A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv Előzmények: március:Az Európai Tanács ülése Lisszabonban december:Az Európai Bizottság közleménye a belső piaci szolgáltatások megvalósításának stratégiájáról július:Az Európai Bizottság jelentése a belső piaci szolgáltatások helyzetéről december:Az Európai Bizottság közleménye az üzleti szolgáltatások versenyképességéről január:Az Európai Bizottság javaslata a belső piaci szolgáltatásokról december: Megállapodás az irányelvről
A magyar álláspont kialakítása I. Kormányzati egyeztetés szakaszai Szakértői szintű egyeztetések (szolgáltatások – nem pénzügyi – szakértői csoport - SZMCS) 1123/2006 (XII.15.) Korm. hat. a tanácsi és az európai parlamenti tárgyalásokhoz igazodva egyeztette szakértői szinten a magyar álláspontot Három alkalommal kibővített ülés keretében szakmai, érdekképviseleti szervezetek bevonása Európai Bizottság főosztályvezetőjével konzultáció Budapesten ↓ Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság ↓ Közigazgatási Államtitkári Értekezlet ↓ Kormány testületi döntése július május 23. Uniós döntéshozatal szakaszai Európai Bizottság (2004. január 13., április 4.) Tanács szakértői szint:(Állandó Képviselet, SZMCS) Versenyképességi és Növekedési Munkacsoport (ír, holland, luxemburgi, brit, osztrák elnökségek) Coreper I. (Helyettes Állandó Képviselők) Versenyképességi Tanács (Miniszterek) informális (EP képviselőkkel) megállapodás a közös álláspontról, a közös álláspont elfogadása Európai Parlament első olvasatos szavazás második olvasatos szavazás Európai Tanács: (állam-és kormányfők) , /17., /23., /16., /23.
A magyar álláspont kialakítása II. Négypárti szakértői egyeztetés (2005. április 21.) Országgyűlés Gazdasági Bizottság: vélemény elfogadása (2005. október 4.) Európai Ügyek Bizottsága: –Az európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter tájékoztatója (2005. május 3.) –A tárgyalási álláspont-javaslat megküldése egyeztetési eljárás keretében (2004. évi LIII. Tv.) (2005. október 4., május 24.) –Az irányelv elfogadásáról tájékoztató (2007. február) Országos Érdekegyeztető Tanács – június 9. – május 10. Hatástanulmányok –Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, szeptember –Kopint-Datorg, május –Copenhagen School of Economics –Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis –Osztrák Gazdasági és Munkaügyi Minisztérium
A magyar álláspont kulcselemei Alapelv: –korlátozások általános és teljes-körű felszámolása –teljes jogú tagságból fakadó valamennyi jogosultság biztosítása Hatály: a szolgáltatások minél szélesebb körére terjedjen ki, egyes érzékeny területek (pl. egészségügyi szolgáltatások, szerencsejáték) kivételével Szolgáltatásnyújtás szabadsága (ex származási ország elve): Csak a határon átnyúló szolgáltatásokra vonatkozik. Korlátozások fenntartása/bevezetése feltételekhez kötött: –diszkriminációmentesség –arányosság –szükségesség –előzetes bejelentési kötelezettség A határon át nyújtott szolgáltatások keretében történő ideiglenes munkaerőmozgás (posting irányelv 96/71/EK) helyes alkalmazásáról bizottsági közleményt adott ki. Foglalkoztatási feltételek esetén arányossági teszt kell! (csak munkaerő védelme érdekében alkalmazható)
Irányelv érvényesítése jogszabályalkotás során (folyamatos) Jogharmonizációs javaslat ( CELEX szám: 32006L0123www.jogharmonizacio.hu 1036/2004. (IV.27.) Korm.határozat, 7001/2005. (IK 8.) IM irányelv Hazai jogszabályok és alkalmazásuk áttekintése (EKTB Szolgáltatások szakértői munkacsoportban) ( hatósági engedélyhez kötött gazdasági tevékenységek katalógusa) Jogszabály-módosítások elkészítése és deregulációjuk Határidő: december 28. Egyablakos ügyintézés kialakítása Az irányelv rendelkezései értelmében ezek feladata, hogy a magyar és tagállami szolgáltatók ott az irányelv hatálya alá tartozó szolgáltatások tekintetében minden olyan eljárást és alaki követelményt teljesíthessenek, amelyek a szolgáltatási tevékenység nyújtására való jogosultsággal és a szolgáltatási tevékenység gyakorlásával kapcsolatosak, akár letelepedés keretében, akár ideiglenes jelleggel, határon átnyúló jelleggel nyújtanak szolgáltatásokat. Az egyablakos ügyintézési pontok tevékenységüket főszabályként elektronikus úton végzik és az elektronikus eljárások mellőzése csak kivételesen indokolt esetben lehetséges. Az egyablakos ügyintézési pontoknak ezen túlmenően feladata a tájékoztatás is, vagyis az irányelvben előírt információknak a szolgáltatók részére történő hozzáférhetővé tétele. Belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv hazai alkalmazása
A szolgáltatási irányelv hazai és külföldi alkalmazása során tapasztalat nehézségek esetére Külügyminisztérium EU Gazdaságpolitikai Főosztály Budapest, 1027 Nagy Imre tér 4. Telefon: Fax: E-levélcím: Váradi Tibor, főosztályvezető A szakértői munkacsoport vezetője Dr. Peresztegi-Nagy Imola A szakértői munkacsoport titkára Gáspár Miklós A szakértői munkacsoport munkatársa Magyarországi SOLVIT központ Tel: Fax: E-levélcím: Dr. Kátai Anikó, osztályvezető A SOLVIT központ vezetője Dr. Panker Mária A SOLVIT munkatársa Varsányi Balázs A SOLVIT munkatársa