„ SIGNALS” − Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban Budapest, augusztus 31.
EU Lifelong Learning Programme COMENIUS alprogram keretében: SIGNALS – Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban c. pályázat ◦ Fő kedvezményezett: University of Cologne ◦ Magyar konzorciumi partner: Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Módszertani Főosztály (Korintus Mihályné Dr.) ◦ A projekt megvalósításában egyik közreműködő: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara és Gyakorló Óvodája ◦ (Pedagógiai Kar részéről: Dr. Podráczky Judit, Dr. Nyitrai Ágnes, a Gyakorló Óvoda részéről: Kaponya Lászlóné)
Az EU-s projekt fő célkitűzései: - A kisgyermeknevelők, az óvodapedagógusok és a szülők támogatása az előremutató, fejlesztő felnőtt-gyermek kapcsolat kialakításában; - A kisgyermekeket (1-8 éves korosztály) nevelő szakemberek és a szülők kommunikatív kompetenciájának erősítése; - Kiváló Kooperatív jellegű Pedagógiai Gyakorlatok kialakítása az érintettek bevonásával. - A Kaposvári Egyetem feladata: az óvodáskori literációs fejlődés, az írásbeli kultúrába való belenövés támogatásához szükséges kompetenciák erősítését célzó fejlesztés Ez a feladat jól illeszkedik a Pedagógiai Karon folyó kutató-fejlesztő munkánkba
Régóta ismert, hogy a rendszeres mesélés az iskoláskor előtti populációban kb. 1,5 évnyi fejlettségbeli előnyt jelent (Nagy, 1980, Réger, 1992, Czachesz, 2001) A hátrányok felszámolásának egyik kulcsfontosságú eszköze a bontakozó literáció, az írásbeli kultúrába való belenövés támogatása az iskoláskor előtti korosztály körében a literációs fejlődés alakulásában a családnak meghatározó szerepe van a szülői kompetenciák erősítésének, a szülői bevonódás támogatásának kulcsszerepe van a módszertani fejlesztésekben
1) A szülőknek, a kisgyermeknevelőknek és az óvodapedagógusoknak a literációs fejlődésben játszott szerepe, a fejlődés támogatására irányuló fejlesztések (Bus, 2002, Cairney, 2003; Szinger, 2007 és 2009; Nyitrai, 1995, 2009, 2010, 2013; Nyitrai és Darvay, 2013) 2) A szülőkkel való kapcsolat terén történt szemléleti változások elemzése, a szülői bevonódás elősegítését célzó hazai fejlesztések (Hegedűs és Podráczky, 2012; F. Lassú, 2012; F. Lassú, Perlusz, Marton, 2012; Podráczky, 2013)
SIGNALS Pprojekt: 30 óvodapedagógus (egy megyei jogú város 2 óvodájában dolgoznak, adott nevelési évben kb. 300 gyermekkel/családdal) TÁMOP Pályázat: 30 bölcsődei kisgyermeknevelő (egy megyei jogú város 5 bölcsődéjének kisgyermeknevelői, adott nevelési évben kb. 300 gyermek járt a csoportokba) A módszerekről: Csoportos interjú 4 alkalommal Kvalitatív megközelítést igénylő kérdésfelvetés Az interjúszövegek szisztematikus, kérdés- csoportonkénti feldolgozása
A pedagógusok tapasztalatai, véleménye 1.A gyerekek meséhez, könyvhöz való viszonyáról, 2.Az otthoni mesélési szokásokról és ennek tendenciáiról, változásairól, 3.A szülők érdeklődéséről, bevonhatóságáról, 4.A meséhez, irodalomhoz való saját viszonyukról, felkészültségükről, sikereikről/kudarcaikról
Változatos kép: „a legtöbb családban mesélnek”, „az utóbbi években sokkal kevesebbet mesélnek”, „nem mesélnek” Könyvnézegetés, könyv ajándékba nem jellemző, ha mégis, ismeretterjesztő céllal Mesélés helyett TV (gyakori említés), a gyerekszobában is van TV „Divatmesék” (pl. Bogyó és Babóca) Veszített jelentőségéből a bensőségesség (pl. kevesebb testi kontaktust figyelnek meg)
Szeretik, de egyre kevésbé képesek végighallgatni Pedagógussal együtt, kétszemélyes helyzetben szívesen nézegetnek könyveket Könyvet ritkán hoznak be otthonról Pozitív tapasztalatok a könyvtárlátogatással A médiamesék a játékban előkerülnek (amit a pedagógusok negatív tapasztalatként élnek meg)
Közös mesélés szülőknek-gyerekeknek – vegyes tapasztalatok Interaktív mesélés szülőin – nem volt sikeres Drámajáték alkalmazása szülőin – kezdetben idegenkedés Szülők segítése a könyvválasztásban Könyvkiállítás és –árusítás A szülő akkor kér tanácsot a könyvekkel kapcsolatban, ha a gyerekkel valami probléma van
A kortárs irodalomról bizonytalan és vegyes megnyilatkozások Szakmai konzultációkat igénylése (pl. HUNRA) Működik az egymásnak ajánlás és a körbejáró versfüzet Az új TV-meséket nem mindenki követi nyomon
A projekt valamennyi résztvevője azonos kérdőívvel vizsgálta a bevonódással kapcsolatos véleményeket és tapasztalatokat a pedagógusok, a szülők és a gyermekek körében kis elemszámú mintán
Pedagógus kérdőív: A gyermekek bevonásáról A szülők bevonásáról Szülői kérdőív: Gyermeke bevonódásáról Saját bevonódásáról A gyermekek kérdőíve (pedagógus kérdezte a gyermekeket és írta le válaszaikat): Mit jelent a gyermeknek, hogy bevonódhat? Hogyan vonódhat be a gyermek?
Pedagógusok a szülői bevonódásról Szülők a saját bevonódásukról Gyermekekkel közös programokon részvétel Gyermekprogramok szervezése Szülői programokon részvétel Az óvodai élet megfigyelése Az óvoda feltételeinek jobbításában részvétel Gyermekekkel közös programokon részvétel Gyermekek tevékenységeivel, programjaival kapcsolatos döntések meghozatalában részvétel Szülői programokon részvétel Óvodai élettel kapcsolatos döntések
A kutatás terén: A pedagógusok szülőképének és szülőkkel kapcsolatos attitűdjeinek feltárása A módszertani fejlesztések terén: Egy, a szülőkkel / családokkal való kapcsolatot új alapokra helyező továbbképzési projekt kidolgozása, amely a szülőkkel kapcsolatos attitűd formálását, a szülők bevonásának differenciált módszereit és konkrét cselekvési programokat helyezne a középpontba Szülői kompetenciát erősítő programok kidolgozása és kipróbálása (Szülői estek a Gyakorló Óvodában) A pedagógusok literációs fejlődés támogatásával kapcsolatos kompetenciáinak gazdagítása
Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Nyitrai Ágnes és Podráczky Judit