Innováció és marketing Marketing fogalmát különböző módon határozzák meg. Egyik meghatározás szerint ez a következő: A marketing társadalmi és vezetési lépések láncolata, melyek során az egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak, cserélnek ki egymás között, mialatt kielégítik szükségleteiket és igényeiket.
Innováció és marketing 1.Az innováció a piaci siker záloga a KKV-k esetében. 2.Az innováció nem más, mint a verseny által megszűrt kreativitás. 3. Az innováció a marketingben tehát elsõsorban nem - nem csak! - az információs és kommunikációs technológia által biztosított új feltételek üzleti szempontokból való kihasználást jelenti, hanem a marketingfilozófia újragondolását.
Marketing fogalmak és értelmezések 4 P Klasszikus + PRODUCT, PRICE, PLACE,PROMOTION Physical evidence a szolgáltatások világában kiegészült a (fizikai tulajdonságok, feltételek, körülmények, stb.) People (az emberi közremûködés, ügyesség, készség, stb.) Process (a folyamat szervezettsége, minõsége, hatékonysága, stb.) Packaging (csomagolás) Power (az erõ) Public opinion (a fogyasztói vélemények)
Minőségi fejlődés: 4 P 4 C A 4P elemei a termelõi, eladói oldalról ragadják meg a marketing lényegét. Az ezeket az elemeket magukba foglaló marketingstratégiák az eladóra koncentrálnak, a termelõk erõfeszítéseit határozzák meg. A 4 C ezzel szemben a vevõre koncentrál. Azt fogalmazza meg, hogy mit keres, mit szeretne a vásárló.
4 C CUSTOMER VALUE - fogyasztói értéket (Ez az a kielégültség, amelyet a termék/szolgáltatás elfogyasztása a fogyasztónak jelent) COST - minimális költséget (A szükséglet- kielégítés, a fogyasztás teljes költségének minimalizálása) CONVENIENCE - a hozzájutás kényelmét (A termék/szolgáltatás megszerzésének legegyszerûbb, legpr oblémamentesebb módja) COMMUNICATION - párbeszédet (Az eladó és vevõ közötti interaktívkommunikáció )
Diverzifikáció: 4 E ENVIRONMENT a természeti környezet iránti érzékenység, a természet megóvása EDUCATION a nevelés, oktatás, képzés szerepének, fontosságának felismerése EMPATHY a társadalom más tagjaival való együttérzés, megértés ETHICS az erkölcsi értékek visszaállítása, erősítése
Marketing fogalmak és értelmezések A MARKETING LÉNYEGE NEM AZ EGYES ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSÁBAN, HANEM A CÉG FOLYAMATOS, ÁTGONDOLT, ÖSSZEHANGOLT KONCEPCIÓ KERETÉBEN TÖRTÉNŐ PIACI LÉPÉSEINEK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN VAN.
A szájreklám ereje A szájreklám (word-of-mouth) egyre fontosabb tényezővé válik, ismeretlen termékeknél is szép kereskedelmi sikert eredményezhet. A marketingmenedzserek többsége az alábbi öt tévhit rabja: 1.Csak a botránykeltő vagy újdonságszámba menő termékek válnak beszédtémává 2.A szájreklám magától indul útjára 3.A vállalat legjobb vásárlói a legalkalmasabbak a szájreklám beindítására 4.Ahhoz, hogy a szájreklámból hasznot húzz, elsőként és gyorsan kell reagálnod 5.A szájreklám beindításához szükség van a médiára és a reklámokra. A globalizáció terjedésével és a márkák szaporodásával a szájreklám domináns tényezővé válhat a piacok formálódásában. A vállalatoknak végül két lehetőségük marad: vagy ők irányítják a szájreklámot, vagy a szájreklám irányítja őket. Renée Dye
Gyakorlati marketing M -reklám A mobilreklám hazánkban jelenleg SMS és WAP alapú reklámot jelent.
M-Reklám SMS-reklám Push típusú kommunikációs forma, amely rendkívül széles közönséget ér el, mivel az SMS küldésére és fogadására a legtöbb forgalomban levő mobilkészülék alkalmas. Tartalma egy érdeklődést kiváltó rövid üzenet, amely azonnali interakcióra ösztönözheti a felhasználót. Egyes rendszerek biztosítják a válasz SMS fogadását is. Kreatív megjelenési formája a kupon, melynek felmutatója adott termékekre vagy szolgáltatásokra árkedvezményt, ajándékot kap.
M-Reklám Mobil Marketing Association alapelvei A felhasználó előzetes engedélyéhez kötött reklám védi a fogyasztók magánszféráját, hiszen csak akkor teszi lehetővé a reklámok küldését, ha a fogyasztó erre engedélyt adott a küldőrendszer üzemeltetőjének. Elkerülhetővé válik az airspam, azaz a kéretlen mobilreklám. Alapfeltétel az opt-out lehetősége is, hogy a felhasználó bármikor lemondhassa a reklámüzenetek fogadását.
M-Reklám SMS-reklám típusok: Szponzorált SMS: jellemzően az SMS tartalom kiegészítéseként jelenik meg. A fel- használó az üzenet mellett egy maximum 34 karakterből álló reklámot kap. Tiszta reklám SMS: maximum 160 karakter hosszúságú reklámüzenet WAP-reklám A jellemzően pull típusú WAP-reklámok böngészés közben többféle formában jelenhetnek meg a mobiltelefon képernyőjén:
egyszerű textlink: rövid, átkattintható szöveg i nterstitial: az online interstitial reklámhoz hasonló módon, átkattintást követően, a letöltés idejét kihasználva jelenik meg a képernyőn rich hirdetés: több interaktív elemet tartalmaz (könyvjelző, gombok, ikonok stb.) microsite: átkattintás eredményeként elérhető minioldal. Tartalma egy rövid, figyelemfelkeltő üzenet, esetleg adatgyűjtési célt szolgáló kérdések. Click-to-call funkció: azonnali fogyasztói interakciót eredményez (jelenleg még csak az USA-ban és Japánban működik, de a legújabb WAP szabványok már támogatják) WAP Típusok
SMS Reklám hatékonysága ENPOCKET /BRIT/ 200 kampányának vizsgálata 5200 telefon tulajdonos körébenEredmények: Válaszadási arány:15% / 6%, DM 5,2%/ Elolvasás törlés előtt 76% Eltárolja: 23 % Megmutatja:20% Válaszol:8% Felkeresi a WEB oldalt: 6% Vásárol 4%
Piackutatás Piackutatás: Adatok megszerzése a gyártók és forgalmazók számára a versenyképes termék és szolgáltatás kialakításához és értékesítéséhez (marketing). Ezen adatok magukban foglalják annak ismeretét, hogy a fogyasztók milyen árut igényelnek, mire hajlandóak költeni a pénzüket, hogyan lehet őket rávenni a vásárlásra, továbbá ide tartozik a lehetséges vásárlók megtalálása is. A piackutatás az első lépés a sikeres marketing felé. Közvélemény kutatás: Vélemények megismerése különböző témákról egy közösségben, vagy a lakosság körében; az uralkodó vélemények meghatározása, és az ezeket befolyásoló tényezők megtalálása. (Longman Üzleti szótár alapján)
Pénzt takaríthat meg: szálljon fel az Omnibuszra! Az Omnibusz kutatás esetén több megrendelő témáit tesszük fel egy kérdőívre, így ennek a kutatási formának az egyedi kutatásoknál jóval kisebb a költségigénye. A bonyolultság függvényében, a kérdések egységárai Ft között mozognak. A kérdőíveinken rendszeresen szerepeltetnek médiahasználatra, életmódra, és vásárlóerőre vonatkozó kérdéseket is. Omnibusz kutatásaink során perces kérdezési idővel számolnak. A standard kérdések ebből kb. 10 percet foglalnak le. Ez azt jelenti, hogy összességében perc interjúidőt tudnak megrendelők számára biztosítani. Ebbe az időkeretbe kb kérdés fér bele.
Felhasznált irodalom Philip Kotler: Marketing management Dr.Piskóti István: Marketing innovatív KKV-k számára
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!