Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor"— Előadás másolata:

1 Súlyos vízközlekedési baleset a Dunán Tolatmány ütközése hídpillérrel Baja, Türr István híd
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető

2 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Az esemény bejelentése a KBSZ felé: 2014. szeptember 13-án 15 óra 12 perckor történt A KBSZ a helyszínre 18 óra 5 perckor érkezett és 20 óra 10 perckor távozott. Az eset időpontja: 2014. szeptember 13-án 14 óra 30 perckor történt. A hajó az eseményt a 10-es VHF csatornán bejelentette Az esemény bejelentése: Az eseményt a Gemenc Zrt. egy dolgozója látta a partról és jelentette a főnökének, aki értesítette a Mohácsi Vízirendészeti őrsöt. Innen adták az utasítást a bajai MNK irodának, hogy bejelentés érkezett, hogy egy hajó ütközött a bajai híddal, majd ezután a bajai MKB irodából kivonultak a helyszínre. Egy fő vizsgáló a Mohácsi Vizirendészeti Őrsről is elindult a vizsgálat lefolytatására. A délután folyamán egy hídmérnök érkezett a helyszínre, ellenőrizte a hidat, de számottevő sérülést nem állapított meg. Az NKH részéről is érkezett a helyszínre egy vizsgáló a Mohácsi irodából

3 Tolatmány ütközése hídpillérrel

4 Tolatmány ütközése hídpillérrel

5 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Az eseményvizsgálat: A Vb az esemény helyszínére utazott, és a lekötött bárkák mellet elhelyezkedő Mercur 203-as tolóhajót és a sérült bárkát átvizsgálta. A Vb a járművek okmányait ellenőrizte, a hajó parancsnokát és első tisztjét meghallgatta. A helyszínről, az úszóegységekről és a sérülésektől fényképfelvételeket készített. Az NKH-n keresztül az RSOE által rögzített AIS adatokat a Vb bekérte. A DVRK-tól az ügyben keletkezett dokumentumokat másolatban beszerezte. Az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett (ÁTI kikötő gabonatárház tetején elhelyezett) webkamera által készített fénykép felvételeket a Vb letöltötte. Az eset elemzését, következtetéseit a Vb ezen dokumentumok alapján végezte. A hajó és a sérült bárka adatai: A Mercur 203 tolóhajó adatai: Tolóhajó, épült: 1988, Giurgiu hossza: 34,64 m, szélessége: 10,1 m, merülése: 1,8 m, szabad oldal:0,85 m, vízkiszorítása: 411 tonna, teljesítménye: 1766 kW; (2400 Le)

6 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A Mercur 203 tolóhajó okmányának érvényessége: január 23. Előző szemléje: január 20. Galati Az 1080 jelű bárka adatai: 1080 jelű bárka okmányának érvényessége: szeptember 28. Mérete: 61,35 x 10,99; T: 2, m; vízkiszorítása: 1340 t A hajó ugyan rádión a 10-es csatornán bejelentette, hogy nekiütközött a hídpillérnek, de a bejelentést alapvetően a mögötte közlekedő Greifenstein önjáró karavánjának szánta, akit nem sokkal korábban megelőzött és tudta, hogy nemsokára ők is odaérnek a hídhoz. A Gerifenstein önjáró három bárkával közlekedett szintén völgymenetben. A szintén nagyméretű egység, nem akart, (már nem tudott) a völgymenetei normál hídnyílásban áthaladni. Rádión meggyőződött arról, hogy hegymenetben nem közlekedik senki, igy áthaladt a hegymeneti hídnyíláson. Ezt jelentették a bajai vízirendészeti KMB irodának.

7 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Időjárási körülmények, vízállás: Nappali, jó látási viszonyok, levegő hőmérséklete oC, gyenge légmozgás, a vízállás Bajánál: 371 cm, A időjárási körülmények nem befolyásolták a baleset kialakulását. Az esemény leírása: A Mercur 203 tolóhajó nyolc bárkával (4x2) „B” üzemmódban indult el 8 fő személyzettel, szeptember 13-án 5 óra 30 perckor. A személyzet képesítései és orvosi engedélyei rendben volt. Az út a bajai Türr István hídig eseménytelenül telt el. A híd előtt a bal oldalon elhelyezett két bárka csatoló kötelei elszakadtak és levált a tolatmányról. A két bárka közül a hátsó, az 1080-as jelű nekiütközött a völgymeneti hídnyílás 3-as számú hídpillér jobb oldalának. A hajó kapitánya a kötél ismeretlen okból történt hirtelen elszakadásával, az erős áramlással, valamint az áthelyezett hídnyílás miatt megnehezedett hajózhatósággal magyarázta a baleset bekövetkeztetését. Elmondása szerint tudott a 37Du2014 HSZH-ról.

8 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A tolatmány a hídlábbal ütközést megelőző manőver közben elsodorta a híd bevezető zöld radareflektoros úszóját. Szerencsére még át tudott menni a bárkára a személyzet és így horgonyát le tudták dobni. A két bárka lefordult és megállt a híd alatt mintegy méterre, a völgymeneti hídnyílás jobb szélén kb. a hídpillér vonalában. A Mercur 203 tolóhajó haladt és6 db bárkáját lekötötte lejjebb a lekötőn és visszaindult a két leszakadt, lehorgonyzott bárkáért. Azokat is megfogta és szintén a többi bárka mellé állította. A bárkák összeállítása, ekkor már nem egyezett meg az eredeti összeállítással. Az NKH-tól is érkezett a helyszínre egy vizsgáló és megvizsgálta a bárkát, majd jegyzőkövet vett fel, melyben előírta, hogy úgy kell összeállítani a tolatmányt, hogy a „sérült” bárka két másik bárka között és a tolóhajó előtt legyen, hogy szükség esetén szivattyúzni tudjon a hajó a mentő szivattyújával. Végső megállapítás, hogy a tolatmány üzemképes, elhagyhatja az országot.

9 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A baleset során személyi sérülés, lékesedés környezet szennyezés nem történt. A bárka csatoló kötelei elszakadtak és egy kikötőbak, illetve kötélbak kiszakadt a helyéről.

10 Tolatmány ütközése hídpillérrel

11 Tolatmány ütközése hídpillérrel

12 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Az esemény elemzése: A Mercur 203 tolóhajó 8 bárkával völgymenetben haladt a bajai Türr István híd felé, Dunaújvárosból indulva. A szállított összes áru mennyisége: kg (2852,305 t) 1210 (konténer) 1523 (vashulladék) 751 (üres) 468 (konténer) 749 (üres) 738 (vashulladék) 1080 (vaslemez) 1524 (vashulladék) Mercur 203 186,46 m 45,2 m

13 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Eredeti hajózó hídnyílások jelzései

14 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A megváltozott állapot a 29Du2014 és a 37Du2014 HSZH rendelkezése szerint A Mercur 203 tolatmányával elsodorta a híd előtti zöld úszót

15 Tolatmány ütközése hídpillérrel

16 Üzemképességi érvényessége
Tolatmány ütközése hídpillérrel Bárka száma Mérete (m) Induló Kikötő Érkező kikötő Merül (dm) Üzemképességi érvényessége Árufajta Áru (kg) tömege 1210 75,91 x 11 Budapest Constanta 10 Konténer 468 76,07 x 11 1523 71,05 x 11,6 14,1 Vas hulladék 738 14,8 1524 14,2 1080 61,35 x 10,99 Dunaúj- város Belgrád 18 Vaslemez 749 76,02 x 11 5 Üres - 751 76,0 x 11,05

17 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A Mercur 203 hajóparancsnokának helyszínrajza

18 Tolatmány ütközése hídpillérrel

19 Tolatmány ütközése hídpillérrel

20 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Gemenc ms kishajó a hídban

21 Tolatmány ütközése hídpillérrel

22 Tolatmány ütközése hídpillérrel

23 Tolatmány ütközése hídpillérrel

24 Tolatmány ütközése hídpillérrel

25 Tolatmány ütközése hídpillérrel

26 Tolatmány ütközése hídpillérrel

27 Tolatmány ütközése hídpillérrel

28 Tolatmány ütközése hídpillérrel

29 Tolatmány ütközése hídpillérrel

30

31 Tolatmány ütközése hídpillérrel

32 Tolatmány ütközése hídpillérrel

33 Tolatmány ütközése hídpillérrel

34 DIACÍMEK

35

36 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Szöveg betűtípus: Arial betűméret: 16, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0

37 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A Patrik ms hegymenetben

38 Tolatmány ütközése hídpillérrel
A Ladjar I. és a Mercur 203 útvonalának összehasonlítása

39 Tolatmány ütközése hídpillérrel
LadjarI. és a Ladjar II. útvonala a híd előtt völgymenetben

40 Tolatmány ütközése hídpillérrel
Az elemzés összefoglalása: A Vb a kiadott Hajósoknak Szóló Hirdetményt az Automatikus Hajóazonosító Rendszer adatait és a web kamera fényképeit, valamint a hajóparancsnok jelentését elemezte. A hajó parancsnoka ugyan elismerte, hogy a tudott a 37Du2014 HSZH-ról, azonban mint a AIS adatok, mint a web kamera képei arról győzték meg a Vb-t hogy a hajó parancsnoka elvétette az áthajózásra kijelölt hídnyílást, és már későn kezdte meg azt a manővert amivel még sikeresen a áthaladhatott volna az ideiglenesen kijelölt hídnyíláson. Szerencsés kimenetelű baleset következett be, mert hasonló helyzetekben már történt sokkal súlyosabb víziközlekedési baleset, pl ben a Dunaföldvári hídnál hegymeneti karavánnal és ban a Lágymányosi híddal történt ütközés után. Mindkét esetben szétszakadt a tolatmány és egy-egy bárka rakománnyal elsüllyedt.

41 Tolatmány ütközése hídpillérrel
KÖVETKEZTETÉSEK: A tolóhajó nagyméretű tolatmányával későn vette észre, hogy nem a megfelelő hídnyílást közelítette meg A hajó a híd előtt erőteljes kormányzással próbálta meg a kijelölt hídnyíláson átvezetni a hajót Az erőteljes kormányzás hatására a jobb oldali két bárka csatolókötele elszakadt, és a két bárka elszabadult és nekiütközött a hídpillérnek. Szerencsés módon a bárka nem sérült meg komolyabban, nem lékesedett, és a hídban sem keletkezett kár Személyi sérülés nem történt Biztonsági ajánlás kiadására a Vb nem tesz javaslatot A baleset alapvetően emberi tényezők miatt következett be.

42 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor"

Hasonló előadás


Google Hirdetések