Széles-Kovács Gyula TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ellenőri továbbképzés Budapest, Ellenőri továbbképzés Budapest, MLSZ JB.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
Helyi védett értékek bemutatása
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
RIT terápia Csoportterápiás módszer fiatal dadogók számára
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Készítette: Nagy Nóra K. 11. B.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Programjaink fizikából a es tanévben
Állampolgári jogok és kötelességek
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Természetismereti kirándulásra való felkészüléshez javaslat
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
U8 – U10 célok a szezonra.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Széles-Kovács Gyula TÁMOP E-13/KONV

A játék fogalma Pedagógiai lexikon: „az ember és az állatok tevékenységi formája, melyet a munkától és a tanulástól eltérően minden külső céltól függetlenül magáért a tevékenységért folytatnak, és amelyet örömszerzés kísér.” Játék szó jelentése a magyar nyelvben sokféle. A könyv címe TÁMOP E-13/KONV

Rubinstein: A játék az élet egyik legérdekesebb jelensége, látszólag haszontalan, de mégis szükséges tevékenység. Mozgásos játékok TÁMOP E-13/KONV

Detre Pál: „ A játék olyan tevékenység, melynek közvetlen célja a győzelem elérése, illetve valóságos vagy elképzelt cselekmények minél tökéletesebb ábrázolása megjelenítése. Olyan szabad anyagi érdekhez nem kapcsolódó tevékenység, mely előre pontosan megállapított és minden résztvevőre egyformán kötelező szabályok szerint, külön erre a célra szolgáló helyen (játéktér) és időben zajlik. A játékot mindig különböző érzelmi megnyilvánulások kísérik, melyek további tevékenységre ösztönző tényezőként hatnak.” TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játék tartalmi és formai jegyei: A játék közvetlen célja a győzelem elérése A játék érdek nélküli tevékenység A játék szabad cselekvés A játék idő és térbeli határok között folyik A játék legfontosabb sajátossága, kötelező szabályok szerint zajlik A játéktevékenységet mindig erős érzelmi állapot jellemzi. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játék kialakulása Játék – mindenki találkozott vele ie – leletek, használati tárgyak. Pl.: vadászszerszámok Inkább csak felvetés – ezekkel játszottak is. Fegyverhasználat – derűs pillanat A vadászó halászó technika átszármaztatása – hozzátartozó kondicionáltság Eljátszották a már megtörtént szituációt, és elővételezték a várható eseményt. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Az ókori népek játékai MEZOPOTÁMIA küllős kocsi megalkotása ie.II. évezred eleje harcászat, közlekedés szerepe – olümpia fogathajtás SUMÉROK - ie.2700 ökölvívás, birkózás EGYIPTOM - óbirodalom ie birkózó-, botvívóversenyek, póznamászó vetélkedők Ebből az időből számunkra különösen fontos - páros labdajátékok leírása A nők labdázó, tornázó életmódjáról – feljegyzések TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Az ókori kelet INDIA - tánc, rituális, önvédelmi gyakorlatokkal bővül társadalom – kasztok A test és játékkultúrában is fellehető különbségek. Uralkodók - lovaglás, fegyveres harci játékok, jógamozgás Rabszolgasorban élő – sajátos tánc, karikagyakorlatok, kocka és bábjátékok Ie.7.sz. nagy kultusza van a az elmélkedő táblás játékoknak. Sakk. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

KÍNA – harci táncok, birkózó és ökölvívó mozgások ötvözete. Uralkodóházak rendezvényei: - kocsiversenyek - íjászat, dárdahajítás - labdajátékok csu-küh – labdarúgás őse - kínai harcművészet - kötélhúzó - súlyemelő versenyek - vári vetélkedők A szabályok ellen vétők – büntetés – közmegvetés. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Ókori görög világ Katonai felkészülés szolgálta. Utánzó játékok, fogójátékok, karika és labda gyakorlatok. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Az ősi beavatási szertartások rituális táncokra épültek. Minél többen részesüljenek az élményben – kör alakú elrendezés – orkesztra. A képzés a gyerekek mozgásos játékainak folytatása volt. Nagyok számára felkészülési, versenyzési programot jelentett. Színhely – plaisztrák – gyakorló terek mellé épített birkózócsarnok. Olümpia. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A mozgásos játékok és sportversenyek csúcsát az antik görög világ teremtette meg. Az a törekvés, hogy a gyermek játékától indulva a szabályok betartását preferálta, a jövő számára üzenetértékű. Ha a gyerek az első éveiben tiszteli a játékszabályt úgy feltehetően a törvényt is tisztelni fogja. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

ATHÉNI testkultúra ie. 4. sz. A harci felkészítés mellett labda játékok is. SPÁRTA – katonai igények továbbra is, bevonva a nőket. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Galesz iu görög orvos A kislabdával végzett gyakorlásról c. műve. A játék (labdajáték) erősíti az értelmet mert meg kell gondolnunk, hogy nem kell e a labdát átadni és az ellenfelet akadályozni? A harcmodor egyik változatára a támadásra tesz közvetlen utalást. A megszerzettet megvédjük, az elveszettet visszaszerezzük, vagy ellenség szándékát előre felismerjük. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Platón a labdázást katonai előkészítő eszköznek tekintette. Episzkürosz - labdajáték Az ellenfél alapvonala mögé kellett a labdát eljuttatni. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Ami a görög kultúrából a hellenisztikus kultúrába plántálódott az az, hogy a sokoldalú mozgásműveltségű atléta helyébe szakosodott specializálódott sportoló lép. Felvirágzás – hanyatlás – bukás Eredmények nem ösztönzők, a dicsőséget irigylik – felkészülés nem kell. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

RÓMAI BIRODALOM Sajátos viszonyulás. Eddig meghonosodott játékok mellett állatviadalok, gladiátorversenyek. Nők versenyének engedélyezése. Nincs egyértelműen új irány, de a változást katalizálta. Elmozdulás - katonai képzést szolgáló gyakorlatozó játékok helyett Szórakozást, városi tömegeket kiszolgáló cirkuszi játékok. Egyre brutálisabbá válik. Ie.3.sz. gladiátorok intézményének elterjedése. Életre-halálra szóló harci játékok, párharcok, csoportos küzdelmek. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

AMERIKAI KONTINENS Indián őslakosság - Olmékok, mayák, toltékok, aztékok. 3 éves kortól - birkózás, fogójátékok, tánc, labdajátékok - győzteseket ünneplik, vesztesek életüket áldozzák - sportruházat a versenyeken Labdajátékok - pecoshita, kuchu – gyeplabdához hasonlít - extrém maratoni futás – golyó, karika görgetés közben - pallis – gyeplabda – fagolyó – 1000x200 m-es pálya TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Játékok a középkori Európában Gyökeres változások – társadalmi átrendeződések Az ember játékos kedve megmarad. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Német nyelvterület Ütőlabda játék. Nem csapatjáték. A küzdelem túllépte a játék kereteit. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Olasz terület Calcio – labdarúgójáték, 1410-től játsszák. Sajátossága – kézzel játsszák. Giovanni de Bardi – 1580 – labdarúgókönyv. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Anglia A labdarúgás kezdeti nyomai – XII. század. XIX. század rugby-football és soccer. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Európa - Magyarország A középkori életmódot egyre inkább jellemezte a szabadidő. Magyarország – vallási okok – 62 nap pihenő. 365 napból 114 szabad illetve ünnepnap. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játékos kedv megnő. Adott az időkeret, de mit is játszottak. Meglepően gazdag választék. Mai játékok számos változatával találkozunk. Szellemi és mozgásos játékok. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

TÁMOP E-13/KONV Játékváltozatok a középkori Európában Szellemi játékokMozgásos játékok TípusPéldák, variációkTípusPéldák, variációk Szerencsejátékok - kockajáték és változati - egyalternatívás szerencsejátékok - szerencsefazék - lutri és rulett Testnevelési játékok - futó-, fogó-, ugrójátékok - keresők - harci játékok Taktikai szerencsejátékok - tábla - kártyajátékok és változatai - dominó Labdajátékok - labdarúgás - rögbi - tenisz - tollaslabda - ütős labdajátékok Taktikai játékok - malomjáték - sakk Dobó és célzó játékok - cövekjáték - snúr - bige - célbadobás Rejtvény és fejtörőjátékok - szójátékok - kétértelműségek - játékok rímekkel - kép és betűrejtvény - „fekete-fehér, igen-nem” - zálogosdi Sportok - futások, ugrások - súlylökés - vízi sportok - téli sportok - lóversenyek - állatversenyek Népi játékok, mulatságok - karneválok - utcabálok Mozgásos játékok

A játékfogalom vázlatos értelmezése TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Játékelméletek Mire keresték a választ? Mi a játék lényege? Hogyan keletkezett és fejlődött a játék? Mi a szerepe az ember életében? Melyek a játék indítóokai? TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Biológiai játékelmélet TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Mi ösztönzi az embert a játékra, mi a játék biológiai funkciója. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Karl Gross „begyakorlás”- elmélete azért játszik a gyerek, hogy fejletlen képességeit tökéletesítse, begyakorolja élettevékenységre való felkészülés A játék révén készülünk fel a jövőbeni életünkre. Két fő funkció: - „szerepjáték” - a tanuló állóképességének fokozása Gross a késztetés hátterében „külső izgalmat” sejt. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Herbert Spencer erőfölösleg elmélet A művészeti tevékenységekhez és a játékhoz fölösleges energiára van szükség. A magasabb rendű élőlények gazdaságosan használják fel erejüket. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Moritz Lazarus „pihenés” vagy „üdülés”- elmélete pont ellenkezőleg. A szervezet energiáinak a pótlása a lényeg. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Bühler a játék ösztöntevékenység, a játékot „funkcióból fakadó gyönyör kíséri” – Ez a funkció-öröm a játék oka. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Stanley Hall „atavisztikus” vagy „biogenetikus” játékelmélete A játékban a gyerek azokat a tevékenységeket ismétli meg, amelyek a faj, az egész emberiség életében lejátszódtak. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Esztétikai játékelmélet Lényege: A játék és a művészet kritériumait azonosnak tekinti. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Schiller A művészet és a játék között csak fokozati különbség van. A játék alacsonyabb fokú művészet, a művészet magasabb fokú játék. Közönséges (gyerekjátékok) és magasabb fokú esztétikai játékokról beszél. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Wundt A gyermek játékában a képzeletet tarja alapvető tényezőnek. A könyv címe TÁMOP E-13/KONV

Szemere Samu A játékot a művészeti élvezettel és az alkotással is egyaránt rokonnak tartja. A könyv címe TÁMOP E-13/KONV

Kultúrtörténeti játékelmélet TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Johann Huizinga A játék az emberi kultúra minden formájának az eleme. Az egész emberi kultúra a játékban, a játékkal kezdődött és abban is bontakozott ki. A könyv címe TÁMOP E-13/KONV

Edward L. Thorndike A játék olyan viselkedés formája a gyereknek, melyben megismétli azokat a fokozatokat, amelyen az emberiség a művelődés fejlődése folyamán végig haladt. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Pedagógiai, pszichológiai játékelmélet TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Usinszkij Az emberi játék lényegében a valóság tükröződése. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Rubinstein „ a játék a munka gyermeke” A gyereket sok ráhatás éri – át akarja élni azokat, de nincs meg a szükséges ismerete. A játék lényege nem a külső hasznos tevékenységben rejlik, hanem magában a tevékenységben. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Piaget A játék és utánzás elemzésével foglalkozik. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játékok felosztása, fajtái Pszichológiai felosztás: - érzéki játékok - motoros játékok - szellemi játékok Pedagógiai csoportosítás: - alkotó játékok - konstruktív játékok - szabályjátékok - didaktikus játékok, mozgásos játékok - sportjátékok TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Mozgásos játékok felosztása Alkotó játékok Népi játékokIskolai játékok Téli játékok Sportjátékok Konstruáló Énekes táncosFutóHógolyóval Sekély vízben Kézilabda Dramatizáló DramatikusFogóSzánkóvalMély vízbenLabdarúgás TársasSorversenyek Jeges játékok Röplabda MozgásosVáltóversenyekKosárlabda SportszerűJátékok labdávalstb… Egységes szabályú Küzdő játékok Tantermi játékok TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játék szerep a gyerek életében Csecsemőkor: (0-1) kézjáték, hasra fordul Kisgyermekkor: (1-3) romboló, építő Óvodáskor: (3-6) szerepjáték, szabályjáték Kisiskoláskor: (6-10) szabályjáték, vadászjáték, versengés, csoport, csapat Serdülőkor: (10-14) sportolás, csapatjátékok lányok éves kortó külön TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játék jelentősége a személyiségformálásban Testi nevelés Egészséges fejlődés, testi képességek, mozgásműveltség, sport iránti igény felkeltése Értelmi nevelés A helyesen megválasztott játék a gyerekek értelmi képességeit fejleszti Erkölcsi nevelés Közösségi nevelés, kötelességtudat, fegyelem, önuralom, érzelmi hatások Esztétikai nevelés Nemcsak a nézők a játékosok is értékelik a szép mozgást Politechnikai képzés, munkára nevelés Játéktér, pálya építése, kötelességtudat, pontosság, rendszeresség TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Játékok alkalmazása az iskolában Testnevelési órán Óraközi szünetekben Kirándulás Testnevelési bemutató Tanítási szünetek Napközi otthon Diáksportkörök TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játéktanítás fő mozzanatai A játéktér és játékeszközök előkészítése A csapatok kialakítása A játékosok felállítása A játékeszközök kiosztása Magyarázat A játék bemutatása, próbajáték A játék megindítása, vezetése A játék befejezése, értékelése TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

A játékoktatás módszere - Ismeretközlés – magyarázat – bemutatás próbajáték - Gyakorlás – játékvezetés – szabályok alkalmazása – hibajavítás - Ismeretek megszilárdítása – ismétlések - Ellenőrzés-értékelés – teljesítményközlés – elemzés – hibák feltárása TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Játékversenyek szervezése, lebonyolítása Kieséses rendszerű versenyek Egy vagy több vereség után kiesnek. Egy vereséges – sok csapat kevés idő Két vereséges – felső és alsó ág Körmérkőzéses rendszerű versenyek Mindenki mindenkivel Vegyes rendszerű versenyek Kieséses körmérkőzés – első rész kieséses Körmérkőzéses rendszer – csoportok kör, továbbjutók száma fontos, újabb csoportok és körmérkőzés míg nincs első. TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok

Irodalom jegyzék Pásztori Attila – Rákos Etelka: Iskolai és népi játékok; In: Sportjátékok I.; Tankönyvkiadó, Bp Hajdu Gyula: Magyar népi játékok gyűjteménye; Sport, Bp Horváth Zoltán: Játék és szabadidősport; Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely, Reigl Mariann: Az iskolai testnevelés játékai; Bp Nádasi Lajos: Játék és tudomány; A mozgásos játékok elméleti és gyakorlati kérdései; Debrecen, Kriston Andrea – Ruzsonyi Péter: Mozgásos játékok könyve, Budapest Baka Judit: Ki játszik ilyet. Iskolai és népi játékok. Ábel Kiadó Morvay-Sey, Kata: Küzdősportok, küzdő játékok. Dialóg Campus Kiadó Dr. Halmos Imre: Sportjátékelmélet Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Dr. Rigler Endre: Sportjátéklemélet Platin-Print Bt. nyomda Budapest Podisák Mihály – Podisák Judit: Minden napra egy játék. Budapest, NPI Kiss Jenő – Kiss Jenőné: De jó játék ez gyerekek! Tankönyvkiadó, Budapest, TÁMOP E-13/KONV Mozgásos játékok