Szombathelyi Regionális Képző Központ Szentgotthárd 2008.06.132 A felnőttképzés aktualitásai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Pécsi Regionális Informatikai Szakképzési Fórum Pécs, szeptember 10.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
BUDAPEST FŐVÁROS TELEPÜLÉSI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMJA Foglalkoztatás politika Előadó: Koltai Luca FKFSZ Kht. Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Egyenlőbb esélyek – nők a munkaerőpiacon. OFA/2007/SZFK/7242/195 számú projekt Szak- és felnőttképzés a határ mentén „A program megvalósulását az Országos.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Proj_men_nazs_1 Nagy Zsolt
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban
„Út a munkához”program
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Szombathelyi Regionális Képző Központ

Szentgotthárd A felnőttképzés aktualitásai

Szentgotthárd A Szombathelyi Regionális Képző Központ október 1. – én jött létre  Munkaügyi Minisztérium  Szombathely Megyei Jogú Város Országos hálózat nyolcadik tagja:  Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Békéscsaba, Kecskemét  Székesfehérvár, Pécs, Szombathely  Budapest

Szentgotthárd Új trendek a XXI. században a munka világában:  Átrendeződő társadalom:  A fejlett ipari országok népessége csökken és elöregszik, a szociális háló sokba kerül, a produktív termelés a perifériákra szerveződik át  Nem társadalmi osztályokra oszlik, hanem:  Munkaadók – munkavállalók („aktívak” „értéket előállítók”)  Inaktívak (akik kiszorultak az „értékteremtésből”)

Szentgotthárd Inaktívak:  Munkanélküliek („álláskeresők”)  Nyugdíjasok  Betegek  Rokkantak  Fogyatékosak  Gyermeküket egyedül nevelők (fiatal nők)  Bevándorlók (rendezetlen állampolgárságúak)  Illegális munkavállalók

Szentgotthárd A társadalmi patológiák áldozatai I:  Depressziósok  Neurotikusok  Autisták  Alkoholisták  Drogosok  Kiesők – kiszállók  Nonkonformista bohémek  Intézeti gyerekek  „beilleszkedési nehézséggel küzdők”

Szentgotthárd A társadalmi patológiák áldozatai II:  Kirekesztett-kitaszított (diszkriminált) „kisebbségek”  Kulturális hátránnyal sújtottak  Túlképzettek  Részmunkát, képernyős munkát vállalók  Hajléktalanok  Szezonmunkások  És így tovább a végtelenségig

Szentgotthárd Egyre kevesebben dolgoznak egyre többet, holott fordítva kellene.

Szentgotthárd Szak- mai kom peten cia Jövedelem Szociális biztonság Teljesítmény-arányos költség Igények, elvárások a munkaerő piacon Munkakörülmény Családi presztizsKarrier Rugalmasság, megbízhatóságJövőkép Rendelkezésre állás Minőség Családok Elkötelezettség Csapatmunka v. önállóság Munkaadók Utódok életstratégiája Állam Szakmai és vizsgakövetelmények „kifehérített munka” : adóbevételek Egyének

Szentgotthárd Több mint 10 éves működésünk során mi is folyamatosan szembesülünk ezekkel a munkaerőpiaci problémákkal, dilemmákkal : A munkaerő nem szívesen mobilizálódik  Egy új munkahely új trauma  A „máshol lakás” (modern telkes-jobbágyság) új képzés, („életen át tartó tanulás”  )  Görög- latin Nem homogén (nő, fiatal, fiatal felnőtt, 50 év feletti, HHH,) Az elhelyezkedési-, képzési kínálatból nem a fizikai szakmákat preferálja, következmény:  Szellemi munkás túlkínálat  6,2 % - os munkanélküliségi ráta

Szentgotthárd Keresleti oldalon az igény ezzel teljesen ellentétes:  gyors átalakulás, mobilitás  „hiányszakmák” (mérnök, lakatos, CNC, hegesztő, stb) vannak )  Képzési stratégiájuk vegyes:  mindenkit maga akar kiképezni (multi)  elvárja, hogy a piacon eleve – a neki megfelelő - magasan kvalifikált, begyakorlott munkaerőt találjon (mindenki)  „nem ér rá ezzel foglalkozni” (KKV)  „A terméket valakinek elő kell állítania. Hozzáértő munkásemberek (jól képzett lakatos, forgácsoló, stb) nélkül nem működhet hatékonyan a gazdaság”

Szentgotthárd A képzés igazodása a változó viszonyokhoz I.  (az iskolarendszerű képzés) természetszerűen lomha, reagálási ideje hosszú  a képzési struktúra (felsőfokú – középfokú – képzetlen) nem felel meg a munkaerőpiaci igényeknek  nem gyakorlatorientált ( akár 70 % - 30 % )  de az elméleti tudás is hiányos (írás-olvasás)  esetenként korszerűtlen ismeretanyagot közvetít, képességek nélkül

Szentgotthárd A képzés igazodása a változó viszonyokhoz II.  Nem ismeri a szakma igényeit  Nincs iskola - üzem átmenet  Híd programok  Követési programok  Nehezen áttekinthető struktúra,  Áttekinthetetlen a finaszírozás  A rendszer kapkodva áll át  új OKJ bevezetésének anomáliái  a kompetenciaalapú, modulrendszerű képzés elfogadtatása

Szentgotthárd Mit teszünk mi? Célkitűzéseink: a változó és növekvő felnőttképzési igények felmérése és rugalmas kielégítése a képzési kínálat bővítésével A képzési programok, - formák és - módszerek továbbfejlesztése  új OKJ-hez kapcsolódó tananyagfejlesztés  módszertani fejlesztés Partnerkapcsolataink bővítése és további elmélyítése, új partneri körök megszólítása A hálózati „működés” fejlesztése Minőségbiztosítás

Szentgotthárd Egy példa: A halmozottan hátrányos helyzetű felnőttek társadalmi beilleszkedését és foglalkoztatását elősegítő központi képzési program megvalósítása a ReMeK-ben

Szentgotthárd A központi program célja  képzési programban való részvételre felkészítés,  a szakképzés megkezdéséhez felzárkóztató képzés biztosítása (szükség esetén),  szakmai ismeret megszerzésének biztosítása (a munkaerő-piacon keresett szakképzettség),  digitális alapműveltség biztosítása,  mentális állapot javítása,  a munkaerő-piaci érvényesülést segítő ismeretek átadása,  elhelyezkedés támogatása

Szentgotthárd A központi program célcsoportja  romák  fogyatékossággal élők,  egyéb, hátrányos helyzetűnek minősülő személyek akik:  Alapfokú, vagy alacsonyabb iskolai végzettségűek,  Szakképzettséggel nem rendelkezők, vagy az a munkaerő- piacon nem értékesíthető,  Munkatapasztalat / munkavállalási ismeretek hiánya  megváltozott, vagy csökkent munkavégző képességű  fogyatékossággal élő  etnikai kisebbséghez tartozik. Fő elvárás volt, hogy a romák részvételi aránya haladja meg a programban érintett létszám 50%-át!

Szentgotthárd Képzések:  Szerkezetlakatos  Hegesztő  Fémforgácsoló  Személy és vagyonőr  Könnyűgépkezelő  ECDL  Roma közösségfejlesztő asszisztens  Térségi foglalkoztatási asszisztens

Szentgotthárd A program megvalósításának eredménye

Szentgotthárd

Szentgotthárd

Szentgotthárd KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!