előkészítő munkáért az előadó szakértő felelős, aki szintén orvosszakértő. Az I. fokú eljárás a kirendeltségeken történik, a II. fokú eljárás a regionális igazgatóságokon. Az I. fokú eljárás a kirendeltségeken történik, a II. fokú eljárás a regionális igazgatóságokon.

Komplex rehabilitációs bizottság döntése Komplex minősítés keretében Komplex minősítés keretében -egészségkárosodás mértékéről -szakmai munkaképességről -rehabilitálhatóságról -a rehabilitáció irányáról -a rehabilitációs szükségletekről és azok időtartamáról időtartamáról

A rehabilitáció folyamata Orvosi rehabilitáció Orvosi rehabilitáció Szociális rehabilitáció Szociális rehabilitáció Foglalkoztatási rehabilitáció Foglalkoztatási rehabilitáció Nem különálló, hanem egymásba kapaszkodó elemek Nem különálló, hanem egymásba kapaszkodó elemek A folyamat a fogaskerék állandó mozgásához hasonlít A folyamat a fogaskerék állandó mozgásához hasonlít Fókuszában az egyén áll, akit a környezetében kell vizsgálni Fókuszában az egyén áll, akit a környezetében kell vizsgálni

A szociális szakértő a komplex rehabilitáció érdekében Vizsgálja az igénylő szociális szükségleteit, Vizsgálja az igénylő szociális szükségleteit, A szociális rehabilitációjának lehetőségeit, A szociális rehabilitációjának lehetőségeit, a rendelkezésre álló szolgáltatásokat, A rehabilitációt befolyásoló körülményeket, A rehabilitációt befolyásoló körülményeket, A közvetlen és tágabb fizikai és társadalmi környezetet. A közvetlen és tágabb fizikai és társadalmi környezetet. A szűkebb környezet, legtöbbször a család rehabilitációt gátló tényezőit. A szűkebb környezet, legtöbbször a család rehabilitációt gátló tényezőit.

Szociális rehabilitáció A közösségbe, társadalomba való visszakapaszkodás, a szociális szolgáltatások biztosítása. A kliens és közvetlen környezetének, családjának támogatása, megerősítése, mely a szereplők aktív részvételére épül. A közösségbe, társadalomba való visszakapaszkodás, a szociális szolgáltatások biztosítása. A kliens és közvetlen környezetének, családjának támogatása, megerősítése, mely a szereplők aktív részvételére épül. Szociális rehabilitáció feladata: az egyén képessé tétele arra, hogy újra értékes tagja legyen a társadalomnak, az egyén képessé tétele arra, hogy újra értékes tagja legyen a társadalomnak, a család funkcióinak helyreállítása, a család funkcióinak helyreállítása, a környezet segítése azért, hogy kezelni tudja a változásokat. a környezet segítése azért, hogy kezelni tudja a változásokat.

Munkafolyamat Nyilatkozat kiegészítése szociális állapotra rávilágító kérdésekkel Nyilatkozat kiegészítése szociális állapotra rávilágító kérdésekkel Interjú készítés ( probléma feltárás) Interjú készítés ( probléma feltárás) Szociális regiszter használata Szociális regiszter használata Szociális szakvélemény készítése Szociális szakvélemény készítése Szakmai konzultáció a vizsgálatot végző orvossal Szakmai konzultáció a vizsgálatot végző orvossal Szakmai konzultáció a foglalkoztatási szakértővel Szakmai konzultáció a foglalkoztatási szakértővel Részvétel a bizottsági ülésen Részvétel a bizottsági ülésen

Szakértői tevékenység időigénye ( Modellkísérlet alapján) Munkafázis/ eset száma Átlagos idő ráfordítás Nyilatkozat felvétel Dokumentáci ó áttekintése Interjú felvétel Interjú doku- mentálása Szakvélemény elkészítése Összesen

Nehézségek  Idő és létszám hiány - gondozási szükséglet vizsgálatok száma nem csökken, létszámfejlesztésre nincs lehetőség száma nem csökken, létszámfejlesztésre nincs lehetőség  Nem minden kirendeltségen megoldott a megfelelő körülmények biztosítása az interjú készítéshez  Bizonytalan, hogy a munkaerő piac mennyire befogadó az egészségkárosodott személyek irányába  Kérdéses, hogy mekkora az esély az elhelyezkedésre

Fogyatékos személyek vizsgálata A 92/2008.(IV.23.) Korm. rendelet július 1-től az ORSZI feladatkörébe utalja az alábbi vizsgálatokat: A 92/2008.(IV.23.) Korm. rendelet július 1-től az ORSZI feladatkörébe utalja az alábbi vizsgálatokat: - fogyatékos személyek alapvizsgálata és gondozási felülvizsgálata gondozási felülvizsgálata - átfogó rehabilitációs alkalmassági és - átfogó rehabilitációs alkalmassági és felülvizsgálat felülvizsgálat - szociális foglalkoztatási alkalmassági vizsgálat és felülvizsgálat vizsgálat és felülvizsgálat

Vizsgálatok száma Várható vizsgálatok száma évben ( SZMM Szakfőosztályától kapott adatok alapján ) Vizsgálat típusaVizsgálatok száma gondozási felülvizsgálat 6474 szociális foglalkoztatási felülvizsgálat 1975 átfogó rehabilitációs felülvizsgálat 319 Komplex vizsgálat: gondozási és szociális fogl. együttes felülvizsg Komplex vizsgálat: foglalkoztatási és átfogó rehabilitációs együttes felülvizsgálat 361 Felülvizsgálatok összesen Várható alapvizsgálatok száma2500

Problémák A költségvetésben forrást nem biztosítottak a feladathoz A költségvetésben forrást nem biztosítottak a feladathoz SZMM Családi és Szociális Szolgáltatások főosztálya által ígért támogatás csak az intézménybe bekerüléshez elengedhetetlenül szükséges alapvizsgálatokra és átfogó rehabilitációs vizsgálatokra elegendő SZMM Családi és Szociális Szolgáltatások főosztálya által ígért támogatás csak az intézménybe bekerüléshez elengedhetetlenül szükséges alapvizsgálatokra és átfogó rehabilitációs vizsgálatokra elegendő

Szakmai dilema A fogyatékosok, szenvedélybetegek és pszichiátriai betegek felülvizsgálata elsősorban a személyes fejlesztés minőségét hivatott javítani, ellenőrizni. A fogyatékosok, szenvedélybetegek és pszichiátriai betegek felülvizsgálata elsősorban a személyes fejlesztés minőségét hivatott javítani, ellenőrizni. - folyamatos kapcsolatot kíván, nem egyszeri találkozást a klienssel, klienssel, - e feladatra nem feltétlenül az ORSZI a megfelelő intézet intézet - gazdaságosabb és szakmailag megfelelőbb egyéb megoldások lehetnek pl. Intézmények minőségbiztosításának megerősítése pl. Intézmények minőségbiztosításának megerősítése Szakmai módszertani otthonok Szakmai módszertani otthonok Egyéni fejlesztések ellenőrzését az ellenőrzést végző Egyéni fejlesztések ellenőrzését az ellenőrzést végző szervek feladatkörébe illeszteni….. szervek feladatkörébe illeszteni….. ? ? ?

Köszönöm a megtisztelő figyelmet