Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A matematikai nevelés története, helye, szerepe Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége.
A Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport találkozása
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
A tanulás támogatása és tanítása
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
ÓVODAPEDAGÓGUSI KOMPETENCIÁK
Egyéni fejlesztési tervek
Jó gyakorlatok összegzése
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Előadás másolata:

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK

Pszichológiai – pedagógiai alapokra épülhetnek Figyelembe veszik az ONAP gyermekképét óvodaképét az óvodai nevelés általános céljait, elveit, feladatait A sokoldalú, harmonikus személyiségfejlődés részeként a maga speciális tartalmával, módszereivel, sajátos eszközeivel segítse a személyiség kibontakoztatását, az egyéni képességek fejlődését. Nem a matematika tudományának elsajátítása a cél!

A matematikai nevelés konkrét céljai Változatos tevékenységeken keresztül történő matematikai tapasztalatszerzés A gyermeket körülvevő szűkebb és tágabb emberi-, természeti- és tárgyi környezet mennyiségi-, formai- és téri viszonyainak megtapasztalása A szerzett tapasztalatok, ismeretek rendszerezése, bővítése, matematikai szemléletmód alapozása Az értelmi képességek fejlesztése, különös tekintettel a gondolkodás fejlesztésére A matematikai jellegű tevékenységekhez való pozitív viszonyulás

A matematikai nevelés általános alapelvei (ONAP) A gyermeket tisztelet, elfogadás, szeretet és megbecsülés övezze! Életkori sajátosságainak, eltérő egyéni fejlődési ütemének figyelembevétele A játékhoz, mint alapvető tevékenységformához való jog tisztelete Magatartásának érzelmi vezéreltségének elismerése Társas szükségleteinek közösségi élményekben való kielégítése

Speciális - a matematikai nevelésre vonatkozó - elvek a cselekvő aktivitás, önállóság elve a személyes érdeklődés, kíváncsiság, a belső motiváció elve a kötetlen részvétel elve a szabad próbálkozások, és a tévedés szabadságának elve az érzékszervi változatosság elve a konkrétság, a szemléletesség elve a problémamegoldás, a felfedezés elve az ösztönző támogatás elve az indirekt irányítás, a figyelemfelkeltés elve az önkifejezés elve a kreativitás elve az önbizalom, felelősség, tudatosság elve A célok, az elvek annyit érnek, amennyi megvalósul belőlük!

A matematikai nevelés általános feladatai Az óvodás gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése: egészséges életmód alakítása (mozgásigény, biztonság) érzelmi nevelés, szocializáció (derűs, megértő légkör, pozitív attitűd) erkölcsi nevelés (megértés, segítségnyújtás, elfogadás) értelmi nevelés (konkrét feladatok)

A matematikai nevelés konkrét feladatai Gazdag környezet - a valóság formáival, mennyiségi, téri viszonyaival kapcsolatos tapasztalatszerzés A játék élményével történő megismerő és problémamegoldó tevékenységek Az egyéni megismerő képességek, a problémamegoldó gondolkodás fejlődésének – fejlesztésének lehetősége A megértéshez szükséges képességek fejlesztése: az azonosítás, a megkülönböztetés, az összefüggések felismerése, állítások, kérdések, utasítások megértése Logikai ítélőképesség, a konstruáló képességek fejlesztése, a kreativitás, a szabad alkotás lehetősége

Iskolaelőkészítés – matematikai nevelés ? Testi, lelki és szociális kritériumok Matematikai nevelés - a tanuláshoz szükséges képességek fejlődésének elősegítése: Az érzékelés, észlelés differenciálódása, a téri észlelés, a formaészlelés, a mennyiségészlelés fejlődése A tanulás alapját képező szándékos figyelem kialakulása, tartalmának és terjedelmének bővítése, a figyelem megosztásának, tartósságának növelése A szándékos emlékezet alapozása (a verbális bevésésben és felidézésben kisebb a szerepe )

Az alkotó képzelet fejlődése Elemi ismeretek önmagáról és környezetének mennyiségi és formai viszonyairól A cselekvő-szemléletes és képi gondolkodás mellett az elemi fogalmi gondolkodás fejlődése A problémák megértése, megoldása, a feladattudat mélyülése Hogy valóban elősegíti-e, az sok mindentől függ!