A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Dokumentációs rendszer
Könyvtári minőségmenedzsment
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A minőségügy a könyvtárügyért
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Stratégiai tervezés.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Minőségdíjak.
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Könyvtári minőségfejlesztés
Minőség menedzsment 6.előadás
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Készítette: Szirmai István
Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK)
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
PMK minőségirányítási szakmai nap
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc

Mi a minőség? §Alapvető üzleti stratégia l amely alapján készített termékek és szolgáltatások kielégítik mind a belső, mind a külső partnerek szükségleteit, igényeit, l azáltal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásaiknak.

Minőségmenedzsment §Indokok: l Versenyhelyzet! l A meglévő erőforrások gazdaságosabb kihasználása l A partnerek igényeinek minél jobb kielégítése §Kizáró okok: l Válsághelyzet l Átszervezés l Forráshiány

A minőségközpontú szemlélet kialakulása a könyvtárakban §Lakitelek, 1994.: Maurice Line vezetésével tréning §Katona József Könyvtár, Kecskemét: évenkénti akkreditált képzés §Minőségmenedzser Műhely: Könyvtári Intézet, 2002-től §Pályázatok: l Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés l Teljesítménymutatók l Benchmarking §Könyvtári Minőségfejlesztés 21 modell: §Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer: §A Könyvtári minőségfejlesztés szakmai szempontjai: 2015.

ISO vagy TQM?

Milyen legyen a könyvtári modell? §TQM-felé törekvő §Emberarcú §Alulról építkező §Ésszerű §Hatékony

TQM (Total Qality Management) Vezetési filozófia, vállalati gyakorlat §amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi és anyagi erőforrásokat. §Felülről, vezetői szintről építkezik. §Átfogja a szervezet működését. §A hangsúly a partnerek elégedettségén és a szervezet folyamatos fejlesztésén van.

A TQM ALAPELEMEI HOSSZÚ TÁVÚ SIKEREK ELÉRÉSE CÉL ALAP- ELEMEK partner- központúság folyamatos fejlesztés alkalmazottak bevonása vezetés, rugalmas támogató szervezet, képzés, tréningek, kommunikáció, értékelés, motiváció, elismerés, mérés, eszközök (módszerek, technikák) TÁMOGATÓ ELEMEK

Jogszabályok Az oktatási és kulturális miniszter 12/2010. (III. 11.) OKM rendelete a Minõsített Könyvtár cím és a Könyvtári Minõségi Díj adományozásáról

Jogszabályok 120/2014. (IV. 8.) Korm. Rendelet §A könyvtár a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról szóló miniszteri rendelet alapján kidolgozott könyvtári önértékelés szakmai szempontjait figyelembe véve szervezi a szolgáltatásait, vizsgálja a könyvtárhasználók igényeit

Minősített könyvtári cím §Az évente elnyerhető cím száma nem limitált §Nincsenek fokozatok és kategóriák §A cím 5 évre szól, ezután új pályázattal meg lehet erősíteni §A minősített Tanúsítványt kap

Könyvtári Minőségi Díj §Csak a Minősített Könyvtári Címmel rendelkezők pályázhatnak §A korábban feltárt hiányosságokon alapuló intézkedések a döntőek §A Díjat évente egy könyvtár kaphatja §A Díj örökre szól, nem kell megújítani

Általános Értékelési Keretrendszer (CAF modell) §Önértékelési keretrendszer §Vezetői eszköz a fejlesztések megalapozásához §Figyelembe veszi a szervezetek specialitásait §Kritériumalapú értékelés §Európa szerte ismert és elfogadott

A CAF modell §Lefedi a szervezet teljes működését §Adottságok és Eredmények alapján értékelünk §Az Adottságok és az Eredmények kölcsönösen támogatják egymást

Megvalósítás §Könyvtári Minőségügyi Bizottság §Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer

A modell felépítése §… Kritérium l …Alkritérium … Segítő kérdések

Adottságok §Olyan módszerek és eljárások, melyek segítségével a szervezet eléri eredményeit 1. Vezetés 2. Stratégia és tervezés 3. Munkatársak 4. Partnerkapcsolatok és erőforrások 5. Folyamatok

Eredmények §Milyen eredményeket ért el a szervezet? 6. A használókkal kapcsolatban elért eredmények 7. A munkatársakkal kapcsolatos eredmények 8. A társadalmi környezetre gyakorolt hatásokkal kapcsolatos eredmények 9. A szervezet kulcsfontosságú eredményei

A CAF modell logikája Vezetés A szervezet kulcs- fontosságú eredményei Stratégia és tervezés Emberi erőforrások Partnerkapcsolatok Innováció és tanulás Folyamatok Munkatársakkal kapcs. eredmények A használókkal kapcsolatos eredmények A társ. környezetre gyakorolt hatás eredményei EredményekAdottságok

A megvalósítás lépései

A vezetőség elkötelezettsége, felelősége §Vezetői elköteleződés. A vezetőség részére továbbképzések, tréningek. §Minőségirányítási Tanács (MIT) a nem formális vezetőkből. Továbbképzés, tréning. §Minőségügyi vezető kijelölése. §A könyvtár minőségpolitikájának megfogalmazása. §Külső szakértő felkérése. §A minőségfejlesztéshez szükséges források (személyi, anyagi, tárgyi) számbavétele, biztosítása. §Minőségfejlesztő ütemterv készítése. §A MIT ügyrendjének összeállítása

A MIT ügyrendje l A MIT feladatköre l Tagok kiválasztása l A csoportvezető személye l Feladatok, kompetenciák l Az ülések gyakorisága l A döntéshozatal módja l A döntések/javaslatok további sorsa l A dokumentumkezelés módja l A tagság megszűnése Stb.

Helyzetértékelés, stratégia §Szervezeti háló (organogram) elkészítése. §A küldetés és jövőkép kidolgozása. §SWOT analízis készítése a szervezet egészére és a fontos részterületekre. §PGTTJ analízis §Stratégiai terv készítése (felülvizsgálata) a szervezet egészére és a fontos részterületekre

A szervezeti kultúra fejlesztése §Belső és külső kommunikációs rendszer felülvizsgálata. §Kommunikációs stratégiai terv készítése. §Humán erőforrás stratégia kialakítása. §Képzési tervek elkészítése. §Belső motivációs rendszer kialakítása. §A szervezeti kultúra kérdőíves vizsgálata. Az eredmények elemzése.

A tanuló szervezet §Nem készen kapható sémák, hanem közös út keresés: kreatív csapatunka. §Önvizsgálat, önértékelés. §A célok közös meghatározása. §Lehet hibázni - de a hibákból tanulni kell. §Lehet önállóan cselekedni - de vállalni kell a felelősséget. §Lehet fejlődni, új szerepeket kipróbálni - de nem lehet azt mondani: nekem ennyi elég!

A külső partneri kapcsolatok vizsgálata §Partnerazonosítás, súlyozás §A partneri elvárások és elégedettségek vizsgálata l Kérdőíves vizsgálatok l Interjúk, feljegyzések l Panaszok, reklamációk kezelésének szabályozása l Vendégkönyv l Fókusz csoport §A vizsgálati eredmények elemzése.

A folyamat célja, hogy eredményt hoz létre a belső és külső partnerek számára

Folyamatszabályozás §A folyamatok azonosítása §Folyamatgazdák kijelölése §Folyamatleírások, folyamatábrák készítése §Ellenőrzőpontok, kockázatelemzések, hatásvizsgálatok §Beavatkozások, felülvizsgálatok

Folyamatábra készítése Egy-egy eljárás eseményeinek, részfeladatainak egymásutániságát írja le. Kezdés (start) Mozgás Tevékenység Előkészítés Döntés Dokumentum Összegzés Befejezés

Start Előkészítés Tevékenység Döntés Tevékenység Dokumentálás Összegzés Befejezés

PDCA P = Plan (tervezés) D = Do (kivitelezés) C = Check (ellenőrzés) A = Action (a levont következtetés után módosított bevezetés) P DC A

Próba önértékelés elvégzése §Az eddig végzett munka, valamint az elkészült dokumentumok áttekintése. §Önértékelő munkacsoport felállítása. §Az önértékelés menetének ismertetése. §Egyéni értékelés, pontozás. §Csoportülés – konszenzusos értékelés. §Erősségek és fejlesztendő területek kijelölése. §Intézkedési terv elkészítése.

Az egyes kritériumok pontértékei Vezetés 120 pont A szervezet kulcs- fontosságú eredményei 100 pont Stratégia és tervezés 100 pont Emberi erőforrások 100 pont Partnerkapcsolatok 110 pont Folyamatok 110 pont Munkatársakkal kapcs. eredmények 160 pont A szolgáltatást igénybevevőkkel kapcs. eredmények 100 pont A társ. környezetre gyakorolt hatás eredményei 100 pont Eredmények: max. 460 pontAdottságok: max. 540 pont

Intézkedési terv §Fejlesztendő terület: §A probléma definiálása: §Felelős: §Közreműködők: §Alkalmazott módszerek: §A fejlesztés lépései: §Részhatáridők: §Az intézkedési terv végső határideje: §Várható eredmény (indikátorokkal): §Az eredmény dokumentálásának, kommunikálásának módja:

Az intézkedési terv végrehajtása §A minőségfejlesztő ütemterv aktualizálása. §Újabb munkatársi elégedettségi vizsgálat. §Újabb használói elégedettségi vizsgálat. §A vizsgálati eredmények elemzése, összehasonlítása. §A hiányzó dokumentumok pótlása, aktualizálása. §A Minőségi Kézikönyv összeállítása

Az újabb önértékelés elkészítése §A próba önértékelés tapasztalatai alapján az önértékelés előkészítése. (PDCA!) §Egyéni értékelés- konszenzusos értékelés. § Erősségek, fejlesztendő területek, intézkedési elemek.

A pályázat elkészítése §A kötelező és ajánlott dokumentumok áttekintése. §A pályázat szöveges részének elkészítése. §A pályázati anyag végleges formába öntése. l „Tetszetős” külső. l Egységes szövegmegjelenés. l Áttekinthetőség, logikus felépítés. l Ábrák, mellékletek, hivatkozások. l Helyesírási és elütési hibák javítása. l „Minden rendben?” - postázás

Értékelés, további teendők meghatározása §A minőségfejlesztés során szerzett tapasztalatok összegzése. §További teendők, célok meghatározása. §„Nem szabad leállni”! §Az értékelő szakértők látogatásának előkészítése.

A minősített cím megszerzése után… §Ünneplés! §Az eredmények kommunikálása! §A tapasztalatok tovább adása! §Újabb célok kijelölése! l Felkészülés a Minőségi Díj pályázatra (?)

Köszönöm a figyelmet!