Tájékoztató a szabálysértési törvényből fakadó gyakorlati tapasztalatokról - figyelemmel a helyi rendeletalkotás megszűnésére is. 2015. 12. 03.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A közigazgatási eljárás I.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A települési állattartás szabályozása
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
1993-as közoktatási törvény
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Az „Út a munkához” program évi változásai
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Tájékoztató a szabálysértési törvényből fakadó gyakorlati tapasztalatokról - figyelemmel a helyi rendeletalkotás megszűnésére is

Egyes szabálysértési tényállások Az óvodai nevelésben való részvételi kötelezettség és a tankötelezettség megszegése Köztisztasági szabálysértés Veszélyeztetés kutyával Becsületsértés Csendháborítás Tiltott fürdés Szeszesital-árusítás, - kiszolgálás és - fogyasztás tilalmának megszegése Élelmiszer engedély nélküli előállítása, forgalomba hozatala Jogosulatlan közterületi értékesítés Vásárlók megkárosítása

Egyes szabálysértési tényállások elhatárolásának szabályozása A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló évi II. törvény 2.§ (4) bekezdése: „Nem állapítható meg szabálysértés, ha a tevékenység vagy a mulasztás bűncselekményt valósít meg, úgyszintén, ha a tevékenységre vagy mulasztásra törvény vagy kormányrendelet közigazgatási bírság alkalmazását rendeli el.”

I. Egyes szabálysértési tényállások elhatárolásának esetei Köztisztasági szabálysértés Sztv § (1) Aki a) a közterületen, a közforgalom céljait szolgáló épületben, vagy közforgalmú közlekedési eszközön szemetel, ezeket beszennyezi, b) a felügyelete alatt lévő állat által az a) pontban megjelölt helyen okozott szennyezés megszüntetéséről nem gondoskodik, szabálysértést követ el. (2) Aki települési hulladékot a közterületen engedély nélkül lerak, elhelyez, vagy nem a kijelölt lerakóhelyen rak le vagy helyez el, szabálysértést követ el. (3) (4) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a közterület- felügyelő, természeti és védett természeti területen a természetvédelmi őr, helyi jelentőségű védett természeti területen az önkormányzati természetvédelmi őr is szabhat ki helyszíni bírságot.

Elhatárolás Szemetelés (pl.: papír zsebkendő) Hulladék lerakás (pl: nagyobb mennyiség elhelyezése)

a hulladékról szóló évi CLXXXV. törvény (Ht.) 61. § (1) „Hulladéktól a 31. §-ban meghatározottakra figyelemmel, csak kijelölt vagy arra fenntartott helyen, a környezet veszélyeztetését kizáró módon lehet megválni. Nem mentesül a hulladék birtokosára, illetve tulajdonosára vonatkozó szabályok alól az, aki a birtokában, illetve tulajdonában lévő hulladéktól nem az e törvényben meghatározott kötelezettségek teljesítésével válik meg.” 39. § (1)Az ingatlanhasználó az érintett ingatlan területén képződő települési hulladékot elkülönítetten gyűjti, és azt – a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a közszolgáltatónak rendszeres időközönként átadja. (2)A természetes személy ingatlanhasználó a települési hulladék részét képező elkülönítetten gyűjtött hulladékot – kormányrendeletben, miniszteri rendeletben vagy a települési önkormányzat (Budapesten a fővárosi önkormányzat) rendeletében meghatározott feltételek szerint – hulladékgyűjtő pontra, hulladékgyűjtő udvarba, átvételi helyre vagy a közszolgáltatás körébe tartozó hulladékot kezelő hulladékkezelő létesítménybe szállíthatja, és ott a jogosultnak átadhatja vagy gyűjtőedényben elhelyezheti. E jogot a természetes személy ingatlanhasználó csak úgy gyakorolhatja, ha a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat a közszolgáltató részére megfizette. 86. § (1) bek. a) pontja, aki (amely) a hulladékgazdálkodással kapcsolatos jogszabály, közvetlenül alkalmazandó uniós jogi aktus vagy hatósági határozat előírásait megsérti, azt a környezetvédelmi hatóság a hulladékgazdálkodási bírsággal kapcsolatos részletes szabályokról szóló kormányrendelet szerint hulladékgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezi.

Bírság kiszabására jogosult A hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 2. § (1) értelmében a települési önkormányzat jegyzője

II. Egyes szabálysértési tényállások elhatárolásának esetei Veszélyeztetés kutyával Szabs.tv 193.§ (1) bekezdése: „Aki a felügyelete alatt álló kutyát a) a település belterületén felügyelet nélkül bocsátja közterületre, vagy kóborolni hagyja, … szabálysértést követ el.”

Elhatárolás felügyelet nélkül van; kóborol (pl: csavargás) szökés megakadályozásának hiánya (pl.: a kerítésen lévő lyukon keresztül kibújik és idegen területre kijut)

az állatok védelméről és kíméletéről szóló évi XXVIII. törvény (Ávt.) 5. § (1) bekezdése: „Az állattartó gondoskodni köteles az állat megfelelő és biztonságos elhelyezéséről, szakszerű gondozásáról, szökésének megakadályozásáról.”

Ávt. 43. § (1) Aki tevékenységével vagy mulasztásával az állatok védelmére, kíméletére vonatkozó jogszabály vagy hatósági határozat előírását megsérti vagy annak nem tesz eleget, magatartásának súlyához, ismétlődéséhez, és különösen az állatnak okozott sérelem jellegéhez, időtartamához igazodó mértékű állatvédelmi bírságot köteles fizetni.” (2) Az állatvédelmi bírságot az állatvédelmi hatóság szabja ki.

az állatvédelmi hatóság kijelöléséről szóló 334/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése értelmében: Állatvédelmi hatóságként a Kormány a jegyzőt, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalát (a továbbiakban: járási hivatal) jelöli ki. Megjegyzem: A bírság kiszabása mellett, vagy helyett a hiányosságok kijavítására, pótlására (esetlegesen új kerítés építésére) vonatkozó kötelezés is előírható.

Veszélyeztetés kutyával Szabs.tv 193.§ (2) bekezdése: „Aki veszélyes ebét nem zárt helyen tartja, vagy nem helyez el a ház (lakás) bejáratán a veszélyes ebre utaló megfelelő figyelmeztető táblát, szabálysértést követ el.”

Veszélyes eb Az állatvédelmi hatóság (járási hivatal élelmiszer- biztonsági és állategészségügyi osztálya) egyedileg minősíti az ebet veszélyesnek és veszi nyilvántartásába, így a nyilvántartásba vett eb csak az előírtaknak megfelelően meghatározott feltételekkel és módon tartható. Tehát, a tartás körülményeinek megszegése emeli a cselekményt szabálysértéssé. jegyző k ö telező feladata: amennyiben é rtes ü l arr ó l, hogy az eb fizikai s é r ü l é st okoz, k ö teles í r á sban é rtes í teni a j á r á si á llat-eg é szs é g ü gyi hat ó s á got;

Megszűnt a helyi önkormányzatok rendeletalkotási jogosultsága, csak törvény állapíthat meg szabálysértési tényállást.

Szabálysértés „kétarcú” intézménye megszűnt a szabálysértés a büntetőjog felé terelődik Közigazgatás-ellenes cselekmények (pl. engedélyköteles tevékenység engedély nélküli végzése) Emberi együttélés általános szabályait sértő magatartások ún. kriminális cselekmények (pl.: ami veszélyes a társadalomra, az állami, társadalmi, gazdasági rendet sérti, lásd jelenlegi szabályozás)

2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól (Mötv.) 8. § (1) bekezdés b) pontja rendelkezik: A helyi közösség tagjai a helyi önkormányzás alanyaként kötelesek betartani és betartatni a közösségi együttélés alapvető szabályait § (4) bekezdés szerint: Felhatalmazást kap a helyi önkormányzat képviselő- testülete, hogy rendeletben határozza a közösségi együttélés alapvető szabályait, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeit.

Mötv. jogalkotói szándéka „Az emberi közösségek akkor életképesek, akkor élhető egy település, ha megvannak és működnek az együttélés alapvető íratlan és írott szabályai. Az ilyen normákat jelentős részben a helyi sajátosságok alakítják, generális érvényű taxatív felsorolásuk lehetetlen. Arra azonban van lehetőség, hogy a képviselő-testület - széles körű társadalmi támogatottsággal - a legalapvetőbb szabályokat rendeletbe foglalja és megszegésüket - szigorúan alkotmányos keretek között - szankcionálja.”

Az alapvető jogok biztosa vizsgálata során kiemelte: Az önkormányzati rendeletalkotás gyakorlatában keverednek pl. a kereskedelmi, az állattartási szabályok. Ennek következményeként magasabb szintű ágazati jogszabályok ismétlődnek, kiegészítődnek. A párhuzamos szankcionálás veszélye fennáll.

Szankcionálás A közigazgatási bírság eljárásjogi alapjait ( ) a Ket. 94/A. § (1) bekezdése határozza meg: Ha jogszabály bírság kiszabását teszi lehetővé, a hatóság az eset összes körülményeire tekintettel dönt a bírság kiszabásáról és a bírság összegének meghatározásáról. Célszerű figyelembe venni a kívánt szándékot: Ket. kisegítő, szubszidiárius szabályokat megállapítása. Ágazati, közigazgatási anyagi jogi bírságok (pl.: fogyasztóvédelmi, környezetvédelmi bírság stb.), ha az ágazati jogszabályok úgy állapítanak meg mérlegelési jogkört, hogy nem határozzák meg a mérlegelési szempontokat, ill. nem rendelkeznek bírságolás lehetőségének elévüléséről.

Származékos felhatalmazás Jat. 5. § (1) bekezdés szerint a felhatalmazásban meg kell határozni: a felhatalmazás jogosultját; tárgyát; keretét. Jogalkotói hatáskör terjedelme: közhatalom gyakorlására szóló felhatalmazás; rendkívül széles; diszkrecionális jogkört biztosít.

Rendeletalkotás A helyi sajátosságok megalapozzák e a szabályozni kívánt magatartásokat és azok betartás elmulasztásának jogkövetkezményeit; Elérni kívánt céllal arányban álljon a magatartás meghatározása; „kriminális” jelleg elkerülése; Világos, érthető, megfelelően értelmezhető normaszöveg; Végrehajthatóság; Felróhatóság figyelembevétele! „Aki…” Bírság kiszabásánál kizáró körülmény (pl.: életkor, elmeállapot…)

Készítette: Zaja Zoltánné osztályvezető Hatósági Osztály HMKH Gyöngyösi Járási Hivatal Tel.: (37)