Közigazgatási szankciótan
Miről lesz szó? A közigazgatási szankciórendszer kialakulásáról; A szankcionálás elméleti alapjairól; A szankcionálás európai modelljeiről; A közigazgatási szankció fogalmáról és célrendszeréről; A közigazgatási bírságról; A közigazgatási intézkedésekről; A közigazgatási szankció alanyáról; Az egyéni felelősség feltételeiről; A közigazgatási represszió helyéről a jogrendszerben.
A közigazgatási szankciórendszer kialakulásáról általában A közigazgatási szankció: a közigazgatás-ellenes, azaz a közigazgatás működését zavaró vagy akadályozó magatartással szembeni joghátrány. Két fajta: anyagi jogi szankció és egyéb szankció. Egyéb szankció: 1.Eljárási kényszerintézkedések; 2.Helyszíni rendészeti típusú intézkedések; 3.Mulasztási bírságok és rendbírságok; 4.Késedelmi pótlékok. „Közigazgatási büntetőjog”-i iskola.
A közigazgatási szankciórendszer kifejlődése a magyar jogban A közigazgatási szankciórendszer 1955 előtt: Egységes közjogi szankció: büntetőjog. Trichotóm rendszer. Kis bűncselekmények + állampolgári engedetlenség. Néhány közigazgatási jogba tartozó szankció. 1879:XL. tc. (Kbtk.) + igazgatási bírságok. Szolgabíró, rendőrkapitány, alispán. évi II. (Btá.). kihágások megszüntetése.
A közigazgatási szankciórendszer kifejlődése a magyar jogban A közigazgatási szankciórendszer 1955 után: Szabálysértési jog kialakulása. Szubjektív alapú szankció (pénzbírság, elzárás). évi I. törvény (első Szabs. tv.) Szabálysértés + felügyeleti bírságok (objektív, progresszív), jogkorlátozó szankciók. Elkülönült állami alapok. EJEE; 63/1997. ABH. évi LXIX. tv.; évi II. tv.
A közigazgatási szankcionálás jogrendszerbeli helye Közigazgatás- védelem Büntetőjogi szankciók Bíróság Közigazgatási szankciók Szabálysértések Ágazat- specifikus anyagi jogi szankciók
A szankcionálás elméleti alapjai A bírói büntetőhatalom és a közigazgatási büntetőhatalom közötti különbségekre és ezek viszonyára vonatkozik. Két irányzat: 1.) A különbség-elméletek: A különbség-elméletek minőségi irányzata; A különbség-elméletek mennyiségi irányzata; Visszaterelés-elmélet. 2.) Az elmélet új útjai: Anyagi és eljárási garanciák; Szankció-teszt.
A szankcionálás európai modelljei I.A közigazgatási büntetőszankcionálást részben egységes anyagi és eljárásjogi rendszert adó törvény hatálya alá tartozik (No. Ol. Au. Mo.). II.Alkalmazzák a közigazgatási büntetőhatalmat, de nincs egységes törvényi alapja és rendszere (Sp. Fr.). III.Elutasítják a közigazgatás büntetőhatalmát (E.K. Dánia, Ío.).
A közigazgatási szankció fogalma és célrendszere Az állami kényszer két csoportja: 1.Teljesítési kényszer; 2.Büntető kényszer. Teljesítési kényszer szankciós eszközei: Eljárási kényszerintézkedések; Helyszíni rendészeti típusú intézkedések; Mulasztási bírságok és rendbírságok; Késedelmi pótlékok. Büntetőszankció: Anyagi jogi jogsértés; Ügydöntő határozat.
A közigazgatási szankció fogalma és célrendszere Szankció célja RepresszióPrevencióReparáció
A közigazgatási szankció fogalma és célrendszere Represszió: a múltban elkövetett jogsértésért való felelősség érvényesítése a jogsértésért kiszabott arányos büntetéssel. A büntetés fogalmi elemei: 1.Bűnösség/vétkesség; 2.Az állam helytelenítésének kifejezése; 3.Elrettentés; 4.Megtorlás; 5.Jogi tilalom megszegése miatti elrendelés. Jogérvényesítő funkció hangsúlyozása.
A közigazgatási bírság A közigazgatási büntetőszankció alaptípusa. Represszív funkció. Objektív felelősségű bírságok. (Büntetés) Perszonalizált szankció. Generális prevenció, speciális prevenció. Kártérítési funkcióval ellátott objektív bírság. Jogalkotó széles mérlegelési lehetősége (AB). Arányosság követelménye (jogalkotói és jogalkalmazói)!
A közigazgatási bírság A bírság mértékének hazai szabályozása: 1.Relatíve határozott (alsó-felső határ); 2.Abszolút határozott (bírságképlet); 3.Abszolút határozatlan (nincs felső mérték); 4.Komplex. Bírságkiszabást enyhítő és súlyosító körülmények. Objektív (kár, érintett kör) és szubjektív (családi körülmények, bűnösség) körülmények.
A közigazgatási bírság a Ket. szabályrendszerében Az eset összes körülményeire tekintettel dönt; Mérlegelendő körülmények felsorolása: jogsértéssel okozott hátrány; a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatósága; a jogsértéssel érintettek körének nagysága; a jogsértő állapot időtartama; a jogsértő magatartás ismétlődése és gyakorisága a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartása a jogsértést elkövető gazdasági súlya. Elévülés (1 év; 5 év);
A közigazgatási bírság a hazai szabályozásban Tpvt. A bírság összege legfeljebb (…) az üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. Psztv. a piacfelügyeleti bírság összege százezer forinttól ötszázmillió forintig terjedhet. Psztv. A fogyasztóvédelmi bírság összege tizenötezer forinttól (…) az éves nettó árbevételének öt százalékáig, de legfeljebb százmillió forintig (2 milliárd forintig). Építésügy: 245/2006. Korm. Rendelet (alapbírság és a számított építményérték).
A közigazgatási intézkedések Anyagi jogi szankcionáló intézkedés. Célrendszere szerint: Döntően büntető jellegű; Döntően preventív jellegű; Reparatív célú; Jogvédelmi célú intézkedések. A bírság típusú szankciókkal ellentétben: Differenciáltabb joghátrányokat alkalmaz; Specifikusabb és egyéniesített szankcionálás; Többsége tisztán objektív alapú.
A közigazgatási intézkedések Represszív-preventív jellegű: üzlet működési engedélyének visszavonása; Preventív jellegű: bizonyos tevékenység folytatásának tilalma (biztosítás-felügyelet); Reparatív: eredeti állapot helyreállítására kötelezés; Objektív jogvédelmi jellegű: sajtótermék megsemmisítése, elkobzás, jogsértés megállapító határozat nyilvánosságra hozatala;
A közigazgatási szankció alanya Természetes személyek A jogsértés beszámítása; Jog által megállapított beszámítási feltételrendszer; Emberi méltóság / tulajdonhoz való jog sérelme; Szükségesség és arányosság; Objektív és szubjektív beszámítási kritériumok; A szankció alanyát jogszabálynak kell meghatároznia;
A közigazgatási szankció alanya Ritkán találunk szabályt a szankció alanyára: Közigazgatási jogi szabályok címzettjei; Hatósági jogalkalmazás mérlegel. Szervezeti vezetők felelőssége Ellenőrzési, irányítási feladatkör; Elmulasztotta elvárható módon teljesíteni a kötelezettségét; Teljesítése megakadályozhatta vagy megelőzhette volna a jogsértést.
A közigazgatási szankció alanya Szervezetek szankcionálása Szabályozott beszámítási feltételrendszer hiánya; Gyakran kimentést nem tűr; Büntetőjog dogmatika analógiája; Erős EU; ET hatás a területre.
A közigazgatási szankció egyéni felelősségi feltételei OsztályozásObjektív Nem-tiszta objektív Szubjektív
Objektív felelősség A közigazgatás-ellenes jogsértés jogi természetére alapozó felfogás; A jogsértés enyhe súlyára hivatkozó felfogás; Az objektív felelősséget a közigazgatási szankció nem-represszív céljával magyarázó elméletek.
A represszió helye a jogrendszerben Párhozamos represszió Horizontális Heterogén kumuláció Homogén anyagi kumuláció Homogén alaki kumuláció Vertikális
Heterogén kumuláció Más jogterületek büntetőszankciói halmozódnak; Ne bis in idem; 1.Közigazgatási bírság és büntetőjogi szankció párhuzama; 2.Közigazgatási és szabálysértési büntetés párhuzama; Heterogén kumuláció megnyilvánulási formái: 1.Hallgató szabályozás; 2.Megengedő szabályozás; 3.Tiltó szabályozás.
Homogén kumuláció Homogén anyagi kumuláció: különböző ágazatok közigazgatási büntetőszankciói halmozódnak; ET ajánlása is megengedi; Méltányosság; Homogén alaki kumuláció: ugyanazon ágazat azonos büntetőszankciója halmozódik; Ismételten kiszabható szankciók.
Vertikális párhuzamos represszió Modelljei: a)Az uniós szankciót az EU intézménye szabja ki; b)Az uniós szankció kiszabásának hatáskörét a tagállami hatóságok gyakorolják; c)Az uniós érdekeket közvetlenül a nemzeti jog szankciói védik a nemzeti hatóságok hatásköreivel.
Köszönöm a figyelmet!