Vezetési ismeretek I. Dr. Müller Anna Rezidens törzsképzés Szeged, november 9.
Vezetés Szervezeteknek van céljuk (igény kielégítése) struktúrájuk struktúrájuk (célok megvalósítását szolgálják) forrásaik (humán, anyagi; működést biztosítják ) külső környezetük (kölcsönhatás) menedzsmentjük: források, struktúra, környezet összehangolása a célok megvalósítása érdekében
Szervezetek kialakítását, működését befolyásoló tényezők struktúra működési folyamatok vezetési elvek szervezeti kultúra piaci környezet – változékonyság, komplexitás tudományos technikai környezet → K+F, szervezet szervezetközi kapcsolatrendszer – érdekvédelmi, kormányzati, politikai szervezetek kulturális környezet – magatartásformák, viselkedési szabályok környezet → → hatékonyság
Szervezeti struktúra Elsődleges strukturális jellemzők munkamegosztás hatáskörmegosztás koordinációs eszközök Másodlagos struktúra konfiguráció
Munkamegosztás Feladatkomplexum → részfeladatok, szervezeti egységekhez telepítés munkamegosztási elvek funkcionális (beszerzés, termelés, értékesítés, pénzügy) tárgyi (termékek, anyagok, vevők) regionális (földrajzi, értékesítési terület) Egydimenziós szervezet: egy munkamegosztási elv funkcionális szervezet – funkcionális elv divízionális szervezet – tárgyi vagy regionális elv Két/többdimenziós szervezet matrix szervezet – 2 elv tenzorszervezet – 3 elv
Hatáskörmegosztás Vezetők – hatáskörrel való rendelkezés hatáskörök felosztása (döntési, utasítási) Egyvonalas szervezetek ↓, ↑ függelmi, szakmai irányítás nem különül el (feladatkijelölés (utasítás) ↓, jelentés ↑ ) előny: áttekinthető, egyértelmű hátrány: Ø horizontális kommunikáció Többvonalas szervezetek függelmi, szakmai irányítás elkülönül
Koordinációs eszközök differenciálódás mértéke szabja meg a koordinációs igényt Koordinációs eszköz típusaKoordinációs eszköz Strukturális szervezet alapstruktúrájába beépül, elsődleges munkamegosztást, hatáskörmegosztást nem /alig módosítják hierarchia (vertikális koordináció) ad hoc- és állandó bizottság, team, projekt, törzskarok termékmenedzseri rendszer Technokratikus controlling elemei szabályok, szabályzatok, eljárások; tervek, programok, menetrendek; költségkeretek (budget), pénzügyi tervek Személyorientált az egyén szervezettel való azonosulása Konfliktuskezelés, vezető kiválasztás, szervezeti kultúra, belső értékrend, (tovább)képzés
Konfiguráció Elsődleges strukturális jellemzők formálják származtatott, de önálló jelentéstartalommal bír szervezet mélységi tagoltsága (hierarchia) szervezet szélességi tagoltsága (egy vezető alá közvetlenül tartozók száma) szervezeti egységek mérete (foglalkoztatottak száma)
Szervezeti alapformák Egydimenziós szervezetek Funkcionális szervezet Funkcionális szervezet (1 munkamegosztási elv) Divízionális szervezet Divízionális szervezet (1 munkamegosztási elv) Többdimenziós szervezetek Mátrix szervezet Mátrix szervezet (2 munkamegosztási elv) Tenzor szervezet Tenzor szervezet (3 munkamegosztási elv) Duális szervezetek Elsődleges struktúrára ráépülő szekunder struktúra Stratégiai üzleti egységek Team szervezetek
Funkcionális szervezet Jellemzők Kialakítás, működés előfeltétele stabil környezet (piaci, tudományos, technikai, technológiai) Strukturális jellemzők munkamegosztásfunkciók szerint erőteljes szabályozottság hatáskörmegosztáscentralizált döntési jogkörök koordinációvertikális – csatornák horizontális – project, team, bizottság controlling eszközök konfiguráció→ →
A funkcionális szervezet alapformája Vállalatvezetés Törzskar Alaptevékenység/végrehajtás Tervezés, pénzügyKereskedelem Fejlesztés Termelés- irányítás funkcionális irányítás egyéb funkcionális jellegű feladatok irányítását ellátó egységek is kialakíthatók, vonal-törzskari (pl. tanácsadó) kapcsolatok, szakmai tartalmú utasítási, jelentési kapcsolatok.
A funkcionális szervezet konfigurációja Tervezés, pénzügy Vállalatvezetés Kereskedelem Fejlesztés Végrehajtás Termelés- irányítás Végrehajtás Törzskar lineáris(utasítás-jelentési) kapcsolatok = független kapcsolatok funkcionális alapú szakmai irányítási kapcsolatok vonal-törzskari kapcsolatok (pl. tanácsadók)
Funkcionális szervezet Előnyei - standardizált folyamatok csökkentik a koordinációs költségeket - vállalati stratégia kialakítása egyszerű és olcsó Hátrányai - felesleges mennyiségi (minőségi) tartalékok - megváltozott környezethez nehezen alkalmazkodik - stratégiai szemlélet elhanyagolása - nehezen áttekinthető materiális és információs kapcsolatok - korlátozott lehetőségek a vezető kiválasztására
Divizionális szervezet divízió: divízió: relatíve autonóm felelősségi és elszámolási egység (saját irányító és végrehajtó apparátus) környezeti kihívásokra adott szervezeti válasz növekvő vállalati méretek erőteljes termelési - és termékdiverzifikáció a vállalat növekvő internacionalizálódása egydimenziós, többvonalas szervezet típusai cost-center (önálló költségközpont) költségkeret betartása, működési költségek minimalizálása profit-center (önálló nyereségközpont) bevételek befolyásolása, működési eredmény alakulása investment-center (önálló tőkeallokációs központ) forrásszerzés, -felhasználás, működésbe vont tőke leghatékonyabb felhasználása
Divizionális szervezet Jellemzők Kialakítás, működés előfeltétele széles termékskála; termékcsaládok kialakítása; relatíve dinamikus környezet Strukturális jellemzők munkamegosztás tárgyi vagy regionális; központi funkciók kialakítását indokolhatják: párhuzamos munka elkerülése (fejlesztés) tételnagyság eszközkapacitás jobb kihasználása egységes piaci fellépés hatáskörmegosztás centralizált döntések a divízión belül koordináció pénzügyi, controlling eszközök; vezetőkiválasztás konfiguráció → →
A divízionális szervezet egy lehetséges formája Központi személyzeti és szociális irányítás Központi igazgatás, jog, ellenőrzés Központi K + F Központi pénzügyek, kontrolling Stratégiai tervezés Központi marketing Szolgáltató szervezetek Vállalatvezetés B termékcsoport divízió Divízióvezető Gyártmány- és gyártásfejlesztés Termelés Marketing, értékesítés Munkaerő- és bérgazdálkodás Végrehajtás Gyáregységek vagy üzemek Gyár Gyáregységek vagy üzemek Gyár A termékcsoport divízió C termékcsoport divízió
Divizionális szervezet Előnyei - világos célmeghatározás - erőteljes piaci orientáció - teljesítményre ösztönző felelősségi és érdekeltségi rendszer - általános vállalatvezetői tapasztalattal bíró vezetők kínálata Hátrányai - divízió egoizmus - decentralizációval járó létszámnövekedés - párhuzamos funkciók - stratégiai-operatív feladatok nehezebb integrációja
Mátrix szervezet 1928 – Procter & Gamble két munkamegosztási elv szimultán alkalmazása mátrixstruktúra metszéspontjai végrehajtandó feladat szervezeti egység (multinacionális cégek) (több)dimenziós szervezeti forma kialakítás feltételei heterogén környezeti szegmensek gyakori változásai komplex, nagy újdonságú és rizikótartalmú feladatok szervezeti tagok fejlett kommunikációs és kooperációs készsége
A termékorientált mátrixszervezet Pénzügy/ kontrolling Fejlesztés Kereske- delem Vállalatvezetés A termékcsoport B termékcsoport C termékcsoport Termelés- irányítás
Tenzorszervezet három dimenzió multinacionális vállalati jellemző kialakítás oka termékmenedzserek /igazgatók nem képesek kellő rugalmassággal követni a piaci szegmensek változásait → erőteljes regionális szemlélet érvényesítése
Háromdimenziós tenzorszervezet konfigurációja Kereskedelem I. régió K + F Vállalatvezetés A termékcsoport divízió B termékcsoport divízió C termékcsoport divízió Termelés II. régió III. régió Funkció Tárgy Régió
Duális szervezetek elsődleges struktúra (munkamegosztási, hatásköri és koordinációs elvek), melyre ráépül egy másodlagos struktúra formái stratégiai üzleti egységekkel működő szervezetek nagyfokú stabilitás team szervezet elősegíti a többtényezős problémák kezelését, a döntés minőségének javulását szervezeten belüli szociális, emberi kapcsolatok erősödése egyéni felelősségvállalás háttérbe szorul(hat) döntés előkészítésre/döntésre fordítandó idő növekszik energiát von el az operatív munkavégzéstől előny hátrány
A stratégiai üzleti egységek kialakításának lehetséges módjai Pénzügy/ kontrolling Fejlesztés Marketing Vállalatvezetés Divíziócsoport I Személyzeti Divíziócsoport II D1D1 D2D2 1. Stratégiai üzleti egység D5D5 D3D3 D4D4 2. Stratégiai üzleti egység 3. Stratégiai üzleti egység D6D6 D7D7 D8D8 D9D9 4. Stratégiai üzleti egység
Vezetés Szervezeteknek van céljuk (igény kielégítése) struktúrájuk (célok megvalósítását szolgálják) forrásaik (humán, anyagi; működést biztosítják ) külső környezetük (kölcsönhatás) menedzsmentjük menedzsmentjük: források, struktúra, környezet összehangolása a célok megvalósítása érdekében
Menedzseri szerepek Interperszonális (személyközi) vezéralak – reprezentálja a szervezetet vezető – hatalom, döntési pozíció összekötő – szervezet – külső személyek Információs (technikai) monitor – információk összegyűjtés ellátó – információ szétosztás szóvivő – PR része Döntési (koncepcióalkotási) enterpreteur – belső vállalkozó (újítás, ötletek) konfliktuskezelő (zavarelhárító) erőforrás szétosztó (resource allocator) tárgyaló (döntnök)
Vezetői stílusok - döntési „játéktér” Irányító stílus a vezető előírja a feladatokat, biztosítja a feltételeket, majd kiadja az utasításokat; gyenge kapcsolatigény Bevonó stílus a kölcsönhatásra koncentrál; feladatorientáltság, erős munkatársi kapcsolatok Megbízó stílus a vezető elsődleges célja, hogy a szervezeti célok és célkitűzések megvalósuljanak; kevés a napi érintkezés vezető és beosztott között, kismértékű feladatorientáltság Bátorító stílus célja a beosztottak önbizalmának növelése, s ez megkívánja a kétirányú kommunikáció képességének meglétét
Közvetlen irányítás – menedzselési módszerek Kulcsfontosságú elemek emberi erőforrás menedzsment emberek motiválása megfelelő kommunikáció kollektívák (teamek) kialakítása szervezeti kultúra konfliktusfeltárás, -kezelés
Emberi erőforrás menedzsment (EEM) magához vonzani, megtartani és képességeikben fejleszteni … biztosítja, hogy a szervezet képes legyen magához vonzani, megtartani és képességeikben fejleszteni a számára szükséges alkalmazottakat; összhang igények (elvárások), a munkát végzők ismeretei, képességei, attitüdjei összhang megteremtése a munkakörök, feladatok által támasztott igények (elvárások), a munkát végzők ismeretei, képességei, attitüdjei között; integrált szemlélet a feladatok integrált szemléletű tervezése, végrehajtása. értékelése
Emberi erőforrás menedzsment (EEM) Tervezés (jövőbeni szükséglet, kínálati oldal) Toborzás - lehetőségek Kiválasztás általános felvételi politika (legjobb szakemberek, anyagi megbecsülés) munkakör tervezés (feladatok, kötelességek) munka sikerének mérése (munkasikerességi kritériumok) munkakör specifikáció (képzettség, tudás, képesség, személyiségjegyek) kiválasztási eljárás Munkakör elemzés, megtervezés, kialakítás → munkaköri leírás Teljesítményértékelés értékelés jellege (auditálás, tervezést megalapozó értékelés) mit, ki értékeljen? miért? milyen módszerrel? Oktatás, továbbképzés („on-the-job”, „off-the-job”) Fegyelmi, egyéb munkahelyi problémák kezelése Munkaügyi kapcsolatok Információs rendszer
Motiváció Teljesítményt befolyásolja környezeti feltételek emberek képességei (ismeretek, készségek) motiváció Ciklikus folyamat, befolyásolja azon szükségleteket/hajtóerőket, melyek az alkalmazottakat teljesítményre ösztönzik Maslow-féle szükséglet piramis Alderfeld elmélete (ERG) egzisztenciális szükségletek másokhoz tartozás szükséglete fejlődési szükségletek Herzberg motivációs modell
Maslow motivációs piramisa Ön- megvalósítás Én-motívumok (elismerés, státusz, presztizs, figyelem ) Szociális motívumok (kapcsolat, szeretet, valakihez tartozás) Biztonsági motívumok (védelem, előre való gondoskodás, megszabadulás a félelmektől) Fiziológiai igények (éhség, szomjúság, légzés, alvás…) növekedési motívumok hiányból származó motívumok
Herzberg motivációs modellje Státusz Közösség Felügyelet Munkakörülmények Biztonság Fizetés Kihívó munka Felelősség Fejlődési lehetőség Teljesítményelvárás Előmenetel Elismertség HIGIÉNIÁS TÉNYEZŐK MOTIVÁCIÓS TÉNYEZŐK
Vezetői lehetőségek a motiválásra Részvétel az embereket érintő döntések meghozatalában Motiváció a munkakör jellemzői által munkakörbővítés (job enlargement) munkakör gazdagítás (job enrichment) Rotáció Autonóm munkacsoport koncepció
Kommunikáció Emberekkel való érintkezés, egyezségre jutás képessége (szavakkal, viselkedésmóddal…, technikai eszközökkel) kétoldalú folyamat → Kommunikációs csatornák Formális lefelé irányuló: nélkülözhetetlen, de nem egyedüli megoldás felfelé irányuló: lehetőség jobb döntéshozatalra, ≠ ‘gőzkiengedés’ horizontális Informális („grapevine”)
Szervezeti kultúra A szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Szintjei Látható megjelenési formák (nyelv, sztorik, ceremóniák) Felszín alatt meghúzódó jellemzők (értékek, érzések, hiedelmek, feltevések, attitüdök) „Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan” Saint-Exupéry: A kis herceg
Szervezeti kultúra Kulcskategóriák Azonosulás (munkakör-szervezet) Egyén-/csoportközpontúság Humán orientáció (feladat-kapcsolat Függés-függetlenség Kontroll (gyenge-erős) Kockázatvállalás gyenge-erős) Jutalmazási kritérium (teljesítmény-más) Konfliktustűrés (gyenge-erős) Cél-eszközorientáció f(olyamat-végeredmény) Nyílt-zárt rendszer belsőműködés-külső környezet Időorientáció (rövidtáv-hosszú táv)