A 2016. évi közfoglalkoztatási programok tervezésének főbb alapelvei Lőrincz Leó Közigazgatási főtanácsadó Közfoglalkoztatás Stratégiai és Koordinációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Kormány intézkedései és tervei
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Önkormányzatok turisztikai feladatai
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
BFH Európa Projektfejlesztő és Tanácsadó Kft.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés A közfoglalkoztatás főbb prioritásai évben Kistelek április 21.
Az önkormányzatok településfejlesztési
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés Fenntarthatóság a településüzemeltetésben A közfoglalkoztatás főbb prioritásai.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés és környezetvédelem A közfoglalkoztatás főbb prioritásai évben, a évi tervezés alapelvei.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A közfoglalkoztatás új rendszere és évi tervezése Festetics Palota Budapest, 2011.december 14. Lőrincz Leó főosztályvezető Közfoglalkoztatási és.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés A közfoglalkoztatás évi tervezésének főbb alapelvei Bük október.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Társadalmi integráció a kistelepüléseken A közfoglalkoztatás 2017
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Aktuális Munkaerő-piaci helyzet a jászságban
GYAKORLATI TAPASZTALATAI SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYÉBEN
„Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése”
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás évi kihívásai Nyírbátor október.
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

A évi közfoglalkoztatási programok tervezésének főbb alapelvei Lőrincz Leó Közigazgatási főtanácsadó Közfoglalkoztatás Stratégiai és Koordinációs Főosztály

2 Kormányzati célok 1.Teljes foglalkoztatottság felé haladás 2.Segély helyett munkát – az FHT-ben részesülők számának csökkentése 3.Elsődleges munkaerőpiacra történő kivezetés Szociális szövetkezetek számának bővítése Továbbfoglalkoztatási kötelezettség előírása Munkaerő-piaci képzések és szolgáltatások nyújtása Nyílt munkaerőpiac álláshelyeire történő közvetítés A célok eléréséhez biztosított forrás: 340 Mrd forint a „Start-munkaprogram” kiadási előirányzat 2016-ban

3 A évi közfoglalkoztatás indítása 1. A évi közfoglalkoztatás tervezése:  A évi „Start-munkaprogram” kiadási előirányzat 340 milliárd forint, amely közel fő éves foglalkoztatását teszi lehetővé;  Fő cél: 2018-ra kivezetni az FHT-ben részesülőket a nyílt munkaerőpiacra;  június 30-ig az FHT-sek átlagos létszámát 50%-kal kell csökkenteni;  A évi programok időtartama: március 1 – február A évi közfoglalkoztatás fő területei:  Értékteremtő, gazdasági szempontból mérhető programok: ráépülő programokban és mintaprogramokban  Szociális alapon működő, gazdasági szempontból nehezen vagy nem értékelhető tevékenységek: hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programokban, részben országos közfoglalkoztatási programokban, valamint a járási programok egyes programelemeiben valósítható meg  Cél: az eddigi programok folytatása mellett új típusú programok tervezése.

évi járási startmunka programok tervezése 1.Értékteremtés és nagy létszámú foglalkoztatás Szociális és gazdasági jellegű (értékteremtő) tevékenységek szétválasztása: Értékteremtő programok: Mezőgazdasági programok, helyi sajátosságokra épülő programok Szociális jellegű programok: belvízelvezetés, mg. utak karbantartása, belterületi utak karbantartása, illegális hulladéklerakó-helyek felszámolása

évi járási startmunka programok tervezése 2. Általános szabályok a költségekre vonatkozóan a)Mintaprogram/ráépülő program Ft/hó/fő fajlagos költség alatt Ft/hó/fő fajlagos költség felett – Ft/hó/fő fajlagos költség között (pénzügyi tervvel) Ft/hó/fő fajlagos költség felett (üzleti tervvel) b) Szociális ráépülő program Ft/hó/fő fajlagos költségig c) Bevételek visszaforgatása d) Önerő mértékének meghatározása nem 100%-os támogatás esetén

évi járási startmunka programok tervezése 3. Kivezetés a nyílt munkaerőpiacra a)Önálló elhelyezkedés az esélyek növelésével (pl.: képzés, szolgáltatások) és a közfoglalkoztatásban (munkaszocializációs szakasz), mint tranzitfoglalkoztatásban szerzett tapasztalatokat követően b)Bónusz rendszer c)Foglalkoztatást bővítő bértámogatás (jellemzően ESZA felhasználás) d)Munkahelyvédelmi Akcióterv e)Szociális Szövetkezet-szociális gazdaság f)Közfoglalkoztatási támogatás nélküli továbbfoglalkoztatási kötelezettség: Minta/ráépülő programok esetében Amennyiben 50% körül piaci értékesítésre termel Ft/hó/fő fajlagos költség felett Hatósági szerződésbe foglalva Tervtárgyaláson elfogadottak szerint Legalább a támogatás felével megegyező időszakra Átlagos közfoglalkoztatotti létszám 20-50%-a Egyéb munkaerő-piaci támogatás igénybe vehető hozzá Folytonosnak kell lennie a támogatást követően

évi járási startmunka programok tervezése 4. Létszámokkal kapcsolatos szabályok Nem aprózhatóak el a létszámok Legalább 5 fő (kivétel, ha a korábbiakban is alacsonyabb volt) Adminisztrátorok: 5-30 fő között 1 fő, minden további 30 főhöz 1-1 fő Munkavezetők: 5-10 fő között 1 fő, minden további 10 főhöz 1-1 fő Segítő személy (nem mentor!): a település valamennyi programjához 1 fő Mezőgazdasági szakemberek: mezőgazdasági programok tervezéséhez, megvalósításához (pl. falugazdász, SZIE hallgatók) 5. Egyéb szabály Támogatás maximális időtartama:

8 A közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó képzések 1. TÁMOP projekt megvalósítása:  A projekt adott lehetőséget között a közfoglalkoztatási képzések megvalósítására fő bevonása  Sikeresen végzett: fő ebből roma nemzetiségű: fő  október 2-ig 11,5 ezer fő képzése indult el a program maradványa terhére 2. A GINOP projekt előkészítése:  Várhatóan I. negyedévében (tervezetten januárban) indul;  fő képzésbe vonása a további létszám bevonása 2018-ig valósul meg;  Felzárkóztató, illetve a szakképzési programokba való becsatlakozást előkészítő képzési programok;  A konvergencia régiók megyéi vonhatók be

9 Támogató társadalmi/politikai környezet Világos kormányzati célok Stabil politikai megítélés A foglalkoztatáspolitika támogató hozzáállása Kormányhivatal támogatása Eszközök, infrastruktúra biztosítása, stabil finanszírozási háttér Egyre rugalmasabb keretfeltételek biztosítása Informatikai támogatás, ellenőrzés, monitoring A közfoglalkoztatás külső feltételrendszere

10 a személyes részvételen és partnerségen alapuló, több résztvevős (szakmai főtanácsadó, Kormányhivatal/járási hivatal, programkoordinátor, kérelmező, egyéb szakértők), interaktív, irányított egyeztetés; a kérelemben szereplő program Kormányzati elvárásoknak és a foglalkoztatáspolitikai törekvéseknek megfelelő, költséghatékony megvalósíthatóságának vizsgálata; a program helyi foglalkoztatási, gazdasági,közösségfejlesztési hatásai; a program hosszabb távú hatásai, fenntarthatósága, a továbbfejlesztés lehetséges irányainak figyelembe vételével. EREDMÉNYE: KONSZENZUSON ALAPULÓ MEGÁLLAPODÁS! Tervtárgyalás

11 forrás? Forráshoz A programtervezés alapdilemmája Programhoz program?

12 Jövőkép nélkül nincsen sikeres program! 1.Átfogó célok 2.Prioritások 3.Specifikus célok 4.Intézkedések

13 Esetünkben: A települést más településektől megkülönböztető belső ERŐSSÉGEK és GYENGESÉGEK, valamint a kulcsfontosságú külső LEHETŐSÉGEK és FENYEGETETTSÉGEK szemléletes összefoglalója. A jövőkép megalapozása: SWOT-analízis

14 Programtervezés/fejlesztés kiindulási pontok Természeti adottságok: földrajzi fekvés, éghajlat, domborzati viszonyok, vízrajzi viszonyok, gyógyvíz (hozam, összetétel, gyógyhatások), termálvíz, nemzeti park, tájvédelmi körzet, természetvédelmi terület, állat- és növényvilág, dűlő-utak rendszere stb.

15 Épített környezet városiasodás foka, lakóhelyi környezet, építészeti kultúra, népi építészet, műemlékek, ipari-, mezőgazdasági-, szolgáltatási építmények stb.

16 Ipari-, mezőgazdasági környezet korábbi munka- és termelési kultúra szakmai hagyományok.

17 Társadalmi, kulturális környezet helyi foglalkoztatottság és szerkezete, munkanélküliség, oktatás-képzés (igények, lehetőségek), szabadidőtöltés módja, sportolási lehetőségek, sport kapcsolatok, egyesületi-klubélet, lakosság turizmushoz való viszonya kulturális adottságok (intézmények, rendezvények, kapcsolatok), folklór, művészettörténeti hagyományok – emlékek, társadalmi tűrőképesség.

18 Gazdasági környezet helyi gazdaságpolitika, költségvetés, pénzügyi erőforrások, helyi adók és ezek felhasználási rendszere, a település gazdasági szerepe, a gazdaság szerkezete, munkahelyek, a település gazdasági kapcsolatai (vásárok, kiállítások), kereskedelmi ellátottság, pénzügyi szolgáltatások (banki és biztosítási vállalkozások), vállalkozási aktivitás, egyéb területfejlesztési programok.

19 Általános infrastrukturális helyzet a kistérség, a település megközelíthetősége, közlekedési kapcsolatai, közlekedés, hírközlés, tömegkommunikáció, közművek, egészségügy, oktatás, közbiztonság, hulladékgyűjtés, tárolás, hasznosítás.

20 A kistérség, a település társadalmi, gazdasági megtartó ereje helyi társadalom igényei, élhető települési modell, életminőség, helyben elérhető köz- és egyéb szolgáltatások.

21 A legfontosabb siker-kritériumok I. Partnerség, partnerségi szemlélet, partnerség-tudat Kölcsönös tisztelet és bizalom Személyes kapcsolatok mozgósítása A releváns szereplők részvétele, bevonása Elkötelezett, támogató hozzáállás Erőforrások mozgósítása, hozzájárulás a célok eléréséhez

22 Érdek-egyeztetés, konszenzus Közös gondolkodás, közös érdekek Együttműködés, közös munkamódszerek, közös munkaprogramok, akciótervek Konszenzusos jövőkép Közös döntéshozatal Érlelés, stratégia-készítés A legfontosabb siker-kritériumok II.

23 A stratégiai célok megfogalmazása Tervszerűség Megvalósíthatóság, indikatív mutatók Egyensúly a vezetés, menedzsment között Kommunikáció, külső/belső PR a sikerek közvetítésére Nyilvánosság, sajtó, társadalmi kapcsolatok Fenntarthatóság A legfontosabb siker-kritériumok III.

24 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!