Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon Rafael Róbert Vezérigazgató-helyettes RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET Budapest,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon Rafael Róbert Vezérigazgató-helyettes RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET Budapest,"— Előadás másolata:

1 PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon Rafael Róbert Vezérigazgató-helyettes RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET Budapest,

2 PannonRIS Témák Jogi és szervezeti háttér A bevezetés folyamata Tapasztalatok Nemzetközi kitekintés Összefoglalás

3 Az RSOE bemutatása PannonRIS Kiemelten közhasznú társadalmi szervezet Alapítva: 1982 Országos szervezet, 19 megyei és budapesti tagszervezetekkel Stratégiai együttműködés hazai kormányzati szervekkel Fiatal, dinamikus 40 fős csapat Budapesten Hosszú távú stratégiai együttműködés számos európai szervezettel ISO 9001 és ISO minősítés

4 Az RSOE tevékenységei PannonRIS IT rendszerek fejlesztése és üzemeltetése Viharjelző rendszerek fejlesztése és üzemeltetés Folyami információs szolgáltatások fejlesztése és üzemeltetése Projektmenedzsment PR, kommunikáció

5 PannonRIS

6 Jogi és szervezeti háttér PannonRIS évi XLII. törvény a vízi közlekedésről 39/2003. (VI. 13.) GKM rendelet a vízi közlekedés rendjéről 219/2007. (VIII. 15.) Korm. rendelet a folyami információs szolgáltatásokról 45 /2011. (VIII.25.) NFM rendelet a folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól Duna Bizottság ajánlása: DB /Ülésszak 75/20

7 Jogi és szervezeti háttér PannonRIS Az Európai Parlament és a Tanács 2005/44/EK irányelve (2005. szeptember 7.) a közösségi belvízi közlekedésre vonatkozó harmonizált folyami információs szolgáltatásokról (RIS) 414/2007/EK rendelet - RIS műszaki iránymutatások 415/2007/EK rendelet - hajó-helyzetmegállapító és nyomon követő rendszerek 416/2007/EK rendelet - hajósoknak szóló hirdetmények 164/2010/EU rendelet - elektronikus hajózási adatszolgáltatás

8 Jogi és szervezeti háttér PannonRIS Az Inland AIS készülékek beszerzése  IRIS Europe II TEN-T projekt A projekt kedvezményezettje  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Az Inland AIS készülékek tulajdonosa  Magyar Állam Az Inland AIS készülékek vagyonkezelője és használatba adója  Nemzeti Közlekedési Hatóság Az Inland AIS készülékek használatba vevője  Hajósgazdák

9 Jogi és szervezeti háttér PannonRIS

10 Jogi és szervezeti háttér PannonRIS Szolgáltatások Általános információk Vízállás Hajósoknak szóló hirdetmények Hajókövető Elektronikus hajózási térkép letöltés

11 A bevezetés folyamata PannonRIS IRIS Europe I és II projektek Igényfelmérés Műszaki specifikáció Közbeszerzés Nemzeti Közlekedési Hatóság Pályáztatás Szerződéskötés Használatba adás RSOE Az NKH támogatása Dokumentáció Garanciális javítások szervezése DND Kft. és Horváth és Csiki Kft. Telepítés, dokumentáció Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Jogszabályalkotás Felügyelet

12 A bevezetés folyamata PannonRIS 150 készülék beszerzése 145 fix készülék 5 hordozható készülék 140 készülék kerül(t) telepítésre 127 készülék magántulajdonban lévő úszólétesítményre 10 készülék vízügyi igazgatósági hajókra 3 készülék vízirendészeti hajókra Évi 20 EUR bérleti díj 5 éven keresztül Természetesen más gyártmányú eszközzel is teljesíteni lehet a kötelezettséget egész Európában (Inland AIS minősítés)!

13 PannonRIS

14 A bevezetés folyamata PannonRIS 45/2011. (VIII.25.) NFM rendelet Hatály: Duna folyam fkm és a Szentendrei Duna-ág IGEN: Hajók, kompok, kisgéphajók, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, úszó munkagépek NEM: Kötelékben továbbított úszólétesítmények, nem szabadon közlekedő kompok RIS-működtető és a RIS-üzemeltető feladatainak meghatározása A RIS-ben használható eszközre és szoftverre vonatkozó általános követelmények AIS készülék használata és a továbbított adatok köre Az adatkezelés és adattovábbítás szabályai

15 PannonRIS a) a felhasználó mozgószolgálati azonosító számát (MMSI – Maritime Mobile Service Identity); b) az úszólétesítmény nevét vagy azonosítóját; c) az úszólétesítmény hívójelét; d) az úszólétesítmény típusát; e) az Egységes Európai Hajószámot (ENI); f) az úszólétesítmény, vagy a kötelék legnagyobb hosszúságát deciméteres pontossággal; g) az úszólétesítmény, vagy a kötelék legnagyobb szélességét deciméteres pontossággal; h) az úszólétesítmény, vagy a kötelék álló helyzetében mért legnagyobb merülését; i) kötelék esetén a kötelék típusát; j) a szállított veszélyes árura vonatkozóan … meghatározott tájékoztatást; k) az úszólétesítmény, vagy a kötelék helyzetét (WGS 84); l) az úszólétesítmény, vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított sebességét (SOG); m) az úszólétesítmény, vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított haladási irányát (COG); n) az úszólétesítménynek a globális műholdas navigációs rendszer segítségével meghatározott helyzetét (GNSS/DGNSS); o) a navigációs készülék aktuális dátumnak és zónaidőnek megfelelő rendszeridejét; p) a hajózási állapotot …

16 PannonRIS

17 PannonRIS

18 A bevezetés folyamata PannonRIS Vonatkozó HSZH-k 53/Du/2011 az automatikus hajóazonosító és nyomonkövető rendszer (AIS) bevezetéséről: „… szeptember 1-től a magyar lajstromban nyilvántartott hajókra, kompokra és azokra a kisgéphajókra, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, továbbá az úszó munkagépekre terjed ki. A kötelezettség alól mentesülnek a kötelékben továbbított úszólétesítmények, és a nem szabadon közlekedő kompok…”

19 A bevezetés folyamata PannonRIS Vonatkozó HSZH-k 65/Du/2011 az úszólétesítményekre telepített AIS készülékek meghibásodása esetén szükséges intézkedésekről: „… Az AIS készülékek üzemeltetésére kötelezett hajók és egyéb úszólétesítmények a fedélzeti AIS transponder meghibásodása esetén az üzemzavar tényét kötelesek azonnal bejelenteni a NAVINFO Rádiónak a VHF 22-es csatornán. A hajózási diszpécserszolgálat az illetékes vízirendészeti rendőri szervvel történt egyeztetést követően tájékoztatja az úszólétesítmény vezetőjét arról a veszteglőhelyről, amelynek eléréséig a meghibásodott készülékkel tovább közlekedhet és ahol a cserét illetve javítást köteles elvégeztetni. Erről a helyről a továbbhajózás csak – a NAVINFO rádió által visszaigazoltan - üzemelő AIS berendezéssel megengedett…”

20 PannonRIS

21 PannonRIS

22 Tapasztalatok PannonRIS Kezdetben alacsony lelkesedés A támogatási intenzitás és a biztonsági funkciók felismerése növelte az elfogadottságot Telepítés: Megfelelő / Nem megfelelő előkészítések Apróbb hiányosságok A nehézségek ellenére általában megfelelő Köszönet a hajósgazdáknak és a telepítő cégeknek! Eszközök meghibásodása – garanciális javítások Kézzelfogható előny: Inland ECDIS térkép megjelenítő alkalmazás  IRIS Europe 3 pályázat

23 Nemzetközi kitekintés – Hajó nyomkövetés PannonRIS Dunai országok:  Németország: „Selbstwarschau”  Ausztria: kötelező 2008 júliusától  Szlovákia: várhatóan január 1.  Szerbia: várhatóan január 1.  Horvátország: január 1-től kikötőhöz kapcsolódóan  Románia: folyamatban  Bulgária: folyamatban „Rajnai” országok  Holland-német közös program: kb készülék  Belgium (Port of Antwerpen), Franciaország folyamatban

24 Összefoglalás PannonRIS Széles összefogás volt szükséges Egyre többen ismerik fel a RIS-ből származó előnyöket Jogszabályi keretrendszer adott Szolgáltatások széles köre elérhető és további bővítés tervezett További információ: és

25 Köszönöm a figyelmet! Rafael Róbert RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET


Letölteni ppt "PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon Rafael Róbert Vezérigazgató-helyettes RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET Budapest,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések