Közösségi média és tudásmegosztás… Változik a tudás megítélése a digitális generációknál?
Tanítani őket… A legnehezebb a figyelem felkeltése és fenntartása. (figyelmi kapacitás 20 perc) Az érdeklődés és kíváncsiság nincs mindig a szemekben. A tanárok gyakran érzelmi nehézségeket élnek át, mert a tekintély és a tanításhoz szükséges pozíció felvétele nem megy könnyen.
Nagyot változott a világ Az átlagos Z generációs fiú/lány mire 21 éves lesz 3,5-szer több médiahasználatot sűrít az életébe. Napi minimum 3 óra az online töltött idő. Egy 2014-es amerikai kutatás szerint a tanárok 68%-a gondolja azt, hogy a digitális eszközök leszoktatnak az írásbeliségről, a gyors és szűkített kommunikáció mellett megjelenik a gondatlanság és az erőfeszítések hiánya.
A két digitális generáció eltérő attitűdje Vizuális szcénában nőnek fel, leginkább a képeket fogadják be Multitasking működés és megosztott figyelem jellemzi őket Az információt böngészők – keresők – tartalommegosztók nyújtják számukra – megváltoztak az információkeresés stratégiái Online üzemmódban, gyorsuló trendben élnek
Változnak a kognitív folyamatok A tanulás hagyományos formája – memorizálás, lineáris tanulás, gondolkodás és egyfókuszú figyelem megváltozott Helyette: Asszociatív gondolkodás, többfókuszú figyelem és az emlékezés – felidézés megváltozott formája valósul meg, ami mintha csökkentené a textuális befogadóképességet a korábbi generációkhoz képest.
Multitasking Rövidebb ideig tart, de több pályán mozog egyszerre a figyelmük és türelmetlenebbek. Éppen ezért nehezebben követik az elméleti levezetéseket, a kézzel fogható, gyakorlati példa fontos számukra. Az olvasás és szövegértés elmélyült figyelmet igényel, és nem feltétlenül gyors folyamat, ami ma – úgy tűnik nem annyira vonzó számukra. Ki-be mozognak a reális és virtuális térben
A gyorsulás A keresőmotorok gyorsasága megváltoztatta a realitásban is a gondolkodáshoz szükséges idő definícióját, és a fiatal digitális generáció átszokott erre a sebességre. Mindebből következik, hogy a hatékony oktatásnak - módszertanában - a diákok megváltozott igényeihez kell alakulnia, mert ezeket a kognitív folyamatokat kell figyelembe vennie.
A hagyományos a jó? Meglepő eredményre jutott az OECD az egyik tanulmányában: az iskolai számítógéppark fejlesztésétől egyáltalán nem kezd el javulni a gyerekek teljesítménye. Éppen ellenkezőleg: azokban az országokban, ahol a legmagasabb a számítógép használat aránya az órákon, gyengébb eredményeket értek el például a PISA teszteken – BBC hír.
Connected generáció Szamolni kell a ko ̈ rnyezetto ̋ l való elidegenedessel es azzal, hogy virtualis ko ̈ zo ̈ ssegi letu ̈ k okan to ̈ bb negativ tapasztalattal kell megbirkozniuk, Nehez megfelelest, tarstansagot, kiuttalansagot, a rohanas – penz – po ̈ rges - sikerhajszolas helyzetet teremti ko ̈ ru ̈ kben. Ennek okat abban latjuk, hogy az internet vilagaba valo beleszu ̈ letes az emberi kapcsolataikat - legyen szo - csaladi, iskolai, kortars vagy mas csoportokrol, kommunikaciorol - atalakitja.
Digitális metódus Az online vilag kitagitja enhataraikat, az identitas alakulasanak jelento ̋ s tenyezo ̋ jevé valik. A tekintelyhez való viszony megvaltozik ami a tudasszerzes folyamataban komoly problemak kialakulasat hozhatja. A valosagos vilagban konfliktuskezelesi keszsegu ̈ k hianyos, indulatkezelesi nehezsegek, agresszió valoszinu ̋ sithető. Magany, szorongas es agresszio...
Gondolkodás tantárgy az élet minden területén ez lesz az alap gyakorlati, perceptuális és az igazi feltáró gondolkodás cselekvési gondolkodás és a kreatív gondolkodás önbecsülése hatékonyan nőni kezd és reális lesz növeli a hatékony cselekvés érzését és segít abban, hogy intenzíven átélhessék a tudásukat észleljék a világot maguk körül, és eligazodjanak a valóságban Ez ma, amikor az online tér egyetemleges fontosságúvá kezd válni, kiemelkedő szerepet kap.
Honnan jöhet a tudás? Jó lenne, ha higgadt felnőttektől Okos tv műsorokból Alkalmazott kritikai szűrővel ellátott online tartalmakból Mindehhez: emelni kellene a tudás presztizsét Az erőfeszítések és a kitartás presztízsét.
Köszönöm a figyelmet! Tari Annamária Pszichoterapeuta