1 A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata dr.GEGES József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Advertisements

Irattári és levéltári funkciók a tanúsított szoftverekben Vágujhelyi Ferenc.
Útmutató az adatbázis használatához. − 1957 – ODK - Orvostudományi Dokumentációs Központ − 1960-tól: OOKDK - Országos Orvostudományi Könyvtár és Dokumentációs.
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár szeptember 7. Könyvtárosok Teadélutánja / „Next Generation” Önképzőkör Beke Gabriella Semmelweis Egyetem Központi.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Internet tudományos használata
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Nemzeti Audiovizuális Archívum
MEKkora a MEK köre? A 23 éves Magyar Elektronikus Könyvtár által elért eredmények és hatások Drótos László Országos Széchényi Könyvtár E-könyvtári Szolgáltatások.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
KRE-AKTÍV motivációs projekt
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A könyvtár mint rendszer
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Az internet minőségi információ halmazainak feltárásáról
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

1 A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata dr.GEGES József Ovidius Inc. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

2 Menű MÚLT – Jelenlét a világhálón Ki tud rólunk, ha nem... JELEN – Tartalom a világhálón Ki látogat meg bennünket, ha nem... JÖVŐ – Tudás a világhálón Ki használja a honlapot, ha nem... Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

3 A funkcionális információ és „feedback” folyamata Információ tulajdonosa Az információ és a tapasztalatok visszacsatolása itt halmozódik, de az érdek-érvényesítési potenciál itt a legalacsonyabb Csak nagyon kevés közvetlen felhasználói tapasztalattal és visszajelzéssel rendelkeznek Információ szolgáltatója, disztributora A könyvtáros társadalom OLVASÓK és felhasználók Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

4 A könyvtárak kettős „piaci” szerepe Információ szolgáltatók MARKETINGMARKETING MARKETINGMARKETING Költségvetési limit Könyvtári szolgáltatás HR limit MARKETINGMARKETING Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

5 A honlapok tartalmáról A szakmai elvárások, kompetenciák elemzése (HoN) A forrásokkal szembeni tudományos követelmény megfogalmazása (kórház, egyetem, kutatóintézet, állami szervezetek) Az alternatív megoldások sokoldalú elemzése a tartalom, eszköz és a kapcsolódások oldaláról A megoldások egybevetése a felhasználói körre jellemző sajátosságokkal. (nyelvismeret, interface, értéknövelő opciók stb.), Az alternatív megoldások költségelemzése Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

6 Minden figyelem öszpontosítása arra, hogy... A szakmai értékek kinek az érdekinek felelnek meg legjobban és a legkevésbé Biztos, hogy a kiválasztott szolgáltatás nyújtja a legmagasabb tudományos színvonalat is Hogyan állunk az integrált szolgáltatásokkal (linking) Milyen felhasználói előnyöket nyújt az új szolgáltatás kell-e új interface-t tanulni átjárhatók és átláthatók-e a források paraméterezhető-e a szolgáltatás van-e további lehetőség a találatok rendszerezésére stb. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

7 A honlapszerkesztés történetéből... 1.Kezdetben a honlapok az informatikusok „teremtményei” voltak – a technológia és látvány dominált 2.Ezt követően a könyvtárosok hozzáláttak a hagyományos könyvtári funkciók elektronikus, web-es leképzéséhez, felépítettek egy jól deffiniált, hagyományos és elektronikus dokumentumokra épülő virtuális világot – a maguk módján és a maguk tudása szerint 3.MOST - Itt lenne a legfőbb ideje, hogy az eddig elért eredmények alapján az orvos- szakmai kognitív megközelítés uralja a szolgáltatásoknak otthont adó platformokat Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

8 Milyen okok miatt szükség még a paradigma váltás 1.Az információ mennyisége sokszorta gyorsobban nö, mint azt feltételeztük – az emberi tényezők ugyanakkor sokszorta lassabban 2.Az információ kódolását, visszakeresését ma még szokások és sémák alapján végezzük 3.Ezért a szolgáltatások zöme dokumentum centrikus – amíg a hatékonyság érdekében a felhasználók szakmai, kognitív alapon, probléma centrikusan gondolkodnak 4.Minnél jobban koncentrálunk az információra, vagy az azt megtestesítő dokumentumra – annál kisebb az esély a kognitív modelhez való alkalmazkodásra 5.A szakmailag zárt adathalmazok (szolgáltatások) – kevesebb rugalmasságot engednek, belekényszerítik a felhasználót egy előre deffiniált adat- és kereső struktúrába 6.A ‘recall’ és ‘precise’ optimális aránya ennek következtében „kibillen” Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

9 2D Matrix dokumentum orientált szolgáltatás - amely „csak” kérdésekre ad választ - Rangsorolás, csoportosítás, listázás stb. MEDIA.MEDIA. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

2D Ultrahang 10 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

3D ultrahang 11 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

12 MEDIATYPE.MEDIATYPE. Probléma megoldás és keresés csakis 3D Matrixon lehetséges BELGYÓGYÁSZAT KARDIOLOGIA UROLÓGIA REUMATULÓGIA SZÜLÉSZET & NŐGYÓGYÁSZAT NEUROLÓGIA SEBÉSZET E.R. és így tovább... Orvostudományi diszciplinák Az információ típusai... Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

13 Link-Management (LM), mint a megoldás kezdeti lépése? Ha kellő körültekintés mellett létrehoztuk az igényeknek legjobban megfelelő forrásgyüjteményt, és annak használatáról, alkalmazásának módjairól konzultáltunk az érdekeltekkel, ugyanazzal az alapossággal kell kiválasztani a megoldást is! A források dinamikus összekapcsolása (DLM) nem információszolgáltatói feladat, de jó üzlet (mindkét félnek) Helyes és megalapozott döntés csakis az érintettek – informatikus, KÖNYVTÁROS, orvos és olvasó – együttműkö- dése révén hozható Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra

14 Az információ visszakeresésének hatékonysága jelentős mértékben függ a portál szerkezete és a felhasználók gondolkodási módja között huzódó ellentmodásoktól A felhasználók többsége jobban értékeli a tudományos tartalmat, a gyors átláthatóságot, valamint a kéznél levő információ feldolgozásra alkalmas eszközöket, az interface-nél, és a designe-- nál Csakis átlátható, integrálható, paraméterezhető megoldásokat szabad választani A dokumentum centrikus gondolkodást fel kell adni annak, aki szakmai problémákat akar megoldani. Az új megközelítés élharcosai a könyvtárosok, miközben maguk is változásra, változtatásra kényszerülnek Összefoglalóan Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra és végül...

15 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra COMMUNITY KILLS CONTENT... engedjék meg, hogy figyelmükért köszönettel bemutassak egy ideális probléma-orientált gondolkodót