„SIGNALS” − Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban Budapest, 2015. augusztus 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Szülők gyermeknevelési kompetenciájának támogatása „Signals” projekt zárókonferencia Szuhár Mariann.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
HHR.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A gyermeki jogok érvényesítése
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A gyermeki jogok érvényesítése
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Előadás másolata:

„SIGNALS” − Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban Budapest, augusztus 31.

 Segíteni és megerősíteni a gyermekek, a szülők és a nevelők közti egyetértést  Interakciókat gazdagítani és együttműködni a gyermekek érdekében  Generálni a közös tanulási tapasztalatokat együttesen végrehajtott projektek keretében  Nevesíteni Kiváló Együttműködési Pedagógiai Gyakorlatokat  A tanulás aktív ágenseiként elismerni a gyermekeket  Létrehozni a kapcsolatot a SIGNALS projekt eredményei és a továbbképzések közt  Segíteni egy európai modell kidolgozását kölcsönös konzultációk alapján

 A szülők alapvető joga, hogy résztvegyenek gyermekük nevelésében.  Kutatások mutatják, hogy a szülők együttműködése a gyermekkel és a gyermekintézmények nevelőivel fontos a gyermekek jól-léte és tanulása szempontjából.  Szoros kapcsolat van a szülők együttműködése és a gyermek későbbi tanulmányi eredményei között, vagyis meghatározó a szülők szerepe.

Hét ország egy-egy intézményének részvételével  kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek, gyermekek és szülők kommunikációs és pedagógiai kompetenciáinak fejlesztését  olyan pozitív, előremutató és fejlesztő felnőtt- gyermek kapcsolatok kialakítását célozta meg amelyek fokozottan támogatják a gyermekek fejlődését és tanulását

 A fókuszban a demokratikus részvétel állt (az érintettek aktív, konstruktív bevonása a tevékenységekbe), és a gyermekek nézőpontjának felderítése annak érdekében, hogy be lehessen őket vonni a felnőtt részvételével zajló fejlődés/fejlesztés folyamatába.

 Konzorcium vezetője: Kölni Egyetem Mozgásnevelés és Mozgásterápia Tanszéke  Finanszírozás: EU Lifelong Learning Programme COMENIUS alprogramja  2014 január-2015 december  Partnerek: hét ország egy-egy intézménye, amelyek mind szerepet vállalnak a kisgyermekkori nevelés valamely területén, pl. pedagógusképző intézmény, kutatóintézet, iskola, bölcsőde, óvoda

 Németország: A térbeli feltételek és az anyagfelhasználás áll a fókuszban egy óvoda felújítása kapcsán a külső és a belső tér áttervezésének folyamatában, amely egyúttal befolyásolja a pedagógiai elképzeléseket is a tekintetben, hogy több hely jusson a mozgásra és az aktivitás orientált tanulásra. A tanulmányozás, értékelés és megvalósítás folyamatában minden érdekelt fél – gyermekek, szülők és pedagógusok – egyaránt részt vesznek.

 Dánia: Együttműködés kialakítása óvodapedagógusok és szülők közt a gyermekek egészséggel kapcsolatos tudásának és egészséges életmódjának fejlesztése érdekében.  Görögország: Pedagógusok, szülők és első- és második osztályos gyermekek interaktív, együttműködést igénylő tanulási helyzetekben vesznek részt.  Magyarország: Szülők, nevelők és gyermekek részvétele a bölcsődei beszoktatás folyamatában; és a bontakozó literáció támogatása óvodában.

 Románia:A „Lépésről lépésre” elnevezésű program bevezetése olyan iskolákban, ahol magas a kimaradók és a Roma gyermekek aránya.  Svédország: Nem svéd anyanyelvű gyermekek óvodakezdése  Izland:Gyermekek, szülők és pedagógusok együttes munkája az óvodából iskolába lépés folyamatában.

 Gyermekeknél: Javul a gyermekek óvodai és iskolai közérzete, többet és jobban vesznek részt a tevékenységekben és javul az iskolába járás aránya.  Szülőknél: javul az önbizalmuk a saját szülői szerepüket illetően, illetve javul a szülők, gyermekek és pedagógusok közti kapcsolat.  Pedagógusok: javul a szakmaközi együttműködés, több figyelmet fordítanak a karrierjükre, szakmai fejlődésükre.

 a kölcsönös megértésen alapuló rugalmasabb, nyitott, szenzitív és hatékony kommunikáció, valamint jobb kommunikációs kompetenciák alakulnak ki,  a projekt támogatja a demokratikus részvételi jogok gyakorlását és a gyermekek nézőpontjának, véleményének a figyelembe vételét.

 Összefoglaló kötet, amelyben minden ország bemutatja az általa vizsgált jó gyakorlatot.  Javaslat európai képzési és továbbképzési modulokra a partnerországokban fellelhető jó gyakorlatok összegyűjtése, elemzése és összesítése eredményeképpen.

 Partner: Budapest, XI. kerületi Szemünk Fénye Központi Bölcsőde  Beszoktatás helyzetének bemutatása és elemzése a szülőkkel való kapcsolattartás egész éves komplex folyamatának részeként  Az elemzés keretei: jogszabályok, szakmai útmutató, valamint a „bevonódás” a „kompetencia” és az „együttműködés” elveinek megjelenése a szakmai programban

 Dokumentum elemzés ◦ Szakmai programot meghatározó jogszabályok ◦ Módszertani útmutató ◦ Helyi szakmai programok ◦ Beszoktatásról tájékoztató ◦ Kisgyermeknevelői feljegyzések  Fókusz csoport interjú szülők és kisgyermeknevelők részvételével  Felmérés kisgyermeknevelők, szülők és nappalis hallgatók körében  Szóhasználat és fényképek elemzése

BeszoktatásRendezvények szülők részvételével Napi találkozások Szülők a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek Kisgyermek- nevelők a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek Nappalis hallgatók a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek a)szükségletek b) nehézségek c) sikerek

 Együttműködés: ◦ Leginkább a szülőkkel ill. más szervezetekkel való együttműködésre utal. ◦ A kisgyermeknevelők és szülők között a gyermekek érdekében történik. ◦ Az egyik legfontosabb fogalom, amely a gyermekekkel való foglalkozást meghatározza, kiemelve a gyermekek meghallgatását, véleményük figyelembevételét és a tevékenységük támogatását (és nem irányítását).

 Interakció: ◦ Szorosan kapcsolódik az „együttműködés” kifejezés jelentéséhez. Leggyakrabban a gyermek játéka, beszédtanulása és tanulása kapcsán fordul elő.  Részvétel: ◦ A gyermekek önállóságának fejlődése a tevékenységekbe – főleg a gondozási tevékenységekbe és az önkiszolgálásba – való bekapcsolódása kapcsán hangsúlyos szerepet kapott

 Demokrácia/demokratikus: ◦ A „demokrácia” szó nem szerepel a dokumentumban, de többször kifejezésre kerül a gyermekek jogainak, a családok kulturális hátterének, vallási és egyéb sokféleségének tisztelete; a gyermekek nyitottá, empatikussá és toleránssá nevelése társas kapcsolataikban.  Kompetens/kompetencia: ◦ Leggyakrabban a gyermekek fejlődésének támogatása és a szülőkkel és más szervezetekkel való együttműködés kapcsán szerepel, oly módon, hogy utalás történik kompetenciájuk figyelembevételére.

Szükségletek: szülő jelenléte, biztonság, gondoskodás, elfogadás, szeretetteljes odafordulás, idő, fokozatosság Nehézségek: elválás szülőtől, alkalmazkodás, ismeretlen környezet, napirend, evés, alvás Sikerek: beilleszkedés, önállósodás,bölcsőde és kisgyermeknevelő megszeretése, sikerélmény, új kapcsolatok/barátok

Szükségletek: elfogadás, tájékoztatás, megnyugtatás, bizalom, empátia, visszajelzés, gyermeke jól érezze magát Nehézségek: elválás a gyermektől, változások, szabályok betartása, kommunikáció, szokások megértése Sikerek: jól érzi magát a gyermek, gyermek önállósodása, kisgyermeknevelők és a bölcsődei élet megismerése, sikeres együttműködés, megfelelő kommunikáció

Szükségletek: szülő együttműködése, toleranciája, jó kapcsolat kialakítása a szülővel, információ a gyermekről és családról, bizalom Nehézségek: szülői elvárások, szülővel való együttműködés hiánya, egyszerre több gyermek beszoktatása, Sikerek: elfogadja a gyermek, sikeres beszoktatás, jó kapcsolat a szülővel, szülők pozitív visszajelzése

kisgyermeknevelőkszülők  Önállósági törekvésekben való megerősítés  Bölcsődei napirend megismerése  Különböző ünnepeken való részvétel  Önálló döntések meghozatalának lehetősége  Gyermekek közösségébe való beilleszkedés  Kényszerítés, erőltetés nélküli tevékenységek

kisgyermeknevelőkszülők  Gyermek beszoktatása az új közösségbe  Ünnepeken való részvétel  Szülőcsoportos beszélgetések  Szülői érdekképviseleti fórum  Szülő betekintést nyer a bölcsőde életébe  Gyermekkel kapcsolatos bevonódás  Gyermek fejlődésének nagyobb figyelemmel kísérése  Bölcsődei élet megismerése

 Igény ◦ Még több információ iránt ◦ Kölcsönös bizalomra és megértésre ◦ Jó kommunikációra ◦ Elegendő időre ◦ Visszajelzésre ◦ Szeretetteljes, elfogadó légkörre

 Szülők nem tudnak sokat a kisgyermeknevelőről (sok válasz hiányzik)  Kisgyermeknevelőknek nem igénye a szülők véleményének kikérése, a megismerés fontos nekik  Gyermekek egyéni szükségleteinek megismerése és kielégítése nem jelenik meg a felmérésben

Köszönöm a Szemünk Fénye Központi Bölcsőde vezetőjének, kisgyermeknevelőinek és felmérésben résztvevő szülőknek és hallgatóknak a közreműködést, valamint az Egyesített Bölcsődei Intézmények vezetőjének a támogatását Köszönöm a figyelmet!