Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Esélyegyenlőség integrált helyi tantervvel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kerettantervek fejlesztése
A tantervek, követelmények, feladattípusok
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
PROJEKT OKTATÁS.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Iskolakert.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Általános tájékoztatás Körzetünk Feál1-2. évfolyam Darus3-8. évfolyam „Gurulós módszer” Általános osztály (a) - projektoktatás Emelt óraszámú matematika.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Kaposi József. Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy- pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli:
„Referenciaintézmény kialakítása a II
DARUS a gyermekekért.
Feladatlapkészítés, diagnosztizálás
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DARUS a gyermekekért.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Esélyegyenlőség integrált helyi tantervvel

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu „Ha a többiekkel együtt maradhat a lányom, akkor beleegyezem az áthelyezésbe…”

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Integráció, de hogyan?  A lokális integrációt átmenet nélkül váltsa fel a teljes integráció vagy fokozatosan jussunk el a teljes integrációig? /szociális és átmenet funkcionális integráció után/  Kik integrálhatók?  Hányadik évfolyamra integráljuk be a sajátos nevelési igényű tanulót, tanulókat?

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  Egy-egy évfolyamon egy-egy osztályba hány sajátos nevelési igényű tanuló integrálható?  Milyen taneszközöket használjunk, milyen tankönyvekből tanítsunk?  Hogyan hidaljuk át az eltérő tantervi követelményeket?  Hogyan készítsük el a tantárgyi tanmeneteinket?  Milyen értékelési elveket kövessünk?

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Olyan programokat kerestünk 1997/98-as tanévben, melyek segítségével:  lehetőség nyílik az SNI /enyhe értelmi fogyatékos /tanulók integrált oktatására és  a hátrányos helyzetű tanulók lemorzsolódásának megakadályozására is.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Olyan tantervet kerestünk évekkel ezelőtt, amely lehetővé teszi tanulóink:  kézügyességének kibontakoztatását,  a nyitottságra nevelést,  kreativitást,  hagyományos foglalkozások megismerését.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu KOMP-CSOPORT augusztus 1-jén alakult. Célja:  olyan iskolák létrehozása, melyek minden gyereket befogadnak  -egységes 12 évfolyamos iskola  Közös fedél alatt biztosítják, hogy mindenki megkapja fejlettségükhöz igazodó és fejlesztésüket biztosító magas szintű oktatást és nevelést

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Egységes iskola:  Szelekciónélküli  Heterogén csoportszervezés, differenciálás  Befogadja a fogyatékkal élőket és az eltérő fejlődésű gyereket is  Választható képzési tartalom/egyéni tanrend biztosítása  Automatikus továbbhaladás 1-4.évfolyamon  Szöveges értékelés  Nyitott iskola  A 10. évfolyam után tanulási, képzési lehetőséget biztosít > minél többen érettségizzenek!

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Az első helyi tantervünk „Kalendárium”- komplex tantárgy  1997/98-as tanévtől kezdődően a KOMP–csoport tantervei közül a Dr. Trencsényi László nevéhez kapcsolódó „Kalendárium”-ot választottuk.  Az 1-3. évfolyamon az ének-zene, rajz, technika készségtárgyak tananyagát a „Kalendárium” című komplex tantárgy keretén belül sajátítják el tanulóink.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

Komplexitás  Szöveg /irodalmi anyag/  Dallam /zenei anyag/  Mozgás  Dramatikus játék /szokásjáték/  Eszköz, tárgy, technika / vizuális és kézműves anyag /

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Kalendárium Az esztendő rendjét követő népszokások Minden ünnep alkalmat nyújt  Képességfejlesztésre,  Képességalkalmazásra  Tevékenykedésre.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  Énekben, játékban, zenében élő szokásanyagot dolgoz fel.  A manuális tevékenységekhez szükséges anyagok nagy részét a gyerekek természetes környezetükből gyűjtik.  Tehát munkáikat főként természetes anyagokból készítik: csuhé, vessző, gyapjú,  Így önmaguk alkotnak használati- és ajándéktárgyakat, s nem a kész tárgy megvásárlására sóvárognak.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Minden témának van egy  előkészítő, jobbára gyakorló,  ismeretszerző,  fejlesztő szakasza és  egy a szokást – valóságos ünnephelyzetben – eljátszó inkább képességet alkalmazó záró szakasza. Bizonyos foglalkozások helyszínéül szabad teret, a tanulók családtagjainak lakhelyét is felhasználjuk, ahogyan ezt egyfelől a népszokások hagyománya is megkívánja, másfelől a kézműves vagy mozgásos tevékenységek anyag- és térszükséglete.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  A Kalendáriumi témák megnevezése tanévenként ismétlődik, azonos a parasztkalendárium hagyományos elnevezésével.  A tananyagot naptári ünnepekre, valamint a naptárban nem jelölt, de a néphagyományban ma is élő családi ünnepekre, szokásokra építjük fel.  Ősszel, télen, illetve tavasszal minden hónap jeles napjait, szokásait dolgozzuk fel évfolyamonként koncentrikusan bővülő ismeretanyaggal , a nyári hónapok szokásait pedig sűrítve a tanév első és utolsó hónapjában.  Így a 12 hónap jeles napjai köré építjük fel a „Kalendárium” tananyagát 10 hónapra elosztva.  Az évek során bizonyos építkezés mutatkozik meg.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  Nemezelés, fazekasság, szövés, fonás, hímzés, csuhézás, kosárfonás, bőrözés, szalmafonás és még számtalan sokrétegű tevékenység, mely  a gyermekek kézügyességét,  vizuális látását,  logikai képességét,  s magát a figyelmet, fegyelmet, s önfegyelmet, a pontosságot és kitartást fejleszti.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Néprajzi ismeretek Népismere t Népi mestersé gek Képzőművé szeti alkotások Képességfejlesztés Szeptemb eri jeles napok A piac a vásár és a búcsú szokásai Hagyomán yos gyermekját ékok: az ajándékozá si szokások; ajándékkés zítés természete s anyagokból Mézesbá bos Képek könyve: 32. oldal Piactér (fotó) Képek könyve: Alfred Sislley képe Képek könyve: Paul Cezanne - Csendélet IrodalmiÉnekes – zeneiDramatikusMozgás kulturális Vizuális – kézműves - gyakorlati Egyéb Csudatariszn ya c. mese – mondókák a vásárról Hej a sályi piacon Hívogat az iskola Egyenletes lüktetés érzékeltetése mondókákkal. tá és jele tudatosítása A dal játéka SétalépésVásárfia készítése: Mézesbáb, gyöngyfűzés, vásár színező CSOM Szabó Lőrinc: Falusi hangverseny A három vásárfia c. mese Kityrákotty mese Tüzet viszek Kityrákotty mese eljátszása Bábok készítése a Kityrákotty meséhez Weöres Sándor: A vásár Bolond asszony a vásáron c. mese Zenehallgatás: Székelyfonó – Kityrákotty mese Esik eső Őszi gyümölcsök a piaci asztalon: festéssel, hajtogatással, gyurmázással CSOM Zelk Zoltán: Piac, A négy vándor Horgas Béla: Hívogató Hogy a csibe hogy… Kék selyemkendő A dal játékIllatozó őszi fa készítése FELADAT LAP 1/1. Szeptember – Szent Mihály hava – Aratástól kenyérig, Mihály napi búcsú

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

A multikulturális tartalmak /népismeret és beás nyelv tanítása/ beépítésével helyi tantervvé dolgoztuk ki..

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

„Művészetek építőkockái”- komplex tantárgy 4-6. osztály  Az adott problémához minden lehetséges művészetből keresünk példát a szemléltetésre  Az esztétikai problémák rendszerezése

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu A tanulók hozott kulturális tapasztalataira támaszkodik. A folklorisztikus élmények mellett egy új típusú művészettel való kapcsolatteremtés kerül előtérbe. A témák feldolgozásának menete:  Definíció  Néphagyományok felkutatása  Népismeret  Ének-zene  Vizuális kultúra  Tánc  Dráma/bábjáték  Olykor irodalom

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

A témák feldolgozása rajz és ének órákat felváltó komplex foglalkozásokon történik heti 3 órában. Néhány példa a témákból:  Nagy jelképek: életfa;  Motívumok  Szimmetria-aszimmetria  Harmónia - diszharmónia  Szín, hangszín  Arány, viszony  Jel,stb.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

A személyi feltételek biztosítása az integrációban  A személyi feltételek adottak voltak.  Team-munka  Nagyobb odafigyelést és állandó konzultációt kíván ez a folyamat a sajátos bánásmódot igénylő tanulók tanítói és az integrációban résztvevő nevelők,nevelők, pszichológus,pszichológus, fejlesztőpedagógus,fejlesztőpedagógus, logopédus,logopédus, gyógypedagógus részéről.gyógypedagógus részéről.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  Egy időben van jelen a tanító néni a gyógypedagógus és/vagy a fejlesztőpedagógus a tantárgyi blokkok ideje alatt.  A normál ütemben haladókkal a tanító néni, a részképesség-zavaros gyerekekkel és az SNI tanulókkal pedig a gyógypedagógus vagy a fejlesztőpedagógus foglalkozik.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

Integrált helyi tantervünk

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Első lépésként:  tantárgyi tanmeneteket készítettünk.  A tantárgyi tanmenetekben először jelöltük az SNI tanulók adott órai anyagát.  A tartalmak között azonban nagyon kevés volt a közös tematika, a lefedettség.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Második lépés: Budapest – Gyermekek Háza  Az itt látottak megerősítettek bennünket abban, hogy:  bátran nyúljunk az évfolyamok tantervi követelményeihez, melyek egy-egy szakasz végéig átcsoportosíthatók.  a többkönyvűség megengedett, sőt ajánlott.  változatos munkaforma, óravezetési stílus elengedhetetlenül szükséges  a több éve alkalmazott differenciálás és a kooperatív tanulási technikák eredményesek.  az osztályokba integrált sajátos nevelési igényű tanulók létszáma behatárolt, maximum két- három fő.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Harmadik lépés: Kőpatakiné Mészáros Mária (OKI)  A tanmenetek helyett elkezdtük a helyi tantervünket írni.  A jó hangulatú együttlétek alatt elsajátítottuk a tantervkészítés alapvető elméleti tudnivalóit.  Első ütemben elkészítettük a matematika integrált helyi tantervünket 1-8. osztály számára  Majd a többi tantárgy integrált tantervét i s összeállítottuk.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

Tanterv – szillabus-típusú tantervek elrendezését követi  Előlap  Tartalomjegyzék  Az intézmény általános alapelvei, céljai, feladatai  Az intézmény bemutatása  A nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei  Az intézmény tantárgyi rendszere  Tantárgyi tantervek  Osztályozás, értékelés

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu  A tantárgy neve:  Célok, feladatok  Órakeret  Értékelés  Tankönyvek, segédletek  A továbbhaladás feltételei

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Osztályonként TémakörTananyag Általános isk. tagozat Integráltan oktatott (SNI) enyhe értelmi fogyatékos tanulók Követelmények Általános isk. tagozat Integráltan oktatott (SNI) enyhe értelmi fogyatékos tanulók

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Követelmények  Affektív követelmények rendszerét  Pszichomotoros követelmények rendszerét  Kognitív követelmények rendszerét

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Affektív követelmények  Az affektív követelmények a beállítódással, meggyőződéssel, emocionális viselkedéssel kapcsolatos célokat rendszerezik.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Pszichomotoros követelmények  A pszichomotoros követelmények a mozgásos készségekkel, képességekkel kapcsolatos tanulási célokat rendszerezik.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Kognitív követelmények  A kognitív követelmények az értelmi folyamatokkal kapcsolatos tanulás céljait, az értelmi folyamatokkal kapcsolatos tudás rendszerét írják le.  A kognitív követelmények arra válaszolnak, hogy mit, és milyen szinten kell megtanulni, megtanítani.

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Követelményekként is megfogalmazható feladatok

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu A gondolkodás szintjei Kérdések, amiket felteszünk Feladat- meghatározások (követelmény) Alapműveletek Ismeret: képes tényeket, fogalmakat, módszereket, szabályokat felismerni vagy felidézni Ki, mi, mikor, hol, hogyan, mennyi, milyen, melyik…? Nevezze meg Sorolja fel Határozza meg Válassza ki Jelölje meg Megértés: megérti, amit közöltek vele, fel tudja használni a közlés tartalmát anélkül, hogy másfajta tartalommal hozná kapcsolatba. Mi az alapötlete? Milyennek képzeli..? Mit gondol..? Hogyan foglalná össze..? Miért..? Képzelje el Mondjon példát Különböztesse meg Magyarázza el Egészítse ki Rajzolja le Alkalmazás (ismeret): képes az elméleti ismereteket, szabályokat, elveket, módszereket konkrét és sajátos esetekben használni. Hogyan példázza..? Hogyan áll kapcsolatban..? Használja fel Változtassa meg Számítsa ki DemonstráljaMódosítsa Találja meg

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu Magasabb szintű műveletek Elemzés (analízis): képes az adott tartalmat összetevői elemire, részeire bontani. Mik a részei vagy tulajdonságai..? Hogyan csoportosítaná??? Miben hasonlít, miben különbözik…? Mik az okai, indítékai..?? Mivel tudná bizonyítani…? Ossza fel.. Vázolja fel… Illusztrálja… Bontsa elemeire… Vizsgálja meg.. Hasonlítsa össze.. Következtesse ki… Egybefoglalás (szintézis): amikor képes az elemekkel, részekkel dolgozni és összerakni ezeket egy egésszé, képes egy új modellt vagy struktúrát létrehozni. Mire következtet…? Milyen gondolatokat fűzne..? Hogyan tervezne, készítene egy új..? Mi történne, ha ……-vel kombinálnánk? Mi lenne, ha…? Milyen megoldást javasolna..? Csoportosítsa … Kapcsolja össze… Tervezze meg.. Alkossa meg… Javasoljon megoldást… Értékelés: képes mennyiségi és minőségi ítéleteket alkotni arról, hogy anyagok és módszerek mennyiben tesznek eleget a kritériumoknak – kritikai gondolkodás. Egyetért-e..? Mit gondol..? Mi a legfontosabb… Hogyan rangsorolná… Hogyan döntene…? Milyen feltételeket szabna..? Döntse el… Ítélje meg… Értékelje… Becsülje fel… Bizonyítsa be… Rangsorolja…

Konrád Ignác Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda, Kétújfalu

„ A döntés nem jó vagy a rossz megoldás közötti választás! Csak arra van módunk, hogy a járható, de messze nem tökéletes utak közül kiválasszuk,amelyik a legjobbnak ígérkezik.” /P. H. Marvin/